Messengers, The (SE)

19-10-2007

6.7

Messengers, The (SE) (DVD)

Roy (Dylan McDermott) en Denise Solomon (Penelope Ann Miller) zijn de ouders van een tienerdochter, Jess (Kristen Stewart) en jonge kleuter. Jess kwam thuis in Chicago in de problemen en hierdoor belande haar broertje in het ziekenhuis. Om het gezin een verse start te geven, besluiten Roy en Denise te verhuizen naar een klein plaatsje ergens op het platteland. Ze kopen daar een oud huis met groot stuk land. Roy wil hier zonnebloemen gaan telen, maar dochter Jess is allerminst gelukkig met de verhuizing. Eerst begint haar kleine broertje verschijningen te zien en wanneer ook Jess deze begint te zien, slaat ze alarm. Haar ouders geloven haar echter niet, zij denken dat Jess gewoon dwars probeert te liggen. De verschijningen worden echter steeds heftiger en ook steeds gevaarlijker aangezien Jess en haar broertje worden aangevallen. De jonge tiener moet nu zichzelf en haar broertje beschermen tegen de kwaadaardige verschijningen in huis en bovendien haar ouders zien te overtuigen.

Men neme een oud huis, ergens op een afgelegen plek en we laten hier een jong gezin zijn intrek nemen. Vervolgens gebeuren er allerlei rare dingen in en om het huis die moeilijk te verklaren zijn. Ieder normaal mens zou allang zijn biezen gepakt hebben, maar niet de hoofdpersonen die doorgaans in dit soort films te zien zijn. Zij blijven en proberen, met gevaar voor eigen leven, te achterhalen waar de raadselachtige gebeurtenissen door veroorzaakt worden. Dit is in een notendop het verhaal van The Messengers. Het komt bovendien heel erg overeen met enkele andere films die we de laatste jaren voorbij hebben zien komen. Een redelijk uitgekauwd en voorspelbaar verhaal dus op het eerste gezicht, maar gelukkig is hier alles op vakkundige wijze gemaakt. De film is geregisseerd door de gebroeders Pang, een tweeling afkomstig uit Hong Kong die furore maakten in Thailand met de film Bangkok Dangerous. In 2002 waagde zij zich aan het horrorgenre met het uiterst succesvolle The Eye, gevolg door het vervolg The Eye 2 uit 2004. De twee broers zijn dus wel bekend met horror en voor hun eerste Amerikaanse project grijpen zij terug op dit genre. Zoals gezegd is het verhaal niet echt origineel te noemen en dit zou wel eens mensen af kunnen schrikken. The Messengers is echter een knap gemaakte film met aardig wat spannende momenten en scènes waarbij de schrik je om het hart vliegt. Echt bloederig wordt de prent niet en alle horror komt van de zorgvuldig opgebouwde spanning. Het enge sfeertje wordt netjes vastgehouden en afgewisseld met enkele goed getimede schrikmomenten. Enig minpunt van het verhaal is het einde, iets dat we helaas wel vaker zien bij films in dit genre. Het einde haalt meteen alle spanning weg uit de film en lijkt wat vergezocht alsof de makers niet wisten hoe ze het verhaal moesten eindigen. De acteurs doen allen hun best en weten te overtuigen. De nog jonge Kristen Stewart is in vrijwel elke scène te zien en speelt haar rol met de nodige volwassenheid. Bekendste gezicht van de cast is ongetwijfeld Dylan McDermott, bekend van de serie The Practice en enkele bijrollen in bekende films. Ook Penelope Ann Miller is een bekende en zij was vooral bekend in jaren ’90.
The Messengers is een bij vlagen enge en spannende horrorfilm die zich weet te onderscheiden van de andere films met dit onderwerp. Het einde gooit echter roet in het eten en laat je als kijker met een teleurgesteld gevoel achter.

Genre: Horror
Speelduur: 86 min
Verpakking: Steelbook
EAN: 8715664048047

• Featurette
  • TV Spots
  • Behind the Scenes
  • Photo Gallery
  • Liner Notes
  • Film Clips
  • Also/Soon Available
  • Interviews: Cast & Crew
  • Webisodes
  • Exhuming The Messengers

Zoals we mogen verwachten van een film in dit genre is de transfer vrij donker van aard. Het 1.85:1 anamorfe beeld is echter van goede kwaliteit en alle donkere scènes zijn prima te volgen dankzij het goede contrast en schaduwdetail. Alle fijne details zijn prima zichtbaar en voorwerpen en personen zijn goed te volgen tegen de donkere achtergrond. Het beeld is verder mooi scherp. De wat lichtere scènes buiten het huis zien er ook goed uit met mooi, frisse kleuren die goed verzadigd overkomen. Het aanwezige zwart is mooi diep van kleur. Beeldruis is hier en daar aanwezig maar dit in kleine hoeveelheden. Ook soms nog wat edge enhancement maar verder is het beeld vrij van artefacten.
De film is verdeeld in 12 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Voor het geluid is er de keuze uit twee audiotracks, beiden in de originele Engelse taal. Het betreft een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een DTS 5.1 track (754 kb/s). Beide tracks klinken erg goed en voorzien de film van de nodige extra sfeer. Er wordt goed gebruik gemaakt van alle aanwezige kanalen, ook tijdens de rustige momenten. Hier zorgen omgevingsgeluiden en andere lichte effecten voor een onheilspellend sfeertje en deze momenten worden afgewisseld door heftige effecten die je doen opveren van je stoel. De schrikmomenten worden dus goed ondersteund door het geluid en wanneer je deze tracks op hoog volume afspeelt, staat dit garant voor enkele lichte hartverzakkingen. De surrounds laten het geluid horen in split-surround en de dialogen komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten een mooi breed stereogeluid horen. Het LFE kanaal is actief tijdens de schrikmomenten en zorgt op deze manier voor wat extra dynamiek. Het geluid klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. De twee tracks verschillen niet veel, maar zoals vaker krijgt de DTS track een lichte voorkeur. Het laag klinkt wat beter gedoseerd en meer aanwezig en ook is er wat meer detail in het geluid te horen.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Deze 2 Disc Special Edition wordt geleverd in een fraaie Steelbook verpakking. Alle extra’s zijn te vinden op de tweede schijf, de eerste begint met enkele trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

Trailer (2 min.)
Bioscooptrailer van de film. Het beeld is 1.85:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Liner Notes
Acht tekstschermen waarop informatie te lezen over het maken van de film. Het beeld is 1.78:1 anamorf en er is geen geluid aanwezig.

Photo Gallery
Tien afbeeldingen uit de film. Het beeld is 1.78:1 anamorf en er is geen geluid aanwezig.

TV Spots (8 min.)
Een reeks korte trailers gemaakt voor televisie. Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Featurette (3 min.)
Een kort filmpje waar wordt ingegaan op het onderwerp van de film. Beelden uit de film worden afgewisseld met interviews van de cast en crew.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Behind The Scenes (21 min.)
Hier kunnen we meekijken over de schouder van de regisseurs en de cameraman tijdens de opnames van de film. Er wordt geen tekst of uitleg gegeven maar we zien enkele hoe bepaalde scènes worden opgenomen.

Interviews: Cast & Crew (7 min.)
Korte stukjes interview met leden van de cast en crew. De betrokkenen reageren kort op vragen die we niet te zien krijgen.

Film Clips (5 min.)
Hier zijn zes scènes uit de film opnieuw te bekijken. De scènes zijn los van elkaar te bekijken of allemaal achter elkaar.
Het beeld is 1.85:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Exhuming The Messengers (37 min.)
In deze making of krijgen we uitleg over enkele zaken van het productieproces. Het geheel is verdeeld in zeven hoofdstukken met elk hun eigen onderwerp. Zo komen de gebroeders Pang aan het woord en vertellen ze hun visie over de film, krijgen we te horen hoe het script is ontstaan, verder nog wat uitleg over de effecten en worden enkele acteurs belicht.

Webisodes (28 min.)
Tien korte filmpjes die oorspronkelijk op de site van de film te vinden waren. Elk filmpje heeft zijn eigen onderwerp en zaken als het script, de sets, de acteurs en de muziek komen aan bod.

Also/Soon Available
Vijf trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven. Dit zijn andere trailers dan te vinden op schijf één, met uitzondering van Black Sheep.

De familie Solomon verhuist naar een nare gebeurtenis van de grote stad naar een klein dorp waar ze een vrijstand huis hebben gekocht. De dochter des huizes is allerminst blij met deze verhuizing, maar ze moet van haar vader haar best doen zich aan te passen. Dit wordt bemoeilijkt door het feit dat haar broertje geestachtige verschijningen ziet in het huis en het duurt niet lang voordat ook zijn zus deze begint waar te nemen. Haar vader en moeder denken dat ze weer dwars ligt, maar intussen moet ze zichzelf en haar broertje beschermen tegen de steeds agressiever wordende verschijningen. The Messengers is een film met een plot dat we al meerder malen voorbij hebben zien komen. Het geheel is echter goed gemaakt en bij tijden vrij spannend. Er zijn enkele goede getimede schrikmomenten aanwezig die je doen opveren van je stoel. Het einde gooit echter roet in het eten en laat je als kijker teleurgesteld achter. De DVD heeft een prima beeld en geluidskwaliteit en er zijn enkele interessante extra’s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.