21 Jump Street

19-10-2007

6.5

21 Jump Street (DVD)

In het politiekorps van het district 21 Jump Street zitten een aantal zeer jonge rechercheurs. Zij vormen een team dat veelal undercover wordt ingezet om de criminaliteit te bestrijden op plaatsen waar veel jongeren komen. Zo zijn de jongens en meisjes actief in disco’s, op scholen of de universiteit. Ze krijgen regelmatig zaken voor de kiezen die te maken hebben met thema’s waar jongeren vaak mee bezig zijn, zoals drugs, gokken, alcohol of racisme. Doordat de rechercheurs zelf nog zo jong zijn komen er regelmatig situaties voor die voor hen ook leermomenten zijn.

Tom Hanson (Johnny Depp) zit in de gevangenis, omdat hij in het vorige seizoen een agent zou hebben doodgeschoten. Zijn collega Ioki (Dustin Nguyen) ligt nog in coma na geraakt te zijn bij diezelfde beschieting. De overige collega’s zijn verzekerd van Hanson’s onschuld en gaan op zoek naar de ware toedracht van de schietpartij. Zo begint het vierde seizoen van 21 Jump Street. Het begint waar seizoen 3 is geëindigd. Voor degene die de voorgaande seizoenen niet kent is het op deze manier lastig binnenvallen in de serie. Er worden geen karakters uitgelegd. Het duurt dan ook ruim een aflevering voordat je door hebt hoe de verhoudingen binnen het team zijn. Wie de serie al langer kent weet precies wat hem te wachten staat. Elke aflevering kent een afgerond verhaaltje, terwijl er een hele dunne verhaallijn door de hele serie loopt. Het einde van een aflevering heeft een erg moralistische ondertoon, om de jonge kijker te laten zien dat ze toch maar vooral op het rechte pad moeten blijven. Anders kan het nog wel eens verkeerd met je aflopen. De serie komt uit de koker van het productieteam dat ook The A-Team op de wereld heeft losgelaten. Het is een Amerikaanse serie, maar bijna volledig opgenomen in Canada. Het is een typisch jaren ’80 product, herkenbaar aan kleding, haardracht en muziek. Die muziek zorgde nog voor ophef bij de Amerikaanse DVD release. In plaats van de originele muziek is er bij de DVD versie andere muziek gebruikt dan die bij de TV uitzending zat. Die nieuwe muziek staat overigens ook op de Nederlandse DVD uitgave. Een bijzondere aflevering die ook op de Nederlandse uitgave staat is Wheels and Deals Part 1. Dit is eigenlijk een aflevering uit de serie Booker, een spin-off, gebaseerd op het karakter Dennis Booker, van 21 Jump Street . Booker wordt gespeeld door Richard Grieco, die vanaf seizoen 3 bij 21 Jump Street betrokken raakte en na één aflevering in seizoen 4 verder ging met zijn ‘eigen’ serie. Booker werd echter geen succes en hield het al na slechts één seizoen voor gezien.
21 Jump Street werd de doorbraak voor Johnny Depp en werd hij meteen een tieneridool. Zijn poster hing in menig tienerkamer en zijn populariteit was rijzende. Depp zelf voelde zich erg ongemakkelijk met z’n status en wilde het liefst stoppen met de serie. Een contract weerhield hem er echter van om uit de serie te stappen. Pas na seizoen 4 kon hij onder zijn contract uit en kwam dan ook niet meer terug voor een vijfde seizoen. Volgens velen is dit er de oorzaak van dat de kijkcijfers voor seizoen 5 drastisch daalden, waardoor er geen vervolg meer kwam. Depp begon aan een succesvolle carrière in de speelfilmwereld, iets wat Peter DeLuise (die Doug Penhall speelt) ook voor ogen had toen hij halverwege seizoen vijf stopte. Maar zijn carrière kan niet in de schaduw staan van die van Johnny Depp. Na een lange periode van kleine rolletjes in B-films of TV-series werd hij pas eind jaren ’90 gevraagd voor de serie Stargate SG-1. Het succes dat hij en Johnny Depp hadden met 21 Jump Street heeft hij in ieder geval niet meer geëvenaard.

Genre: Misdaad, TV
Jaar: 1989
Speelduur: 1158 min
Verpakking: Digipack in slipcase
EAN: 8715664037287

De serie is gefilmd op 16mm film en staat in 1.33:1 formaat op de DVD. De kwaliteit is ruim voldoende. Het materiaal is redelijk goed geconserveerd, hoewel de kleuren iets fletser zijn dan ze oorspronkelijk waren. Het geheel oogt vrij donker. De helderheid is iets te laag, waardoor er weinig details overblijven in de donkere delen. Er komen nogal wat nachtscènes in voor die daardoor soms wat lastig te volgen zijn. De scherpte is nergens optimaal, maar nooit wordt het dermate soft dat het storend wordt. Lichte compressiefoutjes zijn soms in de achtergrond waarneembaar.
Elke aflevering duurt drie kwartier en is onderverdeeld in 7 hoofdstukken. De ondertiteling is goed te volgen en staat prima geplaatst in beeld.

Het geluid van de serie is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s). Het geluid heeft een overwegend mono karakter, met uitzondering van de muziek. Een hele enkele keer komt een geluidseffect (passerende auto) in stereo voorbij, maar dit zijn uitzonderingen. De serie is voornamelijk dialoog gebaseerd en deze is uitstekend verstaanbaar en klinkt heel naturel. De rest van het geluid wordt behoorlijk ingevuld met de nodige geluidseffecten en – soms erg clichématige – muziek.

De DVD bevat statische menuschermen in 1.33:1 beeldformaat, met bij het hoofdscherm de themasong van de serie, gezongen door Holly Robinson Peete, als achtergrondgeluid in DD 2.0. Deze DVD box heeft de inmiddels bekende digipack verpakking van Dutch Film Works, met het uitstekende zilverkleurige gedeelte in een kartonnen hoes. De box bevat verder geen extra’s.

Een team van jonge rechercheurs werkt veel undercover op scholen en de universiteit om daar de criminaliteit aan te pakken. Er worden problemen aangeroerd waar jongeren vaak mee te maken hebben zoals alcohol, drugs of gokken.
21 Jump Street was de doorbraak voor Johnny Depp. Dit vierde seizoen was zijn laatste in de serie, waarna de populariteit van de serie snel terugliep. Maar tot dat moment is er nog voldoende te genieten van de 26 afleveringen in deze box, die soms een erg moralistische ondertoon hebben. Kwalitatief verdiend de DVD, voor zowel beeld als geluid, een ruime voldoende. De bonus van de DVD is eigenlijk alleen de aflevering van de serie Booker die tussen de gewone afleveringen zit. Verder bevat deze uitgave geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.