Getaway, The

20-10-2007

8.5

Getaway, The (Blu-ray)

Meesterdief Carter 'Doc.' McCoy (Steve McQueen) heeft vier van zijn tien jaren gevangenisstraf erop zitten, als zijn aanvraag voor vervroegde vrijlating wederom wordt afgewezen. Toch mag hij korte tijd later de gevangenis verlaten, omdat zijn vrouw Carol (Ali McGraw) het bed heeft gedeeld met de corrupte politicus Jack Beynon (Ben Johnson). Aan zijn vrijlating zit ook nog een speciale voorwaarde: McCoy moet zijn speciale talenten inzetten voor de ultieme bankroof. Benyon staat erop dat twee van zijn handlagers, Rudy Butler (Al Lettieri) en Frank Jackson (Bo Hopkins), McCoy meehelpen. De overval verloopt niet zoals gepland. De twee handlangers worden neergeschoten en McCoy schiet de sheriff neer. Samen met Carol slaat hij op de vlucht, het geld nemen ze mee. Rudy blijkt niet echt gewond te zijn en zet de achtervolging in. Ook de politie zet de achtervolging in. McCoy en Carol proberen de Mexicaanse grens te halen.

The Getaway is een harde, realistische actiethriller van regisseur Sam Peckinpah. Het opvallende van de film is de rauwe, realistische sfeer. Geen overdreven opsmuk of special effects. Neen, gewoon een recht toe, recht aan misdaadverhaal, waarin verhaal, sfeer en karakters centraal staan. De cast met hoofdrolspelers Steve McQueen en Ali McGraw laten goed geacteerd spel zien. Ook hier grote overtuiging met eenvoud getoond. Alhoewel niet alles geacteerd is. In de film geeft McQueen McGraw een klap, waarbij zij oprecht schrikt want die klap was niet volgens het script. Vertaal eenvoud niet met oppervlakkig of zonder nuance. Want een rol met een dergelijke air van natuurlijkheid spelen, is zeker niet gemakkelijk. Het bijzondere van The Getaway is dat de film enerzijds een serieus getinte actie-/misdaadfilm is, maar ook een soort relativering heeft. Een goed werkende combinatie, die de film zeer boeiend maakt. De actiescènes in de film moeten het niet hebben van grootse explosies of special effects. Ook hier blijven de karakters met hun problemen centraal staan. Alhoewel de film na ruim 35 jaar wel iets gedateerd aandoet, met name door de warme kleurbalans en de aankleding en kledij, heeft de film qua verhaal en spel nog niets aan kracht ingeboet. De jazzy muziek voor de film is gecomponeerd door Quincy Jones. Hij kreeg hiervoor een Golden Globes nominatie. Jones was kort voor de release van de film bij het project gekomen, op uitdrukkelijk verzoek van McQueen. Peckinpah had een andere componist op het oog. In 1994 is een remake van de film gemaakt met Alec Baldwin en Kim Basinger. Een aardige film, maar als je dit origineel met McQueen en McGraw eenmaal hebt gezien, weet je dat in de remake de klemtoon anders ligt. En dat maakt net even het verschil.

In 2005 heeft Warner The Getaway heruitgegeven met opgeknapt beeld en geluid in een 2-disc Special Edition uitgave. Nu is The Getaway ook in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD) en HD DVD. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave. We hebben niet de beschikking over de DVD uitgave van deze film, daarom maken we in deze BD recensie geen vergelijking met de eerdere DVD uitgave.

Genre: Actie, Misdaad
Jaar: 1972
Speelduur: 123 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Zweeds, En vele andere
EAN: 7321906136901

• Filmspoel 1: virtueel audiocommentaar
  • Main Title 1M1 Jerry Fielding, Sam Peckinpah and The Getaway
  • Filmspoel 4: bankovervalscène
  • Audio only: alternatieve filmmuziek van Jerry Fielding

The Getaway heeft een beeldformaat van 2.35:1. In dit formaat staat de film met een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief, op de Blu-ray Disc. Op de cover van de Blu-ray Disc staat abusievelijk een beeldformaat van 1.85:1 vermeld. Het beeld heeft 1920 * 1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de moderne VC-1 compressiemethode.

The Getaway heeft op deze High Definition uitgave een goed uitziend filmisch beeld. Uiteraard verraadt het beeld wel de ruim 35 jarige leeftijd van de film. De kleuren ogen een beetje gedateerd, maar zien er goed helder en verzadigd uit. Ook bij deze film neigt de verzadiging wat naar oververzadiging. Contrast en zwartniveau zijn in het algemeen wel in orde. Vooral de buitenopnames zien er contrastrijk uit. Ook is dan de scherpte en detaillering van het beeld prima. Bij de meer donkere (nacht)beelden is de detaillering wat minder en oogt het beeld meer soft. Het zwartniveau is redelijk goed, detaillering van de donkere delen is voldoende. Ook bij deze film is filmgrain nog af en toe duidelijk aanwezig, maar dat versterkt het authentieke gevoel ook wel weer een beetje. Het beeld oogt verder schoon en zuiver. De ondertiteling is een mooi scherp gelijnd wit letter, die zich goed laat lezen. De ondertiteling staat netjes onder in het beeld geplaatst.

In verband met copyright restricties kunnen we de Blu-ray Disc recensies niet van screenshots voorzien.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 1.0 monotrack (bitrate 640 kb/s). Ondanks het mono karakter en de leeftijd klinkt de soundtrack verbluffend goed. Omdat het een Dolby Digital 1.0 track is, komen alle geluiden alleen maar via de centerspeaker. De kwaliteit van deze speaker bepaalt daarmee ook in hoge mate de kwaliteitsbeleving van de soundtrack. De soundtrack klinkt goed zuiver en is nagenoeg vrij van ruis. De stemmen zijn goed te volgen. De filmmuziek klinkt voldoende. De soundtrack heeft voldoende laag, waardoor de soundtrack mooi vol klinkt. Het hoog is redelijk goed gedetailleerd. De leeftijd van de soundtrack verraadt zich door de beperkte dynamiek en ook het gebrek aan impact bij de actiescènes. Als geheel een net klinkende, maar wel gedateerde soundtrack.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als de 2-DVD Speciale Edition uitgave. Alleen zijn nu de extra’s in 480i/p (NTSC) resolutie met 1.78:1 beeldformaat, tenzij anders aangegeven. Alle extra’s hebben Nederlandse ondertiteling.