Wild Things

22-11-2007

8

Wild Things (Blu-ray)

Sam Lombardo (Matt Dillon) is decaan op een middelbare school in Blue Bay. Blue Bay is kustplaats waar vooral de ‘upperclass’ woont. Veel meisjes van school vind Sam een aantrekkelijke leraar. Een van die meisjes is Kelly Van Ryan (Denise Richards). Zij is dochter van de rijke en machtige Sandra Van Ryan (Theresa Russell) en gewend haar zin te krijgen. Op een dag probeert ze Sam na het wassen van zijn auto te verleiden. De volgende dag beschuldigt ze Sam ervan haar verkracht te hebben. Het onderzoek naar de verkrachting wordt geleid door politie inspecteur Ray Duquette (Kevin Bacon), die het onderzoek smen met zijn partner Gloria Perez (Daphne Rubin Vega) uitvoert. Sandra Van Ryan neemt topadvocaat Tom Baxter in de armen om ervoor te zorgen dat Sam zal boeten. Voor Sam zit er niets anders op dan ook een advocaat in de armen te nemen, waarbij hij terecht komt bij de tweede rangsadvocaat Ken Bowden (Bill Murray). Een ander meisje genaamd Suzie Toller (Neve Campbell), beschuldigt ook Sam van verkrachting. Later geeft ze toe dat alles een vooropgezette leugen van Kelly is om Sam te laten boeten. Dankzij Ken krijgt Sam van Sandra van Ryan een groot bedrag als schadevergoeding. Inspecteur Ray Duquette vertrouwt het zaakje niet en denkt dat er sprake is van een vooropgezet plan. Vanaf dat moment is niets meer zoals het lijkt.

Er zijn twee zaken die opvallend zijn aan de film Wild Things van de Amerikaanse regisseur John McNaughton. Ten eerste het grote aantal plotwendingen dat de film kent, waarbij je voortdurend op het verkeerde been wordt gezet. Tot het eind toe blijkt het verhaal weer anders te verlopen dan je twee seconden daarvoor had gedacht. Feitelijk iets teveel van het goede, voor je goed en wel aan een situatie gewend bent, doet zich alweer een belangrijke verandering voor. Ten tweede de erotische sfeer van de film. Nu valt die trouwens wel mee. Een van de meest spraakmakende scènes in de film is het triootje tussen Denise Richard, Neve Campbell en Matt Dillon. Maar op het moment dat deze scène echt interessant begint te worden, fade het beeld weg naar de volgende scène. Er zijn nog enkele korte scène met min of meer een erotisch tintje, en dan heb je het wel gehad.
Ondanks bovenstaande is Wild Things zeker geen slechte film. In tegenstelling zelfs. Regisseur John McNaughton weet het broeierige sfeertje in de film goed te combineren met de eveneens warme broeierige sfeer van de moerassen in zuidelijk Florida. Tezamen met de prima cast met klinkende namen als Matt Dillon, Kevin Bacon, Theresa Russell, Neve Campbell, Bill Murray Denise Richards, Robert Wagner en Daphne Rubin-Vega weet McNaughton van het verhaal een film te maken, die dankzij de vele plotwendingen tot het einde toe boeiend blijft.
Tijdens de aftiteling zie je enkele scènes die bewust uit de film gelaten zijn, maar wel bepaalde aspecten van het verrassende plot voor wie het allemaal niet kon volgen duidelijk maken.
Deze Blu-ray Disc uitgave is de zogenaamde ‘unrated’ verlengde versie van de film uitgebracht met zeven minuten extra beeldmateriaal. Aan het verhaal voegen deze scènes weinig toe, het voegt wel iets toe aan het erotische karakter van de film. De zwoele sfeer van de film wordt uitstekend versterkt door de evenzo zwoele muziek van George Clinton.
Van Wild Things zijn twee direct-to-video vervolgen verschenen, genaamd Wild Things 2 en Wild Things: Diamonds in the Rough. Zoals vaker het geval kunnen de vervolgen niet tippen aan het origineel.

Sony Pictures heeft Wild Things in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). We bekijken in deze recensie de kwaliteit van deze High Definition uitgave en maken natuurlijk een vergelijking met de eerdere DVD release van deze film. De bespreking van de DVD release kun je hier nog eens teruglezen en daarbij de (SD) screenshots bekijken.

Genre: Erotiek, Thriller
Jaar: 1998
Speelduur: 115 min
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609597509

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920 * 1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 compressiemethodiek.

Deze High Definition uitgave laat het filmbeeld zeer fraai tot zijn recht komen. Het beeld ziet er mooi kleurrijk uit met natuurlijk ogende heldere kleuren en een goed contrast. Het beeld heeft een grote kleurrijkdom met fijne nuancering van de kleuren en een uitstekende kleurverzadiging. De scherpte en de detaillering van het beeld zijn beide goed. Bij sommige scènes oogt het beeld wat meer soft, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de zwoele sfeer van de film. De Blu-ray Disc laat voldoende de subtiele details in het beeld zien. Hierdoor heeft het beeld een fraaie diepte, dat gecombineerd met de fraaie kleuren een mooi filmisch beeld oplevert. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. Het beeld oogt ook zeer schoon, waarbij filmgrain in lichte mate nog aanwezig is. Bij de meer donkere scènes ziet het beeld er ook zeer goed uit, met een goed zwartniveau maar iets mindere detaillering. Maar als totaal is dit een zeer fraaie HD beeldpresentatie van deze film. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en haarscherp lettertype. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld.

In verband met copyright restricties kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en in een ongecomprimeerde PCM 5.1 (16bit / 48kHz) soundtrack. Het merendeel van de film heeft een ingetogen, rustige soundtrack. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste speakers. De muziek heeft een goed klinkend breed stereobeeld, waarbij de surrounds de muziek een ruimtelijk geluidsbeeld geeft. De soundtrack klinkt gedetailleerd, waarbij de subtiele omgevingsgeluiden goed te onderscheiden zijn. De dialogen klinken helder en zeer goed verstaanbaar. Voor diverse film- en ambiancegeluiden worden de surrounds frequent gebruikt. De dynamiek van de soundtrack is prima met een mooie balans tussen harde en zachte geluiden. Het diepe laag is in ruime mate aanwezig, waarbij ook het aanwezige LFE kanaal wordt gebruikt. Uiteraard heeft de ongecomprimeerde PCM 5.1 track de voorkeur. Deze PCM track klinkt mooi vol en laat de dynamiek en de subtiele details het beste tot zijn recht komen. Als geheel is ook dit weer een ongecomprimeerde PCM5.1 soundtrack die het bioscoopgevoel tijdens het kijken van de film versterkt.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Helaas zijn de extra’s van de gewone DVD uitgave niet overgenomen op deze Blu-ray Disc uitgave. Op de Blu-ray Disc staan geen extra’s!

In de erotisch getinte thriller Wild Things wordt Matt Dillon als schooldecaan door een studente beschuldigd van verkrachting. Deze studente, een rol van Denise Richards, uit de beschuldiging uit wraak, omdat ze door hem wordt afgewezen. Helaas gooit een andere studente, gespeeld door Neve Campbell, roet in het eten. De schooldecaan komt vrij en krijgt een dikke schadevergoeding. Volgens een politie-inspecteur, een rol van Kevin Bacon, klopt de zaak niet en hij gaat op onderzoek uit.
De film is een goede thriller waarbij het grote aantal plotwendingen je tot het laatste toe in het ongewisse laat. De film is vooral bekend geworden door een erotisch getinte scène met Neve Campbell, Denise Richards en Matt Dillon. De Blu-ray Disc heeft een goede HD beeldkwaliteit en een prima PCM 5.1 geluidskwaliteit. De extra’s van de DVD uitgave zijn niet overgenomen op de Blu-ray Disc, deze BD uitgave is een kale uitgave zonder extra’s.

HD DVD
Wild Things is in High Definition alleen uitgebracht op Blu-ray Disc en is dus niet verkrijgbaar op HD DVD.