Flyboys

28-11-2007

7.5

Flyboys (Blu-ray)

Tijdens de Eerste Wereldoorlog vertrekken in 1916 een handvol Amerikaanse jongens naar Frankrijk om daar als piloot tegen de Duitsers te vechten. Amerika hield zich afzijdig van deze oorlog, ieder van deze jongens gaat op eigen kracht en met persoonlijke motieven naar het oorlogsgebied. Onder hen ook Blaine Rawlings (James Franco), een rancher die zijn ranch door een te hoge schuldenlast aan de bank is kwijtgeraakt. De jongens worden ingelijfd bij het Lafayette Squadron, een eenheid van Amerikaanse gevechtspiloten die met het pas uitgevonden nog primitieve dubbeldekkervliegtuig in de lucht strijd leveren tegen de Duitsers. Het Squadron staat onder leiding van de harde, rechtvaardige kapitein Thenault (Jean Reno), die de jongens leert hoe ze hun primitieve machines tot het uiterste kunnen drijven in een luchtgevecht op leven en dood. Met hun eerste opdracht ervaren ze direct dat de realiteit en de Duitse gevechtspiloten hard en meedogenloos zijn. Onder de Duitse piloten vlliegt ook ‘The Black Falcon’, een topvlieger die verantwoordelijk is voor de meeste slachtoffers van het Squadron. Rawlings maakt kennis met de meest ervaren piloot Cassidy (Martin Henderson), die dankzij ‘The Black Falcon’ al zijn vrienden al in de lucht heeft verloren. Rawlings ontmoet bij toeval de Francaise Lucienne (Jennifer Decker). Tussen hem en Lucienne ontwikkelt zich een relatie, waaruit Rawling moed put in de harde strijd tegen de Duitsers.

Flyboys is gebaseerd is geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van de Lafayette Escadrille, een squadron van de Franse luchtmacht tijdens de Eerste Wereldoorlog. Bijzonder aan de Lafayette Escadrille was dat het volledig uit Amerikaanse piloten bestond, terwijl de Verenigde Staten neutraal was op het moment dat het squadron in april 1916 in het leven werd geroepen. De Lafayette
Escadrille bestond uit gewone jongens, die op zoek waren naar avontuur. Over de Lafayette Escadrille zijn eerder twee films gemaakt: Wings (1927) en Lafayette Escadrille (1958). Beide films werden geregisseerd door William Wyler, die zelf in het beroemde squadron had gevlogen. Volgens producent Dean Devlin werd het weer hoog tijd voor een film over de gevechtspiloten in de Eerste Wereldoorlog. De film Un long dimanche de fiançailles (2004) gaat ook over de Eerste Wereldoorlog, maar gaat over de loopgraven. Flyboys concentreert zich op de luchtgevechten. Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, hadden de meeste mensen nog nooit een vliegtuig gezien. Laat staan erin gevlogen. De techniek was ook nauwelijks ontwikkeld sinds de Wright Brothers in 1903 hadden gevlogen. De vliegtuigbouw stond nog aan het begin van de enorme ontwikkeling die het sindsdien gemaakt heeft. De piloten in de Eerste Wereldoorlog zaten niet in een cockpit, ze hadden geen enkele bescherming en ook geen parachute. Een simpel vonkje kon fataal zijn. Producent Dean Devlin wilde met Flyboys en de huidige moderne special effects technieken laten zien hoe het moet zijn geweest om in zo’n open vliegtuigje rolls en loopings te doen in de lucht, terwijl je van alle kanten beschoten wordt.
Als regisseur betrok Devlin zijn goede vriend Tony Bill, de producent en regisseur die in 1973 een Oscar won voor The Sting, bij het project. Tony Bill is zelf een gediplomeerd piloot en een kenner van de Eerste Wereldoorlog met één van de grootste privécollecties boeken over het
onderwerp. Tony Bill heeft met Flyboys een onderhoudende oorlogsfilm gemaakt met een aardige balans tussen drama, romantiek en luchtgevechten. Dankzij de speciale effecten en de met een computer gerealiseerde beelden, zien de luchtgevechten er redelijk spectaculair uit. Qua accuraatheid en historische waarde moet je de film niet te serieus nemen. De film is geïnspireerd op het waargebeurde verhaal, maar is zeker geen waarheidsgetrouwe verfilming. Iedereen die het werk van producent Dean Devlin kent, weet dat hij alles met een korreltje zout neemt en de nadruk heeft liggen op de heldendaden, de moed en de eer van de Amerikaanse piloten. De karakterontwikkeling is in de film van minder belang, al wordt aan het einde van de film wel een overzicht gegeven hoe het de helden nadien vergaan is. Al met al is Flyboys een heerlijk ouderwetse oorlogsfilm met moedige helden, spectaculaire luchtgevechten en een tikje romantiek.

Dutch Filmworks heeft Flyboys in High Definition uitgebracht op zowel Blu-ray Disc als HD DVD. De specificaties voor beide HD formaten zijn gelijk. Wij bespreken hier de Blu-ray Disc uitgave en vergelijken deze uiteraard met de eerdere 2-DVD uitgave. De bespreking van de 2-DVD release kun je hier nog eens teruglezen en daarbij kun je de (SD) screenshots nog eens bekijken.

Genre: Drama, Oorlog
Speelduur: 133 min
Resolutie: 1920 x 1080i
  • DTS-HD MA - Engels
EAN: 8715664049792

• TV Spots
  • Behind the Scenes
  • Interviews
  • Photo Gallery
  • Liner Notes
  • Filmclips

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat van de film. Het High Definition (HD) beeld heeft een resolutie van 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De beeldfrequentie van deze uitgave is 50i (interlaced), hetgeen dus 50 halve beeldjes per seconde inhoudt. Het beeld op deze uitgave is dus niet 1080p, zoals op de cover wordt vermeld. De oorspronkelijke beeldfrequentie van de film is 24 hele beeldjes per seconde. Dit betekent dat bij deze HD transfer van de film, net als bij de standaard PAL DVD release, een 4% afspeelversnelling is toegepast. De speelduur van de film op deze Blu-ray Disc is dus net als bij de PAL DVD uitgave 133 minuten. De toegepaste versnelling heeft geen gevolgen voor de beeldkwaliteit, maar is wel merkbaar bij het geluid. Zie hiervoor onder Geluidskwaliteit. De toepassing van het interlaced beeld betekent dat de uiteindelijke beeldkwaliteit ook afhankelijk is van de kwaliteit van de de-interlacer in je BD speler of weergavescherm.

De kwaliteit van het High Defintion beeld is in het algemeen zeer goed. Diepe, volle kleuren met een prima contrast. De ouderwetse sfeer van het verhaal is benadrukt door het gebruik van kleurfilters. Ook dit komt in deze transfer prima tot uiting. Scherpte en detaillering van het beeld zijn ook beide uitstekend. Door het interlaced karakter van het beeld, is de scherpte wat minder bij snel bewegende beelden. De buitenopnames zien er mooi helder, kleurrijk en contrastrijk uit. Ook de detaillering van het beeld is goed. Vooral de hogere detaillering van de achtergronden valt hierbij op, waardoor het beeld ook aan diepte wint. Bij de nachtelijke scènes en de scènes die digitaal bewerkt zijn, is het detailniveau iets minder. Dit ligt niet aan de HD transfer, maar is een eigenschap van de film. Het beeld ziet er bijzonder zuiver uit. Filmgrain is niet in het beeld aanwezig. De film is verdeeld in 13 chapterstops. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) heeft een mooi klein, strak gelijnd lettertype dat zich makkelijk laat lezen. De ondertiteling is netjes onder in het beeld geplaatst. In het begin zit een Frans gesproken scène, waarbij de Engelse vertaling vast in het beeld staat.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Deze Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en een lossless gecomprimeerde DTS HD Master Audio 5.1 soundtrack (bitrate gemiddeld 2 Mbit/s).
Net als bij de DVD release geeft de surround soundtrack je een goed surround gevoel. Bij de actiescènes worden alle speakers goed gebruikt, waarbij de surrounds actief in split-surround (stereo) worden gebruikt. Bij de vliegscènes hoor je de rondvliegende vliegtuigen met goed richtingsgevoel uit alle kanalen komen. Bij de rustige, meer dialooggedreven scènes ligt de nadruk sterk op de voorste kanalen en zijn de surrounds minder actief. De soundtrack is voldoende dynamisch met een goede verhouding tussen luide en zachte passages. Het LFE kanaal wordt effectief gebruikt voor een aanvullend strak en diep laag. De dialogen, uit de centerspeaker, zijn altijd goed te volgen.
De Dolby Digital 5.1 track is, mede door de toegepaste 4% versnelling identiek aan de DVD uitgave. De hoog resolutie DTS HD audiotrack klinkt beter dan de Dolby Digital track. De DTS HD track klinkt meer gedetailleerd met een meer open geluidsbeeld en een duidelijk strakker en minder nadrukkelijk aanwezig laag. Zoals bij het onderdeel Beeldkwaliteit al opgemerkt, is dit een HD release waarbij WEL een vier procent versnelling is toegepast. Dit heeft invloed op de geluidskwaliteit. We hebben de lossless gecomprimeerde DTS HD track vergeleken met de DTS 5.1 surroundtrack van de eerdere DVD release en deze ook vergeleken met de hoog resolutie audiotracks van andere Blu-ray Disc uitgaven. Wat opvalt is dat de DTS HD track op deze uitgave gehoormatig beter klinkt dan de DVD release, al is het verschil niet zo heel erg groot. Vergeleken met andere Blu-ray Disc uitgaven, die geen beeldversnelling hebben, mist de track toch wel de volheid en dynamiek zoals we die op deze andere Blu-ray Discs wel horen. Het is zondermeer een zeer goed klinkende soundtrack die voor een gewone DVD release zeer hoge punten zou scoren. Maar bij Blu-ray Disc uitgaven leggen we de beoordelingslat een stukje hoger en trekken daarom één punt van de score af.

De Blu-ray Disc start net als bij een gewone DVD met een menuscherm. Bij deze Blu-ray Disc uitgave maakt Dutch Filmworks deel gebruik van pop-up menuschermen en deels van het traditionele menuscherm. Tijdens het film kijken wordt het menu als een overlay menu weergegeven, waarbij je zonder filmonderbreking de scènes kunt selecteren. Wanneer je echter voor de extra’s kiest, wordt de film onderbroken en wordt een volledig menuscherm getoond. De menukeuzes van de extra’s worden weer als een overlay over dit menuscherm getoond.
Niet alle extra’s van de 2-DVD release zijn overgenomen op deze Blu-ray Disc. De geboden extra’s hebben of deels een 1080p HD resolutie en deels een 576i SD resolutie. De extra’s zijn optioneel Nederlands ondertiteld.

Trailer (2½ min)
De bioscooptrailer, in 2.35:1 niet anamorf beeldformaat met SD resolutie.

Liner Notes
Zeven pagina’s met achtergrondinformatie over de film en het verhaal.

Photo Gallery
Een tiental foto’s van scènes uit de film.

TV Spots (4 min)
Acht korte televisiecommercials voor de film.

Film Clips (10 min)
Een extra waarvan we de zin nog nooit begrepen hebben. Hier kun je tien korte stukjes uit de film selecteren. Maar waarom zou je dat nu doen?

Behind The Scenes (16 min)
Een B-roll indruk met beelden op de set tijdens de filmopnames. Zonder toelichting en erg fragmentarisch.

Interviews With Cast & Crew (15 min)
Gemonteerde interviewfragmenten, waarbij de gestelde vraag is weggelaten, samengesteld uit interviews die ter promotie door de cast en crew gegeven zijn. Je kunt hierbij kiezen voor de acteurs James Franco (2½ min), Martin Henderson (3½ min), Jean Reno (2 min) en regisseur Tony Bill (3½ min) en producent Dean Devlin (3½ min).

Deze release mist een aantal extra’s die wel op de Amerikaanse Blu-ray Disc release van deze film staan, zoals een audiocommentaar en enkele achtergronddocumentaires.

Flyboys is geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van de Lafayette Escadrille, een squadron van de Franse luchtmacht tijdens de Eerste Wereldoorlog, dat het volledig uit Amerikaanse piloten bestond. Een handvol Amerikaanse jongens gaat naar Frankrijk om daar als piloot tegen de Duitsers te vechten, onder hen ook Blaine Rawlings. De jongens worden ingelijfd bij het Lafayette Squadron en leveren met de nog primitieve dubbeldekkervliegtuigen in de lucht strijd tegen de Duitsers. Het Squadron staat onder leiding van de harde, rechtvaardige kapitein Thenault, die de jongens leert hoe ze hun primitieve machines tot het uiterste kunnen drijven in een luchtgevecht op leven en dood.
Deze ouderwetse oorlogsfilm met moedige helden, spectaculaire luchtgevechten en een tikje romantiek is door Dutch Filmworks in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. De HD beeldkwaliteit is zeer goed. Wel is jammer dat deze HD transfer een onnodige 4% beeldversnelling heeft en dat het beeld interlaced is. De hoog resolutie DTS HD MA track klinkt goed, maar mist de volheid en dynamiek die we kennen van andere HD releases. De DTS HD klinkt wel beter dan de DTS track op de DVD release. De aanwezige extra’s zijn deels overgenomen van de 2-DVD release, maar we missen de documentaires en het audiocommentaar. Al met al een nette HD release, die niet de volle potentie van het HD medium gebruikt.

HD DVD
Flyboys is ook op HD DVD uitgebracht. De HD DVD is qua specificaties en extra’s identiek aan de hier besproken Blu-ray Disc uitgave.