White Noise 2: The Light (SE)

30-11-2007

7.4

White Noise 2: The Light (SE) (DVD)

Abe Dale (Nathan Fillion) is al jaren getrouwd met de liefde van zijn leven, Rebecca (Kendall Cross). Samen hebben ze een zoon en op een dag gaan ze met zijn drieën uit eten. Die dag neemt Abe’s leven een drastische wending als een verwarde man het restaurant binnenloopt en Abe’s vrouw en zoon van dichtbij doodschiet. Hij is uiteraard kapot van verdriet en vraagt zich maar af waarom zijn gezin het doelwit was van de man. Dan kan hij het allemaal niet meer aan en besluit een einde te maken aan zijn leven. Hij wordt echter gevonden door een vriend en de doktoren in het ziekenhuis weten zijn leven te redden. Voordat hij weer tot leven komt ondergaat hij een zogenaamde bijna-dood-ervaring. Aan het einde van een verlichte ziet hij zijn vrouw en zoon staan, maar dan wordt hij teruggedreven naar zijn lichaam. Vanaf dat moment ziet hij rond sommige mensen een vreemd soort licht en het blijkt dat wanneer hij dit ziet, deze mensen niet lang meer te leven hebben. Abe besluit deze mensen te redden van een wisse dood, maar onbedoeld loopt hij hiermee duistere krachten voor de voeten.

In 2005 verscheen de film White Noise en de prent was vooral in Amerika een redelijk succes. Het verhaal draaide om een man die contact probeerde te zoeken met zijn dode vrouw via EVP of Electronic Voice Phenomenon. Zoals de titel al doet vermoeden is de hier besproken film een vervolg, maar na het bekijken van de titel blijkt dat het hier om een nogal los vervolg gaat. Deze keer krijgen we geen man te zien die contact heeft met doden door middel van EVP, maar een man die na een bijna-dood-ervaring een soort aura’s ziet rond mensen die op het punt staan te sterven. Om toch wat raakvlakken te behouden met het origineel ziet hij af en toe wat vreemde dingen in televisies en computerschermen, maar echt veel heeft dit niet met het verhaal te maken. De keuze van de makers om het enigszins over een andere boeg te gooien kan gezien worden als een goede, aangezien we nu geen slap aftreksel of herhaling krijgen van het eerste deel. White Noise 2 is dan ook een redelijk vermakelijke film geworden, maar net als zijn voorganger geen topper. Het verhaal zit goed in elkaar en er komen enkele spannende momenten voorbij, maar helaas wordt de film nergens echt eng. Ook worden weer de bekende clichés uit de kast getrokken en het blijft blijkbaar toch moeilijk een originele horrorfilm te maken die de kijkers weet te verrassen. De hoofdrol wordt gespeeld door Nathan Fillion die we kennen uit films als Slither en Serenity. Hij zet een prima rol neer en hij weet met zijn optreden het maximale uit het script te halen. Zijn rol is dan ook zeker het bekijken waard en ook de overige rollen worden goed neergezet.
Zoals gezegd is White Noise 2: The Light een aardige thriller die zeker weet te vermaken en prima voldoet als huurtip. De film is niet echt eng te noemen, maar bevat wel enkele spannende momenten die goed gemaakt zijn. Verwacht geen vervolg op het eerste deel, maar meer een verhaal dat losjes gebaseerd is op de gebeurtenissen in het origineel.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 94 min
Verpakking: Steelbook
  • DTS 5.1 - Engels
EAN: 8715664049983

• Behind the Scenes
  • Photo Gallery
  • Liner Notes
  • Also or Soon Available
  • Interview: Cast & Crew

De film staat anamorf op de schijf in het formaat 1.78:1. Dit wijkt af van het originele formaat van 2.35:1. Het betreft hier een zogenaamde Open Matte transfer, wat wil zeggen dat er onder en boven meer beeld zichtbaar is. Zie screenshot 1 voor een vergelijking. De kwaliteit van het beeld is meer dan voldoende te noemen, precies zoals we mogen verwachten van een recente film zoals deze. De transfer is de gehele speelduur goed scherp en het beeld bevat veel detail. De kleuren ogen soms wat koel en tijdens sommige scènes hebben blauwe tinten de overhand. Huidtinten zien er natuurlijk uit. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ook ruim voldoende te noemen. Beeldruis en filmgrain komen soms voor, evenals wat lichte edge enhancement. Een prima transfer die goed de sfeer van de film laat zien, maar jammer van het afwijkende beeldformaat. De film is verdeeld in 13 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelse soundtrack staat in twee formaten op de DVD, namelijk een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een DTS 5.1 track (754 kb/s). Beide tracks klinken prima en er is weinig verschil te bemerken tussen de twee tracks. Het geluid klinkt redelijk ruimtelijk en de surrounds worden gebruikt voor het weergeven van effecten. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen en hier is een mooi breed stereogeluid te horen met een goede spreiding van de kanalen. Het LFE kanaal ondersteunt het geluidsbeeld met een diep laag dat enkele scènes voorziet van wat meer impact. Zoals gezegd is er weinig verschil te bemerken tussen de twee tracks, maar zoals wel vaker klinkt de DTS track iets strakker.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Alle extra’s zijn te vinden op de tweede schijf van deze uitgave. De eerste schijf begint met enkele trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

Trailer (2 min.)
De originele bioscooptrailer van de film. Het beeld is 2.35:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Liner Notes
Vijf tekstschermen waar wat achtergrondinformatie over de film te lezen is. Het beeld is 1.78:1 anamorf en er is geen achtergrondgeluid aanwezig.

Photo Gallery
Tien afbeeldingen uit de film zijn hier te bekijken. Het beeld is 1.78:1 anamorf en er is geen achtergrondgeluid aanwezig.

Interview: Cast & Crew (24 min.)
Enkele interviews met leden van de cast en crew. We zien de vragen niet gesteld worden, maar alleen de betrokkenen die antwoord geven. De cast en crew gaan in op het maken van de film.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en er is geen achtergrondgeluid aanwezig.

Behind The Scenes (15 min.)
Een blik achter de schermen tijdens de opnames van de film. Er wordt verder geen tekst of uitleg gegeven en we kijken als het ware mee over de schouder van de cameraman.

Also Or Soon Available
Vijf trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

Abe is getrouwd met Rebecca en samen hebben ze een zoon. Zij vinden echter de dood en Abe is kapot van verdriet. Hij besluit dan ook zijn eigen leven te nemen, maar de doktoren weten hem weer tot leven te wekken. Hij heeft echter een bijna-dood-ervaring gehad en nu hij weer levend is, kan hij zien wie er binnenkort gaan sterven. Hij besluit deze mensen te helpen, maar hij krijgt hierdoor te maken met enkele duistere krachten. White Noise 2: The Light is een los vervolg op de film met dezelfde titel uit 2005. De twee verhalen hebben niet veel met elkaar te maken, maar dit vervolg is toch redelijk vermakelijk te noemen. De film wordt nergens echt eng, maar bevat toch enkele spannende momenten. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit, maar bevat weinig extra’s die bovendien niet erg interessant zijn.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.