Sophie's Choice

05-12-2007

7.8

Sophie's Choice (DVD)

Stingo (Peter MacNicol) is een jonge schrijver uit het zuiden van de Verenigde Staten die naar Brooklyn verhuist om daar aan het schrijven van zijn eerste roman te beginnen. Hij huurt een kamer in een groot, roze landhuis, waar hij al snel vrienden wordt met zijn bovenburen Nathan (Kevin Kline) en Sophie Meryl Streep). Nathan is een bioloog die met zijn team op het punt staat een grote ontdekking te doen. Sophie is een Poolse immigrante, die de concentratiekampen van de Nazi’s heeft overleefd. Nathan is een nogal wispelturig persoon, die regelmatig ruzie maakt en uit huis vertrekt en soms nachten wegblijft. Sophie zoekt dan troost bij Stingo, die zelf hartstochtelijk hunkert naar genegenheid en haar maar al te graag opvangt. Tijdens dit soort momenten vertelt zij hem verhalen over haar leven en hoe zij in een concentratiekamp terecht is gekomen. Langzaam krijgt Stingo inzicht in het leven van Sophie, dat letterlijk en figuurlijk een hoop littekens bevat.

Sophie’s Choice kan met recht een acteursfilm worden genoemd. Visueel is de film ook indrukwekkend, vooral de scènes in het concentratiekamp die we via flashbacks te zien krijgen. Maar de meeste aandacht gaat toch uit naar de drie hoofdrolspelers Meryl Streep, Kevin Kline en Peter MacNicol (John Cage uit Ally McBeal). De film bevat lange dialoogscènes, soms minutenlang met twee personen op een bankje, maar door het prachtige acteren wordt het geen moment saai of vervelend. Dat is de kracht van deze film. Meryl Streep kreeg voor haar rol als Sophie binnen korte tijd haar tweede Oscar (haar eerste kreeg ze voor Kramer vs. Kramer). Sophie is van Poolse afkomst en Meryl Streep moest zich een Pools accent aanmeten. Ook moest ze Pools en Duits leren voor de rol. Ze zet haar rol als uitgeputte en afgetakelde immigrante uit Polen, maar ook uitbundige en vrolijke feestvierder zeer geloofwaardig neer. Kevin Kline debuteert in deze film, maar weet meteen te overtuigen als de wispelturige Nathan, die regelmatig woede uitbarstingen heeft. Kline weet ze overtuigend te brengen, maar ook in de lange dialoogscènes weet hij zich staande te houden. Het was deze rol van Kevin Kline die John Cleese deed besluiten hem te casten voor A Fish Called Wanda, waarvoor hij een Oscar kreeg.
Het tweede sterke punt is het boeiende verhaal. Dit wordt getoond door de ogen van Stingo, hij is de “ik”- figuur in de film. Met hem krijg je als kijker steeds nieuwe ontwikkelingen en onthullingen in het leven van Sophie en Nathan te zien. Het scenario voor de film is geschreven door regisseur Alan J. Pakula, die het baseerde op het gelijknamige boek van William Styron. Pakula is zelf van Poolse afkomst en kon daardoor Meryl Streep precies aangeven hoe het Poolse accent moest klinken.
De thematiek van de film is nogal zwaar, maar er zijn ook een heleboel luchtige scènes die voor de nodige afwisseling zorgen. Dat is vooral op het conto van de wispelturige Nathan te schrijven. Het ene moment barst hij in woede uit, maar het volgende moment weet hij alles met een vrolijke noot weer goed te maken. Pakula laat nergens de praktijken van de Nazi’s direct in beeld zien, maar weet deze op een indirecte manier wel degelijk kenbaar te maken. Dat maakt indruk, maar zorgt er ook voor dat een toch al heftige film niet nog zwaarder wordt. Daardoor blijft er een goede balans bestaan tussen dramatiek en vrolijkheid. En dat maakt deze film waardevol, waarbij het prachtige acteerwerk de film naar een hoger niveau tilt.

Jaar: 1982
Speelduur: 144 min
  • Dolby Digital 2.0 mono - Engels
  • Dolby Digital 2.0 mono - Frans
EAN: 5050582512656

De film heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat anamorf op de DVD. De leeftijd is redelijk aan de film af te zien. De kleuren ogen vrij onnatuurlijk en zijn soms iets te verzadigd. Huidtinten zijn vrij roze en de scènes in de concentratiekampen hebben een sepia-achtige tint, waarvoor bewust is gekozen. De film heeft een nogal korrelig uiterlijk. Het contrast is vrij hoog met een minimale (schaduw-)detaillering. De scherpte is voldoende, al is er wel een enkele keer edge-enhancement toegepast. Ook is de print niet helemaal vrij van zeer kleine spettertjes, maar storend wordt dit nergens. De bitrate is over het algemeen vrij hoog en er is weinig ruimte over op de disc, dus men heeft een vrij goede compressie toegepast.
De film is verdeeld in 12 hoofdstukken, wat vrij krap is voor een film van meer dan twee uur. De Nederlandse ondertiteling is goed te volgen, al heeft het een dikke schaduwrand. Over de plaatsing valt wel wat op te merken. De scènes in de concentratiekampen zijn in de Poolse en Duitse taal en de print heeft daar ingebrande Engelse ondertiteling. De Nederlandse ‘onder’-titeling is op die momenten voor de gelegenheid boven in beeld geplaatst (zie screenshot 4), waardoor ze vaak dwars door de gezichten van de acteurs staan. Voor wie de Engelse taal goed machtig is, is het misschien een optie om de Nederlandse ondertiteling op die momenten even uit te schakelen.

Het originele geluid van de film is mono en op de DVD staat een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) mono track. De film bestaat voor een groot gedeelte uit direct geluid, dus wat er op de set is opgenomen. Daardoor klinkt alles heel natuurlijk en open. Maar het geluid klinkt ook een beetje gedateerd. Er is nauwelijks voldoende laag aanwezig en harde passages klinken wat rafelig. Het is een dialoogfilm, die zich ook nog voor een groot gedeelte binnenshuis afspeelt. Daardoor is er niet veel ruimte voor extra geluiden. Dialogen voeren de boventoon en die zijn duidelijk verstaanbaar, maar klinken dus ook een beetje gedateerd. Ruis is niet aanwezig (in tegenstelling tot het Franse geluidspoor). De sfeervolle filmmuziek van Marvin Hamlisch is werkelijk prachtig, met een heel herkenbaar thema. Naast de filmmuziek is er ook gebruik gemaakt van klassieke stukken van onder meer Beethoven.

De DVD bevat een mooi geanimeerd menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Het achtergrondgeluid is een fragment uit de themamuziek van de film. De DVD is uitgegeven in de Ultimate Collection van Universal en heeft de daarbij behorende hoes met een groot rood kader.

Stingo huurt een kamer in hetzelfde huis als waar Nathan en Sophie wonen. Zij worden al snel vrienden en delen veel samen. Als Nathan na een van zijn weerbarstige buien het huis uit gaat zoekt Sophie troost bij Stingo. Bij hem vertelt ze over haar tijd in de concentratiekampen.
Sophie’s Choice is een erg goede acteursfilm met prachtige acteerprestaties. Het verhaal begint allemaal heel lieflijk en vrolijk, maar gedurende de film wordt het geleidelijk aan steeds dramatischer wat we te zien krijgen. Filmisch is het misschien niet allemaal zeer bijzonder, maar inhoudelijk is het een boeiende film. De DVD heeft een redelijk goede beeld- en geluidskwaliteit. De DVD is uitgegeven in de Ultimate Edition collectie van Universal. Daarbij zijn geen extra’s op de DVD gezet. Jammer, want deze zijn wel beschikbaar.