Wind Chill

Wilbert Rietman
18-12-2007

6.7

Wind Chill (DVD)

Om de kosten van de reis naar haar familie te drukken, reist een studente (Emily Blunt) tijdens de Kerstvakantie samen met een medestudent (Ashton Holmes). Ze leggen de lange tocht over besneeuwde wegen en langs het witte landschap af in zijn oude, afgetrapte auto. Tijdens de reis blijkt de jongen verdacht veel van het meisje te weten. Het lijkt er zelfs sterk op dat hij haar heeft gestalkt. Tot overmaat van ramp komen ze ook nog eens vast te zitten op een verlaten landweggetje. Door het weer kunnen ze geen kant op. Als er dan ook nog vreemde verschijningen ten tonele komen, wordt het duidelijk dat de nacht nog wel eens lang kon duren. Overleven lijkt in ieder geval niet vanzelfsprekend.

Een recensent had over Wind Chill geschreven dat dit één van de betere Stephen King verfilmingen zou zijn als King het origineel geschreven zou hebben. Een compliment voor deze film. Feit blijft dat het gegeven van twee naamloze studenten die grotendeels van de speelduur in een auto zitten, nou niet echt spannend in de oren klinkt. Toch hebben de makers er een onderhoudende horror/thriller van weten te maken die de volledige 87 minuten weet te boeien. De spanning ligt heel hoog, temeer omdat we weinig weten van de twee hoofdkarakters, maar wel dat de één verdacht veel weet van de ander. Daarnaast zijn het gewoon mensen en wie kan zich daar nu niet mee identificeren? De kracht van het weglaten ligt heel hoog hier. Niet alleen de namen en het grootste gedeelte van de achtergrond van de hoofdrolspelers krijgen we niet weten, ook wat de vreemde verschijningen nou precies voorstellen wordt geheel overgelaten aan de fantasie van de kijker.
Regisseur Gregory Jacobs (Criminal) heeft zeker niet voor de makkelijkste weg gekozen bij deze productie. Zo verplicht hij eigenlijk de relatief onervaren acteurs Emily Blunt (Irresistible en The Devil Wears Prada) en Ashton Holmes (A History of Violence) om de film te dragen. Deze twee jonge castleden zijn hier echter wel in geslaagd. Het grote euvel zit hem echter in de vele losse eindjes die het verhaal kent en een aantal scènes die er achteraf blijkbaar helemaal niet toe deden. Desalniettemin is het jammer dat Wind Chill direct op DVD werd uitgebracht en in ons land geen bioscooprelease kende. Daarvoor is deze prent, die ook nog eens geproduceerd werd door Steven Soderbergh, George Clooney en Ben Cosgrove, het bekijken meer dan waard.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 87 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 8712609600391

• A Frozen Set: The Making of Wind Chill

De film staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 op de schijf en is anamorf. Het verhaal speelt zich voornamelijk af in het donker. De regisseur heeft er bewust voor gekozen om met zo weinig mogelijk licht te werken om het geheel een realistische look te geven, maar ook om de situatie van de kijker gelijk te stellen aan die van de karakters. Hierdoor is niet alles even zichtbaar en is er een hoge concentratie vereist van de kijker (zie screenshots 2 en 4). De ene keer werkt dit trucje overigens wel, maar soms ook niet. Verder is het beeld zoals we dat van een recente film mogen verwachten, goed van kwaliteit. Het vertoonde is zeer scherp te noemen en er zijn beschadigingen waar te nemen. Wel is er hier een daar sprake van compressiefoutjes. Verder is er licht filmgrain waar te nemen en is er edge enhancement toegepast. Een zeer goede transfer die volstaat voor een film als deze. De Nederlandse ondertiteling is optioneel en is op een goede hoogte in het beeld geplaatst. Het aantal chapterstops bedraagt maar liefst 29.

Er zijn een aantal Dolby Digital 5.1 audiosporen terug te vinden, allen in een verschillende taal. We richten ons uiteraard op de origineel Engelstalige 5.1 track met een bitrate van 448 kbit/s. Het geluid is nogal gericht op de dialoog. De nadruk ligt dan ook op de voorste kanalen. Heel af en toe worden de overige kanalen aangesproken en dit gebeurt dan wel goed. De dialogen komen zoals het hoort uit de centerspeaker, maar klinken soms wel heel erg zacht. Ook dit lijkt bewust gedaan om de kijker in dezelfde situatie te plaatsen als de hoofdpersonen. De frontspeakers laten een mooi zuiver stereogeluid horen. Hierbij worden de surroundkanalen subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden en het ruimtelijke gevoel. Zelfs het LFE kanaal wordt hier en daar aangesproken met een mooi diep laag. Een prima geluidstrack.

Het menuscherm is statisch en staat in de verhouding 1.78:1 anamorf op de DVD zonder achtergrondgeluid en geeft toegang tot de volgende extra’s:

Het ingesproken commentaar wordt verzorgd door regisseur Gregory Jacobs aangevuld met de schrijvers Steven Katz en Joe Gangemi. De heren verzorgen een beetje een standaard commentaartrack. Wel wordt er met veel enthousiasme verteld, waardoor het geheel niet echt saai wordt. Diverse anekdotes en wetenswaardigheden passeren de revue en ook wordt er dieper op het verhaal en de keuzes voor bepaalde zaken ingegaan.

A Frozen Set: The Making of Wind Chill (17 min.)
Aardige featurette, maar helaas aan de korte kant. Ook is het karakter vrij promotioneel. Wel interessant om te zien hoe de film tot stand is gekomen. Het grootste gedeelte van de productie is gefilmd op twee verschillende locaties. Zo is het ene gedeelte de veilige, maar mooi omgebouwde studio. Het andere gedeelte was echter een buitenlocatie waarbij de temperaturen vaak ver beneden nul reikten.

Hier zijn trailers te vinden van andere films en wel van The Covenant, Ghost Rider en Reign over Me.

Als het om horror gaat, moeten er al veel verhalen zijn verteld. De makers zelf omschreven het hier besproken Wind Chill als het kleinste spookhuisverhaal ooit gemaakt. Het verhaal speelt zich voornamelijk af in een auto, dus daar hebben ze gelijk. Waar de kracht echt ligt, is het erin houden van de spanning wat bereikt is door veel aan de fantasie van de kijker over te laten. Tel hierbij op de geloofwaardigheid waarmee de acteurs de naamloze karakters neerzetten en je hebt een meer dan aardige horror/thriller. Op het gebied van beeld en geluid zit het ook wel allemaal snor bij deze recente productie. Ook qua extra’s zijn er een tweetal leuke toevoegingen te vinden. De liefhebbers van dit soort producties mogen de inhoud best met een puntje extra belonen, voor de overigen gewoon een huurtip.