Grey’s Anatomy – Seizoen 3 (deel 2)

20-12-2007

5

Grey’s Anatomy – Seizoen 3 (deel 2) (DVD)

Grey’s Anatomy is de Golden Globe winnende ziekenhuisserie waarin artsen in opleiding, liefde en vriendschap centraal staan. De jonge chirurgen in spé van het Seattle Grace Hospital leren dat er geen pasklare oplossingen bestaan voor de uitdagingen in het leven. Vanaf het eerste seizoen in 2005 is de serie een groot succes en heeft een grote, nog steeds groeiende schare kijkers aan zich weten te binden. In Amerika is de serie ondertussen begonnen aan haar vierde seizoen. Buena Vista heeft het derde seizoen in twee delen uitbracht. Eerder bespraken we al de boxset met de eerste 12 aflevering. Dit is de bespreking van het tweede deel van seizoen 3, dat de afleveringen 13 t/m 25 bevat. De afleveringen zijn verspreid over vier DVD’s. Onderstaand een overzicht van de titels van de afleveringen in deze boxset.

DVD 4
13. Great Expectations
14. Wishin’ and Hopin’
15. Walk on Water
16. Drowning On Dry Land

DVD 5
17. Some Kind of Miracle
18. Scars and Souvenirs
19. My Favorite Mistake
20. Time after Time

DVD 6
21. Desire
22. The Other Side of this Life – Part One
23. The Other Side of this Life – Part Two

DVD 7
24. Testing 1-2-3
25. Didn’t We Almost Have It All

Een korte inhoud van de persoonlijke belevenissen van de jonge artsen. Let op, dit kan spoilers bevatten. Dr. Richard Webber (James Pickens Jr.) heeft aangekondigd dat hij met pensioen wil gaan. Ook om zijn huwelijk te redde, maar of dat nog lukt. De mededeling heeft tot gevolg dat de artsen van Seattle Grace elkaar beconcurreren in verband met de opvolging. Uiteraard denken Dr. Derek Shepherd (Patrick Dempsey) en Dr. Preston Burke (Isaiah Washington) dat zij het zullen worden. Maar ook Dr. Addison Montgomery-Shepherd (Kate Walsh) ziet een kans voor haar. En voor Dr. Mark Sloan is dit een nieuwe reden om toch nog wat langer in Seattle te blijven. George O’Malley (T.R. Knight) en Dr. Callie Torres (Sara Ramirez) komen terug van een trip naar Las Vegas en hebben verrassend nieuws. Voor Dr. Izzy Stevens (Katherine Heigl) is dit moeilijk. Zij gebruikt het geld van de erfenis van Denny om samen met Dr. Miranda Bailey (Chandra Wilson) een gratis kliniek op te zetten. Een ongeluk met een veerboot brengt veel commotie en wordt de vuurdoop voor de jonge artsen in een real life situatie. Dr. Izzy Stevens doet daar onder gevaarlijke omstandigheden een moeilijke chirurgische ingreep met telefonische ondersteuning. Alex Karev (Justin Chambers) trekt zich het lot van een onbekende zwangere vrouw erg aan en besteedt veel tijd aan haar. En Meredith Grey (Ellen Pompeo) wordt nauwelijks levend in het koude water gevonden. Ze is zo erg onderkoeld dat voor haar leven wordt gevreesd. Haar studievrienden en ook Derek moeten zich op het ergste voorbereiden. Dit en nog veel meer houdt de studenten en de medische staf in de afleveringen van het derder seizoen weer bezig.

Elke aflevering begint met een korte terugblik op voorgaande afleveringen. Daarbij geeft Meredith Grey (Ellen Pompeo) een korte beschouwende inleiding, waarin een bepaald aspect van het leven wordt besproken, wat dan ook vaak in de zich aandienende medische of persoonlijke lotgevallen terug te vinden is. Elke aflevering wordt ook door Meredith afgesloten. Aan dramatiek in dit derde seizoen ook geen gebrek. Natuurlijk zorgt het soapkarakter van de serie voor steeds terugkerende kijkers. Je raakt betrokken bij de vijf jonge artsen die in het Seattle Grace Hospital opleiding tot chirurg volgen.
De serie is een creatie van schrijfster Shonda Rhimes. Het tweede en derde seizoen kregen een groot aantal Golden Globe nominaties. Actrice Katherine Heighl won met haar spel een Emmy Award. De serie won met het derde seizoen een Golden Globe. De serie heeft een uitgekiende balans tussen interessante medische en sociale aspecten en een gewoon ‘soapkarakter’ met alle persoonlijke probleem en perikelen daarbij. Vooral het levensbeschouwelijk intro en einde van elke aflevering voegt iets persoonlijks aan de serie toe. Dankzij een goede balans in de scripts, het uitstekende spel van de spelers en de evenzo zeer geslaagde cinematografie en editing is iedere aflevering van Grey’s Anatomy weet een genot om naar te kijken.

Genre: Drama, Romantiek, TV
Speelduur: 540 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418141332

• Audiocommentaar bij enkele afleveringen
  • Op ronde met Patrick Dempsey
  • In gesprek met Ellen Pompeo
  • Recept voor succes: Jane Doe
  • Prima medicijn: favoriete scènes
  • Nooit gebruikte scènes

De serie heeft een 1.78:1 breedbeeldformaat en staat in deze verhouding anamorf op de DVD. De serie is in High Definition opgenomen. In Amerika wordt de serie in HDTV resolutie uitgezonden. De kwaliteit van het beeld op de DVD verraadt zeker het originele HD karakter. Het beeld ziet er bijzonder goed uit. Een zeer natuurlijk, helder en kleurrijk beeld, met goed verzadigde kleuren en een prima contrast. De scherpte van het beeld is eveneens zeer goed met eveneens goed detailniveau. In het beeld is beeldruis marginaal aanwezig. De twaalf afleveringen van elk ongeveer 45 minuten zijn verspreid over vier DVD’s. Elke aflevering is onderverdeeld in tien chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling staat zoals gebruikelijk bij de Buena Vista uitgaven wat aan de hoge kant geplaatst onder in het beeld.

De serie heeft een zeer fraai klinkende surround geluidstrack, die op de DVD in Dolby Digital 5.1 surruond (bitrate 384 kb/s) voor handen is. De soundtrack klinkt mooi ruimtelijk met prima definitie. Nadruk ligt op de voorste kanalen, waar het merendeel van de filmgeluiden en de muziek vandaan komt. De surrounds worden voornamelijk voor de ruimtelijk sfeer gebruikt, zowel met betrekking tot de muziek als bij de omgevingsgeluiden. Het LFE kanaal geeft in het laag van de muziek goed ondersteuning. De dialogen komen goed verstaanbaar via de centerspeakers.

De breedbeeld menuschermen zijn geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid. Op deze uitgave een redelijk aantal goede extra’s. Alles is uiteraard Nederlands ondertiteld.
De vierde DVD van de set (genaamd DVD-7) begint met reclametrailers van andere Buena Vista uitgaven.

Gesproken toelichting
Aflevering 14. Wishin’ and Hopin’ heeft een begeleidend commentaar van actrices Elle Pompeo en Kate Burton. De aflevering 21. Desire heeft een gesproken toelichting van actrice Sandra Oh.

Op de vierde DVD staan de volgende extra’s:

Op ronde met Patrick Dempsey (10 min)
Acteur Patrick Dempsey, dr. Derek Shepherd in de serie, heeft nog een andere bezigheid naar het acteren: racen op het racecircuit.

In gesprek met Ellen Pompeo (8 min)
Een gesprek met actrice Ellen Pompeo, die de centrale figuur van Dr. Meridith Grey speelt.

Recept voor succes: Jane Doe ontmaskerd (8 min)
Een belangrijk aandeel in dit seizoen had de onbekende vrouw die het veerboot ongeluk had overleefd, maar door verminkingen in haar gezicht onherkenbaar geworden was. Actrice Elizabeth Reaser vertelt meer over haar gespeelde karakter.

Grey’s Anatomy ontleed: Unieke scènes (10 min)
Terugkerend onderdeel bij elk seizoen met een ruime verzameling scènes uit verschillende afleveringen die niet gebruikt zijn of ingekort zijn. Voor dit seizoen zijn dit elf scènes die niet in dit derde seizoen zijn uitgezonden. Evenals de serie met uitstekende anamorf beeldkwaliteit.

Prima medicijn: Favoriete scènes (10 min)
Een selectie met de favoriete scènes van de cast van Grey’s Anatomy.

De vier DVD’s zijn verpakt in twee slimeline keepcase en een stevig kartonnen slipcase.

Het derde seioen van de ziekenhuistelevisieserie Grey’s Anatomy zet de succesvolle lijn van deze meeslepende serie met de lotgevallen van vijf medische chirurgiestudenten in het Seattle Grace Hospital voort. Hoofdpersoon is Meredith Grey, die elke aflevering inleid en afsluit met een persoonlijke beschouwing. De jonge artsen en hun chirurgische begeleiders worden elke aflevering weer geconfronteerd met de meest uiteenlopende medische gevallen. Ondertussen worden ze ook geconfronteerd met tal van persoonlijke perikelen. Grey’s Anatomy is een boeiende serie die met veel gevoel is gemaakt. Buena Vista heeft dit derde seizoen in twee aparte boxsets uitgebracht. De tweede boxset van dit derde seizoen is uitgebracht in een boxset met vier DVD’s. Het breedbeeld is van goede kwaliteit, de 5.1 surroundtrack klinkt prima. De set heeft ook een aantal korte extra’s meegekregen.

Overzicht Grey’s Anatomy serie:
- Seizoen 1 (2005)
- Seizoen 2, 1e deel (2005)