Starship Troopers

20-12-2007

8

Starship Troopers (Blu-ray)

In de toekomst voeren mensen geen oorlog meer met elkaar, maar voeren ze een strijd op overleving met buitenaardse insecten. De wereldgemeenschap wordt gedomineerd door het recht van de sterken. Door te dienen in het leger krijg je burgerrechten, wat je aanzien verhoogt en extra privileges geeft. Studenten Johnny Rico (Caspar van Diem) en zijn vrienden Carmen Ibanez (Denise Richards) melden zich, evenals bijna al hun studiegenoten, aan bij het leger. Johnny gaat eigenlijk alleen maar het leger in om bij zijn vriendin te kunnen zijn. Johnny komt terecht bij de 'mobile infantry', de grondtroepen. Zijn ambitieuze vriendin Carmen schopt het verder en wordt opgeleid tot piloot van een Starship. De twee verliezen elkaar al snel uit het oog. Carmen raakt bevriend met haar vlieginstructeur en ziet Johnny als een last voor haar carrière en beëindigt hun relatie. Dan komt het bericht dat Buenes Aires, de stad waar Johnny en Carmen vandaan komen, totaal is verwoest door een meteoriet. Volgens de media was de meteoriet afkomstig van Klendathu, de thuisplaneet van de reuzeninsecten, de Arachniden. De oorlog wordt afgekondigd met een vernietigingsaanval op Klendathu. Johnny en zijn mede infanteristen worden naar Klendathu toegestuurd. Daar wacht hen een bloeddorstige strijd op leven en dood met intelligente en zeer dodelijke insecten.

Starship Troopers is een van de meest controversiële films van Paul Verhoeven. Is de film zomaar een sciencefiction actiefilm, waarin bruut geweld de oplossing is voor alles en je aanzien in de maatschappij wordt bepaald door de wijze waarop je jezelf in het leger verdienstelijk hebt gemaakt. Of zit er meer in de film en is het eigenlijk een satirische aanklacht tegen ditzelfde geweld. Mogelijk is de film gewoon beiden en spreekt daardoor meerdere mensen ook aan. Op de IMDB geeft een ruime meerderheid van de bezoekers de film een dikke voldoende. De film is gebaseerd op de gelijknamige sciencefiction roman van de Amerikaanse schrijver Robert A. Heinlein. De roman verscheen in 1959 en is lange tijd beschouwd als een soort pleidooi voor het militarisme. Dat Verhoeven een satirische insteek voor de film heeft gekozen blijkt uit de propagandacommercials die in de film tussendoor worden vertoond, waarin het geweld wordt verheerlijkt en ordinair reclame wordt gemaakt voor het rekruteren van soldaten. Ook het contrast tussen de harde vechterswereld en de perfecte modelstudenten Denise Richards en Casper van Dien kon haast niet groter zijn. Verhoeven legt met zijn vertelling juist een vergrootglas van overdrevenheid op de pijnlijke punten van de hedendaagse (Amerikaanse) maatschappij. Beschouw het als een aanklacht tegen de wijze waarop Amerika de wereldpolitiek beïnvloed en naar haar hand zet. Let ook even op de kledij van de inlichtingendienst van de Federatie, met hun lange zwartleren jassen. Doet dit ergens aan denken? Los van deze dieper liggende boodschap is Starship Troopers een lekkere actiefilm met het overlevingsgevecht tegen de insecten als centrale thema. En zoals we gewend zijn van Verhoeven wordt alles zonder enige gêne onverbloemd voor het voetlicht gebracht. Van afgehakte ledematen of leeggezogen hersenen of aan flarden geschoten insecten aan toe. En een beetje bloot is daarbij natuurlijk ook aanwezig, ondanks het feit dat Starship Troopers een Amerikaanse films is. Dankzij de special effects uit de computer is een heel leger van duizenden vreselijke insecten gecreëerd. Als je geen bezwaar hebt tegen het expliciete geweld en het daarbij eveneens expliciet vloeiende mensen- en insectenbloed, dan kan Starship Troopers je een vermakelijke ruim twee uur film bezorgen.

Starship Troopers is nu door Buena Vista in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. De film is eerder in 2001 als een Special Edition uitgave gereleased. In deze recensie bespreken we de Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de DVD uitgave van de film. De recensie van deze SE DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 1997
Speelduur: 129 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Noors, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418147198

• De Making Of
  • Teasertrailer
  • Uitgelichte scènes
  • Hoe een scène tot stand komt, met gesproken toelichting
  • Screentest van Johnny en Carmen

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1920*1080 beeldpunten, dus vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Op deze Blu-ray Disc is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Je hebt bij deze uitgave dus geen vier procent versnelling, zoals bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 129 minuten tegenover 124 minuten op de PAL DVD uitgave.

Het beeld van deze High Definition uitgave ziet er zeer goed uit. Het beeld ziet er zuiver en schoon uit en is nagenoeg vrij van ongerechtigheden. Kleuren zijn helder en goed verzadigd. Het beeld is goed contrastrijk, waarbij het schaduwdetail prima in orde is. De scherpte en detaillering van het beeld zijn zeer goed. Bij sommige scènes die intensieve special effects behandelingen hebben ondergaan, oogt het beeld iets minder gedetailleerd en lijkt alsof heel licht edge enhancement is toegepast. Echt storend is dit trouwens niet. In het beeld zit een lichte ruis. Bij de eindtitels valt een lichte telecine wobble. Als geheel heeft deze Blu-ray Disc verder een zeer fraai ogend High Definition beeld dat een duidelijke verbetering is ten opzichte van de gewone DVD release. Met name de scherpte en detaillering en daardoor ook grotere dieptewerking van het beeld zijn de meest opvallende pluspunten. De Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en heeft een mooi klein, goed leesbaar lettertype. Zoals gebruikelijk bij de Buena Vista Blu-ray Disc uitgaven staat de ondertiteling wat te hoog geplaatst onder in het beeld.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

Wat geluid betreft heb je bij originele Engelse soundtrack keuze uit een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en ongecomprimeerde PCM 5.1 (16 bit / 48 kHz) soundtrack. De twee nasynchronisaties – Frans en Spaans – zijn beschikbaar in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en in DTS 5.1 surround (bitrate 1509 kb/s). We concentreren ons voor deze recensie op de beide Engelstalige geluidstracks.

Starship Troopers is een onvervalste actiefilm met een zeer hoog aantal geschoten kogels. Maar ook met momenten van rust met dialoog en zachte muziek. Met name de ongecomprimeerde PCM track geeft dit alles met een prima dynamiek en detaillering weer. De 5.1 surroundtrack klinkt mooi ruimtelijk. Vooral de filmmuziek heeft een goed klinkende breed stereobeeld, waarbij de surrounds voor de ruimtelijkheid van de muziek zorgen. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. Het merendeel van de filmgeluiden komt uit de voorste speakers. Regelmatig worden de surrounds ook voor geluidseffecten gebruikt. Het hoog van de soundtrack is voldoende gedetailleerd, waarbij het hoog wel iets aan de scherpe kant klinkt. Laag is voldoende aanwezig in de soundtrack, met goede ondersteuning van het LFE kanaal. Dankzij de hogere bitrate en de afwezigheid van de PAL speedup klinkt de Dolby Digital track op deze Blu-ray Disc al beter dan zijn DVD tegenhanger. De ongecomprimeerde PCM track klinkt nog fraaier, dankzij een betere detaillering, een goede dynamiek en een duidelijk aanwezig en goed gecontroleerd laag. Ondanks al het actiegeweld blijven de dialogen te allen tijde goed te volgen. De dialogen komen uiteraard via de centerspeaker.

De Blu-ray Disc start met enkele promotietrailers voor andere Buena Vista Blu-ray Disc uitgaven. De Blu-ray Disc heeft een nieuw vormgegeven menu. Tijdens de film kun je de menu opties ook oproepen. Deze worden dan getoond zonder dat de film wordt onderbroken. Nadat je een extra hebt bekeken, vervolgt de film weer. Op deze Blu-ray Disc uitgave zijn de extra’s van de eerdere Special Edition uitgave overgenomen. Alleen het audiocommentaar van Paul Verhoeven is weggelaten, wat natuurlijk erg jammer is. De extra’s hebben allemaal 480i (NTSC) resolutie en 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

Uitgelicht scènes
Een extra dat op elke Buena Vista Blu-ray Disc uitgave voorkomt. Je kunt direct naar drie vooraf geselecteerde scènes in de film gaan. Dit zijn scènes waarvan de samenstellers van de BD uitgave vinden dat die een ‘showcase’ zijn van de mogelijkheden van Blu-ray Disc. Dit onderdeel is in 1080p HD resolutie.

Niet gebruikte scènes
Een vijftal scènes die niet gebruikt zijn in de film. Elke scène is apart te bekijken of alles aangesloten.

Hoe een scène tot stand komt (9 min)
Enkele scènes waarbij je aan de hand van schetsen, storyboard en fragmenten van de set kunt zien hoe een filmscène tot stand komt. Optioneel geeft Paul Verhoeven hierbij een toelichting. De drie scènes zijn apart te kiezen of aaneengesloten te bekijken.

De Making Or (8 min)
Een korte featurette die bedoeld is als promotie voor de film. Met interviewfragmenten, beelden op de set en korte filmfragmenten.

Screentests: Johnny en Carmen (4 min)
Korte screentestfilmpjes met Denise Richard en Casper van Dien.

Teaser Trailer (2 min)
De prikkelende bioscooptrailer.

Paul Verhoeven’s Starship Troopers is een sciencefiction actiefilm, waarin de mensheid in een nabije toekomst een gevecht op leven en dood voort met intelligente dodelijke insecten. Zoals verwacht bij Verhoeven wordt het geweld en de gevolgen ervan tamelijk expliciet in beeld gebracht. De film is enerzijds een vermakelijke actiefilm en anderzijds een satirische aanklacht op de (Amerikaanse) politiek en samenleving. Buena Vista heeft de film in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. De kwaliteit van het beeld is zeer goed, waarbij de ongecomprimeerde PCM 5.1 het actiegeweld dynamisch weergeeft. Op deze Blu-ray Disc staan bijna dezelfde extra’s als op de DVD SE uitgave van de film. Je moet alleen het audiocommentaar van Paul Verhoeven missen. Verder een nette HD uitgave.

HD DVD
Er is geen HD DVD uitgave van deze film beschikbaar.