Catch & Release

27-12-2007

4

Catch & Release (Blu-ray)

Gray Wheeler (Jennifer Garner) krijgt een zware klap te verwerken wanneer haar verloofde Grady sterft tijdens zijn vrijgezellenweekend. Wat haar bruiloft moest zijn, verandert in de begrafenis van haar geliefde. Sam (Kevin Smith) en Dennis (Sam Jaeger), twee goede vrienden van Grady, nemen haar in huis en doen hun best om Gray op te vangen en op te vrolijken. Fritz (Timothy Olyphant), de beste vriend van haar verloofde, houdt zich daarentegen een beetje afzijdig. Tussen Gray en Fritz botert het niet, omdat zij niet snapt waarom haar verloofde, die heel anders was dan Fritz, met hem bevriend was. Dan ontdekt Gray dat haar verloofde haar niet alles verteld heeft. Als de masseuse Maureen (Juliette Lewis) met haar zoontje opeens voor de deur staat, komt Gray voor een onaangename verrassing te staan.

Catch & Release is getypeerd als een romantische komedie. Een beetje een vreemde typering als je beseft dat de film begint met een begrafenis. En waarin vervolgens een aantal mensen het plotselinge overlijden (als gevolg van een ongeluk) van een goede vriend probeert te verwerken. Zo goed en zo kwaad als het kan, proberen ze het leven van alledag weer op te pakken. Naast het zware gevoel van verlies, speelt dan ook de humor op. Enerzijds door snedige opmerkingen, anderzijds door stuntelig gedrag. Ook de onderlinge verhoudingen tussen de vrienden ontwikkelt zich verder. En dat er dan ook nog romantische gevoelens ontstaan, is natuurlijk niet zo vreemd. Je kunt zeggen, daar is het een film voor. Maar dat zijn natuurlijk zaken die ook in het gewone leven na het verlies van een dierbare mogelijk blijven. We zijn mensen en het leven gaat verder. Dat het in de film elkaar allemaal wat sneller opvolgt, ja.. dat is natuurlijk inherent dat een verhaal in ruim 1½ kijktijd verteld moet worden. De wijze waarop het verhaal zich in deze film ontwikkeld, gaat als van nature, het heeft iets ongedwongens. Dat is onder andere te danken aan schrijfster en regisseur Susannah Grant. Grant heeft eerder ook het verhaal van Erin Brokovich geschreven, dus je weet wat je ongeveer verwachten kunt. Catch & Release is tevens aan debuut als regisseur. De ongedwonge uitstraling van de film is ook te danken aan de cast. De hoofdrolspeler Jennifer Garner, Kevin Smith, Sam Jaeger en Timothy Olyphant zetten goed gespeelde rollen geheel. Daarnaast zie je nog Fiona Shaw als de moeder van de overleden vriend en Juliette Lewis die een soort new age masseuse speelt. Catch & Release kun je misschien ook wel een romantische tragikomedie noemen. Een ongedwongen verhaal over het verwerken van het verlies van een dierbare en doorgaan met het leven.

Sony Pictures heeft Catch & Release zowel op DVD als in High Definition (HD) uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de DVD uitgave.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 111 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609679601

• verwijderde scenes
  • Twee audiocommentaren
  • Audities
  • From Concept to Completion

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. De film staat in 1080/24p op de Blu-ray Disc. Het beeld heeft een resolutie van 1920*1080 beeldpunten en is progressief opgebouwd. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-2 compressiemethode. De film heeft op deze Blu-ray de originele filmsnelheid van 24 beelden per seconde. Je hebt dus geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 111 minuten tegenover 107 minuten op de PAL DVD uitgave.

De High Definition transfer versterkt het natuurlijk ogende beeld. Voor deze HD transfer zijn dezelfde kenmerken van toepassing als bij de DVD. Alleen voegt de HD transfer daar nog een stuk kwaliteit aan toe. De kleuren ogen voller en kleurrijker. Het contrast en ook het schaduwdetail zijn ook nog iets beter, wat vooral bij de avondscènes opvalt. Het beeld ziet er scherp en zeer gedetailleerd uit. Vooral in de achtergronden blijven details beter zichtbaar. Hierdoor wordt de driedimensionale aanblik van het beeld versterkt. Het beeld is volledig vrij van filmgrain of andere ongerechtigheden. De film is verdeeld in 28 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) heeft een mooi klein, gestoken scherpe ondertiteling die zich goed laat lezen. De plaatsing is ook mooi onder in het beeld.

In verband met copyright technische redenen kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een Engelstalige ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack (48 kHz /16 bit).
Een prima klinkende soundtrack die evenals het beeld erg natuurlijk overkomt. De film is vooral een dialoogfilm met muziek ter ondersteuning, dus zonder agressieve speciale effecten. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De surroundkanalen worden op een subtiele wijze gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en voor de weergave van de omgevingsgeluiden. In enkele scènes zijn de surroundspeakers zeer nadrukkelijk aanwezig. Het LFE kanaal wordt incidenteel gebruikt. Dialogen zijn goed te volgen en komen via de centerspeaker.
De Dolby Digital soundtrack is vergelijkbaar met de Dolby Digital track op de gewone DVD uitgave. Door de hogere bitrate en de afwezigheid van de PAL speedup is de detaillering van de geluiden, met name de subtiele omgevingsgeluiden beter, waardoor een beter surround gevoel ontstaat. Dit geldt vooral voor de ongecomprimeerde PCM 5.1 soundtrack, die zuiverder en gemakkelijker klinkt dan de Dolby Digital track. Vooral de filmmuziek heeft zeker baat bij de PCM track, die nu mooi strak klinkt. Het laag is iets nadrukkelijker aanwezig en intergreert mooi in het geluid. Bij deze film is merkbaar dat ook een rustige soundtrack baat heeft bij een PCM 5.1 track met ongecomprimeerd geluid.

De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als de DVD uitgave. Alleen hebben nu de extra’s 1080i High Definition beeld. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.