Fracture

27-12-2007

6.9

Fracture (DVD)

Willy Beachum (Ryan Gosling) is werkzaam bij het Openbaar Ministerie. Hier is hij één van de betere van het kantoor en hij staat op het punt om over te stappen naar een gerenommeerd advocatenkantoor. Voordat hij kan beginnen aan zijn nieuwe baan, krijgt hij nog één laatste zaak in zijn schoot geworpen. De zaak lijkt echter heel simpel en Willy maakt zich dan ook niet echt druk. De rijke Ted Crawford (Anthony Hopkins) heeft zijn vrouw vermoord en dit ook toegegeven aan een agent ter plaatse. Wanneer de rechtszaak echter begint, blijkt Crawford zichzelf te verdedigen. Ook heeft hij enkele trucjes achter de hand en bovendien blijkt ook nog dat Willy eigenlijk vrijwel geen bewijs heeft in de zaak. Willy lijkt dan ook de zaak te gaan verliezen, maar met zijn toekomst op het spel, bijt hij zich vast in Crawford. Ergens moet een barst zitten in de perfecte moord van Crawford, maar kan Willy deze op tijd vinden?

Anthony Hopkins is al jaren één van de bekendste en beste acteurs van Hollywood. Sinds de jaren ’60 is hij al actief in de filmwereld, maar zijn doorbraak bij het grote publiek kwam met de veelvuldig geprezen thriller, The Silence of the Lambs. Zoals wel bij meer oude rotten wordt Hopkins verweten dat hij de laatste tijd verweten dat hij voornamelijk op de automatische piloot acteert. In zeker zin gaat dit ook op voor zijn rol in de hier besproken film, maar Anthony Hopkins op automatische piloot is vaak nog beter dan andere acteurs in de film. Hier speelt hij een rijk man die erachter is gekomen dat zijn vrouw hem bedriegt. Zonder te blikken en te blozen schiet hij haar neer en laat zich vervolgens oppakken en doet zelfs een bekentenis tegen een agent ter plaatse. Als dit het gehele verhaal zou zijn, zou de film snel afgelopen zijn en het blijkt dan ook dat de oude schurk enkele trucs achter de hand heeft gehouden. Op papier klinkt het verhaal goed, maar in de praktijk is Fracture een film die alle clichés van het genre aandoet. Hierdoor stijgt de prent niet boven middelmaat uit en is het geheel slechts leuk om een keer te zien. Hopkins weet het niveau van de film nog enigszins omhoog te brengen dankzij zijn goede spel en dit gaat ook op voor zijn tegenspeler, Ryan Gosling. Al jaren geldt deze acteur als een grote belofte en dit laat hij hier andermaal zien. De twee mannen hebben een goede chemie en weten elkaar goed tegengas te geven. Feitelijk is Gosling’s karakter de goede van het stel maar de manier waarop zijn personage is geschreven en hoe hij deze neerzet, zorgt ervoor dat je als kijker hem niet echt mag. Dit in tegenstelling tot het karakter van Anthony Hopkins, die de slechterik speelt. Als kijker kan je begrip opbrengen voor zijn acties en de manier waarop hij Gosling probeert voor schut te zetten is leuk om te zien. Laten we het maar houden op het charisma van de oude man die ons nog steeds weet in te palmen. Het enigszins vergezochte einde van de film zorgt er verder voor dat hier de film ook niet meer te redden valt. Wat overblijft is aan aardige thriller die dankzij het spel van de twee hoofdrolspelers nog weet te vermaken. De vele plottwists en gebeurtenissen zien de meesten al van ver aankomen en daarom is Fracture leuk om een keer te kijken, maar meer ook niet.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 108 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045213640

• Theatrical trailer
  • Deleted Scenes/Alternate Scenes

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 2.35:1. De kwaliteit van het beeld is ruim voldoende, maar nergens spat de transfer echt van je scherm. Het beeld is vrijwel de gehele speelduur mooi scherp, maar softe momenten komen enkele malen voorbij. Verder valt het detail wat tegen, vaak door het wat donkere beeld. De kleuren bestaan verder vooral uit donkere tinten en ook hierdoor komt het geheel wat saai over. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn verder allemaal in orde. Filmgrain is soms zichtbaar, evenals wat lichte compressiefouten. Een transfer die een nette voldoende scoort, maar zoals gezegd wat saai overkomt en nergens echt van je scherm spat.
De film is verdeeld in 16 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertitels zijn duidelijk te lezen en staan op een goede hoogte in het beeld.

Het originele Engelstalige geluid staat in twee formaten op de DVD, namelijk een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s). Het geluid is voornamelijk dialoog gericht en daarom concentreert de 5.1 track zich voornamelijk op de voorste kanalen. De dialogen worden prima weergegeven door de centerspeaker en zijn goed te volgen. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. De surroundspeakers worden soms subtiel gebruikt voor het weergeven van effecten en omgevingsgeluiden. Het LFE kanaal ondersteunt de muziek en ook enkele momenten die wat meer impact verlangen. Een prima track die verder mooi helder klinkt, zonder beschadigingen of ruis. De 2.0 track voldoet verder ook prima en ook hier een mooie heldere track zonder ruis.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s).

Deleted Scenes/Alternate Scenes (32 min.)
Vijf scènes die de film niet gehaald hebben of in kortere vorm. De scènes zijn los van elkaar te bekijken of allemaal achter elkaar. Ook zijn er twee alternatieve eindes te bekijken.
Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s).

Theatrical Trailer (2 min.)
De bioscooptrailer van de film. Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s).

Willy Beachum is een succesvol advocaat en werkzaam bij het Openbaar Ministerie. Hij staat op het punt te gaan werken bij een gerenommeerd advocatenkantoor, maar krijgt op het laatste moment nog een zaak in de schoot geworpen. De zaak lijkt heel simpel en één waarbij een veroordeling zo gepiept is. De verdachte heeft echter nog wat trucs achter de hand en dit zorgt ervoor dat het allemaal anders loopt dan gedacht. Fracture is een thriller met in de hoofdrollen Anthony Hopkins en Ryan Gosling. De twee acteurs tillen het niveau van de film naar een hoger plan. Verder maakt het geheel niet veel indruk en is daarom leuk om een keer te kijken, maar meer ook niet. Alle clichés van het genre worden netjes behandeld en het enigszins vergezochte einde kan de film ook niet redden. De DVD heeft een nette beeld en geluidskwaliteit, maar qua extra’s valt de uitgave wat tegen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.