Vacancy

29-12-2007

6.5

Vacancy (DVD)

David (Luke Wilson) en Amy (Kate Beckinsale) zijn getrouwd maar echt goed verloopt het huwelijk niet. Ze gaan op weg naar de ouders van Amy voor een bezoek, maar onderweg krijgen ze problemen met hun auto. Ze proberen de auto te laten maken, maar David is eigenwijs en probeert verder te rijden. Het voertuig geeft echter helemaal de geest en het paar is aangewezen op de benenwagen. Ze komen langs een motel en besluiten hier te overnachten. David probeert nog wat televisie te kijken voor het slapen gaan, maar merkt dat alle zenders slechts sneeuw vertonen. Hij stopt daarom een videoband, die hij gevonden heeft in de kamer, in de speler, maar wat hij daar ziet bevalt hem totaal niet. Op de band is de moord op enkele vrouwen te zien en het lijkt er op dat de moorden zijn gepleegd in dezelfde kamer als waar zij nu zitten. Dit vermoeden wordt bevestigd door de vondst van enkele verstopte camera’s. David en Amy vermoeden al snel dat zij de volgende slachtoffers zullen zijn en het stel moet vechten voor hun leven om het motel levend te kunnen verlaten.

Nimród Antal is een in Amerika geboren schrijver, regisseur en acteur. In 1991 vertrok hij naar Hongarije waar zijn voorouders vandaan komen. Hij werd daar bekend met de film Kontroll en na het succes van deze prent keerde hij terug naar Amerika. Zijn eerste Amerikaanse film is het hier besproken Vacancy, een simpele thriller met enkele horrorelementen. Het verhaal draait om een stel dat hun intrek neemt in een smerig motel om er één nacht te slapen. Ze moeten echter vechten voor hun leven, aangezien een gestoorde maniak hen wil vermoorden en dit bovendien wil opnemen op video. De lengte van de film is vrij kort en inclusief de begin en eindtitels duurt het geheel slechts 81 minuten. Als voordeel heeft dit dat Antal vrij snel met de actie kan beginnen en de film zich afspeelt in een hoog tempo. Hierdoor komen er enkele spannende scènes voorbij en enkele goed geplaatste schrikmomenten. Toch zit er ook een nadeel aan de korte speelduur en dat is het feit dat de twee hoofdkarakters niet echt goed uit de verf komen. We weten niet veel van hen en komen verder ook niet veel te weten. Het stel heeft ruzie en zit zelfs te denken aan een scheiding, maar waar deze problemen vandaan komen wordt niet bekend. De karakters komen daarom ook niet echt sympathiek over en als kijker leef je dan ook niet met ze mee. Dit is toch wel belangrijk in een film zoals deze, aangezien veel van de spanning afkomstig is van het feit of ze het wel gaan overleven of niet. Wanneer je dit als kijker niet echt veel kan schelen, gaat hier al veel van de impact verloren. Verder komen er veel clichés voorbij en na een redelijk spannende eerste helft, zakt de film weg in een reeks achtervolgingen. De hoofdrollen in deze film worden gespeeld door Luke Wilson en Kate Beckinsale, twee acteurs die de nodige ervaring in de filmwereld hebben. Ze spelen allebei hun rol naar behoren, maar krijgen niet echt de kans iets van hun rol te maken door de matige uitwerking van hun karakters. Toch tilt hun optreden de film naar een hoger plan en met twee onbekende acteurs was deze prent nooit uit de vergetelheid gekomen.
Vacancy is een film die leuk is om een keer te kijken, maar veel meer ook niet. Er zitten enkele spannende momenten in, maar het rammelende script zit vol met clichés en de karakterontwikkeling is onder de maat.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 81 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Engels, Fins, Japans
EAN: 8712609598599

• Cast & Crew
  • Alternate Opening
  • Extended Snuff Films
  • Raccoon Encounter

Vacancy is een recente film en daarom mogen we wel wat verwachten van het beeld op de DVD. Het 2.40:1 anamorfe beeld is echter prima van kwaliteit en stelt niet teleur. Het eerste wat opvalt is het feit dat het een hele donkere film is. Veel scènes spelen zich af in de duisternis, maar dankzij een uitstekend schaduwdetail is vrijwel alles goed te volgen. Toch zijn veel zaken minder goed zichtbaar, maar dit wordt allemaal veroorzaakt door de minimale belichting op de set. Dit levert een sfeervol beeld op dat extra spanning met zich meebrengt. Het beeld is verder mooi scherp en ook de kleuren worden natuurlijk weergegeven. Echt felle kleuren komen niet voorbij, dit weer door het donkere karakter van de film. Het zwartniveau is ook prima en dit is natuurlijk niet onbelangrijk bij een film zoals deze. Filmgrain is soms aanwezig en ook edge enhancement is zichtbaar. Echt voor problemen zorgen doen ze niet aangezien het allemaal binnen de perken blijft.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is prettig leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Net als het beeld is ook het geluid van goede kwaliteit en de Engelse Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) levert een goede prestatie. Er wordt goed gebruik gemaakt van alle aanwezige kanalen en de track klinkt dan ook mooi ruimtelijk. Vooral in het tweede gedeelte van de film komt het geluid echt tot leven en worden de surrounds regelmatig bij het geheel betrokken. Effecten en omgevingsgeluiden worden in split-surround weergegeven en dit maakt de track lekker dynamisch. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel met een goed en diep laag. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en zijn prima te volgen. De frontspeakers laten een mooi breed stereogeluid horen met een prima verdeling over de kanalen. Het geluid klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

De menu’s staan anamorf op de DVD in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 b/s).

Alternate Opening Sequence (1 min.)
Hier is een ander begin van de film te bekijken dat uiteindelijk niet gebruikt werd. Er is verder geen commentaar te beluisteren van de regisseur, dus we weten niet waarom er niet gekozen is voor dit begin.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Checking In: The Cast & Crew Of Vacancy (20 min.)
Een kruising tussen een making of een blik achter de schermen. Leden van de cast en crew vertellen hoe het was om aan de film te werken en hoe de karakters in elkaar zitten. Ook zien we wat beelden van achter de schermen voorbij komen tijdens de opnames van de film.

Mason’s Video Picks: Extended Snuff Films (8 min.)
In de film bekijken de hoofdkarakters op hun televisie enkele in hun kamer gefilmde moorden. Wij als kijkers zien slechts fragmenten van deze films op de televisie voorbij komen en afwisselend de reacties van de twee karakters. Hier zijn alle gefilmde beelden van deze moorden te bekijken zonder onderbreking.

Raccoon Encounter (1 min.)
Een verwijderde scène waarin David nogmaals een minder leuke aanvaring heeft met een wasbeer.
Het beeld is 2.40:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Trailers van drie andere Sony uitgaven.

David is samen met zijn vrouw op weg voor een bezoek aan haar ouders. Onderweg krijgen ze problemen met hun auto en zijn ze genoodzaakt te overnachten in een smerig motel. Ze komen in hun kamer enkele videobanden tegen waarop moorden te zien zijn. De beelden lijken gemaakt in hun kamer, iets dat bevestigd wordt door de vondst van enkele verborgen camera’s. Het stel moet nu alles op alles zetten om niet ook het slachtoffer te worden van de moordenaars en het motel levend te kunnen verlaten. Vacancy is een wat standaard thriller met enkele horrorelementen. Het script rammelt hier en daar wat en vooral de vele clichés en de slechte uitwerking van de karakters weerhouden de film ervan echt boven de middelmaat uit te steken. Leuk om een keer te bekijken, door onder andere de optredens van de twee hoofdrolspelers, maar meer ook niet. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit en er zijn enkele korte extra’s aanwezig.