Shakira – Oral Fixation Tour

02-01-2008

5.5

Shakira – Oral Fixation Tour (Blu-ray)

De Colombiaanse Shakira gaf op 9 december 2006 een concert in Miami, als onderdeel van haar Oral Fixation Tour. Zij zingt natuurlijk de hitnummers van haar laatste albums Fijacion Oral Vol. 1 en Oral Fixation Vol. 2. Ook oudere Spaanstalige nummers staan op het programma, zoals Pies Descalzos. De complete songlist van dit concert is als volgt:

1. Estoy Aquí
2. Te Dejo Madrid
3. Don't Bother
4. Antologia
5. Hey You
6. Inevitable
7. Si Te Vas
8. La Tortura (featuring Alejandro Sanz)
9. No
10. Whenever, Wherever
11. La Pared
12. Underneath Your Clothes
13. Pies Descalzos
14. Ciega, Sordomuda
15. Ojos Así
16. Hips Don't Lie (featuring Wyclef Jean)

Shakira Isabel Mebarak Ripoll, geboren 2 februari 1977 in Barranquilla, Colombia, is als artiest bekend als Shakira. De Colombiaanse heeft vele artistieke gaven. Zij is niet alleen zangeres, muzikant, danseres en muziekschrijver, maar ook producer en actrice. Al op jonge leeftijd was zij bekend in de Latijns Amerikaanse popmuziek. In 2001 brak zij wereldwijd door met het album Laundry Service. Shakira heeft wereldwijd al meer 50 miljoen albums verkocht en is daarmee de beste verkopende Colombiaanse artiest aller tijden. Met haar muziek heeft ze twee Grammy Awards gewonnen en zeven Latin Grammy Awards. Met het geld dat zij verdient initieert en ondersteunt ze projecten in Colombia gericht op het verbeteren van de toekomstkansen voor arme Colombiaanse kinderen. Zo was zij in 1997 de medeoprichtster van Pies Descalzos Foundation, dat speciaal onderwijs geeft aan arme Colombiaanse kinderen. scholen . De naam van de stichting is genomen van haar derde studioalbum Pies Descalzos.

In 2005 verschenen twee albums van Shakira, genaamd Fijacion Oral Vol. 1 en Oral Fixation Vol. 2, met een compilatie album in 2006 genaamd Oral Fixation Vol. 1 & 2. In juni 2006 startte zij een wereldtournee om deze albums te promoten. Het concert bevat veel nummers van deze albums maar natuurlijk ook andere hits. Op het toneel blijkt Shakira niet alleen een verdienstelijk zangers, maar ook een uitstekende danseres. Op verleidelijke wijze weet zij haar lichaam op het podium te bewegen, waarbij ze veelal schaars gekleed gaat. Zij kan ook goed buikdansen en beweegt regelmatig uitdagend langs de paal van de microfoonstandaard. De choreografie van de dansen is van Shakira zelf. Het podiumontwerp heeft zij samen met de ontwerper Jaume de Laiguana gemaakt. Haar kledij heeft ze samen met ontwerper Roberto Cavalli ontworpen. Naast zang en dans is Shakira ook een goed instrumentalist. Zij speelt zelf gitaar bij de nummers Don't Bother en Inevitable en speelt de harmonica bij het nummer Te Dejo Madrid. De meeste liedjes die op het programma staan, zingt Shakira in de Spaanse taal. Met Alejandro Sanz zingt ze haar 2005 hit La Tortura en met Wyclef Jean zingt zij afsluitend op het concert haar 2006 hit Hips Don’t Lie.

De concertregistratie is door Sony / BMG op zowel DVD als Blu-ray Disc uitgebracht. Bij beide zit een CD met een compilatie van het concert. Deze recensie gaat over de Blu-ray Disc uitgave van het concert.

Regisseur

Nick Wickham

Acteurs

Genre: Muziek
Regio: 0
Speelduur: 93 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
  • PCM 5.1 - Muziek
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Sony BMG Music Entertainment
EAN: 886971896695

• Compilatie CD
  • Documentaire Around The World in 397 Days
  • Documentaire Barefoot
  • Videoclip Las De La Intuición
  • Live: Obtener Un Si
  • Live: La Pared
  • HD Photogallery

Het concert is in High Definition breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 op de Blu-ray schijf. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Het beeld heeft een resolutie van 1080p (1080 beeldlijnen progressief) en is H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) gecodeerd. De tijdsduur van deze Blu-ray Disc is gelijk aan de SD DVD uitgave, dus 93 minuten.

De registratie geeft de energieke sfeer van het concert prima weer, waarbij de regisseur uiteraard regelmatig inzoomt op Shakira. Ook het uitzinnig enthousiaste publiek komt geregeld in beeld. De beeldkwaliteit van deze High Definition transfer lijkt perfect. De scherpte en het detail van het beeld zijn beide uitstekend. Zeker ten opzichte van de DVD release, die een NTSC beeld heeft, oogt het beeld veel scherper en veel gedetailleerder. Het toneel met gedempte verlichting wordt dankzij goed contrast en zwartniveau met behoud van details weergegeven. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden. Als geheel een zeer fraai beeld en een hele vooruitgang ten opzichte van de DVD release. Het concert is zodanig verdeeld in tracks dat elke song een track is. Er is geen ondertiteling aanwezig.

Bij het beluisteren heb je keuze uit drie zeer fraaie geluidstracks; een ongecomprimeerde LPCM 2.0 stereotrack (24 bit, 48 kHz - bitrate 2304 kb/s) en ongecomprimeerde LPCM 5.1 surroundtrack (24 bit, 48 kHz - bitrate 6,9 Mb/s) en een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s).
De ongecomprimeerde LPCM 2.0 stereotrack is dezelfde als op de DVD release te vinden is. Een zeer fraaie stereotrack, die een hoge 24 bits resolutie heeft. Hierbij klinkt het concert in zeer mooi breed klinkend stereogeluid met een goed gedefinieerd hoog, fraai klinkend middengebied en strak gecontroleerd laag. De ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack heeft ook een 24 bit resolutie. Qua geluidskwaliteit blijft er weinig te wensen over. Het karakter van de surroundmix is natuurlijk dezelfde als de surroundmix op de DVD. Dus een goed klinkende surroundtrack met een ruimtelijk en sfeervol geluidsbeeld. De nadruk ligt op de voorkanalen, al is de muziek ook in de achterkanalen gemixt. Dit is zodanig gedaan, dat het een goed klinkend surroundgeluid geeft. De achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt. Het geluid van het enthousiaste publiek komt uit zowel de voorste als de achterste kanalen. Het LFE kanaal wordt veelvuldig gebruikt voor het diepe laag in de muziek. Dankzij de 24 bit resolutie klinkt de geluidsmix erg goed met een uitstekend gedetailleerd hoog. De ruimtelijke detaillering is bijzonder goed. Ook opvallend is de grotere dynamiek van deze geluidstrack en het krachtige maar ook zeer strak gehouden laag. Deze PCM 5.1 surroundtrack is zeer goed demonstratiemateriaal. De Dolby Digital soundtrack is vergelijkbaar met de Dolby Digital track op de gewone DVD uitgave. Dankzij de iets hogere bitrate klinkt deze surroundtrack iets ‘strakker’ dan bij de gewone DVD. Maar nogmaals, de ongecomprimeerde PCM5.1 track is de track die het concert het fraaist weergeeft.

De Blu-ray Disc heeft dezelfde menuschermen als de DVD uitgave. Ook wordt gebruik gemaakt van overlay schermen die tijdens het concert op te roepen zijn. De extra’s zijn identiek als bij de DVD, waarbij enkele extra’s een HD beeldresolutie hebben. De extra’s zijn niet Nederlands ondertiteld.

Around the World in 397 Days (11½ min)
Korte featurette over de tournee van Shakira. Je krijgt een overzicht waar Shakira wereldwijd heeft opgetreden en wat kengetallen inzake dit tournee. Je ziet hierbij beelden voor en tijdens het concert die gemaakt zijn op enkele lokaties waar opgetreden is. Beeldformaat is 1.33:1

Barefoot (22 min)
Een korte documentaire over Shakira’s Pies Descalzos Foundation. Leuke documentaire waaruit blijkt dat Shakira zeer betrokken is bij het creëren van betere kansen voor de kinderen in Colombia. Beeldresolutie is HD 1080i.

Videoclip: Las De La Intuición (4 min)
De videoclip van dit nummer.

Live: Obtener Un Sí
Extra livenummer. Evenals het concert met LPCM stereogeluid (24 bit, 48 kHz – bitrate 2304 kb/s) en PCM 5.1 geluid (24 bit, 48 kHz – bitrate 6.9 Mb/s).

Live: La Pared
Nog een livenummer. Ook dit nummer met LPCM stereogeluid (24 bit, 48 kHz – bitrate 2304 kb/s) en PCM 5.1 geluid (24 bit, 48 kHz – bitrate 6.9 Mb/s).

HD Photogallery
Met 14 High Definition concertfoto’s.

Bonus CD
Evenals bij de DVD uitgave, ook nu als extra een CD met enkele tracks van het concert.

1. Intro
2. Estoy Aquí
3. Don't Bother
4. Inevitable
5. La Pared
6. Hips Don't Lie

Op een bijgesloten inlay staat de volledige tracklisting en een overzicht van alle betrokkenen. Dit alles wel in een zeer klein lettertype.

De Colombiaanse Shakira gaf op 9 december 2006 een concert in Miami, als onderdeel van haar Oral Fixation Tour. Zij zingt natuurlijk met name de hitnummers van haar laatste albums Fijacion Oral Vol. 1 en Oral Fixation Vol. 2. De meeste liedjes die op het programma staan, zingt Shakira in de Spaanse taal. Met Alejandro Sanz zingt ze haar 2005 hit La Tortura en met Wyclef Jean zingt zij afsluitend op het concert haar 2006 hit Hips Don’t Lie.
Sony/BMG heeft de registratie van dit concert in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. De kwaliteit van het High Definition beeld is uitstekend. Bij het geluid heb je keuze uit twee hoog resolutie 24 bit ongecomprimeerde PCM audiotracks, in stereo en in 5.1 surround. Beide klinken uitstekend. De extra’s zijn hetzelfde als op de DVD uitgave, inclusief een compilatie bonus CD van het concert.