Toen Was Geluk Heel Gewoon – Box 2 (1960)

14-01-2008

6.1

Toen Was Geluk Heel Gewoon – Box 2 (1960) (DVD)

Jaap Kooiman is woonachtig in het Rotterdam van de jaren ’60. Hij is werkzaam als buschauffeur bij het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. Hij is getrouwd met Nel (Joke Bruijs), een vrouw die als één van de weinige de norse Jaap eronder kan houden. Ze zijn bevriend met hun buren Siem (Sjoerd Pleijsier) en Zus Stokvis (Mouna Goeman Borgesius). Siem is werkzaam als rioolwerker en zijn wat naïeve vrouw Zus komt oorspronkelijk uit Drenthe. De vier vrienden maken de nodige verwikkelingen mee en vooral Jaap heeft moeite met de vooruitgang die er in het land geboekt wordt. Feitelijk valt er altijd wel iets te klagen en dat is dan ook precies wat Jaap graag doet. Nel probeert haar man nog enigszins in de hand te houden, maar met een buurman zoals Siem is dit geen gemakkelijke opgave.

De serie Toen Was Geluk Heel Gewoon maakte in 1994 zijn debuut op de Nederlandse televisie. De show loopt nu nog steeds en onlangs zijn de makers begonnen aan de opnames van het veertiende seizoen. Nog steeds kijken er ruim één miljoen mensen naar de afleveringen en de show mag dan ook een aardig succes genoemd worden. In 1999 werd de Gouden Televizierring gewonnen voor Beste Komedie. De hier besproken uitgave bevat het complete tweede seizoen van de show, dat zich afspeelt in 1960. Elk seizoen speelt zich af in één compleet jaar en de show begon dus in 1959. Inmiddels zijn de makers dus aangekomen bij de jaren ’70 en het is leuk om te zien hoe de serie zich ontwikkeld. Het feit dat de karakters leven in deze tijd en worstelen met veel problemen, die voor ons nu heel normaal zijn, is één van de krachten van de show. Het verhaal draait grotendeels om vier karakters, namelijk Jaap en Nel Kooiman en hun buren Siem en Zus Stokvis. Jaap is buschauffeur bij de RET en kan gezien worden als een wat norse man die bovendien wat eigenwijs is en erg conservatief. Zo heeft hij over de jaren de nodige moeite met homo’s, vrouwelijke buschauffeurs en de komst van de eerste buitenlanders in ons land. Zijn vrouw Nel is wat losser en ziet deze veranderingen bovendien wat minder somber in. Buurman Siem is rioolmedewerker en tevens schrijver van een krant die deze werknemers in een wat positiever daglicht moet stellen. Zijn vrouw Zus is afkomstig uit Drenthe en zij heeft dan ook wat moeite zich aan te passen aan het leven in de grote stad. De serie is een bewerking van de Amerikaanse komedie The Honeymooners en vertoont ook veel vergelijkingen met de tekenfilmserie The Flintstones. Niet gek als je bedenkt dat ook de tekenfilm een bewerking is van de The Honeymooners. Gerard Cox speelt niet alleen de rol van Jaap Kooiman, maar is samen met Sjoerd Pleijsier ook verantwoordelijk voor het schrijven van de afleveringen. In het begin bewerkten zij de originele afleveringen van de Amerikaanse serie, maar toen deze op waren gingen ze zelf verder met het schrijven van de verhalen.
Deze uitgave bevat het complete tweede seizoen van de show, 17 afleveringen op 3 schijven. De serie is leuk om naar te kijken en bovendien behoorlijk grappig. Mensen die opgroeide of leefde in dezelfde tijd als de hoofdpersonen zullen nog meer lol beleven aan de show wegens de hoge graad van herkenning. De afleveringen zijn goed geschreven en de cast zet een goede acteerprestatie neer.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 1994
Speelduur: 600 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Disky
EAN: 8711539048396

De afleveringen staan in het originele formaat van 1.33:1 op de DVD’s. De kwaliteit van het beeld is voor een uitgave zoals deze prima en vergelijkbaar met die op televisie. Het beeld is scherp, maar oogt soms wat soft. De makers hebben het gebruik van felle kleuren vermeden om zo de sfeer van die tijd op te roepen. De kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd. Ook contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn voldoende. Beeldruis is aanwezig, maar verder komen er nauwelijks artefacten voorbij. Een beeldkwaliteit die zich niet laat vergelijken met die van recente bioscoopfilms, maar die voor een show zoals deze nog altijd ruim voldoende is.
De afleveringen zijn verdeeld in 3 hoofdstukken, ondertiteling is niet aanwezig.

Het originele Nederlandstalige geluid staat in Dolby Digital 2.0 formaat (192 kb/s) op de DVD’s. Zoals te verwachten bestaat het geluid voornamelijk uit dialoog en deze worden prima weergegeven. Mooi helder en goed verstaanbaar. Ook het overige geluid klinkt voldoende, zeker voor een show zoals deze. Echt veel dynamiek bevat het geluid niet, maar dat is zoals gezegd vooral te wijten aan de serie zelf. De track klinken mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

De menu’s worden weergegeven in het formaat 1.33:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Er zijn geen extra’s op deze uitgave aanwezig.

Jaap Kooiman woont samen met zijn vrouw Nel in het Rotterdam van begin jaren ’60. Hij is werkzaam als buschauffeur bij de RET en is bevriend met Siem en Zus Stokvis, die boven hem wonen. Jaap is een wat norse man die bovendien erg conservatief is. Zijn vrouw is wat losser en zij probeert Jaap altijd rustig te houden. Samen maken ze het nodige mee en vooral de veranderingen in de maatschappij zijn zaken waaraan Jaap zich flink storen. Toen Was Geluk Heel Gewoon is een langlopende Nederlandse serie die op televisie te zien is bij de KRO. De serie is goed geschreven en bevat enkele grappige karakters die in allerlei situaties terecht komen. De DVD heeft een beeld en geluidskwaliteit die voldoende is voor een uitgave zoals deze. Er zijn geen extra’s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Disky.