Big Hit, The

28-01-2008

6.9

Big Hit, The (Blu-ray)

Melvin Smiley (Mark Wahlberg) is werkzaam als huurmoordenaar voor de doortrapte Paris (Avery Brooks). Zijn verloofde weet niet dat hij dit werk doet en feitelijk interesseert het haar ook niet echt. Melvin heeft verder nog een affaire en blijkt in de schulden te zitten. Wanneer zijn collega huurmoordenaar Cisco (Lou Diamond Philips) met een plan komt om aan wat extra geld te komen, gaat Melvin aarzelend akkoord. Dit omdat het plan buiten hun baas Paris omgaat en deze niet echt houdt van bijklussende werknemers. Het plan is om de dochter van een rijke Japanse zakenman te ontvoeren en deze af te persen voor losgeld. Wat Melvin, Cisco en twee van hun vrienden niet weten is dat de zakenman kort hiervoor failliet is gegaan en dat zijn dochter het peetkind is van niemand minder dan hun baas Paris. Hij is woedend en wil koste wat het kost de daders voor zich zien. Cisco krijgt de leiding over het vinden van de daders en hij besluit Melvin er in te luizen.

The Big Hit is een vermakelijke actiefilm die nergens probeert meer te zijn dan dat. De film is geregisseerd door Kirk Wong, die oorspronkelijk uit Hong Kong afkomstig is. Hier leerde hij het vak en maakte daar enkele films, waarvan zijn bekendste Crime Story is met Jackie Chan. De hier besproken film vertoont dan ook veel overeenkomsten met actiefilms uit Hong Kong. De actie is over the top, de humor vergelijkbaar en de karakters worden matig uitgewerkt. Toch is het geheel op een dusdanige manier gemaakt dat het allemaal te verteren blijft. Vooral de actie is goed gemaakt en weet prima te overtuigen. De karakters zijn feitelijk allemaal karikaturen en vooral de rol van Lou Diamond Philips kan wat overdreven genoemd worden. Voordeel is dat de cast vrij goed op dreef is en zichzelf en de film nooit te serieus neemt. Naast Lou Diamond Philips zien we Mark Wahlberg in de rol van Melvin Smiley. Ten tijde van deze prent stond hij nog aan het begin van zijn carrière, maar hij laat hier al zien dat hij goed raad weet met een rol zoals deze. Verder zien we nog Christina Applegate (voor altijd bekend als Kelly Bundy), Elliot Gould, Avery Brooks, Antonio Sabato Jr. en Bokeem Woodbine voorbij komen in ondersteunende rollen.
Samenvattend kunnen we zeggen dat The Big Hit een leuke actiefilm is die precies doet waarvoor hij gemaakt is. Dat is om ons als publiek te vermaken en de prent slaagt hier dan ook prima in. Neem echter het verhaal en de karakters niet te serieus, dan zou je wel eens van een koude kermis kunnen thuiskomen.

The Big Hit is al eerder verschenen op DVD en nu dus verkrijgbaar als Blu-ray Disc. We hebben niet de beschikking over de DVD uitgave van deze film, dus we maken in de recensie van de Blu-ray Disc uitgave geen vergelijking met de eerdere DVD uitgave.

Genre: Actie, Komedie/Humor, Misdaad
Jaar: 1998
Speelduur: 91 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • PCM 5.1 - Duits
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609598612

• Audiocommentaren

Deze Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray is 91 minuten. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-2 compressiemethode.

Zoals gezegd is bij deze uitgave gebruik gemaakt van de, in theorie, minder goede MPEG-2 compressiemethode. Dit hoeft echter niet altijd een minder goed beeld te betekenen en dat is dan ook hier het geval. Het beeld ziet er prima uit, mooi strak met veel detail en felle kleuren. Helemaal perfect is het allemaal niet, maar dit is dan ook alweer een film van tien jaar oud. Dit wordt vooral duidelijk in de soms wat softe scènes. De wijdere shots laten een goed niveau van diepte zien en de close-ups zien er prima uit. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ook allen dik in orde. Filmgrain is soms aanwezig, maar niet in die mate dat het storend wordt. Verder zijn er geen artefacten te bespeuren. Een prima beeldkwaliteit dus.
De optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar in een prettig lettertype.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

De originele Engelstalige soundtrack is in twee smaken op de schijf te vinden, namelijk een ongecomprimeerde LPCM 5.1 track (16 bit / 48kHz) en een Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s). Het geluid richt zich voornamelijk op de voorste kanalen. De achterkanalen komen tijdens de actiescènes iets meer tot leven en laten de effecten horen in split-surround. Het geluid uit deze kanalen is echter te beperkt om van een echt ruimtelijk geluid te spreken. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit het middenkanaal. De voorkanalen laten de muziek horen en overige geluiden. Hier is een mooi stereogeluid te horen waarbij er een goede scheiding van de kanalen hoorbaar is. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel met een goed gedoseerd laag en zorgt ervoor dat bepaalde momenten iets meer impact krijgen. Twee prima tracks, maar duidelijk is wel dat we hier te maken hebben met een al wat oudere film. De PCM 5.1 track komt beter uit de verf dan de Dolby Digital 5.1 track. Het geluid klinkt hier net wat strakker en er is meer detail te horen. Ook het laag is meer aanwezig en beter gedoseerd.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken.

De film is te bekijken met twee commentaren met de makers van de film. Het eerste commentaar is ingesproken door regisseur Kirk Wong en producent Terence Chang. De twee mannen hebben niet veel te vertellen en doen dit bovendien op vrij saaie wijze. Ze vertellen wat zaken over het maken van de film, maar echt veel wijzer worden we er niet van. Commentaar nummer twee is ingesproken door schrijver Ben Ramsey. Ook dit commentaar is wat saai te noemen en hij praat voornamelijk over het schrijven van het verhaal. Verder geeft hij commentaar bij wat er op het scherm te zien is.

Trailer (1 min.)
Hier is dezelfde trailer als waar de schijf mee start, nogmaals te bekijken. Het beeld heeft een 1080/24p resolutie en het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s).

Melvin Smiley is huurmoordenaar van beroep en werkt voor de harde misdadiger Paris. Aangezien hij geldproblemen heeft, laat hij zich overhalen mee te doen aan een klusje buiten de baas om. Melvin en zijn drie partners ontvoeren de dochter van een rijke Japanse zakenman, maar wat zij niet weten is dat deze net failliet is gegaan. Het meisje is bovendien de peetdochter van hun baas Paris en deze wil koste wat het kost de daders voor zich krijgen. Melvin krijgt de schuld in de schoenen geschoven en moet dan ook op de vlucht slaan. The Big Hit is een actiefilm die prima weet te vermaken. De actie is over the top en de karakters zijn feitelijk karikaturen. Het geheel voldoet echter prima voor een avondje vermaak. Deze Blu-ray uitgave heeft een goede beeld en geluidskwaliteit, maar valt qua extra’s tegen.

HD DVD
The Big Hit is in High Definition alleen uitgebracht op Blu-ray Disc en is dus niet verkrijgbaar op HD DVD.