Guido Weijers – Xipnao! (SE)

14-02-2008

4.9

Guido Weijers – Xipnao! (SE) (DVD)

Xipnao! is de derde avondvullende show van cabaretier Guido Weijers. Bijna twee jaar lang trok hij met deze show langs de Nederlandse theaters, waar hij de voorstelling 300 keer ten tonele bracht. Volgens de ongeschreven regels van het Nederlandse cabaret moet elke show een rode draad hebben. Volgens Guido Weijers is de rode draad in deze show, “van de hak op de tak”. Dit is ook duidelijk te merken en Weijers vliegt alle kanten op. Het is dus vrijwel onmogelijk een overzicht te geven van aangesneden onderwerpen, maar hij komt onder andere terug op zijn oudejaarsconference van 2006, kritiek die mensen op zijn shows hebben en zijn eigen seksleven. Het beste is om deze show gewoon te bekijken en het allemaal over je heen te laten komen.

Cabaretier Guido Weijers heeft de laatste jaren in raketvlucht de top van de Nederlandse cabaretwereld bereikt. Afgelopen jaar was hij zelfs de bestverkopende cabaretier van Nederland. Weijers spreekt vooral een jong publiek aan en hij is bekend geworden door zijn kenmerkende stijl. Deze stijl gaat richting de stand-up comedy en springt letterlijk van de hak op de tak. Een echte rode draad is niet te ontdekken en volgens eigen zeggen is ‘van de hak op de tak’ dan ook de rode draad van de hier besproken voorstelling. Het zou teveel zijn om een overzicht te geven van de besproken onderwerpen en een hele reeks passeert dan ook de revue. Van zaken uit zijn eigen leven tot aan actuele onderwerpen uit het nieuws en de Nederlandse samenleving. Dit alles brengt hij op zeer energieke wijze en het lijkt dan ook dat hij iets teveel koffie of energiedrank tot zich heeft genomen. Weijers staat geen moment stil en deze beweeglijkheid werkt erg aanstekelijk. Ook betrekt hij regelmatig het publiek bij zijn show en hierdoor worden zij meer dan alleen toeschouwers. De lange monologen uit de klassieke cabaret zijn dan ook bij Guido Weijers niet aanwezig en hij is in Nederland één van de voordragers van het cabaret nieuwe stijl. Xipnao! is zijn derde avondvullende voorstelling en hiermee trok hij ruim 2 jaar door het land. Hij speelde 300 maal de voorstelling en de registratie op deze DVD is opgenomen tijdens de laatste twee optredens in Breda. Fans en liefhebbers van Guido Weijers weten wat ze kunnen verwachten bij een show van deze cabaretier en daarom zullen zij zich goed vermaken. Mensen die niet houden van Weijers en zijn kenmerkende stijl zullen ook deze niet veel leuk vinden aan deze show.

Regisseur

Marcel de Vré

Acteurs

Genre: Cabaret, Komedie/Humor
Speelduur: 75 min
Verpakking: Duo Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Geen
EAN: 5050582531558

• Interview
  • Deleted Scene
  • Fotoshoot Backstage
  • De TV-Opname Backstage
  • Kip-Xipnao! Karaoke
  • Filmpje On Tour
  • CD Single

Net als de andere DVD uitgaven van shows van Weijers, zoals de onlangs verschenen Oudejaarsconference 2007, is de kwaliteit van het beeld prima te noemen. Zeker voor een DVD zoals deze is de transfer bovengemiddeld. Het 1.78:1 anamorfe beeld is scherp en softe momenten komen nauwelijks voor. De kleuren ogen fel en natuurlijk, soms iets aangepast door de gebruikte lichten. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ook allen voldoende. Filmgrain is soms zichtbaar in de vooral echte donkere scènes, maar storend wordt het nergens. Een prima transfer en bovendien stukken beter dan hoe de show op televisie te zien was.
De show is verdeeld in 17 hoofdstukken en er is geen ondertiteling aanwezig.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 (224kb/s) track, uiteraard in de Nederlandse taal. De 5.1 track is vooral dialoog gericht die netjes uit de centerspeaker komen. De frontspeakers laten het zaalgeluid horen, iets dat ook subtiel door de surrounds wordt weergegeven. Soms maakt Weijers gebruik van muziek en dit is mooi helder weergegeven. Dit zijn ook de momenten dat het LFE kanaal een bijdrage levert, hoewel dit vrij miniem te noemen is. Het geluid klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. De 2.0 track klinkt verder ook prima, maar mist uiteraard de ruimtelijkheid en dynamiek van de 5.1 track.

De menu's worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Interview (16 min.)
Een combinatie van een blik achter de schermen en een interview met Guido Weijers. Hij vertelt iets over zijn eigen persoonlijkheid, over zijn dagindeling en over zijn vak.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Deleted Scene (3 min.)
De show op deze DVD was de laatste die Weijers deed in zijn tour. Daarom heeft hij voor de aanwezigen een toegift in gedachte en wel een korte sketch uit zijn vorige show.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s).

Fotoshoot Backstage (3 min.)
Een reeks aan foto’s komt automatisch voorbij waarbij de voorbereidingen zien voor het opnamen van de show.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

De TV-Opname Backstage (4 min.)
Vergelijkbaar met de vorige extra, maar hier zien we bewegende beelden van de voorbereidingen, zoals het opzetten van de camera’s, de repetities en Guido Weijers die zich klaarmaakt om het toneel op te gaan.

Kip-Xipnao! Karaoke (3 min.)
Een karaokeversie van het nummer Xipnao!. Er is alleen muziek te horen en de tekst staat onderin het beeld zodat er meegezongen kan worden.
Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Filmpje On Tour (42 sec.)
Een kort item van het SBS6 programma Shownieuws over het opnemen van de show in Breda ten behoeve van de DVD en televisieregistratie.

CD Single
Een CD met daarop twee verschillende versies van het liedje Xipnao!

Xipnao! is de derde avondvullende show van cabaretier Guido Weijers. Na ruim 300 keer de voorstelling gespeeld te hebben, is hij nu verkrijgbaar op DVD. De stijl van Weijers kan omschreven worden als fysiek, van de hak op de tak en dynamisch en zit bovendien dicht tegen de stand-up comedy aan. Een echte rode draad is er niet te ontdekken en een reeks aan onderwerpen komt voorbij. De fans van Weijers weten wat ze kunnen verwachten en dat is een leuke show, boordevol leuke grappen. De DVD heeft een prima beeld en geluidskwaliteit en er zijn enkele korte extra’s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.