Blade: House of Chthon (SE)

Wilbert Rietman
12-02-2008

4.2

Blade: House of Chthon (SE) (DVD)

Vampierenjager Blade (rapper Sticky Fingaz) zwerft nog steeds over de wereld met als doel die te ontdoen van alle bloedzuigers. Zijn ellenlange zwerftocht brengen hem en zijn nieuwe hulpje Shen (Nelson Lee) naar Detroit. Hier treft hij een nieuwe vijand in de vorm van Marcus van Sciver (Neil Jackson), de leider van de clan die opereert vanuit het huis van Chthon. Hij krijgt hulp in zijn strijd van Krista Starr (Jill Wagner). Krista is net terug uit Irak. Haar broer is door Marcus vermoord. Zij is uit op wraak. Blade, Shen en Krista binden de strijd aan met Marcus en zijn volgelingen. Wat volgt is een bloederige oorlog waarin onze helden ook rekening dienen te houden met een nieuw serum. Dit serum, door Marcus ontwikkeld, geeft de vampieren extra krachten en maakt ze extra dodelijk.

Na het succes van de drie Blade-films werd er door producent en schrijver David S. Goyer (ook grotendeels verantwoordelijk voor de bioscoopfilms) al gauw begonnen met de productie van een heuse televisieserie. Met dit idee speelde Goyer al voor het verschijnen van Blade: Trinity. De pilot van deze serie is door Dutch Filmworks uitgebracht als de hier besproken Special Edition, getiteld Blade: House of Chthon. Het grote manco hiervan is dat er geen einde aan het verhaal zit. Hiervoor moet de rest van de serie bekeken worden. Wat dan echter nog vervelender is, is dat de serie is stopgezet nadat de kijkcijfers tegenvielen en dat de liefhebbers en fans van zowel de films als de comics klaagden. Echt om Blade zelf draait de pilot ook niet. Hoofdfiguur meer is Krista Starr. Blade zelf wordt neergezet als een nogal tweedimensionaal figuur. Ook wordt ervan uitgegaan dat de kijkers het grootste gedeelte van de ontstaansgeschiedenis van Blade al kennen en de drie films gezien hebben. Hier wringt de schoen dan ook. Alhoewel het hier vertoonde verhaal goed in elkaar zit en redelijk goed vertolkt wordt, is het eindproduct simpelweg niet af. Het voelt als een aflevering precies uit het midden van een serie, wat het feitelijk ook is. Zonder de films kent de kijker de voorgeschiedenis niet tot nauwelijks en het einde is er simpelweg niet. Dat maakt deze DVD alleen geschikt voor de die hard fans van Blade. Echt waardevol wordt deze pilot pas met de rest van de serie bijgevoegd.
Menig liefhebber fronste zijn wenkbrauwen toen niet Wesley Snipes (die de rol van Blade speelde in de bioscoopfilms), maar rapper Sticky Fingaz gecast werd in de rol van de daywalker. Het moet gezegd worden dat Kirk Jones (zijn echte naam) het figuur goed neerzet. Hij geeft Blade meer streetwise mee en reduceerde het gebruik in martial arts. Zijn Blade is een echte straatvechter die vampieren doodt met alles wat op dat moment voor handen is. Ook de rest van de cast acteert naar behoren. Regisseur Peter O’Fallon is geen onbekende in televisieland. Hij regisseerde reeds afleveringen van diverse successeries als House M.D., Prison Break, Party of Five, Las Vegas en Profiler. Het vakmanschap op dit gebied is dan ook af te lezen aan het eind resultaat. Kosten noch moeite lijken te zijn gespaard om een sfeer en beeld te creëren die niet onderdoet voor grote bioscoopreleases. Het enige wat doet merken dat het hier om een productie voor de Amerikaanse televisie gaat, is het niet gebruiken van grove woorden als fuck.
Blade: House of Chthon is vooral een huurtip voor liefhebbers van de Blade-films, die zelfs het derde deel niet te versmaden vonden. Echt waarde krijgt de pilot die op deze DVD staat pas als de rest van de afleveringen verschijnen.

Genre: Actie, Horror, TV
Speelduur: 85 min
Verpakking: Steelbook
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
EAN: 8715664050279

• Audiocommentaar Peter O'Fallon
  • Audiocommentaar David Goyer & Geoff Johns
  • Turning Blade Documentary
  • Blade TV Promos

De pilot staat in de beeldverhouding 1.78:1 anamorf op de schijf. Voor een productie als deze, die bedoeld is voor televisie-uitzending, is de kwaliteit meer dan oké. Van echt storende artefacten is amper sprake. Wel doet het beeld nogal gemaakt aan, waarmee bedoeld wordt dat het duidelijk te zien is dat het geheel achteraf door een computer is bewerkt. De detaillering verdient geen voldoende, met name heel erg donkere scènes (die in een film als deze alom vertegenwoordigt zijn) zijn niet altijd even duidelijk. De kleuren ogen natuurlijk en realistisch. Het contrast is van een redelijk niveau. Filmgrain en edge enhancement zijn niet tot nauwelijks aanwezig. Wel is er sprake van interlacing. Deze artefact zorgt ervoor dat beelden een beetje dubbel kunnen lijken. Echt storend werkt dit pas bij het bekijken van de prent via een beamer of de monitor van een computer. De Nederlandse ondertiteling is altijd goed leesbaar en staat goed geplaatst in het beeld. De pilot kent 16 chapterstops.

De cover spreekt van slechts één audiotrack, maar er zijn er twee aanwezig, namelijk een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s). De 2.0 track is gewoonweg een solide stereotrack die doet wat je van een audiospoor als deze mag verwachten. Het 5.1 spoor klinkt voor een actievolle film nogal matjes. Echt dynamisch is de track niet. De monologen klinken goed verstaanbaar en komen uit de centerspeaker. De andere filmgeluiden en de pompende soundtrack komen uit de voorste kanalen. De achterspeakers dienen puur voor ondersteuning, maar laten niet echt van zich spreken. Ook het LFE kanaal wordt amper aangesproken wat een gemis is bij de geluidsbeleving van de vertelling. Een audiospoor wat zeker beter en dynamischer had gemogen, maar wel één die duidelijk het geluid overbrengt.

De menu’s zijn geanimeerde schermen in de verhouding 1.78:1 anamorf met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). Beide schijven beginnen met een aantal trailers van andere titels die makkelijk over te slaan zijn. De extra’s (allen Nederlands ondertiteld) zijn allemaal terug te vinden op de tweede DVD. Deze tweede DVD bevat overigens ook de film in zijn geheel. Dit maakt de eerste schijf feitelijk compleet overbodig en de Special Edition niet zo heel erg speciaal.

Audiocommentaar Peter O’Fallon
Redelijk en vlot ingesproken commentaar van de regisseur O’Fallon. Deze man gaat dieper in op de verschillende technische aspecten van de productie. Verder vertelt hij veel over hoe het is om te werken voor de televisie. De man kan duidelijk putten uit een schat aan ervaring.

Audiocommentaar David Goyer & Geoff Johns
Informatief commentaar van schrijvers van dienste Goyer en Johns. Vooral het verschil tussen het schrijven van een script voor een bioscoopfilm of voor een televisieserie komt aan bod. Ook gaan de heren dieper in op het verschil tussen het script en het uiteindelijke resultaat.

Turning Blade Documentary (59 min.)
Een in 8 stukken verdeelde documentaire die dieper ingaat op de serie en dan met name op de pilot. Het is een feature geworden zoals er zoveel zijn. Cast en crew worden geïnterviewd en er worden beelden van de set afgewisseld met beelden van de pilot. Echt kritisch wordt er niet gekeken naar het eindproduct. Iedereen vond het fantastisch om met elkaar te werken aan deze productie. De productie zelf is natuurlijk ook één van de betere zaken die de betrokkenen is overkomen. Wel wordt er een compleet beeld gegeven van het maken van de pilot en blijft de feature net boeiend genoeg om uit te zitten.

Blade TV Promos (6 ½ min.)
Hier vind je een zevental promotionele trailers voor de serie bedoeld voor televisie-uitzending. Ze kunnen achter elkaar gespeeld worden door middel van de Play All-optie of afzonderlijk van elkaar.

Na het overweldigende succes van de drie bioscoopfilms omtrent de comicfiguur Blade, werd er in 2006 begonnen met de productie van een televisieserie. Dutch Filmworks heeft de pilot van deze, vroeg stopgezette, serie uitgebracht als de hier besproken Special Edition. Wat de kijker dus voorgeschoteld krijgt, is een verhaal zonder een uitgediept begin en al helemaal zonder einde. Door zijn incompleetheid is Blade: House of Chthon moeilijk te pruimen en alleen geschikt voor de echte fans. Het is te hopen dat de rest van de serie ook op DVD zal verschijnen zodat deze pilot meer waarde zal krijgen. Beeld en geluid zijn redelijk tot goed verzorgd in dit geval. Ook zijn er een aantal interessante extra’s aanwezig die de set meerwaarde geven. Vreemd is wel dat de pilot in zijn volle glorie op beide schijven terug te vinden is, wat de aanwezigheid van de eerste disc overbodig maakt. Een huurtip, maar dan alleen voor de grote fans van de complete Blade serie onder ons.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.