Elizabeth

20-02-2008

8.2

Elizabeth (DVD)

In de 16e eeuw is Engeland verdeeld in een geloofstrijd tussen katholieken en protestanten. Die strijd wordt zelfs gestreden tot in het koninklijk paleis. De ongeneeslijk zieke koningin Mary I is katholiek, maar heeft geen kinderen die haar op kunnen volgen. De enige troonopvolgster is haar halfzus Elizabeth (Cate Blanchett), maar zij is protestant. Als Mary I overlijdt bestijgt, ondanks grote protesten, Elizabeth de troon. Zij wil geen onderscheidt maken tussen de verschillende geloofsovertuigingen, maar zeker zolang zij geen erfgenamen heeft doen haar tegenstanders er alles aan om haar van de troon te stoten. Onervaren als ze is, moet Elizabeth zich wapenen tegen de verschillende vijanden, die ook nog een verbond aan gaan met de opstandige Fransen. Het lijkt bijna onmogelijk voor Elizabeth om op de troon te blijven zitten.

Elizabeth betekende de grote doorbraak voor de Australische actrice Cate Blanchett. Ze had daarvoor in enkele Australische films gespeeld en kwam in het vizier van de grotere filmmakers door haar rol in Paradise Road, met de hoofdrol in Elizabeth als gevolg. Een rol die haar zo goed af ging dat ze direct werd genomineerd voor een Oscar als Beste Actrice. Dat ze die niet won doet niets af aan haar prachtige rol in deze film. Ze speelt Elizabeth, een sensuele jonge vrouw die een affaire heeft met een adviseur van de kroon, maar dan zelf de troon bestijgt, waardoor haar leven er heel anders uit komt te zien. Ze moet zich zien te redden als alleenstaande vrouw tussen veel, soms vijandig gezinde, mannen, die haar liever gisteren dan vandaag van de troon zien verdwijnen. Dat maakt van Elizabeth een harde vrouw, die nauwelijks iemand durft te vertrouwen en af moet gaan op haar eigen intuïtie. Als rode draad door het verhaal loopt het conflict tussen de protestanten en katholieken. Elizabeth is protestant, haar tegenstanders zijn over het algemeen katholiek.
Dit alles wordt verteld in een vlot tempo in een rijk gedetailleerde film die geregisseerd is door de van oorsprong Indiase regisseur Shekhar Kapur (Four Feathers). Kapur heeft niet gepretendeerd een exacte afspiegeling weer te geven van het leven van Elizabeth, maar hij heeft meer een sfeer proberen te scheppen waarin Elizabeth geleefd zou kunnen hebben. Er wordt wat gegoocheld met jaartallen, maar over het algemeen is het een goede vertelling van de beginperiode van Elizabeth’s regeerperiode. De aankleding is prachtig, met fenomenale kostuums en decors, maar ook het camerawerk mag niet ongenoemd blijven. De in totaal zeven Oscarnominaties waren allemaal terecht, maar slechts één werd er verzilverd (make-up).

De film Elizabeth toont de eerste jaren van de jonge koningin als heerseres van Engeland. In totaal heeft zij 45 jaar op de troon gezeten. Over de periode later in haar ‘carrière’ is onlangs de film Elizabeth: The Golden Age gemaakt, wederom geregisseerd door Shekhar Kapur en met Cate Blanchett in de hoofdrol.

Jaar: 1998
Speelduur: 119 min
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Fins, Frans, En vele andere
EAN: 5050582502787

• Making Of
  • Fotogalerie
  • Golden Age: Sneak Peek

In de beginperiode van de DVD behoorde de film Elizabeth tot een van de eerste releases op het nieuwe medium. Mede door de release van Elizabeth: The Golden Age heeft Universal besloten om bijna tien jaar later een nieuwe uitgave van deze film uit te brengen. De kwaliteit is er in ieder geval een stuk op vooruit gegaan. Dat is vooral te merken in de scherpte en detaillering, die beiden een flink stuk beter zijn op deze nieuwe uitgave. Het contrast is ook goed verzorgd, maar het zwartniveau had iets beter gekund. De kleuren zijn behoorlijk verzadigd, op soms een onnatuurlijke manier. Er is nog een lichte filmgrain te zien, maar een stuk minder dan in de eerste versie. Af en toe is er een hele lichte vorm van edge-enhancement toegepast. Beschadigingen zijn nu bijna niet meer te zien. Over het geheel genomen een flinke verbetering ten opzichte van de eerste uitgave.
De film is onderverdeeld in 13 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De ondertiteling is van een mooi en duidelijk leesbaar lettertype en staat op de juiste hoogte in beeld geplaatst.

De film heeft een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) geluidstrack. Het geheel komt goed over door het gebruik van alle beschikbare kanalen. Dialogen worden voornamelijk via het middenkanaal ten gehore gebracht, maar in grote ruimtes zijn er echo’s van de dialoog ook in de front- en achterkanalen te horen. Dit zorgt voor een mooie ruimtelijke werking. De front- en achterkanalen worden ook volop gebruikt voor atmosfeergeluiden en muziek. Het geluid is gedetailleerd opgebouwd, waarbij sommige geluidseffecten een beetje kunstmatig klinken. Een aantal geluidseffecten zijn in split-stereo in de achterkanalen geplaatst. Het LFE kanaal wordt bijna alleen maar door de muziek aangesproken. Het geheel klinkt echter een beetje dof en dun, mogelijk dat een iets hogere bitrate een helderder geluid zou hebben opgeleverd. Maar over het algemeen een prima geluidstrack.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat en Dolby Digital 2.0 geluid, waarbij een fragment van een muzieknummer uit de film is gebruikt. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld. De Making of, Trailer en Fotogalerie bevonden zich ook al op de eerste uitgave.

Elizabeth – The Golden Age: A Sneak Preview (5½ min)
Het betreft hier een lange trailer van het vervolg van Elizabeth, wederom met Cate Blanchett in de rol van de koningin. Deze film is in 2007 uitgebracht, bijna 10 jaar na het eerste deel.

The Making Of (25 min)
Deze making of bestaat uitsluitend uit interviews met de betrokkenen, afgewisseld met fragmenten van de film. De acteurs worden op de set geïnterviewd (meestal in kostuum). De regisseur staat gezellig buiten en de producers doen hun verhaal in een studio omgeving. Ze vertellen voornamelijk over de inhoud van de film en over de samenwerking met elkaar.
Het beeldformaat is 1.33:1, waarbij de filmfragmenten 1.85:1 letterboxed worden weergegeven.

Trailer (2½ min)
De bioscooptrailer van de film in 1.33:1 beeldformaat.

Fotogalerie (6½ min)
32 foto’s met afbeeldingen uit de film en portretfoto’s van de acteurs in hun rol. De foto’s zijn van een vrij matige kwaliteit. Ze zijn te zien als diashow, maar je kunt ook zelf doorklikken naar de volgende foto. Er zit geen achtergrondgeluid bij de diashow.

Audiocommentaar Shekhar Kapur
Kapur geeft zijn eerlijke commentaar op de film. Hij legt heel veel uit over hoe de film is gemaakt en op welke manier hij het heeft geregisseerd. Maar ook dat hij niet altijd tevreden was met een scène en niet wist hoe hij het beter kon krijgen. Hij heeft een duidelijke visie op het gebruik van de camera, hoewel dat zeker niet bij elke kijker zal overkomen.

De ongetrouwde Elizabeth neemt de Engelse troon over van haar overleden halfzus Mary I. Zij is protestants, iets wat veel tegenstanders niet goed kunnen keuren. Zij proberen dan ook Elizabeth met allerlei middelen van de troon te stoten.
Elizabeth betekende de internationale doorbraak voor actrice Cate Blanchett, die een prachtige rol neerzet in dit kostuumdrama. De film wordt in een vlot tempo verteld en ziet er prachtig uit, zowel in aankleding als in camerawerk. Dit komt behoorlijk goed over op deze nieuwe uitgave van de film op DVD. Die is zeker beter qua beeld en geluid dan de oorspronkelijke uitgave en heeft in de vorm van het audiocommentaar van regisseur Shekhar Kapur een extra feature toegevoegd. Deze nieuwe versie is zeker een upgrade waardig.