Ratatouille

22-02-2008

9.3

Ratatouille (Blu-ray)

De rat Remy (Patton Oswalt) leeft met zijn familie op het platte land. Hij heeft een neus voor wat lekker is en een grote interesse in koken. De grote chefkok Gusteau (Brad Garrett) is zijn grote voorbeeld. Als Remy door een ramp van zijn familie wordt gescheiden, weet hij niet precies waar hij terecht is gekomen. De honger knaagt aan hem als plots de geest van Gusteau hem brengt bij een restaurant. In dat restaurant ziet Remy hoe de afvaljongen Linguini (Lou Romano) een pan soep door totaal verkeerde ingrediënten naar zijn grootje helpt. Remy probeert stiekem de soep te redden met tal van ingrediënten. Als hij wordt ontdekt door Linguini lijkt alles reddeloos verloren. Maar dan blijkt, tot grote ergernis van de pedante chefkok Skinner (Ian Holm) de soep van Linguini een culinair succes. Skinner daagt Linguini uit de soep nogmaals de maken en vertrouwd hem toe aan de spitse kokkin Colette Tatou (Janeane Garofalo). Linguini en Remy bedenken een plannetje hoe Remy hem ongezien kan helpen koken, want zonder Remy kan Linguini niet koken. Hun plannetje lukt en tot grote ergernis van Skinner is ieder gerecht van Linguini een succes. Skinner probeert er achter te komen wie er werkelijk achter het succes zit. En Remy ontdekt bij toeval het gemene plan van Skinner Tot overmaat van ramp ontdekt de familie van Remy dat hij nog leeft. Remy staat in een tweestrijd tussen wat zijn familie wil en wat zijn roeping is. En Linguini wil niets liever dan iedereen de gekke waarheid vertellen. Als alles fout dreigt te gaan, komt tot overmaat van ramp de criticus Anton Ego (Peter O’Toole) in het restaurant eten….

Met hun zevende avondvullende animatiefilm in bijna 10 jaar tijd presenteren de mensen van Pixar je wederom een prachtige film. Regisseur Brad Bird heeft met Ratatouille weer een uniek staaltje animatie aan de succesreeks van Pixar toegevoegd. Brad Bird regisseerde niet alleen de film, hij schreef ook het script samen met Jan Pinkava en Jim Capobianco. Met Ratatouille vertelt hij een betoverend sprookjesachtig verhaal waarin een rat de hoofdrol speelt. Een rat als chef-kok, hoe gek en ongeloofwaardig kun je het maken. En dat is nu het mooie van een sprookjesvertelling. Het is een fantasie in een sprookjesachtige wereld, waarin een verhaal met een moraal wordt verteld. En in zo’n fantasie kan natuurlijk alles, desnoods ook een rat die een meester-kok blijkt de te zijn. Met prachtige animatie hebben de mensen van Pixar de stad Parijs omgetoverd tot een sprookjesachtig decor voor deze vertelling. Het is bijna niet te geloven dat dit animatie is die uit een computer komt. Een plaatje met zoveel detail, zoveel kleur, zoveel sfeer en bovenal zo prachtig filmisch gebracht. De karakters zijn prachtig gekozen. Ze geven een ideale mix van de verschillende eigenschappen. De jonge Linguini die zo heerlijk stuntelig is, de resolute Colette die met raad en daad Linguini terzijde staat, de pedante Skinner die als gemenerik voor de kleine jeugd gelukkig niet al te eng overkomt en dan natuurlijk Remy, die de grote held wordt maar zich verslikt in het succes. Er zijn nog meer leuke karakters, zoals Emile, de dikke broer van Remy, de zure criticus Anton Ego en de gehele verdere ratfamilie van Remy. En weet je wel hoe groot zo’n rattenfamilie is…? Groot! De casting met stemmen van Brad Garret, Lou Romano, Janeane Garofalo, Ian Holm en Peter O'Toole en vele anderen is zeer geslaagd. De Franse sfeer van de film wordt ondersteund door een lekker swingende soundtrack van componist Michael Giacchino. De muziek is genomineerd voor een Grammy Award. Met Ratatouille heeft Pixar een sprookjesachtige computeranimatie film gerealiseerd die je geen moment het gevoel geeft dat je naar een computeranimatie zit te kijken. En dat is een compliment! Ratatouille is sfeervolle sprookjesvertelling en een must voor iedere animatieliefhebber.

Ratatouille is nu door Walt Disney Studios Home Entertainment in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. We bekijken in deze recensie de Blu-ray Disc uitgave en maken een vergelijking met de eerdere DVD uitgave. De recensie van de DVD uitgave kun je hier lezen.

Genre: Animatie
Speelduur: 111 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
  • DTS 6.1 ES - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 EX - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 EX - Engels
  • Dolby Digital 5.1 EX - Frans
  • Dolby Digital 5.1 EX - Vlaams
  • DTS 6.1 ES - Frans
  • PCM 5.1 - Engels
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418147310

• Gesproken toelichting
  • Niet gebruikte scènes
  • Goed eten en film
  • Het testament
  • Eerbetoon aan Dan Lee
  • Korte film Ontvoerd
  • Korte film Je vriend de Rat
  • Gusteaus Fijnproevenspel
  • Cine-Explore Extra's
  • Animatiebesprekingen
  • Korte Documentaires
  • Niet gebruikte opnamen

Het beeld van deze animatiefilm is het brede 2.40:1 beeldformaat. Het progressieve 1080p beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie 1920*1080 beeldpunten (vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering). Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De film staat in de oorspronkelijke beeldsnelheid van 24 beelden per seconde op deze Blu-ray Disc, dus hier geen last meer van de PAL speedup. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 111 minuten tegenover 106 minuten op de PAL DVD uitgave.

Deze High Definition transfer is rechtstreeks afkomstig van de digitale bron bij Pixar. Recent gebruikten we bij de Blu-ray Disc bespreking van de Pixar film Cars het woordje wauw (!) om uitdrukking te geven aan de bijzondere beeldkwaliteit. Bij deze High Definition uitgave van Ratatouille kunnen we hetzelfde woord gebruiken. Ook bij deze film was de DVD presentatie al erg goed, maar is overtreft de Blu-ray Disc de DVD ruimschoots op alle fronten. Ook hier is het beeld haarscherp en zeer gedetailleerd. Maar op een iets andere wijze dan bij Cars. Het beeld van Ratatouille oogt namelijk prachtig filmisch en sprookjesachtig sfeervol. Daarbij heeft het beeld een grote kleurrijkdom met prachtige intensiteit en subtiele nuanceringen van de kleuren. Uiteraard is de rest als contrast, kleurverzadiging en zwartniveau gewoon perfect. Het beeld is bijzonder zuiver, een smetje zul je niet ontdekken. Deze High Definition uitgave is ook van demonstratieklasse en laat de potentie van High Definition beeld goed tot uiting komen. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed leesbaar met een mooi klein lettertype. De ondertiteling staat geheel in het zichtbare filmbeeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is naar keuze te beluisteren als een Dolby Digital 5.1 EX surroundtrack (bitrate 640 kb/s) of als een ongecomprimeerde PCM 5.1 surround soundtrack (16 bit, 48 kHz – 4.6 Mb/s). De Nederlandse en Franse nasynchronisaties zijn te beluisteren als een Dolby Digital 5.1 EX surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een DTS 6.1 ES surroundtrack (bitrate 1509 kb/s). De Vlaamse nasynchronisatie is alleen als een Dolby Digital 5.1 EX surroundtrack (bitrate 640 kb/s) beschikbaar.

Evenals het beeld is ook de soundtrack genieten geblazen met een uitroepteken. De prima klinkende en zeer dynamische soundtrack heeft een breed en ruimtelijk geluidsbeeld. De geluidsmix is met veel gevoel voor richting en subtiele details gemaakt. Maar bovenal is het een zeer homogene soundtrack waarbij alle speakers op gelijke wijze bijdragen in een bijzonder natuurlijk klinkend geluidsbeeld. De meeste dialogen komen uit de centerspeaker, maar afhankelijk van de plaats in het beeld komen de stemmen ook wel eens uit de frontspeakers en af en toe zelfs uit de surroundspeakers. Het LFE-kanaal wordt uitstekend gebruikt om de soundtrack een stevig fundament te geven en gaat mooi diep het laagspectrum in. De DVD uitgave had ondanks de lage bitrate van 384 kb/s een goed klinkende soundtrack. Maar deze Blu-ray Disc uitgave laat je horen hoe het echt moet klinken. Dankzij de ongecomprimeerde PCM track klinkt de soundtrack nog dynamischer met een heerlijk stevig en goed gecontroleerde laag. Ook klinkt de soundtrack gedetailleerder, waardoor de soundtrack ook veel meer ruimtelijk klinkt. Kortom, ook de soundtrack op deze Blu-ray Disc is van demonstratieklasse.
De Nederlandse en Vlaamse nasynchronisatie is uiteraard, we zijn niet anders gewend bij Disney, prima gedaan. Ook naar deze versies is het, zeker voor de kleine jeugd, aangenaam luisteren en ook hier zijn de stemmen goed in balans met de overige geluiden en muziek. Ook deze versies klinken zeer goed en op deze Blu-ray Disc beter dan op de DVD uitgave.

De DVD start met een waarschuwing dat het laden van het menuschermen en de extra’s afhankelijk van de mogelijkheden van de BD speler enkele minuten kan duren. Uiteraard krijg je daarna eerst de bekende BD reclametrailer van Buena Vista voorgeschoteld. Deze Blu-ray Disc uitgave maakt gebruik van meer geavanceerde mogelijkheden van het presenteren van extra’s, zoals interactiviteit en picture-in-picture. Tijdens de film kun je het pop-up menu oproepen voor het kiezen van de extra’s, zonder dat de film onderbroken wordt. Evenals bij Cars staat op deze Blu-ray Disc veel meer extra’s dan op de eerdere DVD uitgave. Alle extra’s zijn in 1080i/p HD beeldkwaliteit (tenzij anders aangegeven) en voorzien van Nederlandse ondertitels.

Deze Blu-ray Disc herbergt een schat aan extra’s, die op verschillende manieren te selecteren zijn. Via de optie Compleet Menu krijg je een compleet overzicht van alle extra’s op deze Blu-ray Disc. Je kunt alle extra’s op dit keuzescherm selecteren. Hieronder geven we een overzicht van deze extra’s. Maar eerst even iets over de Cine-Explore optie op deze Blu-ray Disc.

Cine-Explore
Wanneer je op voorgaande keuzescherm kiest voor het afspelen van de film, heb je de optie om de film met de Cine Explore extra’s te bekijken. Vervolgens krijg je twee opties voorgeschoteld: A La Carte, ofwel handmatig en Pre-Fixe menu, ofwel automatisch.
Kies je voor de Pre-Fixe Menu optie dan krijg je de extra’s tijdens het kijken naar de film volledig automatisch te zien. Dat is in de vorm van “picture-in-picture” beelden, waarbij je aan de hand van het gesproken audiocommentaar extra informatie krijgt. De getoonde beelden zijn allerlei tekeningen, schetsen, storyboards en nog veel meer materiaal. De film loopt dan gewoon door. Andere extra’s betreffen korte documentaires, waarbij de film wordt onderbroken en na het extra weer verder gaat.
Kies je de optie A La Carte, dan krijg je een menukaart te zien, waarop je de extra’s kunt selecteren. De extra’s zijn samengenomen onder de drie menugangen Voorgerecht, Hoofdgerecht en Desert. Deze opties zijn hetzelfde als je kunt kiezen via de Compleet Menu optie.

Gesproken toelichting
Alleen bij de Pre-Fixe Menu optie krijg je tijdens de film het audiocommentaar van regisseur Brad Bird en producer Brad Lewis te horen. Zij geven toelichting bij de film en introduceren de extra’s die getoond worden. Let er wel op dat de taal van het commentaar afhankelijk is van de gekozen audiotrack bij de film. Als je bij de film kiest voor de originele Engelse taal, dan is het audiocommentaar ook Engels gesproken. Heb je bij de film gekozen voor de Nederlandse nasynchronisatie, dan is het commentaar via een voice-over ook Nederlands gesproken. Alhoewel dit even lastig is, is het natuurlijk wel heel fraai dat het commentaar op deze wijze ook door de jongere generatie gevolg kan worden.

Goed, wat herbergt deze Blu-ray Disc allemaal aan extra opties. We geven een verkort overzicht, anders wordt deze recensie veel te lang.

Goed eten en film (13½ min)
Een kijkje achter de schermen met regisseur Brad Bird en de alom gewaardeerde chef-kok Thomas Keller. Keller fungeerde als adviseur voor de film.

Ontvoerd / Lifted (5 min)
Een korte animatiefilm van Pixar, waarin een buitenaardse bestuurder van een UFO als test een mens uit zijn huis moet ontvoeren. Film kreeg een Oscar nominatie.

Je vriend de rat / Your Friend the Rat (11 min)
Een nieuw kort avontuurtje van de rat Remy en zijn broer Emile.

Gusteaus Fijnproevenspel
Een aardig spel, waarin je als chef-kok in opleiding een serie menuorders voor moet afhandelen. Het tempo ligt hoog, dus vaardigheid vereist.

Animatiebesprekingen (13 min)
Deze keuze herbergt dertien vervolgkeuzen. Het zijn allemaal korte videofilmpjes, waarin het Brad Bird met zijn team een bepaald animatie aspect doorspreken. Via de Alles Spelen optie kun je deze animatiebesprekingen ook aaneengesloten bekijken.

Korte documentaires (61 min)
Ook hier weer vervolgkeuzen, tien stuks in dit geval. Hier korte achter de schermen featurettes die een bepaald aspect van de filmproductie belicht. Bijvoorbeeld het werken met een camerapositie bij computeranimatie, 2D animatie en de filmmuziek. Ook hier weer de optie Alles Spelen

Niet-gebruikte scènes (15 min)
Drie scènes in ruw animatieformaat die niet in de film gebruikt zijn.

Niet-gebruikte opnamen
In het Engels heet deze optie “Deleted Scenes R.I.P.”, en dat geeft meteen als iets weg over het humoristische tintje van dit extra. In zwart/wit beelden vertellen diverse animatoren hoe erg ze het vinden dat een bepaalde scène waar zij zo op gezwoegd hebben, uiteindelijk niet in de film gebruikt is.

Het testament (3 min)
Componist Michael Giachinno vertelt over de invloed van de muziek op de sfeer van de film door twee soorten muziek bij een scène te laten horen.

Eerbetoon aan Dan Lee (3 min)
Een ‘in-memoriam’ stukje over de jonge animator Dan Lee die tijdens de productie van Ratatouille aan de gevolgen van kanker is overleden.

Deze Blu-ray Disc herbergt ook nog een vijftal verborgen High Definition extraatjes.

De blauwe keepcase is verpakt in een kartonnen omslag met een chique glanzende uitstraling met reliëfopdruk op de voorzijde.

Ratatouille is de zevende computeranimatiefilm van Pixar, die in samenwerking met het Disney concern is gemaakt. Een prachtige, sfeervolle sprookjesachtige film die je doet vergeten dat je naar een computeranimatie zit te kijken. In de film helpt een rat met kookaspiraties zonder dat iemand dat weet een jonge stuntelige kok in het restaurant van zijn grote voorbeeld. Als de kookkunsten succesvol blijken, beginnen de problemen. Ratatouille is een vertederend en spannend verhaal met actie en veel humor. Walt Disney Studios Home Entertainment heeft deze Pixar computeranimatiefilm in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. De kwaliteit van het beeld is indrukwekkend mooi. De PCM 5.1 surround soundtrack is van uitstekende kwaliteit. Het tekort aan extra’s op de eerdere DVD uitgave heeft Walt Disney met deze Blu-ray Disc ruimschoots goedgemaakt. Deze Blu-ray Disc herbergt een groot hoeveelheid informatieve extra’s. Een geweldig leuke animatiefilm die een uitstekende High Definition uitgave heeft gekregen en ons DVD.nl Topper predicaat verdient.

HD DVD
Ratatouille is exclusief op Blu-ray Disc uitgegeven en dus in High Definition niet op HD DVD verkrijgbaar.