Mr. Brooks

07-03-2008

7.2

Mr. Brooks (DVD)

Earl Brooks (Kevin Costner) heeft het allemaal goed voor elkaar. Hij is een succesvol zakenman, getrouwd met een mooie vrouw en heeft een dochter. Toch zit er meer achter Earl Brooks dan in eerste instantie het geval lijkt. Hij heeft namelijk een gespleten persoonlijkheid en zijn alter-ego Marshall (William Hurt) is minder aardig. Hij zet Earl aan tot moorden, een verslaving waarvan hij dacht verlost te zijn. Toch begaat hij wederom een moord, iets dat hij al vele malen eerder deed. Hij staat inmiddels bekend als “The Thumbprint Killer” en de politie is naarstig naar hem op zoek. Earl wist zijn moorden echter te plegen zonder bewijzen achter te laten, maar nu heeft hij een fout gemaakt. Hij is namelijk op de foto gezet door ene Mr. Smith (Dane Cook). Deze levert hem niet uit aan de politie, maar besluit Earl Brooks te chanteren. Earl moet proberen Smith in toom te houden en tevens de steeds dichterbij komende politie voor te blijven.

Kevin Costner is inmiddels al heel wat jaren actief in Hollywood, zowel als acteur als regisseur en producent. Zo maakte hij successen als The Untouchables, Robin Hood Prince of Thieves, JFK en won hij een Oscar voor Dances with Wolves. Toch zijn er nog altijd veel mensen die hem niet kunnen luchten of zien, maar iemand die het al zo lang volhoudt in de harde filmwereld, moet toch wel iets kunnen. Dit is ook iets wat hij laat zien in Mr. Brooks en hij zet dan ook een prima acteerprestatie neer. Costner speelt de hoofdrol van Earl Brooks, een brave vader die in zijn vrije uren verandert in een meedogenloze moordenaar. Hij wordt hierbij geholpen en in zekere zin ook gedwongen door zijn alter-ego Marshall. Brooks heeft namelijk een gespleten persoonlijkheid en deze kant van hem is iets minder aardig dan hijzelf. De rol van zijn alter-ego wordt neergezet door William Hurt en ook hij komt erg overtuigend over. Hurt geeft zijn rol een sinistere uitstraling en hij en Costner hebben een goede chemie en tillen elkaar naar een hoger niveau qua acteren. Ook de rest van de cast is goed op dreef en we zien onder andere Demi Moore voorbij komen en Dane Cook rondt het geheel af. Het verhaal is goed geschreven, maar is soms iets te saai en te vlak om er echt bovenuit te springen. Ook hebben de makers iets te veel verhaallijnen in het verhaal gestopt, iets dat onnodig afleidt van het centrale karakter, Earl Brooks. Toch is Mr. Brooks een vermakelijke film die de volle 115 minuten weet te boeien. Echt nagelbijtend spannend wordt het nergens en het is vooral het psychologische spel tussen Earl Brooks en zijn alter-ego dat de film interessant maakt. Het gegeven van een brave man die in zijn vrije tijd moorden pleegt is dan ook niet echt origineel en we hebben het helaas al eens eerder en ook beter gezien. Maar zoals gezegd is Mr. Brooks een vermakelijke film geworden die zeker het bekijken waard is. Verwacht geen klassieker, maar gewoon een film die voldoet voor een avondje filmkijken.

Genre: Misdaad, Thriller
Speelduur: 115 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045212483

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 1.78:1. Dit wijkt licht af van het originele formaat van 1.85:1. De kwaliteit van het beeld is voldoende, maar had duidelijk iets beter gemogen. De transfer oogt wat vlak en spat niet echt van het scherm. De scherpte is voldoende, maar er zijn enkele softe momenten aanwezig. Ook de kleuren ogen wat vlak, maar komen natuurlijk over. Grootste probleem is het te hoge contrast en het matige schaduwdetail. De verschillende kleuren zwart komen niet goed uit de verf door het hoge contrast. Soms lijkt er in de donkere kleuren een soort grijze waas over het beeld te hangen, iets dat goed zichtbaar is bij screenshot twee. Filmgrain is aanwezig, evenals wat lichte aliasing. Ook er zijn er momenten waarbij er wat compressiefouten zichtbaar zijn, maar deze blijven gelukkig beperkt. De film is verdeeld in 12 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Op de DVD is één audiotrack te vinden, te weten een Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s) in de originele Engelse taal. Het geluid richt zich voornamelijk op de voorste kanalen, waarbij de dialogen netjes door de centerspeaker worden weergegeven. Deze zijn goed verstaanbaar en klinken mooi helder. De frontspeakers laten een mooi stereogeluid horen met een goede scheiding van de kanalen. De surrounds worden gebruikt tijdens de momenten met wat meer actie en hier zijn dan de effecten te horen in split-surround. Het LFE kanaal heeft niet veel te doen en ondersteunt soms het geluid tijdens de actiescènes. De track klinkt mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. De track bevat aardig wat detail en voldoet prima voor een film zoals deze.

Zoals wel vaker bij een uitgave van RCV bevat deze uitgave geen menu en daarom ook geen extra’s. De schijf begint met enkele trailers van andere RCV uitgaven en de ondertiteling is aan of uit te zetten via de afstandbediening.

Earl Brooks is een hardwerkende man en bovendien getrouwd met een mooie vrouw en vader van een dochter. Hij lijkt een vredige man die het allemaal prima voor elkaar heeft, maar hij heeft een geheim. Hij heeft namelijk een gespleten persoonlijkheid en zijn alter-ego draagt hem op moorden te plegen, puur voor de lust. Tot nu toe bleef hij uit de handen van de politie, maar nu heeft hij een fout gemaakt en moet hij alles doen om deze goed te maken. De film is vermakelijk, maar haalt nergens het niveau van een klassieker. De acteurs spelen hun rollen naar behoren en het psychologische spel tussen Costner en Hurt houdt de film overeind. De DVD heeft een beeldkwaliteit die wat beter had gemogen, maar het geluid is ruim voldoende. Zoals wel vaker bij RCV zijn er geen menu’s of extra’s aanwezig.