Life of Brian

21-03-2008

7.9

Life of Brian (Blu-ray)

De drie wijzen uit het Oosten volgen de ster die hen zal leiden naar de Messias. Ze komen aan in de stal van Brian, die net geboren is. Ze geven zijn moeder allerlei cadeaus, maar dan komen ze erachter dat ze in de verkeerde stal zitten! Dit misverstand zal Brian (Graham Chapman) zijn hele leven blijven achtervolgen. Als hij opgegroeid is sluit hij zich aan bij het verzet, dat er op uit is de Romeinse overheerser te verdrijven. Op een dag wordt hij achterna gezeten door Romeinse soldaten en doet hij zich voor als een spreker op straat. Dan blijkt hij ineens een grote hoeveelheid mensen achter zich te hebben die in hem, wederom, de nieuwe Messias zien. Brian heeft nu een grote groep volgelingen, iets dat hem tot een gevaarlijk man maakt voor de gevestigde orde. Kan hij uit de handen blijven van de Romeinen of belandt hij uiteindelijk toch aan het kruis?

De Britse komediegroep Monty Python werd opgericht in 1969 en heeft sindsdien een televisieserie, films, boeken, albums en een hele reeks andere zaken voortgebracht. De groep bestond uit John Cleese, Michael Palin, Graham Chapman, Eric Idle, Terry Gilliam en Terry Jones. Zoals gezegd maakten zij ook films samen en het hier besproken Life of Brian is misschien wel hun bekendste, zo niet hun beste. De film verscheen in 1979 en veroorzaakte veel ophef. In de ogen van veel Christenen werd hun geloof belachelijk gemaakt en zij waren niet blij met de prent. Life of Brian was in veel landen zelfs jarenlang verboden. Feitelijk hebben de mannen van Monty Python het slim gedaan, want door een ander hoofdpersoon dan Jezus de hoofdrol te geven in hun verhaal, konden zij ongestoord allerlei grappen uithalen die normaal misschien te schokkend waren geweest. Life of Brian moet dan ook gewoon gezien worden als een grappige film en meer als een satire op het geloof, dan een film die het belachelijk maakt. Het verhaal bevat veel geslaagde grappen en de vele verwijzingen naar klassieke films en boeken zijn talrijk. Alle zes de mannen van de groep spelen meerdere rollen en soms zelfs als vrouw. De hoofdrol van Brian wordt gespeeld door Graham Chapman, het enige overleden lid van de groep. Hij laat zien dat hij waarschijnlijk de beste acteertalenten bezat van het stel en zijn Brian is perfect neergezet. Het uiterlijk van de film is verder ook prima. De film is geschoten in Tunesië en hierdoor komt het geheel authentiek over. Het landschap lijkt namelijk erg veel op dat van Israel en dit draagt bij aan de kracht van de film. Verder zien de kostuums er erg gedetailleerd en echt uit, zowel van de Romeinen als de plaatselijke bevolking. Hoe belachelijk het verhaal misschien ook is, de mannen van Monty Python zorgden ervoor dat het allemaal authentiek overkomt. Life of Brian mag gerust een klassieker in het komediegenre genoemd worden. De grappen zijn erg geslaagd en minder excentriek dan de humor waar de mannen van Monty Python normaal om bekend staan. Niet alleen fans kunnen daarom genieten van deze prent, maar iedereen die wel houdt van een leuke film vol absurde humor.

Life of Brian is al vele malen op DVD verschenen, in zowel binnen als buitenland. Sony heeft de film nu als Blu-ray Disc op de markt gebracht. Wij hebben niet de beschikking over een DVD uitgave van de film en zullen daarom geen vergelijking maken.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1979
Speelduur: 93 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Hongaars
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Fins, Frans, En vele andere
EAN: 8712609679908

• Photo Gallery
  • Featurettes
  • Audiocommentaar (2x)
  • Radio Spots

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De gebruikte beeldsnelheid is de originele filmsnelheid van 24 beelden per seconde. Bij deze uitgave heb je dus geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Life of Brian stamt alweer uit 1979 en is dus bijna 29 jaar oud. Dit is ook terug te zien aan het beeld, maar de transfer laat een duidelijke HD beleving zien. Zo is het beeld mooi scherp en de kleuren komen over het algemeen fel en natuurlijk over. Soms zijn er wat momenten aanwezig dat de kleuren wat vaal overkomen en ook het zwartniveau blijft hier en daar wat achter. Het beeld heeft een prima dieptewerking en fraaie sets en locaties komen goed tot hun recht. Ook de donkere scènes zijn goed te volgen dankzij het goede contrast en schaduwdetail. De transfer bevat een paar artefacten zoals filmgrain. In sommige scènes is dit vrij duidelijk aanwezig en ook edge enhancement is een enkele keer zichtbaar. Voor een film van deze leeftijd ziet Life of Brian er prima uit en zo goed als dit zal je de film nog nooit gezien hebben.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

De originele Engelstalige soundtrack is in twee smaken op de schijf te vinden, namelijk een Dolby TrueHD 5.1 track (48 kHz, 16 bit) en een ongecomprimeerde LPCM 5.1 track (16 bit / 48kHz – 4.6 Mb/s). De leeftijd van de film was aan het beeld dus slechts licht te merken, aan het geluid des te meer. Beide tracks klinken nagenoeg gelijk en laten een wat onevenwichtig geluidsbeeld horen. Vrijwel al het geluid komt uit de voorste speakers en de surrounds worden nauwelijks bij het geheel betrokken. Ook klinkt het geluid wat vlak door het feit dat het LFE kanaal niet veel bijdraagt. De dialogen zijn goed verstaanbaar, behalve tijdens momenten met muziek waar ze wat ondersneeuwen. Verder is er soms wat ruis te horen en klinkt het geheel wat dof. De PCM track laat iets meer detail horen, maar veel verschil is er niet waar te nemen. Veel van de genoemde problemen hebben te maken met de staat van het bronmateriaal en de manier waarop het geluid gemixed is. Het resultaat is twee matige tracks die een nipte voldoende scoren.

De schijf start met een fraai vormgegeven menu waarin de standaard opties te selecteren zijn. Het menu is ook op te roepen tijdens het afspelen van de film, waarbij deze niet onderbroken wordt. De schijf maakt dan gebruik van een pop-up menu dat als een soort ‘overlay’ op het beeld ligt. Alle extra’s worden weergegeven in de resolutie 480p.

Op de schijf zijn twee audiocommentaren te vinden. De eerste is van Terry Gilliam, Eric Idle en Terry Jones. Het commentaar mag behoorlijk serieus genoemd worden, zeker naar Monty Python maatstaven. Dit is echter alleen maar goed en de drie mannen geven een interessante blik op het maken van de film. Ook het tweede commentaar is de moeite waard en deze is ingesproken door John Cleese en Michael Palin. Ook zij verschaffen ons veel achtergrondinformatie over het maken van de film en tegen welke problemen de mannen aanliepen.

Featurettes
Ook op het gebied van featurettes zijn er twee extra’s te vinden. De eerste is genaamd The Story Of Brian en duurt ruim 59 minuten. Het is in feite een making of en door middel van interviews met de overgebleven Monty Python leden krijgen we een idee hoe het was om de film te maken. We horen hoe het script tot stand is gekomen, hoe de opnames verliepen en gaan de leden in op de controverse die ontstond na het uitkomen van de film.
De tweede extra die hier te vinden is de zogenaamde Script Read Through (110 min.). Om het script te testen en te kijken of er personages bij of af moesten, lazen de leden van het team gezamenlijk het script door. Dit deden ze al in 1977 en hier is deze opname te horen, voorzien van storyboards die gemaakt zijn door Terry Giliam.

Radio Spots (3 min.)
Vier spots gemaakt om de film te promoten op de radio. Tijdens het afspelen van de spots zijn er animaties te zien die uiteraard geheel in de stijl van Monty Python gemaakt zijn.

Deleted Scenes (13 min.)
Vijf verwijderde scènes, waarvan er vier met commentaar van de leden te bekijken zijn. De scènes zijn los van elkaar te bekijken of allemaal achter elkaar.

Photo Gallery (1 min.)
Een reeks foto’s die automatisch voorbij komen en die ons beelden van achter de schermen laten zien.

Hier is een trailer van Close Encounters of the Third Kind te bekijken en een trailer met komende Blu-ray releases.

Life of Brian is een film van het Britse komediegezelschap Monty Python en inmiddels een klassieker in het genre. We volgen het leven van Brian, die meerdere malen wordt aangezien als de nieuwe Messias. Hij sluit zich aan bij het verzet tegen de Romeinen, maar dit verloopt minder goed dan verwacht. De film zit vol met bizarre humor en grappige situaties. Het verhaal is wat minder excentriek dan veel ander Monty Python werk en daarom beter te verteren voor mensen die hier normaal geen raad mee weten. De leden spelen allemaal meerdere rollen en doen dit op leuke wijze. De film ziet er verder goed uit met mooie sets en kostuums. De beeldkwaliteit van deze Blu-ray uitgave is zeker niet perfect, maar boven verwachting voor een film uit 1979. Het geluid is wat minder goed, maar hier ligt een slechte mix destijds en de leeftijd van de film aan ten grondslag. Er zijn enkele interessante extra’s aanwezig die een ons een blik achter de schermen biedt.