Diving Bell and the Butterfly, The

24-03-2008

8.1

Diving Bell and the Butterfly, The (DVD)

Jean-Do Bauby (Mathieu Amalric) is de 42 jaar oude hoofdredacteur van het blad Elle als hij getroffen wordt door een beroerte. Als hij na drie weken ontwaakt uit zijn coma blijkt hij het Locked-In syndroom te hebben. Zijn lichaam is volledig verlamd en hij kan niets meer bewegen, behalve zijn linkeroog. Praten kan hij niet, wel horen. Door met zijn oog te knipperen weet Jean-Do te communiceren met de mensen om hem heen. Wat niet door de beroerte is aangetast zijn z’n herinneringen en fantasieën. Jean-Do besluit die te gaan gebruiken en begint aan het schrijven van een boek. Via zijn oog vertelt hij aan een schrijfster zijn verhaal dat hij wil vertellen.

The Diving Bell and the Butterfly (originele Franse titel is Le Scaphandre et le papillon) is de verfilming van het waargebeurde verhaal van Jean-Dominique Bauby, die op 42-jarige leeftijd een beroerte kreeg en totaal verlamd raakte. Het boek wat hij na die periode schreef is als basis voor deze film gebruikt, maar is tegelijkertijd ook een groot onderdeel van het verhaal. De Amerikaanse regisseur Julian Schnabel (Basquiat, Before Night Falls) werd zo gegrepen door het boek dat hij het persé wilde verfilmen. In eerste instantie had hij Johnny Depp in gedachten voor de hoofdrol van Baudy, maar Depp was niet beschikbaar vanwege zijn Pirates of the Caribbean projecten. Daardoor ging Schnabel op zoek naar een Franse acteur en door een tip van zijn vrouw Marie-Josée Croze (die een van de rollen in de film speelt) kwam hij bij Mathieu Almaric terecht. Het is een uitstekende keuze, want Almaric doet het voortreffelijk. Maar dat kan meteen ook gezegd worden van de rest van de cast. The Diving Bell and the Butterfly is daarmee een zeer overtuigende film met een boodschap en wordt ook nog eens op een visueel sterke manier vertoond. Het is een film over het leven en dat je de moed nooit moet opgeven. Zelfs in de meest uitzichtloze situatie kan een mens tot daden komen die het leven zin geven. Ondanks dat Baudy niets meer kan behalve met zijn oog knipperen besluit hij een boek te schrijven. Als bron gebruikt hij zijn geheugen en zijn fantasie. Daarnaast toont Schnabel dat het voor andere mensen ook lastig is om met de nieuwe situatie om te gaan. Niet iedereen kan accepteren dat het leven aan veranderingen onderhevig is. Dat levert memorabele momenten op, zoals een prachtige scène met een huilende Max von Sydow, die de vader van Jean-Do speelt. Erg aangrijpend, maar door de cynische opstelling van Baudy wordt de film nooit een zware of sentimentele film. Het blijft luchtig, maar toch word je gegrepen door het hele gebeuren. Dat komt ook door de manier waarop de film is vormgegeven. Het eerste deel zie je letterlijk door het éne oog van Baudy. Alles is vanuit zijn blikveld gefilmd. Dat geeft een enorme betrokkenheid met het personage en voel je met de hoofdpersoon mee. Als na een tijdje dit standpunt wordt verlaten wordt alles vanuit een objectief standpunt bekeken. Dat creëert meteen meer afstand, maar na korte tijd ben je daar weer aan gewend. Je blijft toch altijd dicht genoeg bij de hoofdpersoon om je sterk verbonden te blijven voelen. The Diving Bell and the Butterfly is een prachtige film, vol met emotie, maar ook met een mooie boodschap. Inspirerend gemaakt door Schnabel, die terecht een Golden Globe won voor zijn regieprestaties. De film zelf werd overladen met prijzen en werd ook genomineerd voor een Oscar in de categorie Beste Film, maar wist deze niet te verzilveren.

Speelduur: 107 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777923221

• Featurette
  • Also Available
  • Interview met regisseur

De film is gedraaid op 35mm en is anamorf overgezet in 1.85:1 beeldformaat naar DVD. Het is redelijk moeilijk om een goede analyse van de beeldkwaliteit te maken. Het beeld is namelijk behoorlijk bewerkt. Het is wazig, streperig en bevat lichtvlekken die erg overstralen. Maar dit alles is zeer bewust gedaan om zo het perspectief van Jean-Do zo goed mogelijk te kunnen tonen. Het tweede deel van de film is meer objectief gefilmd en dan zien we een strakker beeld dat goed van kleur is en ook een prima contrast en detaillering heeft. Filmgrain is over de gehele linie behoorlijk aanwezig. Een enkele keer is er ook edge-enhancement toegepast. Over het algemeen een goede transfer, al overheerst de filmgrain een beetje.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ieder afzonderlijk ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling heeft een gele kleur en is prima te volgen. Ze staat ook op de juiste hoogte in beeld geplaatst.

Op de DVD staat een originele Franstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Het is bijzonder mooi vorm gegeven, vooral in het perspectief van Jean-Do. Je zit als kijker als het ware in het hoofd van Jean-Do. Het geluid van de mensen die Jean-Do recht voor zich ziet komen uit het middenkanaal en de stem van Jean-Do komt uit de front- en surroundkanalen. Stemmen van mensen buiten beeld komen ook uit de frontkanalen, zodat er een duidelijk perspectief wordt weergegeven. In het begin klinkt het geluid erg dof, maar ook dit is een bewuste keuze. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van het LFE kanaal met een diep en donker laag, wat erg goed op het onderbuikgevoel werkt. Al met al een zorgvuldig samengestelde geluidsband, die erg mee gaat met de inhoud van het verhaal.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Het geluid is Dolby Digital 2.0 en het betreft een fragment van het nummer Ramshackle Day Parade van Joe Strummer. Naast de genoemde extra’s heeft de DVD ook nog drie promotietrailers. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Featurette (2 min)
Een kort item waarin regisseur Julian Schnabel tekst en uitleg geeft over het verhaal en de diepere betekenis achter de film.

Interview met Julian Schnabel (11 min)
In dezelfde setting als de featurette is hier een interview met regisseur Julian Schnabel te zien. De fantasieën van Jean-Do geven hem alle vrijheid om te doen en laten wat hij wil in de film. Maar toch wil hij ook een verhaal vertellen over het doel van het leven. Jean-Do is daar een heel goed voorbeeld van.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film, die het verhaal in een heel ander volgorde laat zien dan de werkelijke film. Maar dit doet verder geen afbreuk aan het verhaal. Het beeld is 1.85:1 anamorf met Dolby Digital 2.0 geluid.

Hoofdredacteur Jean-Do Baudy van het blad Elle krijgt plotseling een beroerte. Als hij na drie weken ontwaakt uit een coma blijkt dat hij verlamd is en niets meer kan, behalve knipperen met zijn linkeroog. Dit oog gebruikt hij om mee te communiceren met de wereld om hem heen.
The Diving Bell and the Butterfly is een prachtige film die ingaat op de zin van het leven, zonder dit in een sentimentele of zware vorm te gieten. Ook visueel is deze film een schoonheid, niet zozeer door de ‘mooiheid’ van de beelden, maar door de manier waarop het is gefilmd. Ook het geluid geeft op een bijzondere manier inhoud aan het verhaal. Dit alles komt uitstekend over op de DVD. Het beeld heeft wat last van filmgrain, maar voor de rest is het dik in orde. Via de extra’s kom je meer te weten over de achtergronden van de film, maar ze hadden wel wat uitgebreider mogen zijn. Toch een echte aanrader!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.