Recruit, The

27-03-2008

6

Recruit, The (Blu-ray)

James Clayton (Colin Farrell) is een van de beste computer ‘wizzkid’ studenten van het land. Precies de persoon die veteraan Walter Burke (Al Pacino) zoekt voor de CIA. Burke legt contact met Clayton en laat doorschemeren te weten wat er met zijn vader is gebeurd. Hierdoor heeft hij de interesse gewekt van Clayton en krijgt hem zover zich in te schrijven bij de CIA. En zo komt Clayton aan op het opleidingsinstituut van de CIA, genaamd ‘The Farm’. Hier ontmoet Clayton de aantrekkelijke Layla Moore (Bridget Moynahan), een van de andere medestudenten. Al snel voelen beide zich tot elkaar aangetrokken. Clayton houdt de groep met bijzondere uitdagingen en opdrachten steeds op scherp, onder het motto ‘niets is wat het lijkt’ en ‘alles is een test’. Dan worden James en Layla bij een nachtelijke oefening gekidnapt. James is ervan overtuigd dat het een test is, ondanks de harde wijze waarop zijn folteraars hem onder handen nemen.
Na deze gebeurtenis verlaat James de CIA. Kort daarna neemt Burke weer contact met hem op. Er is een ‘mol’ binnen de CIA en volgens Burke gaat het hierbij om Layla. Gezien de gevoelens tussen Layla en James wil Clayton dat James weer contact met haar zoekt. De spanning stijgt als de gebeurtenissen veranderen in een net van beklemmende wendingen. James herinnert de woorden van Burke: “niemand is te vertrouwen” en “niets is wat het lijkt”.

Met The Recruit heeft regisseur Roger Donaldson (No Way Out, White Sands, Species, Dante’s Peak ) als eerste regisseur een film gemaakt waarbij het opleidingsinstituut van de CIA centraal staat. Je kunt begrijpen dat een instelling gespecialiseerd in spionage niet teveel kwijt wil over haar trainings- en opleidingsprogramma. Eigenlijk bevestigt noch ontkent de CIA een opleidingscentrum te hebben, maar geven wel aan meerdere geheime opleidingsplaatsen te hebben. Medewerking vanuit de CIA was er in de persoon van Chase Brandon, een CIA official. Het scenario van deze psychologische actiethriller is afkomstig van Kurt Wimmer en Roger Towne. Wimmer heeft eerder met Equilibrium zelf een prima thriller afgeleverd, gebaseerd op een eigen script. Donaldson heeft een prima cast tot zijn beschikking gehad. Al Pacino speelt op uitstekende wijze de wat geheimzinnige opleidingsveteraan en deze rol is wederom een prima toevoeging aan zijn al indrukwekkende lijst van gespeelde films. Colin Farrell had in 2002 en 2003 een druk filmagenda met films als Spielberg’s Minority Report en Phone Booth. In 2003 maakte hij maar liefst vijf films, t.w.: The Recruit, Daredevil, Veronica Guerin, S.W.A.T. en Intermission. Zijn filmagenda is ook vandaag nog steeds goed gevuld. De rol van de verleidelijke Layla Moore wordt gespeeld door Bridget Moynahan, een knappe verschijning die we ook al een verleidelijke rol zagen spelen in Coyote Ugly en in Sum of all Fears. Gedrieën vormen zij de kern in deze spionagethriller. De film moet je voornamelijk zien als vermaak. CIA geeft geen informatie prijs over haar werkzaamheden, zodat je de gebeurtenissen in deze film natuurlijk wel met een dikke korrel zout moet nemen. Zolang je dat maar beseft, is The Recruit prima gefilmd vermaak.

The Recruit verscheen in 2003 op DVD. De recensie van de DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen. Nu heeft Buena Vista Home Entertainment de film in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. In deze recensie bespreken we deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de eerder verschenen DVD uitgave.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2003
Speelduur: 115 min
  • Dolby Digital 5.1 - Thais
  • DTS-HD MA - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8717418156725

• Niet eerder vertoonde scènes
  • Uitgelichte scènes
  • Spionnenschool

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele in de bioscoop getoonde beeldformaat van 2.35:1. De film staat in 1080/24p op de Blu-ray Disc. Het beeld heeft een resolutie van 1920*1080 beeldpunten en is progressief opgebouwd. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. De film heeft op deze Blu-ray de originele filmsnelheid van 24 beelden per seconde. Je hebt dus geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij de PAL DVD is toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 115 minuten tegenover 110 minuten op de PAL DVD uitgave.

Het eerste dat opvalt in vergelijking met de DVD release is het andere beeldformaat. Voor de DVD release had regisseur Roger Donaldson een reframing gedaan naar 1.78:1 formaat, zodat de film in de huiskamer op een breedbeeld weergever beeldvullend is. Uiteraard zijn de meningen van critici en consumenten over deze stap verdeeld, maar de reframing was wel de visie van de regisseur zelf. Op deze Blu-ray Disc kun je de film bekijken in het bioscoop beeldformaat van 2.35:1. Wat ‘juist’ is laten we maar even in het midden.
Ander opvallend aspect aan het beeld is de zichtbaar betere kwaliteit van het beeld. Vergeleken bij de DVD release oogt het beeld nu helderder en heeft het meer kleur. Geen uitbundige kleuren, het kleurenpalet houdt nog steeds donkergrauw. De huidtinten ogen wel natuurlijk, waarbij de kleurverzadiging en kleurnuancering van deze Blu-ray Disc uitgave duidelijk beter is dan bij de DVD uitgave. In het algemeen is het zwartniveau prima met een mooi diep zwart. Ook het contrast is goed met goed schaduwdetail in de donkere delen van het beeld. De scherpte van het beeld is ook goed met een prima detaillering, ook in de achtergronden. Hier wint het beeld aan dieptewerking en impact. Het beeld oogt goed schoon en zuiver. Filmgrain is nog wel in lichte mate aanwezig, maar dit past wel bij het donkere karakter van het beeld. Was bij de DVD release het gebruik van edge enhancement nog een kritiekpunt, bij deze Blu-ray Disc is edge enhancement volledig afwezig. Als geheel ziet het beeld er mooi filmisch uit. Vergeleken bij de DVD is het beeld duidelijk scherper en gedetailleerder, vooral in de achtergronden, en ook helderder en kleurrijker. De Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en heeft een mooi klein, goed leesbaar lettertype.

In verband met copyright technische redenen kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

Wat geluid betreft heb je bij deze Blu-ray Disc uitgave bij de originele Engelstalige soundtrack keuze uit een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een ongecomprimeerde LPCM 5.1 soundtrack.
De nasynchronisaties – Spaans en Thai – zijn beschikbaar in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en de Spaanse nasynchronisatie ook in DTS HD 5.1 surround. Deze nasynchronisaties laten we verder buiten beschouwing.

De soundtrack is van zeer goede kwaliteit en heeft een mooi en zeer ruimtelijk klankbeeld. Dit ruimtelijke klankbeeld wordt voornamelijk bepaald door de uitstekende (elektronische) muziek van Klaus Badelt. Het verdere klankbeeld van de film is meer op de frontspeakers gericht, waarbij de surrounds vooral voor enkele actie-effecten zorgen. Zoals de explosies in de film, die ook een goed ruimtelijk geluidsbeeld hebben en waarbij het LFE kanaal voor een stukje additioneel laag zorgt. Het LFE kanaal ondersteunt het laag op natuurlijk wijze, waarbij het laag niet extreem diep doorgaat. De dialogen en de centerspeaker zijn ook in deze film onafscheidelijk, de dialogen zijn prima te volgen.
De Dolby Digital track op deze Blu-ray Disc profiteert natuurlijk al van de afwezige PAL speedup en de hogere bitrate. Bij de DVD was de bitrate ‘slechts’ 384 kb/s. Nu klinkt de track duidelijk meer ruimtelijk, voller en gedetailleerder. De ongecomprimeerde PCM track bewijst ook hier zijn voordelen. De track klinkt natuurlijker en zuiverder. Dynamiek is groter, kleine details zijn beter te onderscheiden en de muziek klinkt voller. Een prima soundtrack die hier beter tot zijn recht komt dan bij de DVD uitgave.

Na de keuze voor de menutaal, start de film automatisch. Het pop-up menu wordt tijdens het afspelen van de film getoond, zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc heeft nagenoeg dezelfde extra’s als de DVD uitgave, alleen het audiocommentaar ontbreekt helaas. Het commentaar staat foutief als extra op de cover vermeld. De extra’s zijn in 480i NTSC resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Uitgelichte scènes
Geeft je de mogelijkheid om direct naar drie vooraf geselecteerde scènes in de film te gaan. Dit zijn scènes waarvan de samenstellers van de BD uitgave vinden dat die een ‘showcase’ zijn van de mogelijkheden van Blu-ray Disc. Beeldresolutie is hierbij 1080p HD.

Spionnenschool (16 minuten)
Een kijkje in de keuken van het opleidingsprogramma van de CIA.

Niet eerder vertoonde scènes (7 minuten)
Een viertal scènes die het op de snijtafel moesten afleggen. Optioneel hebben deze scènes ook het begeleidende audiocommentaar van Donaldson en Farrell.

The Recruit is een onderhoudende psychologische actiethriller van regisseur Roger Donaldson waarin een nieuwe rekruut van de CIA bloot wordt gesteld aan een beklemmend web van bedrog en verleiding. Niets is wat het lijkt, alles is een test en niemand is te vertrouwen, dat zijn de uitgangspunten waarmee hoofdrolspelers Colin Farrell en Bridget Moynahan moeten werken onder leiding van instructeur Al Pacino. Deze Blu-ray Disc uitgave van Buena Vista heeft een goede High Definition beeld- en geluidskwaliteit, die beide een verbetering zijn ten opzichte van de DVD uitgave. Toegevoegd zijn een paar extra’s, die overgenomen zijn van de DVD uitgave. Het audiocommentaar ontbreekt hierbij. Maar hé… niemand is te vertrouwen en niets is wat het lijkt, zelfs bij een HD presentatie.