Blade Runner (5 Disc Ultimate Collector’s Edition)

21-04-2008

9.2

Blade Runner (5 Disc Ultimate Collector’s Edition) (DVD)

In de 21e eeuw ligt een toekomst vol hightech mogelijkheden, maar het leven is aangetast door stedelijk en sociaal verval. Voor het zware, gevaarlijke of eentonige werk in ruimtekoloniën zijn replicants, kunstmatige mensen met superieure eigenschappen, ontwikkeld. Deze replicants mogen niet op aarde komen. De replicants worden op aarde opgejaagd en geëlimineerd door speciale agenten, de Blade Runners. Rick Deckard (Harrison Ford) is zo’n ‘blade runner’, maar heeft genoeg van zijn werk. Rust krijgt hij niet, als hij door agent Gaff (Edward James Olmos) meegenomen wordt naar zijn vroegere baas Bryant (M. Emmet Walsh). Op één van de koloniën zijn zes geavanceerde Nexus replicants ontsnapt. Deze Nexus groep staat onderleiding van de geharde Roy Batty (Rutger Hauer). Hij is met drie overlevende Nexus replicants, Leon Kowalski (Brion James), Zhora (Joanna Cassidy) en Pris (Daryl Hannah) al op aarde om hun maker, dr. Eldon Tyrell (Joe Turkel) op te zoeken. Deckard moet deze Nexus replicants opsporen en elimineren. Bij de Tyrell Corporation, die de Nexus ontwikkeld en gemaakt heeft, kan Deckard een ander Nexus model, de mooie Rachael (Sean Young) aan een test onderwerpen, de zogenaamde Voight-Kampf test. Deze test wordt gebruikt om replicants op te sporen. De mooie Rachael stelt Deckard voor een lastig dilemma.

De sciencefiction thriller Blade Runner is de laatste 25 jaar uitgegroeid tot een cultfilm en van grote invloed geweest op vele films uit het genre. De film is gebaseerd op het boek ‘Do Androids Dream of Electric Sheep?’ van de Amerikaanse schrijver Philip K. Dick, die in 1968 gepubliceerd werd. Het werk van Dick is al vele malen verfilmd en vaak met groot succes. Titels als Total Recall en Minority Report zijn bij veel filmliefhebbers wel bekend. Het verhaal speelt zich, zoals vaker bij verhalen van Dick, af in de toekomst en deze toekomst wordt niet echt rooskleurig neergezet. De wereld is overbevolkt en de vele technologische snufjes hebben ervoor gezorgd dat de samenleving kil en afstandelijk is geworden. Om dit koele beeld te onderstrepen is de prent vrij donker van aard en regent het gedurende de speelduur eigenlijk constant. Dit visuele aspect geeft de film een zekere lading mee en het geheel is in ieder geval een lust voor het oog. Regelmatig worden we getrakteerd op indrukwekkende shots van het Los Angeles van de toekomst. Mede door de overtuigende speciale effecten ogen deze scènes zeer overtuigend. Ook de filmmuziek, gecomponeerd door de bekende synthesizer virtuoos Vangelis, is erg sterk en past prima bij de beelden op het scherm. De cast is verder erg goed op dreef en zij weten het verhaal erg overtuigend neer te zetten. In de hoofdrol zien we Harrison Ford en hij speelt de ‘blade runner’ agent die de deserterende replicants moet opsporen en vernietigen. Ford was tijdens het maken van de film al een bekend gezicht door zijn rol als Han Solo in eerste twee Star Wars films en Indiana Jones in Raiders of the Lost Ark. De makers namen dus een duidelijk risico met het inhuren van Ford, maar hij laat zien dat hij moeiteloos een ander karakter geloofwaardig neer kan zetten. Ook zien we onze nationale trots in Hollywood, Rutger Hauer, in de film voorbij komen en hij speelt de leider van de deserterende replicants. Deze rol betekende voor hem een belangrijke mijlpaal in zijn toen nog jonge carrière in Amerika. Verder spelen nog acteurs Edward James Olson, Daryl Hannah, M. Emmet Walsh, Brion James, Joanna Cassidy, James Hong, William Sanderson en Sean Young een rol in de film. Een indrukwekkende cast dus, die allen een goede rol neerzetten.

Blade Runner verscheen in 1982 in de bioscoop en sinds die tijd zijn er verschillende versies van de film verschenen, onder andere een explicietere internationale bioscoopversie. Naast deze bioscoopversies verscheen er in 1992 een zogenaamde ‘Director’s Cut’ met onder andere het weglaten van de voice-over vertelstem van Deckard en het toevoegen van de Unicorn scène. Hoewel deze versie de naam ‘Director’s Cut’ droeg, was regisseur Ridley Scott allerminst tevreden met deze versie van de film. Nu na 25 jaar heeft Ridley Scott de film opnieuw onder de loep genomen en dit resulteerde in de zogenaamde ‘Final Cut’ en deze versie van de film is zoals Scott hem altijd al had willen zien. Deze versie is een uitbreiding van de eerdere Director’s Cut met een groot aantal kleinere wijzigingen en toevoegingen van niet eerder vertoonde speciale effecten in de film. Beeld en geluid zijn bovendien onder supervisie van Scott aan een opknapbeurt onderworpen. De ‘Final Cut’ werd eerder dit jaar door Warner op DVD en Blu-ray uitgegeven. Onze recensies van de DVD is hier te vinden en de recensie van de Blu-ray uitgave is hier te bekijken. Nu is er dan ook de hier besproken 5 Disc Ultimate Collector’s Edition. Deze uitgave bevat alle versies van Blade Runner die ooit gemaakt zijn. De uitgave was eerder exclusief bij één winkel te koop, maar is nu overal verkrijgbaar. Voor de verschillen en besprekingen van de aanwezige versies, verwijzen we je naar de het gedeelte van de extra’s, waar de versies afzonderlijk en per schijf besproken worden.

Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 1982
Speelduur: 113 min
Verpakking: Boxset
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 7321906184674

• Featurettes
  • Dangerous Days: Making Blade Runner
  • Vijf versies van de film
  • Introducties door Ridley Scott
  • Audiocommentaren door de filmmakers
  • Deleted And Alternate Scenes
  • Trailers And TV Spot

De hieronder besproken beeldkwaliteit is van toepassing op de ‘Final Cut’ versie op de eerste schijf van de uitgave. De beeldkwaliteit van de overige versies is te vinden bij de extra’s, waar elke versie apart wordt besproken.

Zoals gezegd is het beeld gerestaureerd onder supervisie van Ridley Scott en het moet gezegd worden, de film heeft er nog nooit zo goed uitgezien. Het 2.40:1 anamorfe beeld is een lust voor het oog en op geen enkel moment is te zien dat we hier te maken hebben met een film van 25 jaar oud. De transfer is haarscherp gedurende de gehele speelduur en bevat erg veel detail. Dit is het geval voor de vele close-ups, maar ook voor de prachtige overzichtsscènes van de stad. De prent is vrij donker van aard, maar alle scènes zijn prima te volgen dankzij een uitstekend contrast en schaduwdetail. Hierdoor bevatten ook deze donkere momenten erg veel detail en gaat er niks verloren van de mooie sets. Ook de kleuren zien er prima uit, goed verzadigd en mooi fel. De transfer is verder, op enkele momenten van beeldruis na, vrij van artefacten. Een uitstekende beeldkwaliteit waar veel recente films nog voor onderdoen.
De film is verdeeld in 36 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen. Deze staat echter wel geheel in het actieve beeld geplaatst.

De hieronder besproken geluidskwaliteit is van toepassing op de ‘Final Cut’ versie op de eerste schijf van de uitgave. De geluidskwaliteit van de overige versies is te vinden bij de extra’s, waar elke versie apart wordt besproken.

Net als het beeld heeft ook het geluid een opknapbeurt gehad en het resultaat is wederom verbluffend. De film had bij release in 1982 oorspronkelijk een Dolby Stereo soundtrack, maar voor deze uitgave is er nieuwe 6-kanaals geluidsmix gemaakt. Deze 6-kanalenmix is de basis geweest voor de geheel vernieuwde en digitaal geremasterde 5.1 surroundtrack die in Dolby Digital formaat (bitrate 448 kb/s) op de DVD te vinden is. Het eerste wat direct opvalt, is het zeer dynamische geluidsbeeld dat uitstekend gebruik maakt van alle aanwezige kanalen. Gedurende een groot gedeelte van de film is er regen aanwezig en deze hoor je constant als een ‘natte deken’ om je heen. Ook bij de actiescènes wordt er goed gebruik gemaakt van alle aanwezige kanalen en langsvliegende ruimteschepen worden goed gevolgd over de kanalen. Het LFE kanaal ondersteunt het gehele geluidsbeeld met een goed gedoseerd en diepgaand laag. De prachtige filmmuziek van Vangelis komt prima tot zijn recht en hier valt de grote mate van detail op. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De track klinkt bovendien mooi helder, beschadigingen en ruis zijn geheel afwezig. Een erg goede track die het onderste uit de kan haalt wat betreft het DVD formaat.

De fraai vormgegeven menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1. Het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Zoals gezegd bestaat deze uitgave uit vijf schijven, waarop talloze extra’s en de verschillende versies van de film te vinden zijn. Hieronder is te lezen wat voor materiaal er te vinden is op elk van de schijven. De uitgave wordt geleverd in een kartonnen boxset met daarin een fraaie digipack. Wanneer je deze uitklapt zijn er beelden uit de film en diverse fraaie tekeningen op de verpakking te vinden. In de uitgave zijn verder een zogenaamde ‘Motion Film Clip’ te vinden, een soort hologram waarin een scene uit de film te bekijken is, een 16 pagina’s tellende boekje met foto’s en informatie over de film, een brief van Ridley Scott en een mapje met daarin acht kaarten waar artwork uit de prent op te vinden is.

Disc 1: The Final Cut

Deze schijf is gelijk aan de eerste schijf van de ‘Final Cut’ uitgave, eerder dit jaar. Hier is dan ook deze versie van de film te vinden, volgens Ridley Scott de definitieve versie van de film, zoals hij hem in gedachte had. Deze versie is in feite een uitbreiding van de ‘Director’s Cut’ uit 1992 met onder andere het weglaten van de voice-over vertelstem van Deckard en een ander einde van de originele bioscoopversie. Verder zijn er wat scènes gesneuveld en heeft hij er wat nieuw aan toegevoegd, evenals wat nieuwe effecten hier en daar. Een complete lijst met veranderingen van deze versie is hier te vinden.

Op deze schijf zijn ook enkele extra’s te vinden:

Introduction by Ridley Scott (35 sec.)
Regisseur Ridley Scott geeft een korte inleiding op de film waarin hij onder andere aangeeft hoe blij hij is met deze nieuwe en voor hem finale versie van de film.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Audiocommentaren
Je hebt bij de film keuze uit drie nieuw ingesproken audiocommentaren:

Director Ridley Scott
Een goed ingesproken commentaar van de regisseur van de film en hij vertelt veel over de film en de verschillende versies die er in de loop van de jaren verschenen zijn. Ook geeft hij veel commentaar bij wat er op het scherm te zien is en gaat diep in op onder andere de sets, de cast, de effecten en kostuums.

Executive Producer/ Screenwriter Hampton Fancher, Screenwriter David Peoples, Producer Michael Deeley and Production Executive Katherine Haber
In deze track gaan vier leden van de crew in op het maken van de film. Aangezien zij meer te maken hebben met de productie van de film, is dit ook waar zij het meest over vertellen. Onder andere het aanpassen van het verhaal voor de film, problemen tijdens de opnames, budgetten en de optredens van de cast komen aan bod. Iets minder informatief dan het vorige commentaar en bovendien, door de manier van inspreken, ook een stuk saaier.

Visual Futurist Syd Mead, Production Designer Lawrence G. Paull, Art Director David Snyder and Special Photographic Effects Supervisors Douglas Trumbull, Richard Yuricich and David Dryer
Het derde commentaar is ingesproken door enkele leden van de crew die verantwoordelijk zijn voor het uiterlijk van de film. De vele sets komen aan bod, evenals de speciale effecten en bovendien de nieuwe effecten die speciaal voor deze versie zijn gemaakt.

Disc 2: Dangerous Days: Making Blade Runner

Deze schijf is gelijk aan de tweede disc van de ‘Final Cut’ uitgave en bevat een zeer uitgebreide making of van de film.

Dangerous Days: Making Blade Runner (214 min)
Een nieuwe 3½ uur durende making of van de film waarin letterlijk alles over Blade Runner aan de orde komt. Van de moeizame creatie en productie van de film tot en met de impact die de film heeft gehad op alle soortgelijke films daarna. In de documentaire komen een indrukwekkend aantal mensen aan het woord die op een of andere wijze betrokken zijn geweest bij de film. Je ziet in de documentaire ook filmfragmenten die niet in de film terecht zijn gekomen. Ook heel veel beeldfragmenten van de filmset ten tijde van het maken van de film. De documentaire is in acht hoofdstukken opgedeeld:
1. Incept Date – 1980: Screenwriting and Dealmaking
2. Blush Response: Assembling the Cast
3. A Good Start: Designing the Future
4. Eye of the Storm: Production Begins
5. Living in Fear: Tension on the Set
6. Beyond the Window: Visual Effects
7. In Need of Magic: Post-Production Problems
8. To Hades and Back: Release and Resurrection.
Elk hoofdstuk is apart te bekijken. De documentaire heeft een hoge informatieve waarde. Vanwege de lengte en de hoeveelheid informatie die je krijgt, is dit een documentaire die je gemakkelijk nog een tweede keer zou kunnen bekijken, waarbij je alsnog weer nieuwe informatie opdoet. Een van de beste en meest uitgebreide documentaires die we op een DVD zijn tegengekomen.

Disc 3: Archival Versions

Op deze schijf zijn maar liefst drie versies van de film te vinden. Dit wordt mogelijk gemaakt door seamless branching en via deze manier zijn de ‘U.S. Theatrical Cut’, ‘International Theatrical Cut’ en de ‘Director’s Cut’ te bekijken.

De ‘U.S. Theatrical Cut’ is de versie van de film zoals hij in 1982 in Amerika in de bioscoop te zien was. Deze versie bevat dus wel de voice-over van Deckard en het voor veel mensen te vrolijke einde. De ‘International Theatrical Cut’ is nagenoeg gelijk aan de U.S. versie, maar hier is meer expliciet geweld te zien. De ‘Director’s Cut’ werd gemaakt in 1992 in opdracht van de studio. Ridley Scott had wel iets in te brengen bij het maken van deze versie, maar kreeg van de studio niet de gelegenheid de film te maken die hij voor ogen had. In deze versie werd voor het eerste de voice-over weggelaten en ook het einde is veranderd. Hier is meer informatie te lezen over alle verschillen tussen de verschillende versies.

Alle drie de versies staan anamorf op de DVD in het formaat 2.40:1. De beeldkwaliteit is hier niet zo goed als bij de ‘Final Cut’ op disc 1, maar nog altijd ruim voldoende. Het beeld oogt wat softer en er is meer filmgrain aanwezig. Ook de kleuren komen minder fel over en de transfer komt gewoon wat minder schoon en opgeknapt over. Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s). Ook het geluid is ruim voldoende, maar klinkt minder dynamisch dan de geluidstrack bij de versie op de eerste schijf. Er is iets minder laag aanwezig en ook het detail lijkt wat minder. Toch nog altijd een prima track die goed past bij de film.

Disc 4: Enhancement Archive

Deze schijf is geheel gewijd aan nog meer extra’s over de film, de verschillende versies en feitelijk alles wat te maken heeft met de prent. De schijf is verdeeld in drie onderdelen, die elk weer hun eigen extra’s bevatten. Via de optie ‘Acces’ zijn alle featurettes achter elkaar te bekijken op de juiste volgorde.
Alle extra’s hebben 1.78:1 anamorf beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid, tenzij anders aangegeven.

Inception

The Electric Dreamer: Author Philip K. Dick (14 min.)
De film is gebaseerd op een boek van schrijver Philip K. Dick en hier wordt door verscheidene mensen gekeken naar het leven en het werk van deze markante auteur. Andere schrijvers, vrienden en familieleden komen aan het woord en we zien ook beelden en foto’s van de man in kwestie voorbijkomen.

Sacrificial Sheep: The Novel vs. The Film (15 min.)
De naam van deze extra zegt het eigenlijk al, hier wordt een vergelijking gemaakt tussen het boek van Dick en de film die op zijn werk gebaseerd is. Wederom komen experts aan het woord en de mensen in kwestie gaan verder in op het boek.

Philip K. Dick: The Blade Runner Interviews
Hier zijn verschillende interviews te beluisteren met schrijver Philip K. Dick, afgenomen door Paul M. Sammon. De interviews bestaan alleen uit audio en tijdens het afspelen zien we een statisch menuscherm. De interviews werden afgenomen tussen 1980 en 1982, sommigen vlak voor de dood van Dick. De extra is verdeeld in 14 hoofdstukken en elk hoofdstuk heeft zijn eigen onderwerp. Zo horen we Dick ingaan op het boek dat hij geschreven heeft, vertelt hij wat hij vindt van het feit dat er een film van gemaakt wordt en vertelt hij hoe hij het vindt dat hij niet bij het project betrokken werd. Gaandeweg wordt Dick steeds enthousiaster over het project.

Fabrication

Signs Of The Times: Graphic Design (14 min.)
Hier wordt het grafische ontwerp van de film besproken door de makers en dan hebben we het over het ontwerpen van het uiterlijk van de dagelijkse objecten die in de film te zien zijn. Blade Runner staat er om bekend dat het de toekomstige wereld realistisch weergeeft en hiervoor waren veel ontwerpen nodig, van auto’s tot gebouwen, maar ook kleine dingen zoals straatborden, logo’s en allerlei dagelijkse objecten.

Fashion Forward: Wardrobe And Styling (21 min.)
De makers vertellen hoe zij de kostuums ontwierpen en zaken als haardracht. Regisseur Ridley Scott komt aan het woord, maar ook de makers die verantwoordelijk waren voor deze zaken. Ook Harrison Ford komt aan het woord. Verder zien we veel ontwerpen en foto’s voorbij komen.

Screen Tests: Rachael And Pris (9 min.)
Mike Fenton, casting director van de film, vertelt over het casten van de rollen van Rachael en Pris. We zien twee acteurs aan het werk die uiteindelijk de rollen niet kregen en ook vertellen zij iets over het maken van de screentest. De twee actrices die uiteindelijk de rollen kregen, Daryl Hannah en Sean Young, zijn niet te zien, omdat volgen Fenton het audiogedeelte van hun auditie verloren is gegaan.

The Light That Burns: Remembering Jordan Cronenweth (20 min.)
Jordan Cronenweth was de cameraman bij Blade Runner en verschillende collega’s vertellen iets over de beste man en hoe het was om met hem samen te werken. Ook zijn zoon komt aan het woord en we zien beelden van Cronenweth die inmiddels is overleden.

Deleted And Alternate Scenes (45 min.)
Je zou het haast niet geloven met zoveel verschillende versies van één film, maar er zijn ook nog 22 verwijderde en alternatieve scènes te vinden op deze uitgave en twee alternatieve eindes. De meeste scènes zijn alternatieve opnames van bestaande scènes, maar geschoten uit bijvoorbeeld een andere hoek. Toch zijn er ook enkele scènes aanwezig die in geen enkele versie te zien zijn en dus voor veel mensen voor het eerst hier te bekijken. De scènes worden vooraf gegaan door een introductie en zijn apart te bekijken of allemaal achter elkaar.

Longevity

1982 Promotional Featurettes (36 min.)
Hier zijn drie featurettes te bekijken die gemaakt zijn rond het uitkomen van de film. De featurettes gaan in op het maken van de film en hebben elk een eigen onderwerp. Het zijn On The Set (14 min.), Convention Reel (13 min.) en Behind-The-Scenes Outtakes (9 min.). De featurettes zijn los van elkaar te bekijken of achter elkaar.
Het beeld is 1.33:1.

Trailers And TV Spot
Vijf trailers van de film en één trailer gemaakt voor televisie. Het gaat om de originele bioscooptrailer, maar ook een trailer van de ‘Director’s Cut’ en de ‘Final Cut’.

Promoting Dystopia: Rendering The Poster Art (10 min.)
De naam zegt het eigenlijk al, een kijkje naar de verschillende posters die over de jaren gemaakt zijn voor de film. De artiesten verantwoordelijk voor deze posters komen aan het woord en we zien de tekeningen uiteraard ook voorbij komen.

Deck-A-Rep: The True Nature Of Rick Deckard (10 min.)
Over de jaren is er het nodige gezegd over het karakter van Deckard en vooral over het feit of hij nu een replicant is of niet. De makers praten over dit onderwerp, geven allen hun visie op dit onderwerp en op de ‘Unicorn Scene’ die onlosmakelijk met dit onderwerp verbonden is. Ook Ridley Scott geeft zijn visie en vertelt voor eens en altijd hoe het nu zit…..

Nexus Generation: Fans & Filmmakers (22 min.)
Fans en filmmakers, die ook fan zijn van de film, komen aan het woord en vertellen wat de film voor hen betekent. We zien onbekenden voorbij komen, maar ook bekende regisseurs zoals Frank Darabont en Guillermo Del Toro.

Disc 5: Workprint

Hier is de vijfde en laatste versie van de film te bekijken, de zogenaamde ‘Workprint’. Deze versie werd gebruikt om de film te testen op het publiek en de versie heeft over de jaren een zekere cultstatus bereikt. Toch verschilt deze versie niet al teveel van de ‘Director’s Cut’ en ‘Final Cut’. Het begin is bijvoorbeeld anders en ook het einde verschilt. Verder zitten er kleine verschillen in enkele scènes. Hier is meer informatie te lezen over alle verschillen tussen de verschillende versies.

Het beeld is 2.40:1 anamorf en we kunnen gelijk vaststellen dat de kwaliteit niet te vergelijken is met de andere versies, laat staan de ‘Final Cut’. Ridley Scott vertelt in een introductie dat de kwaliteit van het bronmateriaal niet al te best meer was, maar dat de makers hun best hebben gedaan om de transfer zoveel mogelijk te herstellen. Het beeld is donkerder van karakter en contrast en schaduwdetail zijn net voldoende. De kleuren ogen veel minder fel en ook de scherpte blijft hier en daar wat achter. Verder is er aardig wat filmgrain aanwezig en zien we soms wat lichte beschadigingen voorbij komen.
Voor het geluid is er een Dolby Digital 5.1 track aanwezig met een bitrate van 384 kb/s. Ook deze klinkt gedateerd en bevat wat ruis. Ruimtelijkheid is redelijk te noemen en de dialogen zijn goed te volgen.

Schrijver Paul M. Sammon geeft commentaar tijdens deze ‘Workprint’ versie en de man blijkt een wandelende Blade Runner encyclopedie te zijn. Hij vertelt heel veel over de film, de verschillende versies en de onderlinge verschillen. Erg interessant om naar te luisteren, vooral voor de echte fan.

All Our Variant Futures (30 min.)
Deze featurette gaat in op de film Blade Runner en al zijn verschillende versies. Ook krijgen we een kijkje achter de schermen tijdens het maken van de ‘Final Cut’ en vertellen de makers waarom het zo lang duurde voordat we deze versie te zien kregen.

De sciencefiction actiefilm Blade Runner is in vijfentwintig jaar tijd uitgegroeid tot een cultklassieker. Regisseur Ridley Scott schetst in deze film een donkere toekomst waarin het op aarde slecht toeven is en kunstmatige robotachtige mensen, replicants, het lastige werk van mensen hebben overgenomen. Deze replicants mogen niet op aarde komen, ze worden dan opgespoord en geëlimineerd door speciale agenten, de ‘blade runners’. Harrison Ford speelt zo’n ‘blade runner’ die een aantal bijzondere replicants moet opsporen en doden. Naast Ford zien we onder andere ook Rutger Hauer, die één van de rebellerende replicants speelt. Ter gelegenheid van het 25ste jubileum van de film heeft regisseur Ridley Scott een zogenaamde “Final Cut” versie van de film gemaakt. Een iets uitgebreidere versie van de eerdere “Director’s Cut”. De film is door Warner volledig digitaal gerestaureerd, waarbij nieuwe beelden en speciale effecten zijn toegevoegd. De beeld en geluidskwaliteit van deze uitgave zijn werkelijk subliem en een betere versie van de film zal je niet tegenkomen. Verder zijn in deze uitgave alle versies van de film te vinden die over de jaren verschenen zijn, zoals de originele bioscoopversie en de zeldzame ‘Workprint’, in totaal maar liefst vijf versies van de film. Bovendien bevat deze uitgave erg veel extra’s die de fans uren zoet zal houden. Vrijwel alles rond het maken van de prent komt aan bod en dat maakt deze uitgave een verplichte aankoop voor de echte fans. Deze 5 Disc Ultimate Collector’s Edition is één van de meest uitgebreide uitgaven ooit op DVD, zeker van één film en wordt geleverd in een fraaie boxset, compleet met kaarten, een holografische filmscène en een 16 pagina’s tellend boekje.