Dracula

25-04-2008

7.3

Dracula (Blu-ray)

Jonathan Harker (Keanu Reeves) krijgt de opdracht om zijn collega Renfield, die krankzinnig uit Transylvanië is teruggekeerd, te vervangen. Harker die op punt staat te trouwen met de mooie Mina Murray (Winona Ryder), reist van Londen naar Transylvanië om het werk van Renfield, het verkopen van onroerende goederen aan ene Graaf Vlad Dracula, voort te zetten en af te ronden. Eenmaal in het kasteel van Dracula aangekomen raakt Harker in de ban van de mysterieuze graaf die een aantal woningen in de omgeving van Londen aankoopt. Nadat de koopakte is getekend ontdekt de Graaf een foto van Mina, die Harker had meegenomen. De foto van de verloofde van Harker vertoont een opvallende gelijkenis met Dracula's dode liefde Elizabetha, de vrouw die zelfmoord pleegde omdat zij vernam dat haar geliefde prins omgekomen was tijdens een bloedige veldtocht tegen de Turken. Haar dood zorgde er voor dat hij God, in wiens naam hij de bloedige strijd tegen de Turken had gevoerd, af zwoer en met alle beschikbare boze machten haar dood zou wreken wat hem deed veranderen in de machtigste vampier op Aarde. Nu, in 1897, ruim vier eeuwen na die gebeurtenis, heeft de ondode Graaf, die zich in "leven" heeft gehouden door het drinken van menselijk bloed, zijn geliefde herontdekt en besluit hij zijn bruid in Londen op te halen…

Geïnspireerd door het gelijknamige boek "Dracula" dat Bram Stoker in 1897 schreef, regisseerde Francis Ford Coppola de zoveelste uitvoering van het klassieke thema over vampirisme. Menig filmliefhebber beschouwt dit werk, naast de film van Tod Browning uit 1931, met Bela Lugosi (Dracula) en Edward van Sloan (Abraham Van Helsing) in de hoofdrollen, als klassieker in het horror genre. En terecht, want ondanks een flink aantal plotgaten heeft Coppola met zijn opmerkelijke manier van regisseren er een prachtig werk van gemaakt. De film ademt een beklemmende sfeer en een heerlijke romantiek uit die gedurende de gehele film blijft hangen. Dracula lijkt op sommige momenten, mede door de fantastische decors die het einde van de negentiende eeuw symboliseren en de meesterlijk vervaardigde kostuums (Oscar), op een boosaardig sprookje. Het verhaal van de boosaardige graaf is al vele malen verfilmd, maar deze versie van Coppola mag dan ook gezien worden als één van de betere. Een echte horror kan deze prent niet genoemd worden, aangezien het met het schrikgehalte wel meevalt. Uiteraard zijn er de nodige spannende scènes aanwezig en ook diverse monsters passeren de revue. Zo verandert Dracula in onder andere een weerwolf en levensgrote vleermuis. Romantiek is een ander belangrijk onderdeel van de prent en vooral de relatie tussen Dracula en de rol van Winona Ryder steekt hier bovenuit. De echte verstokte horrorfan zal waarschijnlijk vinden dat er iets teveel romantiek voorbij komt, maar de oorsprong van Dracula heeft wel iets romantisch over zich, vanwege zijn opoffering voor zijn geliefde. Een aantal bekende acteurs geeft op overtuigende wijze acte de présence. Keanu Reeves, Winona Ryder en Anthony Hopkins, die als Professor Abraham Van Helsing de strijd aangaat met Dracula, zijn onder andere in deze licht erotisch getinte horrorfilm te bewonderen. Gary Oldman die op innemende, soms bizar en angstaanjagend maar bovenal op uitstekende wijze, geholpen door een excellent aangebrachte grime, de rol van Dracula vertolkt mag zeker niet onvermeld blijven. Bram Stoker's Dracula is een meesterlijke griezelfilm die je vanaf de allereerste minuut, vanwege de geweldige openingsscène, in zijn greep houdt. Helaas is het einde ietwat onbevredigend, maar dat doet in het geheel geen afbreuk aan de ruim twee uur kijkplezier die deze speelfilm je biedt.

Sony heeft Dracula eerder op standaard DVD uitgebracht en ook als Superbit DVD. Onze recensie van de Superbit uitgave is hier terug te lezen. We maken in deze recensie een vergelijk tussen die uitgave en de hier besproken Blu-ray Disc.

Genre: Horror, Romantiek
Jaar: 1992
Speelduur: 127 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609597523

• Documentaries

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De gebruikte beeldsnelheid is de originele filmsnelheid van 24 beelden per seconde. Bij deze uitgave heb je dus geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 127 minuten tegenover 122 minuten op de PAL DVD uitgave.

Dracula is een film die, dankzij de visuele vormgeving, veel profijt zou kunnen hebben van een release op HD. Speciaal voor deze uitgave is de transfer dan ook onder handen genomen. Helaas haalt de transfer niet het onderste uit de kan wat betreft dit formaat, ondanks het werk dat aan het beeld verricht is. Het eerste wat opvalt is dat het beeld vrij soft oogt. Verder is het beeld erg donker van aard, soms zelfs té donker. Een film zoals deze moet uiteraard donker overkomen vanwege het onderwerp, maar hier is het allemaal net iets te donker allemaal. Het schaduwdetail is dan ook ver onder de maat en de donkere scènes in het kasteel laten heel weinig detail en diepte zien. In vergelijking met de Superbit DVD is dit zelfs een achteruitgang. Ook op het gebied van kleuren laat deze uitgave geen vooruitgang zien. De kleuren ogen minder fel dan bij de eerdere DVD uitgaven. Het zwartniveau is ruim voldoende en laat een mooi diep zwart zien. Ook het contrast is voldoende te noemen. Filmgrain is aanwezig, maar dit is ook het geval bij de eerdere uitgaven. Verder zijn er geen artefacten waar te nemen. Een wat tegenvallende beeldkwaliteit dus en één die al tijden onderwerp van discussie is op diverse plekken op het internet. De nieuwe transfer zou gemaakt zijn onder supervisie van een medewerker van Coppola en dichter bij de originele intenties liggen van de regisseur dan de eerdere uitgaven op video en DVD. Die transfers waren volgens hen te licht en de kleuren te fel. Met dit in het achterhoofd kunnen we slechts concluderen dat de makers erin geslaagd zijn een transfer neer te zetten die goed past bij hun bedoelingen, maar voor de gemiddelde Blu-ray koper, valt het allemaal wat tegen.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

De originele Engelstalige soundtrack staat in twee formaten op de schijf, te weten een ongecomprimeerde PCM 5.1 track (24 bit, 48 kHz) en een standaard Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s). Ook op het gebied van het geluid lijken er een aantal aanpassingen gedaan te zijn, die voor de meesten onder ons negatief lijken uit te pakken. Zo klinken de tracks veel minder agressief en dynamisch, in vergelijk met de DVD uitgaven. In onze recensie van de Superbit uitgave schreef de betreffende recensent nog het volgende: “De surrounds worden agressief in split-surround aangestuurd waarmee een levendige ambiance wordt bereikt”. Dit is nu veel minder het geval en de surrounds worden slechts gebruikt voor het weergeven van de muziek en op sommige momenten wat lichte effecten. Het LFE kanaal laat verder ook weinig van zich horen, alleen op bepaalde momenten. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten een breed stereogeluid horen, met een goede scheiding van beide kanalen. Op het gebied van detail en helderheid zijn beide tracks wel een vooruitgang. De Dolby Digital track klinkt bovendien voller door de hogere bitrate en de afwezigheid van de 4% PAL speed-up. De PCM track steekt met kop en schouders boven de eerder genoemde track uit, op het gebied van detaillering en helderheid. Gemengde gevoelens dus wederom bij deze twee tracks, die op sommige gebieden een vooruitgang laten horen en op andere een achteruitgang.

De schijf start met een hoofdmenu waarin alle opties te selecteren zijn, zoals geluid en ondertiteling. Tijdens het afspelen van de film is het menu ook op te roepen, waar de film in een klein venster verder speelt. De meeste extra’s worden weergegeven in de resolutie 1080p.

Regisseur Francis Ford Coppola heeft voor deze uitgave een nieuw commentaar ingesproken en hij doet dit op uitstekende wijze. Hij behandelt vrijwel alles wat komt kijken bij het maken van een film zoals deze en hij praat over zaken als het script, het filmen, het casten van de acteurs, de kostuums, de sets en ga zo maar door. Een erg informatief commentaar dat een dikke aanrader genoemd kan worden voor de fans.

Documentaries

Op de schijf zijn vier documentaires te bekijken, die apart of allemaal achter elkaar te bekijken zijn. Ze behandelen allen een ander onderwerp en geven ons op deze manier een unieke blik achter de schermen.

The Blood Is The Life - The Making Of Dracula (28 min.)
In deze making of krijgen we veel beelden te zien van achter de schermen tijdens de opnames van de film. We zien de cast en crew enkele scènes repeteren en ook opnemen. Ook komen de leden van de cast en crew aan het woord over hoe het was om de film te maken. We zien onder andere Francis Ford Coppola, Gary Oldman en Anthony Hopkins

The Costumes Are The Sets - The Design Of Eiko Ishioka (14 min.)
Een kijkje op de prachtige kostuums en kledingontwerpen van Eiko Ishioka, die hiervoor een Oscar mee naar huis mocht nemen. Ook Coppola komt aan het woord en duidelijk wordt hoe belangrijk hij het kledingontwerp vond.

In-Camera - The Naïve Visual Effects Of Dracula (19 min.)
Roman Coppola, de zoon van de regisseur, geeft tekst en uitleg over de visuele effecten van de film en hoe deze gemaakt zijn. Interessant om te zien dat de makers vertrouwden op ouderwetse effecten, in plaats van computereffecten.

Method And Madness - Visualizing Dracula (12 min.)
Hier zien we hoe de makers het uiterlijk van de film probeerden vast te leggen door middel van storyboards en zo de beste look voor de film probeerden te bemachtigen.

Deleted Scenes
Er zijn twaalf verwijderde of verlengde scènes te bekijken, apart of allemaal achter elkaar. Deze extra is te bekijken in de resolutie 480p en de kwaliteit van het beeld is niet om over naar huis te schrijven.

Theatrical Trailer (2 min.)
De originele bioscooptrailer van de film.

Teaser Trailer (1 min.)
Een teaser trailer van de film.

Een trailer van de film Ghost Rider.

Dracula is een meesterlijk gemaakte vampierfilm en wordt door menigeen beschouwd als een klassieker in het genre. Het verhaal, ondanks een fiks aantal plotgaten, houdt je vanaf het begin, mede door het goede acteerniveau van de cast, in zijn greep. De film is een mix van een horrorfilm en romantiek, waarbij de romantiek een belangrijke rol speelt. Zoals gezegd speelt de cast erg goed en vooral Gary Oldman maakt indruk als de bloedzuigende graaf Dracula. De transfer van deze Blu-ray Disc valt helaas wat tegen, maar schijnt gemaakt te zijn door de makers van de film zelf. Zo is het beeld erg donker en ogen de kleuren wat uitgewassen. Ook het geluid lijkt aangepast en vooral de ruimtelijkheid heeft hieronder moeten lijden. Qua extra’s is deze uitgave wel aan te raden, vooral het audiocommentaar en de documentaires geven ons een unieke kijk achter de schermen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony Pictures Home Entertainment.