Sally Lockhart Mysteries

30-04-2008

5.5

Sally Lockhart Mysteries (DVD)

DVD 1

The Ruby In The Smoke
Aan het einde van de 19e eeuw logeert Sally Lockhart sinds een paar maanden bij haar tante nadat haar vader is omgekomen in het verre oosten tijdens een schipbreuk. Op een dag krijgt Sally een briefje van haar vader met de woorden “Pas op voor de zeven zegeningen”. Sally gaat naar het oude kantoor van haar vader en vraagt een collega naar deze zeven zegeningen. De man trekt wit weg en sterft ter plekke van angst. Vanaf dat moment wordt Sally geobsedeerd door het briefje en wil koste wat het kost te weten komen wat het betekent. Ze ontmoet nieuwe vrienden, wordt op de hielen gezeten door een oude vrouw die haar wil vermoorden en komt er uiteindelijk achter wat er echt met haar vader is gebeurd.

DVD 2

The Shadow In The North
Sally Lockhart is een eigen bedrijf begonnen als financieel adviseur. Op een dag komt een oude dame op bezoek die vertelt dat ze het geld, wat ze op advies van Sally heeft geïnvesteerd in een rederij, is kwijtgeraakt. Dat op zich is al erg genoeg, maar de oude dame vertrouwt het zaakje niet en denkt aan fraude. Sally neemt het op zich de zaak te onderzoeken. Haar oude vrienden Freddy en Jim uit The Ruby in the Smoke zijn ondertussen samen een detectivebureau begonnen en zij krijgen te maken met een goochelaar die bedreigt wordt met de dood. Wat weet de goochelaar dat zo gevaarlijk is en waar loopt het spoor van fraude nog meer naar toe?

Sally Lockhart is de fictieve hoofdpersoon uit de vierdelige jeugdboekenreeks van Philip Pullman, vooral bekend van de bestseller serie The Golden Compass, waarvan de verfilming eind 2007 in de bioscopen verscheen. De BBC begon in 2006 met de verfilming van de eerste twee delen uit de serie rond Sally Lockhart, namelijk The Ruby In The Smoke en The Shadow In The North. De verhalen zijn voor televisie bewerkt door scenarioschrijver Adrian Hodges, die ook de serie Rome bewerkte voor TV. De eerste aflevering van Sally Lockhart, The Ruby In The Smoke, is een interessant, maar lastig te volgen verhaal. Veel personages met veel verhaallijnen die uiteindelijk wel bij elkaar komen, maar je moet er goed je hoofd bij blijven houden. Het tweede deel, The Shadow In The North uit 2007, is een stuk beter. Spannender, verrassender en emotioneler. Sally (Billy Piper) speelt haar rol met een zekere reserve wat jammer is en soms ook een beetje irritant. Ze is helaas niet in staat om deze serie in haar eentje te dragen. Daar heeft ze de rest van de cast hard bij nodig, die haar dan daar ook niet in teleurstellen.
De verhalen zijn wel wat ingekort ten opzichte van de boeken. Een aantal karakters zijn niet verwerkt in het script voor deze serie. Ondanks dat is het soms lastig volgen wie nu wie is en blijven er enkele zaken niet afgerond, waardoor je als kijker met vragen blijft zitten.

De twee laatste delen uit deze serie: The Tiger In The Well en The Tin Princess, staan voor 2008, respectievelijk 2009, op de rol.

Genre: Detective
Speelduur: 188 min
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344733823

Beide films zijn anamorf in het originele beeldformaat van 1.78:1 op de DVD’s gezet. Ze hebben beide dezelfde behandeling gehad en kwalitatief zijn ze dan ook met elkaar vergelijkbaar. Het beeld heeft een redelijke scherpte, maar het is nergens gestoken scherp. Filmgrain steekt ook af en toe de kop op, maar nergens storend. Het probleem bij deze transfer is het contrast en het zwartniveau. Deze zijn aan de matige kant en maken dat het geheel een wat soepige aanblik heeft. Het contrast is namelijk te laag en het zwart neigt naar grijs. Daardoor is de detaillering ook beperkt. Vooral de donkere scènes hebben daaronder te lijden. De wat fletse kleuren maken dat er niet beter op.
Beide films zijn onderverdeeld in 8 hoofdstukken, die ieder afzonderlijk ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is goed verzorgd en staat ook op de juiste hoogte in beeld geplaatst.

Het geluid van beide DVD’s is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s). Het is een goed gedetailleerde en naturel klinkende soundtrack. Vooral buitenscènes hebben een mooi geluidsbeeld. Het geluid klinkt wel een beetje dof en mist de nodige dynamiek. Het is een duidelijk voor televisie gemixte soundtrack, waar de dialogen toch wel de boventoon voeren. Deze komen niet alleen uit het centerkanaal, maar ook uit beide frontkanalen. De surroundkanalen worden voornamelijk gebruikt voor muziek en wat incidentele atmosferen en een enkel geluidseffect. Het laag is voldoende aanwezig, waardoor het LFE kanaal ook aan het werk wordt gezet. Deze geluidsband scoort een ruime voldoende.

De menuschermen van de DVD’s zijn in 1.78:1 anamorf beeldformaat met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid. Beide menu’s hebben een geanimeerde achtergrond, maar bestaan ieder uit slechts één scherm. De 2 DVD’s zitten in ieder een aparte keepcase, waar een kartonnen slipcase omheen zit. Er zijn geen extra’s aanwezig op deze set.

De vader van Sally Lockhart komt te overlijden, waarna Sally bij haar tante gaat logeren. Dan krijgt ze een briefje van haar vader met een mysterieuze tekst. Sally wil hier het fijne van weten en gaat op onderzoek uit.
De Sally Lockhart Mysteries is een detectiveserie die zich afspeelt in de 19e eeuw in Groot Brittannië. Het heeft een andere aanpak en opzet dan de detectiveseries die we kennen van de BBC. Dat geeft deze serie direct bestaansrecht. En er zit direct progressie in de serie, want het tweede deel is een stuk sterker dan het eerste deel. Het geluid is goed verzorgd, maar het beeld heeft te lijden onder het lage contrast, waardoor het een beetje een brij wordt. Extra’s zijn er op deze DVD’s niet te vinden. Maar als geheel toch een leuke aanwinst voor detectiveliefhebbers.