Money Talks

24-09-2001

3

Money Talks (DVD)

De derderangs oplichter Franklin Hatchett (Chris Tucker) wordt gearresteerd en vindt zichzelf aan dezelfde handboei als de beruchte diamantsmokkelaar Villard. Op weg naar de gevangenis onderneemt Villard een spectaculaire ontsnappingspoging. Hatchett weet te ontkomen, maar wordt nu achternagezeten door zowel de politie als een horde gangsters die hem het zwijgen op willen leggen. In een wanhoopspoging om zich uit deze hachelijke situatie te redden zoekt Hatchett hulp bij de populaire TV-presentator James Russell (Charlie Sheen). Hoewel Russell op het punt staat in het huwelijksbootje te stappen, kan hij deze unieke kans om het verhaal van het jaar te verslaan niet weerstaan...

Voordat Brett Ratner de film Rush Hour (en het vervolg dat binnenkort verschijnt) regisseerde, had hij een jaar eerder zijn regiedebuut met Money Talks. Deze film heeft een aantal zaken gemeen met Rush Hour. Ten eerste is het duidelijk een “buddy-film”: twee uiteenlopende personages worden tegen wil en dank elkaars partner, leren elkaar gaandeweg beter kennen en worden uiteindelijk beste vrienden. Een andere overeenkomst is de aanwezigheid van Chris Tucker, de druktemaker die de één over de grond doet rollen van het lachen en de ander in de gordijnen doet kruipen van irritatie. Mensen uit de laatste categorie doen er daarom goed aan om zo ver mogelijk bij Money Talks uit de buurt te blijven. Voor degenen die de humor van Tucker echter wél weten te waarderen valt er weer genoeg te lachen om zijn vlotte babbel. Tegenspeler Charlie Sheen is minder goed in vorm en wordt volledig onder de tafel gespeeld door het enthousiasme van Tucker. Het houterige acteerwerk van Dhr. Sheen, dat enigszins doet denken aan dat van de leden van International Rescue uit de serie Thunderbirds, werkt dan ook meerdere malen onbedoeld op de lachspieren. Het verhaal van Money Talks is een standaard actie-verhaaltje vol ongeloofwaardigheden, dat het excuus vormt voor de vele vlugge praatjes van Tucker en de verplichte actiescènes (waaronder De Autoachtervolging en De Grootse Slotscène Met Vele Explosies). Al met al is Money Talks geen echte topfilm, maar gewoon een leuke komische actiefilm voor tussendoor.

Genre: Actie, Komedie/Humor
Jaar: 1997
Speelduur: 92 min
EAN: -

• B-roll (7 min)
  • Interviews (3 min)

Bij de transfer naar DVD heeft men Money Talks in de in de bioscoop gebruikte 2.35:1 verhouding op het schijfje gezet. Het anamorfe beeld is redelijk scherp en meestal goed gedetailleerd. Over het algemeen worden de kleuren mooi vol weergegeven, maar met name felle roodtinten hebben ietwat last van oververzadiging. Af en toe zijn enkele gevallen van aliasing te zien, maar meestal vormen deze geen hinderlijke afleiding. Opvallende compressie-artefacts zijn niet aanwezig. De grootste minpunten aan de beeldkwaliteit komen in dit geval naar voren in de vorm van een matig schaduwdetail en lager zwartniveau. Mede veroorzaakt door de te hoge helderheid van de transfer zorgt dit ervoor dat in donkere scènes detail wegvalt en beeldruis opduikt. Verder is wat lichte (maar niet storende) filmgrain te zien. Over de plaatsing en leesbaarheid van de ondertiteling valt niets te klagen. Een onnodig nadeel is echter dat de ondertiteling niet uitgeschakeld kan worden. Ook de indeling van het enkellaags schijfje is met slechts 15 tracks wat aan de magere kant.

Op de DVD van Money Talks zijn een Engels en Frans audiospoor aanwezig, beiden in Dolby Digital 5.1. Bij dit geluid wordt, zoals het een actiefilm betaamt, agressief gebruik gemaakt van de zes kanalen die ter beschikking staan. Zo wordt het stereo achterkanaal veel gebruikt voor muziek en omgevingsgeluid, maar ook voor de directionele geluidseffecten die regelmatig langs komen geraasd. Maar ook het LFE-kanaal wordt op uitstekende wijze aangesproken ter ondersteuning van de de zwaardere geluidseffecten, zoals explosies. Tijdens de dialoogscènes is er logischerwijs geen sprake van geavanceerd audiogebruik, en ligt de nadruk op het centerkanaal. De dialogen uit dit kanaal zijn op deze momenten goed verstaanbaar. Tijdens de actiescènes is dit niet het geval en heeft het (te) zachte centergeluid de neiging om ondergesneeuwd te worden door het geweld uit de overige speakers. Het resultaat van dit alles is een mooi ruimtelijk geluidsbeeld met een goede dynamiek. Afgezien van een klein minpuntje hebben we hier dus te maken met een prima geluidskwaliteit, waarbij zelfs het hoge geschreeuw van Tucker zonder oversturing uit de speakers komt.

Het eenvoudige menu geeft de toegang tot een drietal extra’s, die niet Nederlands (maar wel Frans...) ondertiteld kunnen worden.

Ten eerste is een compilatie van interviews met leden van de cast (Tucker, Sheen en Sorvino) en de regisseur te zien. De oppervlakkige opmerkingen over personages en productie bevatten echter slechts weinig onthullende informatie. Echte diepgang viel überhaupt niet te verwachten, gezien het geheel nog geen drie minuten duurt.

Wie voor de B-roll kiest mag 7 minuten meekijken bij de opnames van enkele scènes. In feite is een B-roll een soort van low-budget making-of, die meestal door het gebrek aan inzichtelijke zaken weinig interessant is. Ook in dit geval is het geheel niet bijster boeiend.

Als derde en laatste extra is de inmiddels verplichte trailer aanwezig. Deze kan bekeken worden in 1.78:1 verhouding (niet anamorf) met Dolby Digital 2.0 geluid. Na de trailer van Money Talks volgen trailers van andere Tucker-films, namelijk van Friday en het eerdergenoemde Rush Hour. Elk van deze trailers heeft netjes een eigen track gekregen.

Het mag duidelijk zijn dat de aangeboden extra’s nogal elementair zijn, waardoor ze als geheel zeer weinig indruk kunnen maken.

De beeldkwaliteit van deze DVD is redelijk goed en het uitstekende geluid zet de audio-installatie flink aan het werk. Op het gebied van extra’s valt er echter weinig te beleven, aangezien toevoegingen van formaat ontbreken. Onder de voorwaarde dat je geen braakneigingen krijgt bij horen van de naam Chris Tucker is Money Talks een vermakelijke actie/comedy. Desalniettemin is de film in mijn ogen niet speciaal genoeg om een verplichte aanschaf te vormen, iets waar het gebrek aan interessante extra’s alleen maar aan bijdraagt. Een keer huren kan echter geen kwaad.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.