Signs

14-05-2008

8.4

Signs (Blu-ray)

Het leven van voormalig dominee Graham Ness (Mel Gibson) en zijn gezin verandert op slag als hij op een ochtend wakker schrikt en zijn kinderen Morgan (Rory Culkin) en Bo (Abigail Breslin) niet meer in hun bed treft. Enkele vreemde geluiden trekken zijn aandacht en samen met zijn broer Merril (Joaquin Phoenix) zoekt hij naar zijn kinderen in het nabijgelegen maïsveld. Groot is hun verbazing als ze de kinderen midden in het maïsveld aan de rand van een grote ‘graancirkel’ vinden. In eerste instantie denken Graham en politieagent Paski (Cherry Jones) met een grap te maken te hebben. Langzaam wordt duidelijk dat deze graancirkels op meer plaatsen op wereld verschenen zijn. Dan vinden er ook enkele vreemde gebeurtenissen in het dorpje plaats. Is het allemaal toeval of is er werkelijk iets bovennatuurlijks gaande....

Signs is een goed opgebouwde thriller van de hand van regisseur en schrijver M. Night Shyamalan die in 1999 doorbrak met het sterke The Sixth Sense. Hij vertelt dat hij zijn inspiratie voor deze film heeft gehaald uit klassiekers als The Birds van Alfred Hitchcock, The Night of the Living Dead (1968) en The Invasion of the Bodysnatchers (1958). Hij maakt in deze film, net als in zijn voorgaande films, meesterlijk gebruik van het suggestieve. Zowel de suspenseachtige muziek van James Newton Howard als de diverse effectgeluiden doen je het ergste vermoeden. Centraal in de film staat de persoonlijke strijd die hoofdpersoon Graham Hess voert met zichzelf. Bij een dodelijk ongeluk heeft hij niet alleen zijn vrouw verloren, maar ook zijn geloof in God en zichzelf. De vreemde gebeurtenissen stellen zijn geloof danig op de proef en deze achtergrondinformatie geeft de film een extra lading. De spanning blijft er goed inzitten tijdens vrijwel de gehele speelduur, maar het geheel zakt enigszins in aan het einde. Shyamalan schrijft al zijn films zelf en hij staat inmiddels bekend als iemand die zijn verhalen aan het einde een onverwachte draai geeft. Dit einde is veel minder onverwacht en haalt een hoop van de spanning weg als hij het niet kan laten de dreiging een gezicht te geven en te komen met enkele vergezochte feiten. Suggestie was zoals gezegd een sterk punt van het verhaal, maar door dit weg te nemen valt een groot deel van de spanning weg. De film bevat meer humor dan de vorige projecten van Shyamalan en deze momenten zijn een welkome afwisseling tussen alle spannende scènes. De humor is goed uitgewerkt en past goed binnen het verhaal. Het geeft de karakters ook een zekere menselijkheid mee, aangezien ze meer dan één emotie laten zien. De optredens van de cast zijn prima en hoofdrolspeler Mel Gibson weet de getergde ziel van Graham Ness goed weer te geven. Ook Joaquin Phoenix zet een goede rol neer en de twee kinderen komen overtuigend over. Dit is wel eens anders, maar gelukkig weten deze twee goed wat ze moeten doen en het verhaal zet ze ook niet neer als irritant.
Alles bij elkaar is Signs een sterke thriller die weet te overtuigen. Het verhaal is meer dan een standaard thriller en dat geeft de film een zekere meerwaarde. De optredens van de cast zijn prima en bij films van M. Night Shyamalan weet je dat het visuele aspect ook dik in orde is.

Signs stamt alweer uit 2002 en de film is dan ook al eerder op DVD verschenen. De recensie van deze uitgave is hier nog eens terug te lezen. In deze recensie kijken we naar de Blu-ray Disc en maken een onderlinge vergelijking.

Genre: Science fiction, Thriller
Jaar: 2002
Speelduur: 106 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
  • DTS 5.1 - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8717418158927

• Making Of
  • Storyboards
  • Nights Eerste Sciencefictionfilm

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De gebruikte beeldsnelheid is de originele filmsnelheid van 24 beelden per seconde. Bij deze uitgave heb je dus geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 106 minuten tegenover 102 minuten op de PAL DVD uitgave. Op de hoes wordt melding gemaakt van een speelduur van 146 minuten, dit is uiteraard niet correct.

De DVD uitvoering van deze film liet ons een prima beeldkwaliteit zien, maar met hier en daar enkele minpunten. Onder andere de scherpte en detaillering hadden iets beter gekund. Deze High Definition uitgave heeft een veel betere detaillering en scherpte als de DVD, maar ook hier zijn deze minpunten van toepassing. Waarschijnlijk heeft dit dus alles te maken met de manier waarop de film geschoten is. Ook bevat de transfer aardig wat filmgrain en dit is nu nog duidelijker zichtbaar. De kleuren ogen feller en laten meer schakeringen zien. Het beeld is verder vrij donker en het schaduwdetail is dik in orde. Hierdoor is er meer detail aanwezig in de diepte tijdens de donkere scènes. Het zwartniveau is verder ook prima en de transfer laat een mooi diep zwart zien. Een transfer die een zekere stap voorwaarts is ten opzichte van de DVD.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

De originele Engelstalige soundtrack staat in twee formaten op de DVD, namelijk een ongecomprimeerde PCM 5.1 track (24 bit, 48 kHz) en een standaard Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s). Het geluid klinkt mooi ruimtelijk, ook tijdens de rustige momenten, en hierdoor wordt de sfeer van dreiging verhoogd. De dynamiek is prima en tijdens de actiescènes zwelt het geluid aan en zijn er effecten te horen van alle kanten. De spannende muziek helpt met het neerzetten van een dreigende sfeer en ook het LFE kanaal ondersteunt het geheel prima. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De surrounds laten het geluid horen in split-surround en ook bij de frontspeakers is er sprake van een goede spreiding. De Dolby Digital track heeft duidelijk profijt van de hogere bitrate en de afwezigheid van de 4% PAL speed-up. De PCM track is toch de beste van de twee en het mate van detail is hier vele malen hoger. Het geluid klinkt voller en de dosering van het laag is hier ook beter verzorgd.

De schijf start met een hoofdmenu waarin alle opties te selecteren zijn, zoals geluid en ondertiteling. Tijdens het afspelen van de film is het menu ook op te roepen, waar de film in een klein venster verder speelt. De extra's worden weergegeven in de resolutie 480p.

Deleted Scenes (7 min.)
Vijf verwijderde scènes die afzonderlijk of achter elkaar te bekijken zijn. Er is geen uitleg over het hoe en waarom van het sneuvelen van de scènes aanwezig.

Signs: De Making Of (58 min.)
Deze making of is verdeeld in zes verschillende hoofdstukken die los van elkaar te bekijken zijn of achter elkaar. Elk hoofdstuk heeft zijn eigen onderwerp en dankzij de lange speelduur krijgen we een goed beeld wat er kwam kijken bij het maken van de film. Regisseur en schrijver M. Night Shyamalan vertelt hoe het verhaal tot stand is gekomen en welke stappen er gezet moesten worden voordat de film uitgebracht kon worden.

Storyboards: Vanuit Verschillende Hoeken
Hier kun je twee scènes bekijken als storyboard. Met de ENTER toets van je afstandsbediening kun je tijdens het kijken switchen naar de definitieve filmversie. Vooraf kies je in het menu welk geluid je bij de scène wilt horen: alleen de muziek, alleen de effecten of de complete soundtrack.

Nights Eerste Sciencefictionfilm (2 min.)
Als jonge man maakte M. Night Shyamalan allerlei korte films die diende als voorbereiding op zijn serieuze filmcarrière. Hier is zijn korte film Pictures te bekijken en dit was zijn eerste monsterfilm. Hij geeft eerst een korte introductie waarna je het filmpje kan bekijken.

Signs is een sciencefiction thriller volgens het klassieke recept. Geïnspireerd door Hitchcock’s The Birds laat schrijver / regisseur M. Night Shyamalan je ouderwets in spanning door meesterlijk gebruik te maken van het suggestieve. Je eigen fantasie doet de rest. Centraal in het verhaal staat voormalig dominee Hess, een prima rol van Mel Gibson, die geconfronteerd wordt met mysterieuze ‘graancirkels’ in zijn maïsveld. De spanning blijft er goed in, tot het einde dat ervoor zorgt dat het allemaal wat inzakt. Toch nog altijd een prima thriller met goede acteerprestaties en, zoals we gewend zijn van Shyamalan, een fraaie visuele vormgeving. Beeld en geluid van deze Blu-ray Disc zijn dik in orde, de extra’s zijn gelijk aan de DVD uitgave en daarom wat mager voor dit formaat.