Criminal Minds - Seizoen 2

27-05-2008

8.8

Criminal Minds - Seizoen 2 (DVD)

Jason Gideon (Mandy Patinkin) staat aan het hoofd van een speciaal team van de FBI. Hun taak is het opsporen van zieke criminelen zoals seriemoordenaars en verkrachters. Het opsporen van deze mensen en het oplossen van hun misdaden is een vak op zich, maar Jason is één van de beste in zijn vak. Samen met zijn team van profilers weet hij veel zaken tot een goed einde te brengen. Elk teamlid heeft zijn eigen taak en specialiteit en de leden zijn perfect op elkaar in gespeeld. Zo is er Aaron Hotchner (Thomas Gibson), expert in zedenzaken Elle Greenaway (Lola Glaudini), Derek Morgan (Shemar Moore), studiebol Spencer Reid (Matthew Gray Gubler), “JJ” Jareau (A.J. Cook) en computerwonder Penelope Garcia (Kirsten Vangsness). Samen binden ze de strijd aan met de meest verwerpelijke figuren uit onze samenleving, een baan die niet altijd even makkelijk is.

In 2000 ging de inmiddels zeer succesvolle serie CSI van start. De show kreeg twee opvolgers en bracht een geheel nieuw genre voort binnen de wereld van de televisieseries. Hiervoor waren al diverse series, zoals Profiler, uitgezonden die vrijwel dezelfde onderwerpen behandelen, maar CSI was zeer vernieuwend en de vraag naar meer van dit soort shows nam halsoverkop toe. Criminal Minds was één van deze series die inspeelde op het succes van dit soort shows. Het geheel draait om een groep onderzoekers van de FBI die onderzoek doen naar seriemoordenaars, zedendelinquenten en ander gespuis die er niet al te frisse praktijken op na houden. De profilers doen dit door in het hoofd te kruipen van de crimineel in kwestie en zo proberen te ontrafelen wat de gedachtegang is van deze persoon. Vooral teamleider Jason Gideon is hierin een meester en zijn team bezit allemaal unieke kwaliteiten die elkaar prima aanvullen. Dit tweede seizoen gaat verder op de ingeslagen weg van seizoen één. Elke aflevering staat er weer een zaak centraal en een echt rode draad ontbreekt. Hierdoor is het geen serie waarvan je vier of vijf afleveringen achter elkaar zult kijken, maar maximaal twee of drie. Dit is op zich geen probleem en de afleveringen zijn wederom sterk geschreven en boeiend. Het einde van het eerste seizoen was vrij spannend en de eerste aflevering van dit tweede seizoen rond dit geheel netjes af. We leren gaandeweg het seizoen meer over de verschillende leden van het team en ook komen sommige zaken uit eerdere afleveringen nog even om de hoek kijken. Ook vinden er binnen het team de nodige zaken plaats en staat er zelfs een verandering van samenstelling te gebeuren. Dit gegeven kan zelfs vrij schokkend en verrassend genoemd te worden en de vraag is dan ook hoe dit de komende seizoenen zal beïnvloeden. Het niveau van de afleveringen is vrij constant, met hier en daar uitschieters naar boven. De misdaden in de serie zijn vrij gruwelijk, maar visueel blijft het allemaal binnen de perken. Er is wel eens wat bloederigheid te zien, maar echt vies wordt het nergens.
Net als bij het eerste seizoen zijn de acteerprestaties van de cast weer ruim voldoende te noemen. Alle castleden zijn weer terug in hun bekende rollen en ook de bijrollen in de diverse afleveringen worden prima neergezet. Voor de fans van het eerste seizoen is dit tweede seizoen uiteraard een aanrader. Veel mensen zullen de show wel eens voorbij hebben zien komen op televisie en we kunnen zeggen dat het volgen ervan zeker de moeite waard is. Seizoen twee is qua niveau vergelijkbaar met seizoen één en daarom een mooie opvolger.
Alle 23 afleveringen van het eerste seizoen zijn te vinden in deze box, verdeeld over zes schijven. De schijven zitten verpakt in drie duo slimcases die op hun beurt weer in een mooie sleeve geleverd worden. De schijven zitten vrij los in de doosjes en vallen er daarom ook makkelijk uit. Enige voorzichtigheid is hier wel geboden.

Genre: Drama, Misdaad, TV
Speelduur: 960 min
Verpakking: Duo Slimcase (3x)
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (4)
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Italiaans
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8717418151560

• Bloopers
  • Audiocommentaren
  • Profilers Profiled
  • Fysieke Bewijzen
  • Gedragswetenschap
  • Dit Is Kirsten Vangsness

Net als bij het eerste seizoen van de show staan de afleveringen anamorf op de DVD’s in het formaat 1.78:1. De serie wordt uitgezonden in High Definition in Amerika en dit is terug te zien aan de transfers. Het beeld is namelijk mooi scherp en laat, vooral tijdens de scènes overdag, veel detail zien. De donkere scènes zijn ook prima te volgen dankzij een goed schaduwdetail, maar deze momenten bevatten soms wat beeldruis en filmgrain. De kleuren komen erg natuurlijk over met een prima verzadiging. Vooral de huidtinten zien er natuurlijk uit. Ook het zwartniveau is ruim voldoende. Naast de genoemde filmgrain en beeldruis zijn er geen artefacten aanwezig. Een prima beeldkwaliteit, zeker voor een televisieserie.
De afleveringen zijn verdeeld in zes hoofdstukken, de optionele ondertiteling staat te hoog in het beeld.

De originele Engelse soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (384 kb/s) op de DVD’s. Het geluid is prima kwaliteit en vergelijkbaar met de tracks op de uitgave van seizoen één. De tracks richten zich voornamelijk op de voorste kanalen, maar de achterkanalen worden vaak gebruikt voor het weergeven van de muziek. Zo wordt er een sfeervolle ambiance neergezet die bijdraagt aan het soms lugubere sfeertje van de show. Soms zijn er wat effecten en omgevingsgeluiden te horen. De dialogen klinken mooi helder en zijn prima te volgen. Ze komen netjes uit het middenkanaal en de voorkanalen worden gebruikt voor de muziek en overige geluiden. Het LFE kanaal ondersteunt de muziek licht en tijdens de scènes met wat meer actie is hier ook een prima gedoseerd laag te horen. Er zijn beschadigingen of ruis in de tracks hoorbaar en het geluid klinkt mooi helder. Prima tracks, alleen jammer van de onnodig lage bitrate.

De menu's worden weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Het grootste gedeelte van de extra’s zijn te vinden op de zesde schijf van de uitgave. De audiocommentaren zijn uiteraard te vinden op de schijf van de betreffende aflevering. De eerste schijf begint bovendien met enkele trailers van andere Buena Vista uitgaven.

Disc 1, 3 en 4

- The Fisher King, Part 2 (Disc 1): Het commentaar van deze aflevering wordt verzorgd door Edward Allen Bernero en Amanda Bernero.
- The Perfect Storm (Disc 1): Het commentaar van deze aflevering wordt verzorgd door Erica Messer, Debra J. Fisher en Nicki Aycox.
- Profiler, Profiled (Disc 3): Het commentaar van deze aflevering wordt verzorgd door Edward Allen Bernero, Shemar Moore en Glenn Kershaw.
- Revelations (Disc 4): Het commentaar van deze aflevering wordt verzorgd door Chris Mundy en Matthew Gray Gubler.

Disc 6

Profilers, Profiled (12 min.)
Deze featurette gaat in op de karakters uit de show en hun ontwikkeling in de loop van de serie. De acteurs vertellen kort wat over hun personage en hoe deze veranderen in de loop van een seizoen.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Fysieke Bewijzen (15 min.)
Een korte making of van dit seizoen en door middel van korte interviews met de cast en crew en beelden van achter de schermen tijdens de opnames krijgen we een aardig beeld van hoe een dag op de set eruit ziet. De speelduur is vrij kort, maar toch nog altijd leuk om te bekijken.

Gedragswetenschap: Criminal Minds In De Realiteit (17 min.)
Een kijkje in het vakgebied van de profiler en hoe dit in het echt gedaan wordt. Verder wordt er verteld door verschillende makers en experts hoe nauwkeurig de serie eigenlijk is. Echte profilers komen ook aan het woord en vertellen wat over hun baan.

Dit Is Kirsten Vangsness (5 min.)
Actrice Kirsten Vangsness speelt de rol van Penelope Garcia in de show en hier krijgen we te zien hoe haar leven op de set eruit ziet maar ook in het dagelijkse leven.

Bloopers (4 min.)
De bekende zaken die fout gaan tijdens de opnames en de cast die grapjes uithaalt met de crew.

Deleted Scenes (4 min.)
Er zijn twee verwijderde scènes te bekijken die apart te selecteren zijn. De tweede scene is te bekijken met een introductie van producente Gigi Coelle-Bannon, de eerste heeft geen introductie.

Het tweede seizoen van Criminal Minds gaat verder waar het eerste ophield. We volgen wederom het speciale team van de FBI dat zich bezighoudt met onderzoek doen naar seriemoordenaars, verkrachters en andere zieke geesten. Het team probeert in de huid te kruipen van deze criminelen en hen zo een stap voor te zijn. De afleveringen zijn op zich losstaand en een echte rode draad ontbreekt. We krijgen alleen steeds meer informatie over de teamleden en een kijkje in hun dagelijkse leven. Voor de fans van deze show is dit tweede seizoen een aanrader en de kwaliteit van de afleveringen is even hoog als bij seizoen één. De beeld en geluidskwaliteit zijn prima verzorgd en hier valt weinig op aan te merken. Er zijn ook enkele extra’s aanwezig, meer dan bij het eerste seizoen.