We Own The Night

28-05-2008

7

We Own The Night (DVD)

Brooklyn, NewYork 1988: Bobby Green (Joaquin Phoenix) is manager van de populaire nachtclub El Caribe. Samen met zijn vriendin Amada (Eva Mendes) leidt hij een leven dat uit feesten en coke snuiven bestaat. De nachtclub eigendom is van de Russische maffia en voor hen heeft Bobby een groot geheim. In zijn wereld mag niemand te weten komen dat hij eigenlijk Bobby Grusinsky heet en dat zijn broer en vader bij de politie zitten. Broer Joseph (Mark Wahlberg) is zojuist bevorderd en werkzaam bij de Narcoticabrigade. Hij is de trots van vader Burt (Robert Duvall), een oude rot in het politievak en bij alle collega’s zeer geliefd. Dan doet Joseph met zijn Narcoticabrigade een inval in de nachtclub en arresteert daarbij de gevaarlijke Russische drugshandelaar Vadim Nezhinski (Alex Veadov). Joseph vraagt zijn broer Bobby om hem van informatie te voorzien, maar natuurlijk weigert Bobby dat. Als later zijn broer koelbloedig wordt neergeschoten, moet Bobby kiezen tussen goed en kwaad.

We Own The Night is een politiefilm die qua opzet gemaakt is volgens een weinig verrassend, maar wel gedegen standaard concept. Een film waarin de harde wereld tussen misdaad en politie zonder opsmuk wordt gepresenteerd. Waarin een duidelijke scheidslijn zit tussen het goed en het kwaad. Een film die qua sfeer donker is met een verhaal dat in zekere in realistisch aandoet. Een film die het gevoel oproept van de jaren ’70 politiefilms als In The Heat of the Night of politieseries als Hill Street Blues en NYPD. Voor wie het werk van regisseur James Gray kent, is We Own The Night qua opzet en sfeer ook niet echt nieuw. Zeven jaar eerder maakte hij de film The Yards, ook met Mark Wahlberg en Joaquin Phoenix. The Yards speelt zich ook af in New York. Voor zowel The Yards als We Own The Night schreef James Gray het script en regisseerde hij de film. Ondanks het voorspelbare en bekende concept waarlangs het verhaal van We Onw The Night zich afspeelt, is dit zeker geen slechte film. Integendeel zelfs. Mede dankzij het prima spel dat de cast hier levert. Joaquin Phoenix en Mark Wahlberg geven elke goed spel. Van de oude rot in het vak Robert Duvall verwacht je haast niet anders, ook hij zet zonder franje de rol van de ervaren politieman neer. Voor het vrouwelijk schoon in de film tekende Eva Mendes, die in deze film een sexy rol speelt. Een duidelijk verschil met de eerder genoemde televisieseries is het aanwezige geweld in de film, dat in sommige scènes tamelijk expliciet is neergezet. Verder biedt de film een spannende autoachtervolging door de straten van New York. Ondanks het wat voorspelbare verhaal biedt We Own The Night genoeg spanning, actie en drama voor de liefhebbers van dit genre en valt er bijna twee uur lang genoeg te genieten.

Genre: Drama, Misdaad
Speelduur: 113 min
  • DTS 5.1 - Engels
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504072840

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 1.85:1 anamorf op deze DVD. De kwaliteit van het beeld is zeer goed. Het beeld heeft een donkere, grijsachtige sfeer met sterk gedempte kleuren. Deze donkere sfeer wordt in deze DVD transfer goed weergegeven. Het contrast is prima in orde. Het schaduwdetail, juist bij deze donkere beelden erg belangrijk, is goed. Scherpte en detaillering van het beeld zijn beide ruim voldoende. Filmgrain is nauwelijks in het beeld aanwezig. Wel is constant een lichte beeldruis in het beeld te bespeuren. De film is opgedeeld in 12 chapterstops. De optionele (witte) Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat netjes onder in het beeld geplaatst. Af en toe zitten er woorden en uitdrukkingen in de ondertiteling die verraden dat het feitelijk geen Nederlandse ondertiteling is, maar een Vlaamse ondertiteling.

Bij de Engelstalige soundtrack is keuze uit een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) en een DTS 5.1 (754 kb/s) surroundtrack. De soundtrack geeft je een goed surroundgevoel. Alle speakers worden goed gebruikt, waarbij de surrounds actief in split-surround (stereo) worden gebruikt. Wat je te horen krijgt is een actieve soundtrack met een fraai ruimtelijk geluid en geluidseffecten met goed richtingsgevoel. De achterkanalen worden daarbij frequent gebruikt. De soundtrack is ook dynamisch met een goede verhouding tussen luide en zachte passages. Bij de actiescènes wordt het LFE kanaal ook actief gebruikt voor een dieper laag. De dialogen, uit de centerspeakers, zijn bij dit alles altijd goed te volgen. Vergelijking tussen de DD en de DTS soundtrack geven in dit geval de DTS soundtrack een kleine voorkeur. Het totale surroundgevoel is bij de DTS track iets beter, evenals de strakheid van het laag.

De DVD heeft enkele statische breedbeeld menuschermen met achtergrondmuziek. Deze uitgave heeft geen extra’s. Jammer dat de extra’s die de regio 1 uitgave biedt, met enkele featurettes over de filmproductie en een audiocommentaar van de regisseur, niet op deze uitgave overgenomen zijn. Wel zijn enkele crosspromotionele trailers van andere Paradiso uitgaven aanwezig.

In We Own The Night vertelt schrijver en regisseur James Gray het verhaal van twee broers. De een is werkzaam bij de Narcoticabrigade, de ander zit in de drugswereld van de maffia. Als de broer die bij de politie werkt wordt neergeschoten, wordt de andere broer voor een lastig dilemma tussen goed en kwaad geplaatst. We Own The Night is een gedegen politieverhaal dat zonder overbodige opsmuk wordt verteld. De film heeft een goed spelende cast met acteurs als Mark Wahlberg, Joaquin Phoenix, Robert Duvall en Eva Mendes. Deze uitgave van Paradiso heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Extra’s heeft de uitgave niet.