Captivity (SE)

20-06-2008

3.7

Captivity (SE) (DVD)

Jennifer Tree (Elisha Cuthbert) is jong, mooi en werkzaam als model. Ze is te zien op vele reclameposters en in tijdschriften. Op een avond gaat ze naar een benefietavond. Na het drinken van een drankje voelt ze zich ineens niet zo lekker. Ze weet het toilet nog te halen, maar wordt dan ineens wakker in een vreemde kamer. Ze zit opgesloten in een soort donkere kamer en wordt regelmatig door haar kidnapper onderworpen aan psychische martelingen. Ze krijgt bovendien allerlei beelden te zien van andere jonge vrouwen die zich in dezelfde positie als haar bevinden en op gruwelijke wijze de dood vinden. Dan blijkt ze niet alleen te zijn en in een kamer naast haar zit een jongeman. Deze Gary (Daniel Gillies) weet ook niet meer hoe hij daar terecht is gekomen. Samen proberen ze te ontkomen aan hun kidnapper voordat ze ook de dood zullen vinden.

In 2004 verscheen de film Saw, een nieuw soort horror waarvan al enkele vervolgen uitgebracht zijn. Zoals wel vaker volgden een reeks films die gelijkenis vertoonden met de formule van de Saw films, vaak minder van kwaliteit en soms gelijkwaardig. Ook Captivity hoort in dit rijtje thuis, maar helaas hebben we hier te maken met een mindere variant. Het verhaal gaat over een jong model dat ontvoert wordt en wordt blootgesteld aan diverse martelingen. Ze ontdekt dat ze niet alleen wordt vastgehouden en samen met de andere gijzelaar, probeert ze te ontsnappen. Grootst manco van deze film is dat het nergens echt spannend wordt. Ook op het gebied van bloederigheid valt het allemaal erg tegen en op enkele scene na, is er vrijwel geen gore aanwezig. De martelingen van de hoofdpersoon zijn dan ook vooral psychologisch van aard, maar door verschillende oorzaken zijn deze martelingen gewoon niet heftig genoeg. Een eerste reden is dat je als kijker niet tot nauwelijks meeleeft met de hoofdpersoon. Het karakter wordt nauwelijks uitgewerkt en kent geen diepgang. Een tweede reden is dat al snel duidelijk wordt welke kant het verhaal op zal gaan en hoe de film zal eindigen. Dit neemt veel van de spanning weg en ook een plotwending die voor verbazing moet zorgen, zien veel mensen al ver van te voren aankomen. De makers nemen ons als kijker dan ook niet echt serieus en het script is gewoon te simpel van opzet. De film is geregisseerd door Roland Joffé, die bekend werd met goede projecten als The Mission en The Killing Fields. De laatste jaren is het echter slecht gesteld met de carrière van Joffé en Captivity is de zoveelste zwakke film van de regisseur. De hoofdrol wordt gespeeld door Elisha Cuthbert, de fraaie, van oorsprong Canadese, actrice die bekend werd met haar rol in de hitserie 24. Haar verschijning is feitelijk de enige reden om deze film te kijken en dit mag toch wel gezien worden als een grote hint dat het verhaal van deze prent weinig voorstelt. Ze zet haar rol goed neer, maar weet er weinig van te maken door het matige script. Ze zit in vrijwel elke scene en weet deze te dragen en te overtuigen met haar optreden. Verder zijn er geen bekende acteurs in de film te zien, maar de betrokken cast speelt voldoende voor een film zoals deze. Captivity is een matige thriller die nergens spannend wordt en al helemaal niet eng is. De enige reden om deze film te bekijken is het bevallige uiterlijk van Elisha Cuthbert, maar dan nog zijn er betere films om te bekijken.

Deze 2 Disc Special Edition wordt geleverd in een fraaie metalen doosje, waarbij de voorzijde een soort 3-D afbeelding bevat van Elisha Cuthbert. De ruimte aan de voorzijde van de verpakking is bovendien gevuld met zand, refererend aan een scene uit de film.

Genre: Thriller
Speelduur: 81 min
Verpakking: Steelbook
EAN: 8715664051986

• Behind the Scenes
  • Photo Gallery
  • Liner Notes
  • Film Clips
  • Also/Soon Available
  • Interview: Cast & Crew

Captivity staat op de uitgave met een anamorfe transfer in het formaat 2.35:1. Gezien het onderwerp mag het geen verrassing zijn dat de film vrij donker van aard is. Het grootste gedeelte van het verhaal speelt zich af in de kelders waarin de hoofdpersoon wordt vastgehouden. Vrijwel alles is echter goed te volgen dankzij een prima schaduwdetail en contrast. De aanwezige kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd. Ook de scherpte is prima en het zwartniveau laat een mooi diep zwart zien. Filmgrain is soms in lichte mate aanwezig en soms is er wat lichte posterisatie te zien. Verder zijn er geen artefacten aanwezig. Een prima transfer die goed past bij de sfeer van de film en de donkere beelden goed weergeeft.
De film is verdeeld in 12 hoofdstukken, de optionele ondertiteling staat op een goede hoogte in het beeld en is duidelijk te lezen.

Er zijn twee audiotracks op de uitgave te vinden, beide in de originele Engelse taal. Het betreft een DTS 5.1 track (754 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s). Het geluid klinkt ruim voldoende en laat een goede mate van ruimtelijkheid en dynamiek horen. De surrounds worden regelmatig bij het geheel betrokken en hier zijn dan effecten en omgevingsgeluiden te horen. Vooral tijdens de actiescenes komt het geluid tot leven en het LFE kanaal ondersteunt deze momenten met een diep laag. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. Het stereogeluid uit de voorste speakers laat een goede spreiding van de kanalen horen. Twee prima track die weinig voor elkaar onderdoen. De gebruikelijke verschillen zoals een beter detail in het hoog en een beter gecontroleerd laag zijn vast te stellen bij de DTS track, dus deze geniet een lichte voorkeur.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s). Alle extra’s van deze 2 Disc Special Edition zijn te vinden op de tweede bonusdisc. De eerste schijf begint met enkele trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

Liner Notes
Vijf tekstschermen waar informatie over de film te lezen is. Het beeld is 1.78:1 anamorf en er is geen geluid aanwezig.

Photo Gallery
Tien foto’s die rechtstreeks uit de film afkomstig zijn. Het beeld is 1.78:1 anamorf en er is geen geluid aanwezig.

Film Clips
Hier zijn zes scènes uit de film opnieuw te bekijken, maar nu met 2.35:1 letterboxed beeld en Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid. Het nut van deze extra ontgaat ons geheel.

Behind The Scenes (6 min.)
Een kijkje achter de schermen tijdens de opnames van de film. We kijken als het ware mee over de schouders van de crew terwijl er scènes opgenomen of gerepeteerd worden. Er wordt verder geen tekst of uitleg gegeven.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Interview: Cast & Crew (31 min.)
Regisseur Roland Joffé, acteurs Elisha Cuthbert, Daniel Gillies en producent Mark Damon zijn enkele van de mensen die aan het woord komen in deze korte interviews. De betrokkenen gaan heel kort in op enkele zaken die te maken hebben met het maken van de film.

Also/Soon Available
Zes trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

Jennifer Tree is jong, mooi en model van beroep. Op een dag wordt ze gevangen genomen en wordt ze wakker in een donkere kamer. Ze zit opgesloten en wordt vrijwel dagelijks, vooral psychisch, gemarteld door haar gijzelnemer. Dat ontdekt ze dat ze niet alleen is en in een kamer naast haar wordt een jonge man gevangen gehouden. Samen proberen ze te ontsnappen en vooral te overleven. Captivity is een film die voortborduurt op het succes van de Saw films, maar zich hier niet mee kan meten. Het verhaal is te simpel en wordt nergens spannend of eng. Ook een plotwending die voor verrassing moet zorgen, zien de meesten van ons al van ver aankomen. De film is als geheel erg matig en zal maar weinig mensen kunnen vermaken. Het beeld en geluid van deze uitgave zijn ruim voldoende. De aanwezige extra’s zijn erg kort en bovendien niet interessant. De uitgave wordt geleverd in een fraaie verpakking met echt zand en 3-D opdruk.