Wondere Winkel van Mr. Magorium, De / Mr. Magorium’s Wonder Emporium

20-06-2008

6.5

Wondere Winkel van Mr. Magorium, De / Mr. Magorium’s Wonder Emporium (DVD)

Mr. Magorium (Dustin Hoffman) is de 243 jaar oude excentrieke oprichter eigenaar van een wel heel bijzondere speelgoedwinkel. Een winkel waar de meest fantastische en wonderbaarlijkste wensen in vervulling gaan. Op een dag besluit Mr. Magorium dat het tijd geworden is om met pensioen te gaan. Hij ziet in Molly Mahoney (Natalie Portman), die al sinds haar tierenjaren werkzaam is in de winkel, zijn ideale opvolger. Molly heeft ook zo haar dromen. Eens was zij een talentvolle pianiste, maar nu lijkt het spelen en componeren van muziek haar maar niet te lukken. Om de overdracht goed voor te bereiden, heeft Mr. Magorium de boekhouder Henry Weston (Jason Bateman) ingehuurd. Alhoewel Mr. Magorium overal een verklaring voor heeft, vindt Henry Weston dat de administratie niet bepaald op orde is. Als het nieuws van het vertrek van Mr. Magorium bekend wordt, gebeuren er vreemde dingen. Het lijkt er wel op alsof de magische winkel en al het speelgoed het niet eens is met deze beslissing. Ook Eric Applebaum (Zach Mills), het jongetje zonder vrienden dat elke dag in de winkel te vinden is, is niet blij met de beslissing van Mr. Magorium. En Molly wil liever componist worden en vertelt Mr. Magorium dat zij niet zijn opvolgster wil worden. Maar daar wil Mr. Magorium niets van weten. De eens zo vrolijke en kleurrijke winkel verandert langzaam in een grauwe, donkere puinhoop. Wat moet Molly nu doen? Kan zij het geloof in zichzelf terugvinden en de magie in de winkel terugbrengen?

In Mr. Magorium’s Wonder Emporium staat blijven geloven in jezelf als je groter/ouder wordt en het vinden van je passie als thema centraal. In een winkel waarin het speelgoed de kinderen op de meest wonderbaarlijke en fantastische wijze bezig houdt, ontbreekt het de jonge winkelbeheerster Molly Mahoney aan geloof in haarzelf. Als kind speelde zij gepassioneerd de piano en lag een grote toekomst voor haar open, maar bij het ouder worden verandert er veel en wordt er misschien meer van je verwacht dan je waar kunt maken. En dan begint het twijfelen. Dat is het probleem waar Molly last van heeft en haar tegenhoudt verder te excelleren in haar pianospel. De excentrieke eigenaar van de winkel, de 243 jaar oude Mr. Magorium heeft geen twijfel. Geen twijfel aan zichzelf en zeker geen twijfel aan de gave van Molly. Hij gelooft in haar en ziet in haar zijn opvolgster. Een opvolgster die de bijzondere winkel, want dat is de speelgoedwinkel van Mr. Magorium, haar magie laat behouden. Maar hoe overtuigt Mr. Magorium de jonge Molly dat zij de juiste keuze is?
Dit is min of meer de rode draad van het verhaal van De Wondere Winkel van Mr. Magorium. De twee hoofdrollen worden gespeeld door Dustin Hoffman en Natalie Portman. Dustin Hoffman zet met verve de rol van de excentrieke, wonderlijke eigenaar van de winkel neer. Gelijk ook Robin Williams in de speelgoedfilm Toys en Johnny Depp in Charlie and the Chocolate Factory, zet Dustin Hoffman hier een leuke, grappige en aparte rol neer. Zijn tegenspeler is Natalie Portman, die de lieve, onzekere Molly speelt. Aanvullende rollen van betekenis zijn er nog van Jason Bateman, die de boekhouder Henry Weston speelt en de jeugdige Zach Mills, die de hoedenverzamelende jongen Eric Applebaum speelt. Zach Mills kreeg voor zijn rol een nominatie voor de Young Artist Award.
De set van de speelgoedwinkel ziet er prachtig uit en is feitelijk de ultieme speelgoedwinkel. Hier is duidelijke veel aandacht naar uit gegaan. Debuterend regisseur en schrijver van het verhaal Zach Helm heeft met zijn mensen het speelgoed vanuit alle hoeken van de wereld gehaald. Halverwege de film verandert het speelse karakter in een somber verhaal. De kleuren verdwijnen, het ziet er allemaal grauw uit. Een wat overdreven maar wel aardige symboliek over het ouder worden en opgroeien. De kleurige speelsheid en magie verdwijnt en je wordt geconfronteerd met een grauwe realiteit. Hoe breng je weer kleur en magie in je leven?
Voor de zeer jeugdige kijkers is de film nagesynchroniseerd in het Nederlands met de stem van Wim T. Schippers als Mr. Magorium en de stem van Angela Schijf als Molly. Voor de jeugdige leeftijdsgroep is de achterliggende gedachte van de film niet direct duidelijk, maar zullen ze zeker in het eerste deel van de film de magische speelgoedwinkel indrukwekkend vinden.

Genre: Fantasy
Speelduur: 90 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Video Film Express
EAN: 8713053011399

• Acht featurettes

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en is ook zo anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is bijzonder goed. De sfeervolle verfilming met zijn mooie kleuren komt in deze transfer prima tot hun recht en laten een mooie filmische indruk achter. Het beeld oogt zeer natuurlijk met mooie heldere en goed verzadigde kleuren. Scherpte en detaillering van het beeld zijn prima. Ook het contrast en zwartniveau zijn beide uitstekend. Hierdoor komt ook het grauwe, kleurloze deel van de film goed tot zijn recht. Het is een nieuwe film dus het is geen verrassing dat het beeld vrij is van ongerechtigheden. Filmgrain is slechts minimaal aanwezig. Kortom, een fraai ogend beeld.
De film is verdeeld in 18 tracks. De optionele witte Nederlandse ondertiteling heeft een duidelijk leesbaar lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is beschikbaar in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) en in Dolby Digital 2.0 stereo (bitrate 224 kb/s). We beperken ons even tot de 5.1 surroundtrack. De film heeft een goed klinkend surround geluid, waarbij regelmatig bijzondere geluidseffecten uit de surround kanalen te horen zijn. Als geheel een fraai klinkend ruimtelijk geluidsbeeld. De muzikale soundtrack van heeft een goede stereospreiding en goede detaillering. De surrounds worden hierbij subtiel gebruikt voor het ruimtelijke geluidsbeeld. Omgevingsgeluiden worden heel duidelijk door de surroundspeakers ondersteund, wat een goed driedimensionaal geluidsbeeld geeft. De subwoofer wordt op gezette momenten gebruikt voor het extra laag. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De Nederlandse nasynchronisaties is eveneens als Dolby Digital 5.1 track (bitrate 448 kb/s) en als Dolby Digital 2.0 track (bitrate 224 kb/s) te beluisteren. De Nederlandse surroundtrack klinkt hetzelfde als de Engelse variant, alleen doen de Nederlandse stemmen wat gekunsteld aan. Maar daar zal de jeugdige kijker, waarvoor deze track is bedoeld, niet zo’n last van hebben.

De breedbeeld menuschermen zijn leuk geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid. De extra’s zijn allemaal in anamorf breedbeeld formaat en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Een excentrieke baas en een onzekere leerling (6½ min)
Een promotioneel getinte feraturette over het verhaal en de twee belangrijkste karakters.

Ontmoet Eric Applebaum (7 min)
Met aandacht voor de jonge hoedenverzamelende Eric, gespeeld door Zach Mills.

De magische speelgoedwinkel (8 min)
Hier aandacht voor het setontwerp van de bijzondere speelgoedwinkel.

Vermoedelijk de geest van Zach Helm (2 min)
Kort stukje over debuterend regisseur en schrijver van het verhaal Zach Helm

De sokkenaap (2 min)
Kort aandacht voor de sokkenaap, een bijzonder karakter in de film.

Mortimer de zebra (1 min)
En een nog korter stukje over de zebra die Mr. Magorium in huis heeft.

Lincoln-Man (2 min)
Met aandacht voor het beeld van Lincoln dat de jonge Eric in de winkel bouwt.

Pret op de set (2 min)
De bloopers dus.

Trailer (30 sec)
Korte reclametrailer van de film.

In Mr. Magorium’s Wonder Emporium staat geloven in jezelf en het vinden van je passie als thema centraal. In een winkel waarin het speelgoed de kinderen op de meest wonderbaarlijke en fantastische wijze bezig houdt, ontbreekt het de jonge winkelbeheerster Molly Mahoney aan geloof in haarzelf. De excentrieke eigenaar van de winkel, de 243 jaar oude Mr. Magorium heeft geen twijfel. Hij gelooft in haar en ziet in haar zijn opvolgster. Een opvolgster die de bijzondere winkel, want dat is de speelgoedwinkel van Mr. Magorium, haar magie laat behouden. Maar hoe overtuigt Mr. Magorium de jonge Molly dat zij de juiste keuze is?
Deze uitgave van Video Film Express heeft goede beeld- en geluidskwaliteit. De film is ook met een nagesynchroniseerd Nederlandse audiotrack te bekijken. De korte extra’s geven wat achtergrond informatie bij de film, het verhaal en de karakters. Een leuke familiefilm voor jong en wat ouder.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Video Film Express.