Neverending Story, The

09-07-2008

7.2

Neverending Story, The (Blu-ray)

Bastian (Barrett Oliver) is een dromerige jongen en een buitenbeentje, die wordt gepest door zijn leeftijdsgenootjes. Sinds de dood van zijn moeder heeft Bastian het erg moeilijk. Zijn vader drukt hem op het hart dat verantwoordelijkheden zwaarder wegen dan rouw. Het dromerige gedrag van Bastian zint hem niet. Hij spoort Bastian aan om zijn hoofd uit de wolken te halen en met beide benen op de grond te gaan staan. Als Bastian op een dag op de vlucht voor een aantal pestkoppen een klein boekwinkeltje in holt, komt hij in aanraking met een bijzonder boek. Bastian verschanst zich op de zolder van zijn school en begint in het boek te lezen. Het boek gaat over een sprookjesachtig land genaamd Fantasia. Aan het hoofd van het lang, hoog in een ivoren toren, regeert een lief, klein koninginntje. Haar gezondheid wordt echter met de dag slechter. Ze lijdt aan een mysterieuze ziekte, die ook alles te maken heeft met de afbrokkeling van Fantasia. Bastian leest over Atreyu (Noah Hathaway), de held die Fantasia moet gaan redden van de ondergang. Maar gaandeweg raakt Bastian zelf op wonderlijke wijze betrokken bij het verhaal dat hij aan het lezen is.

De laatste jaren zien we steeds meer fantasy films verschijnen. Met grote budgetten en spectaculaire speciale effects worden de prachtigste en meest fantasievolle beelden voorgeschoteld. Denk hierbij aan films als The Lord of the Rings,The Chronicles of Narnia en The Golden Compass. De verfilming van The Neverending Story van Wolfgang Petersen (Das Boot, The Perfect Storm) uit 1984 is van een periode dat special effects minder geavanceerd waren dan heden ten dage. Maar in het tijdsbeeld dat deze film is gemaakt, behoort The Neverending Story tot de klassiekers. En de special effects zien er voor een film van ruim 20 jaar oud zonder meer erg fraai uit. The Neverending Story was in 1984 de op dat moment duurste filmproductie ooit in Duitsland gemaakt. The Neverending Story is gebaseerd op het boek “Die Unendliche Geschichte” van de Duitse schrijver Michael Ende. Ende was zelf trouwens niet tevreden over de verfilming en liet zijn naam verwijderen uit de openingscredits. In de eindcredits komt zijn naam wel even voor.
The Neverending Story is een film waarover de meningen verdeeld zijn. Het is zonder meer een bijzondere fantasyfilm, echter met enkele tekortkomingen. De film doet op bepaalde vlakken wat verouderd aan, met name de muziek en de speciale effecten. Hoewel sommige effecten nog steeds mee kunnen komen, zijn er ook scènes waarin de beperkingen van toen duidelijk worden. De gekozen muziek, van Giorgio Moroder, met een typisch jaren 80 dreuntje, past eigenlijk niet bij de fantasy beelden. Aan hetzelfde euvel leidt bijvoorbeeld ook de film Ladyhawke (1985). Desondanks kregen Moroder (en Doldinger voor de Duitse versie van de film) in 1985 een Saturn Award nominatie voor hun muziek. Twee jonge acteurs spelen de hoofdrol, Barrett Oliver en Noah Hathaway. Beide kregen voor hun spel diverse nominaties. De film zelf heeft ook enkele nominaties gekregen.
In 1990 verscheen een vervolg genaamd The Neverending Story II: The Next Chapter. Deze film heeft een andere cast en crew. Dit geldt ook voor deel drie The Neverending Story III: Return to Fantasia dat in 1994 verscheen. Verder is het verhaal van Michael Ende in 1995 en in 2001 gebruikt voor een televisieserie.
Er bestaan twee versies van Wolfgang Petersen’s The Neverending Story. De originele Duitse versie van de film duurt 102 minuten en heeft de (Duitse) titel Die Unendliche Geschichte. De Amerikaanse filmversie is met 94 minuten een stukje korter. De verschillen zijn niet alleen kortere of afwezige scènes. De Duitse film heeft bijvoorbeeld een soundtrack van Klaus Doldinger, de Amerikaanse versie die van Giorgio Moroder. Op deze uitgave van Dutch Filmworks staat de Amerikaanse versie van de film. Een film die een liefhebber van fantasy films zeker een keer gezien moet hebben.

Dutch Filmworks heeft The Neverending Story opnieuw uitgebracht in High Definition op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de eerdere DVD uitgave. Je kunt hier onze recensie van de DVD uitgave lezen.

Genre: Fantasy
Jaar: 1984
Speelduur: 94 min
EAN: 8715664055045

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1920*1080p, waarbij het beeld progressief opgebouwd is. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Het beeld van deze High Definition uitgave ziet er redelijk goed uit. De beeldkwaliteit is beter dan van de eerdere DVD uitgave, maar is niet de topkwaliteit die we bij een High Definition uitgave verwachten. De transfer vertoont dezelfde telecine problemen en kleine beeldbeschadigingen als de eerdere DVD uitgave van Dutch Filmworks. Het telecine probleem betekent dat gedurende de gehele film het beeld niet stil staat en lichtjes heen en weer wiebelt. Verder zit in het beeld veel kleine zwarte of witte stipjes, die duiden op vuil op of beschadiging van het filmbeeld. De kleuren ogen goed verzadigd en natuurlijk. Het contrast en zwartniveau zijn beide ook goed. De scherpte en detaillering zijn redelijk. In het algemeen heeft het beeld een wat soft aanzien. Het beeld doet daarentegen wel sfeervol aan. De film is verdeeld in 20 chapterstops. De ondertiteling (wit) is goed leesbaar, heeft een mooi strak ogend klein lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een Engelstalige DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 1509 kb/s).
De 5.1 soundtrack is een remix van de originele stereotrack, die voor de eerdere DVD uitgave al gemaakt is. De soundtrack klinkt in het algemeen helder en gedetailleerd. Het hoog klinkt wel wat aan de scherpe kant. De soundtrack heeft een goed, breed klinkend stereobeeld. De surroundkanalen worden gebruikt voor de verschillende geluidseffecten, soms subtiel en soms meer nadrukkelijk. Het geheel geeft een sfeervol klinkende surround geluidsbeeld. Evenals bij de DVD is het LFE kanaal af en toe wat (te) nadrukkelijk aanwezig. De soundtrack heeft een verrassend diepgaand laag. Dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeakers.
Zowel de Dolby Digital track als de DTS track klinken goed en zijn een vooruitgang ten opzichte van de DVD uitgave. Beide tracks profiteren van de afwezigheid van de 4% (PAL) speedup en de maximele bitrate die zowel voor de Dolby Digital als de DTS track is gebruikt. Daardoor klinkt de soundtrack voller en gedetailleerder dan op de DVD met een iets beter klinkend surroundgevoel.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen en de scènekeuze maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave heeft, evenals de eerdere DVD uitgave, geen extra’s.

The Neverending Story is een klassieke fantasy film uit 1984 van Wolfgang Petersen. De film vertelt het verhaal van een jongen die een boek leest over het sprookjesachtige land Fantasia dat langzaam afbrokkelt. Op wonderlijke wijze raakt de jongen betrokken bij het verhaal dat hij aan het lezen is. De film doet door de special effects en de muziek van Giorgio Moroder voor deze tijd erg gedateerd aan. Desondanks is het een bijzondere fantasyfilm. Deze High Definition Blu-ray Disc uitgave van Dutch Filmworks heeft een redelijke beeldkwaliteit en een goede geluidskwaliteit. Het beeld is weliswaar een verbetering ten opzicht van de gewone DVD uitgave, maar heeft niet de hoge kwaliteit die Blu-ray Disc kan bieden. Deze uitgave heeft geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.