Appleseed Ex Machina

04-07-2008

5.9

Appleseed Ex Machina (Blu-ray)

Aarde, de 22e eeuw. De planeet is grotendeels verwoest na het uitbreken van de Derde Wereldoorlog. Olympus is een stad die verrees uit de puinhopen van de oorlog en hier leven mensen, robots en cyborgs in harmonie naast elkaar. Deunan Kneute (Ai Kobayashi) is een mens, woonachtig in Olympus. Ze is tevens werkzaam bij E.S.W.A.T., een wereldwijde politiemacht die voornamelijk terrorisme bestrijdt. Ze is partners met haar geliefde Briareos Hecatombcales (Koichi Yamadera). Sinds hij gewond is geraakt in de oorlog is hij veranderd in een cyborg en bestaat zijn lichaam grotendeels uit mechanische onderdelen. Toch blijft Deunan hem trouw, hoewel ze allebei moeite hebben met het aanpassen aan de nieuwe situatie. Dan raakt Briareos opnieuw gewond en krijgt Deunan een nieuwe partner toegewezen. Deze Tereus maakt het allemaal nog moeilijker aangezien hij als twee druppels water lijkt op Briareos voordat hij veranderde in een cyborg. Hij is namelijk gemaakt van het DNA van Briareos en Deunan heeft het hier erg moeilijk mee. Wanneer Olympus onder aanval komt te liggen van een onzichtbare macht, moet het trio samenwerken en er alles aan doen de stad te redden, hoe moeilijk dit soms ook is.

Appleseed Ex Machina is het tweede deel uit de animetrilogie van regisseur Shinji Aramaki. De serie is op zijn beurt weer gebaseerd op de manga van Shirow Masamune, onder andere bekend van Ghost in the Shell. Het derde deel van de reeks moet nog gemaakt worden, maar het is al wel duidelijk dat het dus een trilogie zal worden. Het eerste deel, kortweg Appleseed geheten stamt alweer uit 2004 en de fans hebben dus vier jaar moeten wachten op het vervolg. In het origineel maakten we kennis met de twee hoofdpersonen, Deunan en haar geliefde Briareos, en hoe zij terecht kwamen in Olympus en hoe zij gevraagd werden om te komen werken bij E.S.W.A.T. Het hier besproken vervolg gaat verder waar de makers gebleven waren en deze keer zijn we getuige van enkele ontwikkelingen op terroristisch gebied in Olympus en hoe het duo de strijd aan gaat met deze onruststokers. Het liefdeselement blijft ook deze keer aanwezig en de relatie van Deunan en Briareos wordt op de proef gesteld door de komst van een nieuwkomer, de genetisch aangepaste Tereus. Mensen die het eerste deel niet gezien hebben, zoals ondergetekende, kunnen zonder problemen dit vervolg bekijken aangezien vrij snel duidelijk wordt gemaakt waar het allemaal draait en over gaat. Appleseed Ex Machina is mede mogelijk gemaakt door de bekende filmmaker John Woo, zelf een groot fan van het eerste deel. Zijn stijl en invloed waren al merkbaar in het origineel, aangezien de makers toen al veel van zijn stijl kopieerde in de actiescenes. Ook dit deel zit weer vol met actie en dit is op goede wijze gemaakt. Ook het verhaal is dik in orde en animefans zullen zich niet vervelen met deze film. De karakters worden goed uitgewerkt en de relatie tussen de twee hoofdpersonen wordt verder uitgediept. Iets wat heel belangrijk is bij een animatiefilm is uiteraard de animatie. Hier is dit gemaakt door middel van een combinatie van motion capture, waarbij de optredens van echte acteurs gescand werden in de computer, en met de computer getekende beelden. De getekende beelden zijn rijk aan detail en mooi vormgegeven. Echt realistisch zijn de beelden niet te noemen, maar dit kan ook een bewuste keuze van de makers geweest zijn. Ook op dit gebied geen reden tot klagen dus en deze film is dan ook aan te raden voor de echte animefan. De film kan echter geen topper genoemd worden, hiervoor zijn de dialogen te matig en komt het verhaal soms wat traag op gang.

Genre: Actie, Animatie, Science fiction
Speelduur: 104 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - Kantonees
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321906200664

• Team-up John Woo And Shinji Aramaki
  • Animating Ex Machina
  • The Appleseed Chronicles
  • East Meets West

De uitgave heeft een 1.78:1 beeldformaat, een kleine wijziging ten opzichte van het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Op deze HD uitgave staat de film met de originele beeldsnelheid van 24 beelden per seconde, dus je hebt geen last van de vier procent versnelling zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc.

Animatiefilms zien er doorgaans erg goed uit in High Definition en ook de transfer van Appleseed Ex Machine ziet er goed uit. De kleuren ogen bijvoorbeeld bijzonder fraai en goed verzadigd. Het beeld is wat soft van aard, vooral voor een HD transfer. Vergeleken met andere animatiefilms op dit formaat komt het geheel te soft over, maar dit is grotendeels te wijten aan de manier waarop de film gemaakt is. De transfer laat redelijk wat detail zien, zowel in de voorgrond als de achtergrond. De overzichtsscènes van Olympus laten veel kleine details zien. Close-ups laten wat minder detail zien, maar ook dit is veroorzaakt door de manier van animeren. De donkere scènes zijn goed te volgen dankzij een goed contrast en schaduwdetail. Ook het zwartniveau is prima en de verschillende tinten zwart worden goed weergegeven. Artefacten zijn nauwelijks een probleem en zaken als filmgrain en beeldruis komen niet voorbij. Soms is er wat aliasing aanwezig, maar niet genoeg om echt problemen te veroorzaken.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op de uitgave zijn drie audiotracks te vinden die voor ons van toepassing zijn. De originele Japanse soundtrack en een nagesynchroniseerd Engelse soundtrack staan op de schijf in het formaat Dolby Digital 5.1 (640 kb/s). Geen High Defintion tracks dus en dat is zeker een gemis. De tracks klinken ruim voldoende, maar een lossless gecomprimeerde of een ongecomprimeerde track hadden zeker meer detail laten horen. De tracks maken goed gebruik van alle aanwezige kanalen, vooral tijdens de actiescènes. Hier zijn de effecten te horen uit de achterkanalen in split-surround. De dialogen klinken helder en komen netjes uit het middenkanaal. De voorkanalen laten een breed stereogeluid horen waarbij de muziek en overige geluiden goed tot hun recht komen. Het LFE kanaal laat een diep laag horen dat de actiescènes goed ondersteunt. De tracks zijn goed gemixed en de scheiding tussen de kanalen is goed gedaan. Voor de mensen die dit kunnen waarderen is er ook een nagesynchroniseerde Nederlandse track aanwezig, die in Dolby Digital 2.0 formaat op de schijf staat. Deze track kan echter niet tippen aan de originele track en zelfs niet aan de Engelse track. Het Nederlandse geluid geeft de film een te hoog Nickelodeon gehalte.

Na het invoeren van de schijf wordt direct gestart met de film. Voor het instellen van de taalkeuze, ondertitels en het bekijken van de extra’s is er een pop-up menu aanwezig. Dit menu wordt over het actieve beeld weergegeven zonder de weergave van de film te stoppen. Alle extra’s worden weergegeven in de resolutie 1080i.

Producent Joseph Chou levert commentaar tijdens de film, samen met anime-expert Jerry Beck. Beck interviewt als het ware Chou, die veel vertelt over het maken van de film. Het verhaal, de animatie en de wereld waarin het verhaal zich afspeelt komen ruimschoots aan bod.

Team-up: John Woo And Shinji Aramaki (16 min.)
Zoals de naam al doet vermoeden gaat deze extra in op de samenwerking tussen producent John Woo en regisseur Shinji Aramaki. Door middel van interviews met de makers, waaronder animators, krijgen we een aardig beeld hoe deze film tot stand kwam en de rol van beide mannen in dit proces.

Revolution: Animating Ex Machina (18 min.)
Hier krijgen we te zien met welke technieken de animatie gemaakt is. Ook worden er vergelijkingen gemaakt met het eerste deel en krijgen we op deze manier te zien welke vooruitgangen zijn geboekt in de wereld van animatie.

The Appleseed Chronicles (19 min.)
Een blik op de originele manga van Shirow Masamune, de inspiratie voor de twee Appleseed films. Het verhaal van deze manga wordt bekeken en welke invloed dit werk had op de animewereld. De bedenker komt aan het woord door middel van quotes die voorgelezen wordt, de beste man verschijnt niet in beeld.

East Meets West (18 min.)
In Amerika wordt andere aangekeken tegen anime dan in het verre oosten en hier krijgen we te zien wat deze verschillen zijn. Ook horen wat de Amerikaanse beleving heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van anime.

Appleseed Ex Machina is het tweede deel in de animetrilogie van regisseur Shinji Aramaki. De film vertelt het verhaal van Deunan en Briareos, een stel dat samen werkzaam is bij de elite-eenheid E.S.W.A.T. Briareos is gewond geraakt tijdens de Derde Wereldoorlog waarbij grote delen van de aarde vernietigd werden. Hierdoor bestaat hij grotendeels uit mechanische onderdelen, iets dat hun relatie bemoeilijkt. Wanneer de stad Olympus het doelwit van terroristische aanvallen, moet het duo aan de slag om deze aanvallen te stoppen. De komst van een nieuwe partner maakt dit allemaal nog extra moeilijk. De fans van anime zullen zich niet vervelen met deze prent. Het verhaal is onderhoudend, bevat veel actie en de karakters worden goed uitgewerkt. De animatie is goed verzorgd, hoewel niet echt realistisch. De matige dialogen en het trage verhaal voorkomen dat deze film een echte topper wordt, maar voor de fans valt er genoeg te beleven. Beeld en geluid zijn ruim voldoende, hoewel er geen High Definition geluidsformaten aanwezig zijn. De uitgave wordt compleet gemaakt door enkele extra’s die een kijkje geven in het maken van de film.