Saw IV

18-07-2008

4.2

Saw IV (Blu-ray)

De uitvinder van de bizarre moordwerktuigen is dood. Jigsaw (Tobin Bell) is overleden, maar houden zijn gruwelijke spelletjes hiermee op te bestaan? Het lijkt er op van niet want tijdens de autopsie op het lichaam van Jigsaw wordt er een bandje gevonden dat verstopt zat in zijn maag. Rechercheur Hoffman (Costas Mandylor) krijgt op het bandje te horen dat Jigsaw nu eigenlijk pas is begonnen. Wanneer politieagent Rigg (Lyrig Bent) verdwijnt, lijken de woorden van Jigsaw uit te komen. Twee FBI-agenten, Strahm (Scott Patterson) en Perez (Athena Karkanis), doen onderzoek naar de moord op politieagente Kerry (Dina Meyer), die het slachtoffer werd van één van de vallen van Jigsaw. Het verdwijnen van Rigg zorgt ervoor dat de twee agenten een spoor van dood en verderf moeten volgen en moeten proberen hem te vinden voordat nog meer mensen de dood zullen vinden. Is dit een laatste ziekelijke spel van Jigsaw of is er iemand die hem hielp en nu zijn werk voortzet?

In Hollywood is het de gewoonte bepaalde horrorfilms flink uit te melken door er meerdere vervolgen van te maken. Bepaalde filmseries bevatten maar liefst acht of negen delen en ook met de Saw films lijkt het die kant op te gaan. We zijn inmiddels aangekomen bij het vierde deel en deel vijf staat alweer in de steigers. Het niveau van de films zakt met het uitkomen van elk nieuw deel, maar toch is ook dit derde vervolg leuk genoeg om een aankoop te rechtvaardigen. De moordenaar uit de vorige films is dood, maar dat betekent dus niet dat er een einde komt aan zijn ziekelijke spelletjes. De makers hebben een overtuigende manier gevonden om hem vanuit het graf nog even doortrapt en gedreven te laten zijn. De prent begint goed met de autopsie op het lichaam van Jigsaw. Deze ingreep wordt volle glorie getoond en zal de echte fans van gore doen smullen. Kosten nog moeite worden gespaard om deze scene zo echt mogelijk te laten lijken en het moet gezegd worden, de effecten zien er prachtig uit. In het lichaam van Jigsaw wordt een bandje gevonden, waarop hij te kennen geeft nu pas echt begonnen te zijn. Vervolgens wordt agent Rigg, die we nog kennen uit de voorgaande delen, op pad gestuurd om Jigsaw te helpen met het afmaken van zijn laatste klus. Ook krijgen we nu meer informatie over het leven van de moordenaar, dit door middel van flashbacks. Zijn vrouw wordt ondervraagd door de politie en dit geeft de makers de kans om ons meer te weten te laten komen over het doen en laten van Jigsaw en hoe hij kon veranderen in de zieke geest die hij was. Dit is een goede toevoeging en zorgt ervoor dat ook deze film interessant blijft voor de fans. Verder worden er nog enkele zaken uitgelegd die we in de vorige delen voorbij hebben zien komen. Veel belangrijke informatie dus voor de echte fan, maar de reden dat de fans deze films kijken, is omdat ze vol zitten met gore en knap bedachte manieren om iemand dood te maken. Aangezien we al aangekomen zijn bij het vierde deel, hebben we al veel creatieve manieren gezien om iemand zijn laatste adem uit te laten blazen. Toch weten de makers ons weer te verrassen met enkele fraaie vallen die bovendien allemaal prachtig werken. De schrijvers van de prent moet of veel fantasie hebben of zelf ook een duistere kant, want de vallen die we deze maal voorbij zien komen gaan soms vrij ver. We zullen uiteraard niets verklappen, dit moet men allemaal met eigen ogen zien. De effecten zien er verder ook goed uit en dit is ook wel belangrijk, aangezien de makers gewoon alles vol in beeld laten zien. Geen problemen dus op dit vlak en het algehele uiterlijk van de film is goed verzorgd. De leden van de cast zetten allemaal een goede rol neer en ruim voldoende voor een project zoals deze. Tobin Bell herhaald uiteraard zijn rol als Jigsaw en doet dit op zijn bekende wijze. Saw IV is een film die uiteraard aan te raden is voor de fans van de serie. Zij zullen niet teleurgesteld zijn in het geboden materiaal en zolang het niveau zo blijft, kunnen we alleen maar zeggen: kom maar op met deel vijf!

Dutch Filmworks heeft Saw IV eerder op DVD uitgebracht en is dus nu verkrijgbaar als Blu-ray Disc. De DVD bevat de Uncut versie van de film, de Blu-ray Disc niet. Hier is de bioscoopversie van de film aanwezig en deze duurt enkele minuten korter en er is hier minder gore te zien. Onze recensie van de DVD is hier te lezen.

Genre: Horror
Speelduur: 92 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • PCM 7.1 - Engels
EAN: 8715664055038

• Behind the Scenes
  • Deleted Scene
  • Interview: Cast & Crew
  • Props Of Saw IV
  • Jigsaw’s Traps
  • Darren’s Video Diary

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1920*1080p, waarbij het beeld progressief opgebouwd is. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Zoals al te lezen was in onze recensie van de DVD uitgave, heeft Saw IV een sterk aangepast stilistisch beeld. De kleuren ogen uitgewassen en sommige scènes lijken geheel zonder kleur. Behalve het bloed in de film is lekker rood van kleur en dat valt bij deze Blu-ray uitgave nog meer op. Iets dat ook meer opvalt is het veelvuldig aanwezige grain. Door de verhoogde scherpte is dit duidelijker zichtbaar. Deze zelfde scherpte is ruim voldoende en een vooruitgang ten opzichte van de DVD. De donkere scènes zijn beter te volgen dankzij het betere schaduwdetail en het beeld bevat meer diepte. De algehele beeldkwaliteit is een lichte vooruitgang ten opzichte van de DVD, maar niet zoals we gewend zijn van sommige titels op dit formaat. Veel is echter toe te schrijven aan het uiterlijk van de film.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op het gebied van geluid heeft Dutch Filmworks kosten noch moeite gespaard en we krijgen maar liefst twee HD audioformaten voorgeschoteld. De originele Engelstalige soundtrack is op de schijf te vinden als een ongecomprimeerde LPCM 7.1 track (gemiddelde bitrate 6.1 Mb/s) en een DTS HD Master Audio 7.1 track (gemiddelde bitrate 1.5 Mb/s).

Beide tracks zijn een vooruitgang ten opzichte van de DVD en klinken erg goed. Ondanks de twee HD tracks krijgt het geluid toch niet de volle score en dit door het feit dat het geluid soms gewoon te luid is en er van enige subtiliteit geen sprake is. Dit komt vooral door de manier waarop het geluid gemaakt is door de makers van de film, de twee tracks halen namelijk het onderste uit de kan voor wat betreft deze film. De makers slaan ons constant om de oren met harde geluiden die ons schrik moeten aanjagen en ook bestaat de soundtrack uit harde rockmuziek die de beelden op het scherm moet ondersteunen. De surrounds zijn dan ook bijna de gehele film actief, met effecten of in lichte mate muziek. De extra achterkanalen geven de film meer ruimtelijkheid en als kijker waan je je middenin de actie. De frontspeakers laten de muziek ook horen, maar nu harder en met een betere scheiding. De dialogen zijn ondanks al het geweld prima te volgen, maar het geluid had hier iets harder gemogen. Het LFE kanaal laat het laag horen en ook hier vaak volume over dosering. Al met al twee prima tracks die weinig voor elkaar onder doen. De PCM laat een iets betere detaillering horen, dit door de hogere bitrate.

Na het opstarten van de schijf verschijnt er een menu waarin alle keuzes gemaakt kunnen worden, zoals het geluid en de ondertiteling. Tijdens de film is het menu ook op te roepen en wordt er gebruik gemaakt van een pop-up menu dat over het actieve beeld wordt weergegeven. De film wordt dus niet onderbroken tijdens het raadplegen van dit menu. De extra’s zijn vrijwel gelijk aan die op de DVD, maar op deze uitgave ontbreekt het audiocommentaar. Er ontbreken nog enkele extra’s maar die zijn stukken minder interessant dan het commentaar.
Alle extra’s hebben een 1080p resolutie, maar zijn niet beeldvullend. De beelden worden namelijk weergegeven in een kader, waardoor de beelden verkleind worden weergegeven.

Props Of Saw IV (8min.)
In deze featurette krijgen we te zien welke props de makers gebruikt hebben en hoe deze gemaakt of gevonden zijn. Zo komen er enkele wapens voorbij, maar ook het varkensmasker en uiteraard het namaaklichaam van Jigsaw dat gebruikt wordt bij de scene waarin er autopsie gepleegd wordt op de moordenaar.

Darren’s Video Diary (33 min.)
Een videodagboek waarbij de makers worden gevolgd tijdens het voorbereiden en maken van de film. Interessant om te zien aangezien de nodige zaken fout gaan en duidelijk wordt dat niet alles loopt zoals het zou moeten bij het maken van een film zoals deze.

Behind The Scenes (7 min.)
Hier kijken we mee tijdens de opnames van enkele scènes. We zien de regisseur de scènes doornemen met de acteurs en de daadwerkelijke opnamen. Er wordt verder geen tekst of uitleg gegeven en we kijken als het ware mee over de schouders van de makers.

Deleted Scene (45 sec.)
Hier is één verwijderde scene te bekijken die gaat over de agenten van de FBI die wat bewijzen doornemen.

Jigsaw’s Traps (16 min.)
In de film zijn weer de nodige vallen te zien waarin Jigsaw zijn slachtoffers voor de keuze stelt om te leven of te sterven. De makers vertellen hier hoe deze vallen gemaakt en bedacht zijn of wat ze wilden bereiken met een bepaalde val.

Interviews Cast & Crew (39 min.)
Dertien filmfragmenten waarin leden van de cast en crew aan het woord komen. Onder andere Tobin Bell, regisseur Darren Lynn Bousman en acteurs Lyriq Bent en Scott Patterson komen aan het woord. Alle betrokkenen vertellen iets over hun rol bij het maken van de prent en hoe het was om hieraan mee te werken.

Vijf trailers van Dutch Filmworks uitgaven.

Met Saw IV gaan de makers verder waar ze bij deel drie gebleven waren. Jigsaw is dood maar het blijkt dat dit niet het einde van zijn zieke spelletjes betekent. Hij heeft nog enkele vallen opgezet voor enkele mensen of heeft hij toch nog een handlanger die zijn werk voortzet? Dit vierde deel uit de bekende serie voldoet weer prima en de fans zullen dan ook niet teleurgesteld worden. Naast de nodige gore en ingenieuze vallen, krijgen we deze keer ook wat meer te weten over de mens achter de koelbloedige moordenaar Jigsaw. Door middel van flashbacks krijgen we te zien hoe hij kon veranderen in de gek die we hebben leren kennen tijdens de eerste drie films. Dit voegt het nodige toe en zorgt ervoor dat de film geen herhalingsoefening wordt van de eerdere delen. Een aanrader dus voor de fans. De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is een verbetering ten opzichte van de DVD, maar niet in grote mate. Dit komt voornamelijk door de manier waarop de film geschoten is. Op het gebied van geluid krijgen we twee HD audiotracks die erg goed klinken. De extra’s zijn vrijwel gelijk aan die op de DVD, alleen missen we hier het audiocommentaar. Ook is op deze uitgave de bioscoopversie van de film aanwezig, in tegenstelling tot de Uncut versie op de DVD.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.