Dirty Harry

04-08-2008

8.1

Dirty Harry (Blu-ray)

De Amerikaanse stad San Francisco wordt geteisterd door een psychisch gestoorde seriemoordenaar. De moordenaar die zichzelf Scorpio (Andrew Robinson) noemt eist een losgeld van US$ 100.000 van de stad om het moorden van onschuldige slachtoffers te voorkomen. Harry Callahan (Clint Eastwood), inspecteur bij de afdeling Moordzaken, wordt op de zaak gezet. Als de val die Harry heet uitgezet om de psychopaat te grazen te nemen op niets uitloopt, verlegt Scorpio de eis en verhoogt het losgeld met nog eens US$ 100.000. Als het geld niet op tijd bij Scorpio wordt afgeleverd zal een veertien jarig oud meisje op gruwelijke wijze sterven. Scorpio heeft een ingenieus plan uitgedokterd om het geld bij hem te krijgen zonder dat hij daarbij ontmaskerd zal worden. Via diverse telefooncellen, die verspreid over de stad zijn opgesteld, draagt hij Harry op om zich steeds binnen vier minuten van de ene plek naar de andere plek te begeven om zodoende de uiteindelijke plaats van de overdracht van het losgeld geheim te houden en om er zeker van te zijn dat Harry geen assistentie kan krijgen van zijn collega’s. Aan de hand van het signalement weet Harry de verblijfplaats van Scorpio te achterhalen en overmeestert hij de killer. Echter, lang kan hij niet genieten van de triomf want Scorpio wordt door Justitie vrijgelaten vanwege onvoldoende en op illegale wijze verkregen bewijs. Dirty Harry moet oppassen want Scorpio zint op wraak...

Dirty Harry is de eerste van vijf films waarin Clint Eastwood gestalte geeft aan het karakter Harry Callahan, een harde en eigenzinnige rechercheur van de politie. Hij heeft de bijnaam Dirty Harry gekregen omdat hij op geheel eigen wijze zijn werk doet en het niet zo nauw neemt met de rechten van een verdachte. Deze werkwijze brengt hem nogal eens in de problemen, maar de aard van het beestje is moeilijk te veranderen. Clint Eastwood liet met deze film zien dat hij meer kan dan alleen maar zwijgzame cowboys spelen en hij gaf zijn carrière een nieuwe impuls. Het verhaal van deze eerste Dirty Harry film draait om een psychopathische seriemoordenaar die willekeurig mensen neerschiet in de straten van San Francisco. Harry Callahan wordt op de zaak gezet en hij weet de moordenaar in eerste instantie ook te pakken, maar zijn manier van omgaan met verdachten, werkt eigenlijk gelijk tegen hem. De moordenaar komt vrij en zint nu op wraak. De film is geregisseerd door Don Siegel en hij heeft met Dirty Harry een film gemaakt die moeiteloos de tand des tijd heeft doorstaan. Nog altijd weet de prent te vermaken en het verhaal is spannend en onderhoudend. Het optreden van Clint Eastwood draagt hier ook aan bij en zijn rol is nog altijd ijzersterk. Harry Callahan staat synoniem voor cool en Eastwood straalt dit uit in elke scene. Het personage is feitelijk wat over the top, maar Eastwood speelt op een manier die toch weet te overtuigen. De spitsige oneliners en Magnum 44 zijn inmiddels onlosmakelijk verbonden met het karakter en Harry Callahan staat eigenlijk niet eens zo ver verwijderd van de rollen die Eastwood speelde in de vele westerns waarin hij te zien was. Ook hier speelt hij een zwijgzame held die zijn daden liever laat spreken dan zijn woorden en hij is iemand die zijn pistool het werk laat doen. Eastwood krijgt prima tegengas van Andrew Robinson die de zieke moordenaar Scorpio speelt. Hij heeft de rol zich helemaal eigen gemaakt en de waanzin is in zijn ogen te lezen. De scènes waarin beide mannen te zien zijn staan bol van de spanning en hun onderlinge chemie is erg sterk. De film is geheel op locatie opgenomen in San Francisco, een stad met veel bijzondere en kenmerkende architectuur. Dit geeft de prent een eigen gezicht en alles is mooi in beeld gebracht. 37 jaar na dato heeft Dirty Harry weinig aan kracht ingeboet en de film weet nog altijd te vermaken en te overtuigen. De prent is dan ook nog altijd een aanrader voor elke filmfan en in het bijzonder voor mensen die houden van spannende actiethrillers.

Warner heeft Dirty Harry eerder op DVD uitgebracht als onderdeel van de Clint Eastwood Collection. Onze recensie van de film op DVD is hier te lezen als onderdeel van de gehele Dirty Harry boxset.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 1971
Speelduur: 102 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 1.0 - Portugees
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, En vele andere
EAN: 7321906115241

• Interviews
  • Dirty Harry: The Original
  • Dirty Harry’s Way
  • The Long Shadow Of Dirty Harry
  • Clint Eastwood: The Man From Malpaso
  • Clint Eastwood: Out Of The Shadows

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1920*1080p, waarbij het beeld progressief opgebouwd is. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op deze Blu-ray Disc is 102 minuten tegenover 98 minuten op de DVD.

Warner heeft de transfer van de film opgeknapt, speciaal voor deze uitgave op Blu-ray Disc. Het resultaat is een beeldkwaliteit die prima is voor een film uit 1971. De leeftijd van de prent komt nog wel naar voren en dit vooral in enkele softe momenten. Ook zijn de kleuren niet zo fel als recente projecten en grain is regelmatig aanwezig. De transfer laat meer detail zien en vooral de overzichtsscènes van de San Francisco zien er prachtig uit. Ook close-ups laten meer detail zien en elke rimpeltje en oneffenheid is te zien in de gezichten van de acteurs. De donkere scènes zijn soms wat moeilijk te volgen, maar dit is een oorzaak van de manier van filmen. Schaduwdetail is nog altijd een verbetering ten opzichte van de DVD uitgave. Naast de filmgrain zijn er geen artefacten aanwezig. Samenvattend kunnen we zeggen dat dit een prima transfer is voor een film van 37 jaar oud. Enig minpunt is feitelijk dat de kwaliteit iets teveel varieert over de speelduur van de film. Het ene moment is het beeld mooi scherp en het andere moment oogt het geheel wat soft. Dit is ook het geval bij de kleuren, het ene moment zijn ze mooi fel en het moment ogen ze uitgewassen. De beeldkwaliteit is nog altijd beter dan de DVD uitgave en laat goed zien wat High Definition kan doen voor een oudere film. Een nette voldoende dus voor deze transfer.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is in twee smaken op deze Blu-ray Disc te vinden, namelijk een Dolby TrueHD 5.1 track (48kHz/24-bit) en een standaard Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s). Het geluid van de film is afkomstig van de originele monotrack, die spijtig genoeg niet op deze uitgave te vinden is. Het geluid is verder gerestaureerd en opnieuw gemixed om een 5.1 track te verkrijgen. De beperkingen van de originele monotrack blijven echter hoorbaar en dit vooral in de beperkte dynamiek. Het geluidsbeeld richt zich voornamelijk op de voorste kanalen, waarbij de surrounds slechts op enkele momenten gebruikt worden om effecten weer te geven. Verder klinken deze effecten soms wat onnatuurlijk en zijn ze duidelijk speciaal voor deze tracks in de surroundspeakers geplaatst. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten het overige geluid horen en de muziek klinkt prima. Het LFE kanaal ondersteunt enkele scènes, maar ook hier in beperkte mate. De tracks klinken verder mooi helder en er zijn geen beschadigingen of ruis aanwezig. Twee tracks die voldoende zijn voor een uitgave zoals deze, maar zo hier en daar hun beperkingen hebben. De Dolby TrueHD track is duidelijk de betere van de twee en hier is meer detail hoorbaar in het hoog.

Na het invoeren van de schijf in je speler wordt direct met de film gestart. Er is geen hoofdmenu aanwezig en alle instellingen zijn te regelen via een pop-up menu. Dit menu wordt over het actieve beeld weergegeven zonder de film te onderbreken. Aan het einde van de film schakelt de schijf naar een menu voor de extra’s. Alle extra’s worden weergegeven in 480i/p.

Richard Schickel, schrijver van een biografie over Clint Eastwood, geeft commentaar tijdens de film. Hij geeft veel informatie over de film en over Clint Eastwood en de man weet duidelijk veel van zijn favoriete acteur in kwestie. Hij behandelt verder vrijwel alle aspecten van het maken van de film en de controverse die ontstond rond de prent en het karakter Dirty Harry.

Dirty Harry: The Original (29 min.)
Een terugblik op de eerste Dirty Harry film en zijn opvolgers. We zien interviews met de cast en crew van de films en ook beelden uit de films. Robert Urich, die speelde in het vervolg Magnum Force, presenteert het geheel en deze featurette kan gezien worden als een algehele blik op het fenomeen Dirty Harry.

Dirty Harry’s Way (7 min.)
Deze featurette stamt uit 1971 en is in feite een korte promo ten behoeve van de film. Niet echt bijzonder interessant om te bekijken, behalve dan de beelden van achter schermen met Clint Eastwood en regisseur Don Siegel.

The Long Shadow Of Dirty Harry (25 min.)
Deze featurette is vergelijkbaar met Dirty Harry: The Original, maar hier wordt nog dieper ingegaan op de films en de invloed op de films van de jaren ’70. We zien wederom beelden uit de films en interviews met leden van de cast en crew. Ook komen enkele andere personen aan het woord die vertellen welke invloed de films op hen hadden.

Clint Eastwood: The Man From Malpaso (58 min.)
Vrienden, bekenden, collega’s en bewonderaars van Clint Eastwood geven hun mening over deze bekende acteur en regisseur. We zien zijn carrière in vogelvlucht voorbij komen en de beste man komt zelf ook aan het woord. Interessant om te zien, maar helaas niet helemaal meer correct, aangezien deze featurette stamt uit 1993, rond de productie van Unforgiven. Zijn latere films worden dus niet behandeld.

Clint Eastwood: Out Of The Shadows (86 min.)
Wederom een blik op het leven en de carriere van Clint Eastwood en nu wat meer recent. Deze documentaire stamt uit 2000 en dus meer up-to-date dan de vorige. Ook nu komt Eastwood zelf weer aan het woord en ook veel van zijn vrienden en collega’s. Deze documentaire is net iets beter gemaakt en daarom interessanter om te bekijken.

Interviews (27 min.)
Interviews met leden van de cast en crew van de film en mensen die de film bewonderen. We zien onder andere Clint Eastwood zelf voorbij komen, maar ook acteurs als Hal Holbrook en Robert Urich (beide uit Magnum Force), Joel Cox (editor van verscheidene Eastwood films) en Andrew Robinson. Opvallende naam tussen al deze mensen is die van Arnold Schwarzenegger en hij vertelt hoe Clint Eastwood zijn grote idool was en zelfs de reden dat hij naar Amerika vertrok om een acteercarrière te beginnen.

Trailers van alle vijf de Dirty Harry films.

Dirty Harry is de eerste van vijf films waarin Clint Eastwood gestalte geeft aan het personage van Harry Callahan, een harde en eigenwijze rechercheur van de politie van San Francisco. Hij krijgt het aan de stok met een moordlustige gek die willekeurige mensen op straat neerschiet. Harry weet de gek te pakken, maar zijn harde manier van werken, werkt helaas tegen hem. De moordenaar komt vrij en heeft nu een rekening met Harry te vereffenen. Deze film betekende een nieuwe stap in de carrière van Clint Eastwood en hij staat inmiddels synoniem met het karakter van Harry Callahan, compleet met spitsige oneliners en de grote Magnum .44 revolver. De film weet ook vandaag de dag nog te vermaken en het verhaal is nog altijd vermakelijk en onderhoudend. De acteurs spelen hun rollen prima en de film is fraai in beeld gebracht met mooie opnames van de stad San Francisco. De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is prima en speciaal voor deze uitgave onder handen genomen. Ook het geluid heeft een opknapbeurt gehad, maar de beperkingen van de originele monotrack zijn nog altijd hoorbaar in de nieuwe 5.1 tracks. Tot slot zijn er enkele interessante extra’s aanwezig die deze uitgave verplichte kost maakt voor fans van de film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.