Reservation Road

28-08-2008

8.2

Reservation Road (DVD)

Advocaat Dwight (Mark Ruffalo) rijdt laat op de avond met een behoorlijke snelheid op een donkere weg en let even niet op. Hij moet uitwijken voor een tegenligger en raakt de zoon van Ethan die terplekke overlijdt. Dwight raakt in paniek en besluit na kort te twijfelen om toch door te rijden. Vanaf dat moment leeft hij met een bijna ondraaglijk schuldgevoel. Ondertussen is ook het leven van Ethan (Joaquin Phoenix) en zijn vrouw Grace (Jeniffer Connelly) en dochter Emma (Elle Fanning) volledig ontwricht. Ze gaan ieder op een andere manier om met het enorme verlies. Ethan kan het pas verwerken wanneer de dader gevonden is. De lokale politie boekt maar weinig vooruitgang in het onderzoek en Ethan besluit zijn eigen advocaten in te huren. Een van deze advocaten blijkt Dwight te zijn. Ethan heeft geen idee hoe dicht hij bij de waarheid zit en Dwight wordt continu geconfronteerd met die avond met fatale afloop. Dwight moet nu beslissen of hij de gevolgen van zijn acties gaat dragen of blijft proberen zijn straf te ontlopen. Hij is echter ook bang voor Ethan, die wellicht geen genoegen neemt met de straf die zal worden opgelegd en misschien wel het recht in eigen handen gaat nemen.

Regisseur Terry George is geen nieuwkomer in Hollywood. Hij schreef de scripts voor onder andere In the Name of the Father, Hart’s War en Hotel Rwanda. De laatste film, een indringend drama over etnische zuiveringen in Rwanda, regisseerde hij ook. Voor Reservation Road neemt hij weer de rollen van regisseur en schrijver op zich en heeft hij de beschikking over een topcast met ‘acteerdieren’ als Joaquin Phoenix en Jeniffer Connelly. De film begint direct met de fatale gebeurtenis die de basis vormt van dit verhaal over schuld, de verwerking van verlies en de niet altijd even duidelijke scheidslijn tussen goed en kwaad. Het tempo ligt laag en de film slaagt erin een immer toenemende spanning op te bouwen richting de onvermijdelijke climax. Helaas stelt deze ontknoping enigszins teleur en is de film nogal abrupt afgelopen. Het camerawerk is erg ingetogen en duidelijk ondergeschikt aan de acteerprestaties, die over de gehele linie uitstekend zijn. Voornamelijk Joaquin Phoenix overtuigt volledig als een vader die verscheurd is door verdriet. Daarnaast is het leuk om te zien dat de tienjarige Elle Fanning, het jongere zusje van de al doorgebroken Dakotah Fanning, beschikt over evenveel acteertalent als haar oudere zus. Het enige punt van de kritiek op deze sterke cast is dat de chemie tussen Phoenix en Connelly ontbreekt, wat wellicht gedeeltelijk te verklaren valt door de beperkte screentime die ze samen hebben. De locaties in de film zijn wat saai en het zou zelfs geen probleem zijn om exact hetzelfde verhaal door middel van een toneelstuk te vertellen. Wel is er sprake van een goede instrumentale soundtrack die bepaalde scènes kracht bijzet. Al met al is Reservation Road een drama dat zeker overtuigt en boeit van begin tot einde. Het is daarom een aanrader voor liefhebbers van het betere acteerwerk.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 102 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045214746

Het beeld staat in de originele verhouding van 1.85:1 anamorf op de DVD. De scherpte en het detail van deze transfer zijn beiden ondermaats, zeker voor een recente film als deze. Het beeld geeft soms zelfs een enigszins softe indruk. Vooral in de wide shots is ook het detail ondermaats en in veel donkere scènes zijn de beelden niet altijd even goed te volgen, vanwege het beperkte schaduwdetail. De kleuren zijn doorgaans in orde maar ogen soms lichtjes uitgewassen. Het zwartniveau is prima en ook het contrast is goed. Het beeld is bijna geheel vrij van ongerechtigheden, op een sporadisch vuiltje hier en daar na. Deze storen echter nauwelijks. De film is voorzien van Nederlandse ondertiteling die net iets lager in het beeld had mogen staan. Het lettertype is prima leesbaar en de vertaling is doorgaans goed. Wel is er sprake van slordige foutjes. Zo staat er een paar keer een ‘á’ tussen twee worden, op de plaats waar een spatie had moeten staan.

De DVD is voorzien van 1 geluidstrack, namelijk een Engelse Dolby Digital 5.1 track (bitrate 448kbps). De dialogen zijn essentieel bij een film als deze. Ze komen netjes uit de center speaker en zijn uitstekend hoorbaar. De film kent slechts spaarzame actiemomenten. Op deze momenten produceert de geluidstrack een voldoende ruimtelijk geluidsbeeld met een prima laag. De muziek die de film ondersteunt komt doorgaans ook uit de achterste speakers, wat zorgt voor een prima ambiance. De track stelt helaas wel iets teleur op het gebied van geluidseffecten bij de normale scènes. Al met al doet deze track wat hij moet doen. Niets meer en niets minder.

Deze uitgave van RCV omvat 1 DVD die verpakt zit in een standaard zwarte keepcase. Wanneer je de DVD in de speler plaatst, worden er automatisch een aantal trailers afgespeeld. Daarna begint de film direct, aangezien er geen menu is. Dit is enigszins onhandig, aangezien het hierdoor ook niet mogelijk is om een van de 21 afzonderlijke hoofdstukken te selecteren. Ze zijn gelukkig wel gewoon te bereiken via de volgende scène knop op je afstandsbediening.
Zoals het ontbreken van een menu al doet vermoeden, bevat deze uitgave in het geheel geen extra’s.

Dwight let even niet op terwijl hij s’nachts achter het stuurt zit en veroorzaakt een ongeluk met dodelijke afloop, waarbij een kind komt te overlijden. Hij besluit om door te rijden en wordt sindsdien geplaagd door een bijna ondraaglijk schuldgevoel. Wanneer Ethan, de vader van het kind, Dwight inschakelt als zijn advocaat, lijkt een confrontatie onvermijdelijk. Reservation Road is een sterk drama, waarin de uitstekende acteerprestaties meer dan genoeg compensatie bieden voor het enigszins standaard verhaal en het weinig geïnspireerde camerawerk. RCV heeft de film uitgebracht op een kale DVD zonder een menu en zonder extra’s. De beeldkwaliteit stelt enigszins teleur en de geluidstrack voldoet prima.