In the Line of Fire

12-09-2008

8.5

In the Line of Fire (Blu-ray)

Frank Horrigan (Clint Eastwood) gaat al wat jaartjes mee in de Geheime Dienst. Zijn nieuwe, jonge partner Al D’Andrea (Dylan McDermott) is voor zijn norse karakter gewaarschuwd. Op een avond neemt Frank in een appartement een kijkje, na een klacht van de verhuurster. Tot zijn schrik hangen daar allemaal foto’s van de aanslag op president Kennedy. Frank was toen een van de veiligheidsagenten. Het feit dat hij die dag gefaald heeft in zijn beschermende taak, draagt hij nog als een last met zich mee. De volgende dag is het appartement volkomen leeg, op de foto waarop Frank staat na. Die avond wordt Frank gebeld door een onbekende man, die zegt de bewoner van het appartement te zijn geweest. De man zegt de huidige president van Amerika te gaan vermoorden. De man noemt zichzelf Booth (John Malkovich). Frank geeft bij zijn baas aan dat hij weer in actieve dienst wil meelopen naast de presidentiële auto. Ondanks zijn al hoge leeftijd wordt Frank toegewezen als veiligheidsagent. Hij werkt daarin nauw samen met agent Lilly Raines (Rene Russo). Ondertussen blijft Booth Frank opbellen om met hem te praten over de aanslag op Kennedy en Frank’s falen daarbij. Frank doet verwoedde pogingen om de identiteit van Booth te achterhalen, want hij laat het geen tweede keer gebeuren dat een president tijdens zijn wacht wordt vermoord.

Regisseur Wolfgang Petersen maakt In the Line of Fire zo’n vijftien jaar geleden. De film heeft in deze periode nog niets aan kracht ingeboet. Petersen heeft met In the Line of Fire een fraaie karakterstudie gemaakt waarin hoofdrolspelers Clint Eastwood en John Malkovich excelleren. Los van alle goede bijrollen die er zijn, het draait toch vooral om Clint Eastwood en John Malkovich. En beide zetten een prachtig gespeelde rol neer. Clint Eastwood als de degelijke, onverstoorbare geheim agent en John Malkovich als de intrigerende, duivelse moordenaar in spé. Het psychologische spel dat tussen beide ontstaat is het sterke onderdeel van de film. Natuurlijk zijn de spannende scène, met bijvoorbeeld een achtervolging over de daken van hoge gebouwen, een prima spanningsverhogend element. En is er natuurlijk traditioneel een hogere leidinggevende die het allemaal maar niks vindt. Dat alles hoort erbij. Maar centraal staat de langzaam opbouwende psychologische spanning tussen de geheim agent en de man die de president wil vermoorden. Clint Eastwood is met zijn 63 jaar ten tijde van het filmen ook fysiek overtuigend een ‘secret agent’ op leeftijd. Oorspronkelijk zou de rol van Frank Horrigan gespeeld worden door Robert Redford, maar die verliet voortijd het filmproject. De rol werd toen aan Sean Connery aangeboden, maar die weigerde. En gelukkig maar zou je zeggen, want ik kan me geen betere acteur voor deze rol voorstellen dan Clint Eastwood. Datzelfde geldt ook voor John Malkovich, ook hier een uitstekende casting. Malkovich kreeg voor zijn rol een Oscar nominatie, een Golden Globe nominatie en nog enkele andere nominaties. Rene Russo speelt de vrouwelijke agent Lilly Raines. Haar rol, die eerder aan Sharon Stone en Glenn Close was aangeboden, komt niet goed uit de verf en blijft niet meer dan het accentueren van de gevoelige kant van het karakter van Clint Eastwood. De film is van muziek voorzien door meestercomponist Ennio Morricone. Morricone kreeg hiervoor in 1994 een Ascap Award. Scriptschrijver Jeff Maguire kreeg voor het verhaal en script voor de film ook diverse nominaties, onder ander ook voor een Oscar. De Duitse regisseur Wolfgang Petersen liet met In the Line of Fire zien dat hij actie en spanning goed kan combineren met inhoud. En daarmee een van zijn betere films heeft gemaakt, die je als kijker blijft boeien.

Sony Pictures heeft In the Line of Fire in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. In deze recensie bespreken we deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een korte vergelijking met de eerdere Collector’s DVD uitgave, die je hier nog eens kunt nalezen.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 1993
Speelduur: 129 min
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Portugees
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
EAN: 8712609594324

• Audiocommentaar regisseur
  • Featurettes
  • Previews
  • BD Live
  • Behind the Scenes with the Secret Service
  • The Ultimate Sacrifice

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De kwaliteit van het High Definition beeld is erg mooi. Wat direct opvalt is de grote kleurrijkdom en de uitstekende kleurverzadiging van het beeld. Met een nog meer sprekend beeld worden de fraaie beelden op filmische wijze zeer kleurrijk weergegeven. Scherpte en detaillering van het beeld zijn zeer goed. Het beeld is zeer gedetailleerd, zowel in de voorgrond als in de achtergrond. Hierdoor heeft het beeld een fraaie diepte, dat gecombineerd met de fraaie kleuren een filmisch beeld oplevert. Ondanks de al weer wat ouder leeftijd van de film is het beeld geheel vrij van ongerechtigheden. Edge enhancement en lichte filmgrain, dat we bij de gewone DVD in lichte mate konden waarnemen, zijn nu volledig afwezig. Kortom, een overtuigende HD beeldpresentatie. De film is opgedeeld in 28 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en haarscherp lettertype. De ondertiteling staat geheel onder in het beeld geplaatst.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is op deze Blu-ray Disc uitgave te beluisteren als een lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz).
De van origine Dolby Stereo geluidsmix is eerder als opnieuw gemixt naar een Dolby Digital 5.1 surroundmix. Omdat de film voornamelijk uit dialogen bestaat, die prima verstaanbaar uit het centerkanaal komen, ligt de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen. De surround kanalen worden effectief gebruikt voor het ruimtelijke karakter van de muziek en enkele omgevingsgeluiden. De dialogen klinken helder en zijn zeer goed te volgen. Dankzij de hoge kwaliteit Dolby TrueHD track is elk subtiel geluidje in de soundtrack te horen. Het surroundkarakter van de soundtrack komt vooral bij de filmmuziek tot uiting, die een mooi breed stereo geluidsbeeld heeft. Ook het aandeel laag in de filmmuziek is goed, waardoor de soundtrack lekker vol klinkt. Vergeleken met de DVD uitgave klinkt de soundtrack gedetailleerder en meer ruimtelijk.

De Blu-ray Disc start met reclametrailers voor Sony Pictures Blu-ray Disc uitgaven. Daarna wordt het geanimeerde menuscherm getoond, dat voorzien is van achtergrondmuziek. Tijdens de film wordt het menu als pop-up getoond, zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als Collector’s Edition DVD uitgave. De extra’s nu slechts in 480i/p (NTSC) resolutie, wat vergeleken met de DVD een kleine achteruitgang in resolutie is. Alle extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.