Sex Pistols – The Filth and the Fury

Wilbert Rietman
30-09-2008

7.5

Sex Pistols – The Filth and the Fury (DVD)

The Filth and the Fury handelt over de opkomst en ondergang van de legendarische punkband Sex Pistols. De band was in totaal twee jaar en twee maanden bij elkaar en nam slechts één volledig studioalbum op. Ondanks alles lieten ze toch hun sporen na in de moderne muziekgeschiedenis. Ook al was punkrock al iets eerder uitgevonden door de Amerikaanse broeders van de Ramones, de Sex Pistols gaven er een Brits arbeiderstintje aan met een hoog ‘Fuck You’-gehalte. De hier besproken film laat veel beelden zien van het Groot-Brittannië uit die tijd in combinatie met diverse archiefbeelden van de Sex Pistols. Dit geheel wordt artistiek afgewisseld met interviews van de nog levende betrokkenen en beelden van Shakespeare-verfilmingen. Op deze manier wordt getracht de ware aard van de punk toen weer te geven.

De meningen over de Sex Pistols zijn nogal verdeeld. Of je houdt van ze of je haat ze. Dit was al zo in hun gloriejaren tussen 1975 en 1978 als nu. Indertijd waren de reacties wel een stuk heftiger als in het heden. De band bestond uit zanger Johnny Rotten (wiens echte naam John Lydon was), gitarist Steve Jones, drummer Paul Cook en bassist Glen Matlock. Deze laatste werd in 1977 vervangen door de bekendere Sid Vicious. Over het leven van deze laatste (en ook min of meer over de Sex Pistols) verwijzen wij graag naar de gelauwerde biopic Sid and Nancy met Gary Oldman in de rol van de inmiddels overleden Vicious.
De groep werd indertijd door elkaar gebracht door Malcolm McLaren. Deze man had een kledingzaak in Londen waar de leden veel rondhingen. Ook was hij al manager geweest van The New York Dolls. In eerste instantie werd hij gevraagd om manager te worden van een andere band van Cook en Jones. Uit deze band ontstonden uiteindelijk de legendarische Sex Pistols. De band begon met optreden en kregen in 1976 hun eerste platencontract voorgelegd door EMI. Op dit label brachten ze hun eerste single Anarchy in the U.K. uit. Na een optreden in de Today Show werd de groep voorpaginanieuws. Op de Britse publieke televisie werden ze immers onder invloed geïnterviewd en gebruikten ze veel schuttingtaal. Gevolg was dat de goede klasse hun afkeer toonden aan de band, terwijl de arbeidersklasse de heren in hun armen sloot. Vanaf toen kwamen ze steeds vaker (negatief) in het nieuws. Zo zouden de heren het podium onderkotsen en in het publiek spugen. Dit had als gevolg dat EMI het contract verbrak. Dit was niet de laatste keer dat een platencontract werd ontbonden en telkens kwam de band (lees: Malcolm McLaren) er rijker uit. Toen in 1977 Vicious bij de band kwam, brak hun hoogtepunt aan. Bij de viering van het vijfentwintigjarig jubileum van koningin Elizabeth II brachten ze de single God Save the Queen uit. Dit werd op basis van verkoopcijfers hun enige nummer 1 hit, maar dit mocht niet worden vermeld door de pers. Zo bleef de hoogste positie van de hitlijst die week blanco in het Verenigd Koninkrijk. Ook kwam dat jaar hun album Never Mind the Bollocks, Here’s the Sex Pistols uit. Tijdens de Amerikaanse tour van de band, stapte Rotten eruit. Laatste wapenfeiten van de band waren een versie van My Way als single met Vicious op zang en een film The Great Rock ’n Roll Swindle. Hierna viel het doek voor de band. In 1979 overleed Vicious aan een overdosis. De band kwam hierna nog enkele malen bij elkaar voor lucratieve reünieoptredens.
In 2000 kwam (videoclip)regisseur Julien Temple met de hier besproken documentaire The Filth and the Fury. Temple was ook betrokken bij eerder films en documentaires over de Sex Pistols, waaronder The Great Rock ’n Roll Swindle. Hij heeft er een nogal artistiek stukje film van gemaakt die niet door iedereen te verteren valt. Zo is het in de eerste plaats bijna een vereiste om bekend te zijn met de band. We zien de nog overgebleven leden en McLaren alleen in het donker (zie screenshot 2) zonder echte introductie. Zo is het vaak gissen wie er spreekt, wat moeilijk is als je de leden niet kent. Vicious is ook te bewonderen op oude beelden. Meestal is hij onder invloed en hangt zijn ondergang als een wolk boven hem hier. Ook laat Temple in hoog tempo beelden op de kijker los, bestaande uit nieuwsbeelden van toentertijd, archiefbeelden van de band op allerlei plaatsen, de recente interviews en beelden van klassieke Shakespeare-verfilmingen. Als door deze vorm is heen geprikt, blijft er een eerlijk commentaar over op de groep in kwestie en zijn tijd. Wellicht niet geschikt voor de leek op dit gebied, maar fans van de band mogen er gerust een puntje voor de inhoud bij optellen.
Deze DVD is al eerder verschenen, maar nu opnieuw uitgebracht op het nieuwe muzieklabel van A-film, Inside the Music.

Genre: Muziek
Jaar: 2000
Speelduur: 103 min
Verpakking: Digipack
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777924624

• Forthcoming Titles

A-film heeft de film in het originele 1.85:1 formaat op de DVD uitgebracht, maar dan niet anamorf. Dat het getoonde niet anamorf is, betekent een verlies aan beeldlijnen en hiermee een verlies aan detail. Het beeld oogt niet altijd even scherp, wat te maken heeft met het gebruik van oude nieuwsbeelden vermengd met beelden uit de eerder verschenen The Great Rock ’n Roll Swindle en oude Shakespeare-verfilmingen (met name Richard III uit 1955 wordt veelvuldig gebruikt). Het gebrek aan scherpte valt ook weer samen met het niet anamorf zijn. De oudere beelden barsten van oneffenheden in de vorm van krassen en vuiltjes. Wel is dit iets wat echt bij het karakter van de film past. Ook moet niet vergeten worden dat het gebruikte materiaal grotendeels uit een privécollectie komt. Het meer recente materiaal (zie screenshot 2) kenmerkt zich door het weinige gebruik aan licht. Hier zijn ook compressiefoutjes te zien en lichte filmgrain. Een voldoende verdient het getoonde niet, daarvoor is de kwaliteit van de diverse bronnen gewoon te slecht. De documentaire kent 18 hoofdstukken. De ondertiteling staat geheel in het filmvlak geplaatst. Doordat het beeld niet anamorf is, is dit wel zo gemakkelijk, anders was het niet te lezen geweest op een breedbeeld scherm.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 2.0 stereotrack (224 kb/s) in de originele Engelse taal. Ook de muziek van de band komt tijdens de prent veelvuldig aan bod. Toch is het geheel meer gericht op de dialoog. Voor het geluid geldt dat bij het oudere materiaal er ook meer ruis te horen is. Bij deze momenten is het bijvoorbeeld niet alles even goed verstaanbaar als het op de gezongen teksten aankomt. Tevens is het geluid soms te schel. Het gaat echter toch om wat er verteld wordt en dat is altijd goed te volgen en te verstaan. Een track die te verwachten valt bij een productie van deze aard en die doet wat die moet doen.

De DVD kent een statisch menuscherm met als achtergrondmuziek God Save the Queen in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). Via dit menu zijn de volgende extra’s toegankelijk, overigens allen Nederlands ondertiteld:

Julien Temple kroop achter de microfoon voor dit audiocommentaar. Echt spraakzaam is deze man niet te noemen. Vaak laat hij lange stiltes vallen of dwaalt hij af. Hierdoor heeft Temple het vaak over zaken die niet bij de beelden passen. Hij geeft voornamelijk extra achtergrondinformatie over de tijd waarin alles zich afspeelde of over de groep zelf en zijn band met hun. De man heeft een nogal monotone, ongeïnteresseerde toon in zijn stem, waardoor de track nogal snel verveelt.

Trailer (2 min.)
De bioscooptrailer van de film. Ook dit filmpje wordt vertoond met de niet anamorfe beeldverhouding van 1.85:1. Het geluid bestaat uit een Dolby Digital 2.0 track (224 kbit/s).

Forthcoming Titles
Een drietal trailers van andere uitgaven van A-film.

De Britse punkband de Sex Pistols waren één van de pioniers op hun gebied. De groep gold in zijn tijd als zeer controversieel, ondanks dat ze maar 26 maanden bij elkaar waren en maar één album uitbrachten. In het licht van het heden valt de controverse nogal mee, maar indertijd werd er op heel wat zieltjes getrapt in het preutse Engeland. Over de opkomst en ondergang van de band handelt de hier besproken documentaire The Filth and the Fury. Een nogal open portret is het resultaat. De film van regisseur Julien Temple wisselt artistiek allerlei beelden met elkaar af, voorzien van commentaar van de betrokkenen. De kwaliteit van het niet anamorfe beeld laat nogal te wensen over en ook het geluid kent zijn minpunten. Dit is deels te wijten aan het oude bronmateriaal wat is gebruikt. Verder heeft een schijf een tweetal obligate extra’s meegekregen. Wellicht alleen te verteren voor diegene die bekend is met het werk van de Pistols.