Gone Baby Gone

02-10-2008

8.4

Gone Baby Gone (DVD)

De mysterieuze verdwijning van de vier jarige peuter Amanda McCready is het nieuws van de dag in Boston. Hoofd van de politie Jack Doyle (Morgan Freeman) maakt echter maar weinig vorderingen in de zaak. Beatrice McCready huurt de twee jonge privé detectives Patrick Kenzie (Casey Affleck) en Angie Gennaro (Michelle Monaghan) in om te helpen bij het onderzoek. Patrick is opgegroeid in de wijk waar de McCready’s wonen en kent de inwoners en het milieu goed. Met tegenzin geeft Doyle zijn onderzoekende inspecteurs Remy Bressant (Ed Harris) en Nick Pole (John Ashton) de opdracht om samen te werken met de twee detectives. Al snel ontdekken Kenzie en Gennaro belastende informatie over de moeder van Amanda, de drugsverslaafde Helene McCready (Amy Ryan). Maar al snel komen beide achter tal van onvoorziene wendingen en blijkt iedereen wel iets te verbergen te hebben. Gaandeweg het onderzoek raken ze steeds dieper persoonlijk betrokken en zetten ze alles op het spel om de peuter te vinden.

Ben Affleck heeft als acteur al een aardige carrière achter de rug. Hij is bekend geworden door zijn rollen in onder andere Armageddon, Dogma, Bounce, Pearl Harbor, Changing Lanes, Daredevil en nog vele andere films. Rollen waar door publiek en critici met wisselend enthousiasme of kritiek op werd gereageerd. Zoals meer acteurs heeft Ben Affleck nu ook achter de camera plaats genomen en heeft hij Gone Baby Gone geregisseerd. Met zijn regiedebuut zet Affleck direct een bijzonder geslaagd resultaat neer. Een resultaat dat in ieder geval ook een Oscar nominatie opleverde. De nominatie was voor Amy Ryan, die een fraaie rol speelt als de drugsverslaafde moeder van het vermiste kleine meisje. Gone Baby Gone is gebaseerd op het gelijknamige boek van auteur Dennis Lehane. Van zijn hand is ook het door Clint Eastwood verfilmde Mystic River. Ben Affleck schreef samen met Aaron Stockard het filmscript. Ben Affleck heeft voor zijn film een uitstekende keuze in de casting gedaan. De hoofdrollen worden gespeeld door Casey Affleck en Michelle Monaghan, die beide de twee jonge detectives spelen. Hier uitstekend spel door beide, waarbij Casey Affleck zich goed door zijn broer Ben heeft laten regisseren. Casey Affleck heeft in eerder rollen in de Ocean’s 11 films en The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford al zijn acteertalenten laten zien. Zoals al geschreven, Amy Ryan zet een evenzo goed gespeelde rol als de verslaafde moeder neer. In de bijrollen een paar zeer bekende namen. Morgan Freeman speelt de politiechef en Ed Harris en John Ashton spelen de beide politie-inspecteurs.
Gone Baby Gone is een drama waarin de sfeer een belangrijk element is. Geen sensatie of effectbejag, maar een zeer ingetogen sfeervolle verfilming van wat ogenschijnlijk een standaard politieonderzoek lijkt. Maar gaandeweg blijkt de betrokkenheid van een ieder veel dieper te liggen en komen morele keuzes naar boven. Juist door de ingetogen verfilming ligt de aandacht maximaal bij de personen en hun overwegingen bij het verloop van het verhaal. En met deze beklemmende verfilming van Gone Baby Gone zet Affleck, net als Clint Eastwood in het evenzo beklemmende Mystic River, een boeiend dilemma neer waarin de grens tussen goed en kwaad lijkt te vervagen. Van harte aanbevolen.

Walt Disney Studios Home Entertainment heeft Gone Baby Gone in standaard kwaliteit op DVD uitgebracht en tegelijkertijd in High Definition op Blu-ray Disc. In deze recensie bekijken we de DVD uitgave, onze bespreking van de Blu-ray Disc uitgave kun je hier lezen.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 109 min
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418160494

• Naar huis: achter de schermen met Ben Affleck
  • Gone Baby Gone: de authentiek sterren van de cast

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 1.85:1 anamorf op deze DVD. De kwaliteit van het beeld is ruim voldoende. De beperkingen die het beeld laten zien, zijn met name het gevolg van stijlkeuzen en bronmateriaal. Het beeld heeft ingetogen kleurenpalet met overwegend warme bruinachtige tinten. De kleurverzadiging is goed, maar ook hier een sterk ingetogen karakter van het beeld. Het zwartdetail is iets minder. De film heeft een overwegend donker beeld, waarbij de donkere delen nog wel eens qua detail dichtslibben. De scherpte en detaillering van de film zijn voldoende. Algemeen oogt het beeld enigszins soft. Ook hier lijkt het beeld, met de ook aanwezige filmgrain, opzettelijk zo aangepast te zijn. Het beeld is in ieder geval wel geheel passend bij de sfeer van de film. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. De film is verdeeld in 21 chapterstops. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk en staat veel te hoog onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack is een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (384 kb/s). Wat je te horen krijgt is een fraaie en enigszins ingetogen soundtrack met een prima ruimtelijk geluid en enkele geluidseffecten met goed richtingsgevoel. De soundtrack geeft je een uitstekend surroundgevoel. Alle speakers worden hierbij goed gebruikt, waarbij de surrounds actief in split-surround (stereo) worden gebruikt. De achterkanalen worden hierbij op een goede wijze ingezet. De soundtrack is tamelijk rustig met weinig dynamiek, enkele scènes uitgezonderd die daardoor ook direct het gewenste impact hebben. Het LFE kanaal wordt incidenteel aangesproken voor een aanvullend strak en diep laag. De dialogen, uit de centerspeaker, zijn altijd goed te volgen.

De DVD start met enkele reclametrailers. De breedbeeld menuschermen zijn fraaie filmgerelateerde animaties met achtergrondgeluid.

Naar huis: Achter de schermen met Ben Affleck (7 min)
Een korte enigszins promotionele making of featurette met de gebruikelijke beelden op de set, interviewfragmenten met betrokkenen en enkele filmfragmenten.

Gone Baby Gone: De authentieke sterren van de cast (9 min)
In deze korte featurette ligt de nadruk op de spelende cast en de figuranten in de film. Feitelijk een soort voortzetting van voorgaande featurette.

Deleted Scenes (17 min)
Een zestal niet gebruikte of verlengde scènes. Met optioneel commentaar van schrijver/regisseur Ben Affleck en schrijver Aaron Stockard

Het audiocommentaar van schrijver/regisseur Ben Affleck en schrijver Aaron Stockard is net als de film vrij ingetogen en zeer degelijk. Beide heren geven voldoende informatie, maar praten op rustige toon waarbij regelmatige stiltes vallen.

De DVD is voorzien van een kartonnen slipcase met dezelfde opdruk als de cover.

Gone Baby Gone is het indrukwekkende regiedebuut van Ben Affleck, die hier onder andere zijn jongere broer Casey Affleck in de hoofdrol regisseert. Gone Baby Gone is een beklemmend en ingetogen verfilming waarin politie en privé detectives samenwerken bij het oplossen van de vermissing van een peuter. Gaandeweg het onderzoek blijkt de betrokkenheid van een ieder veel dieper te liggen en de scheidslijn tussen goed en kwaad erg dun. Naast Casey Affleck spelen ook Michelle Monaghan, Amy Ryan, Ed Harris en Morgan Freeman. Beeld en geluid van deze uitgave zijn ruim voldoende, de toegevoegde extra’s een beetje mager. Topfilm.