Children Of The Corn I

Paul Ranft
08-10-2001

3.3

Children Of The Corn I (DVD)

In het dorpje Gatlin in Nebraska in de Verenigde Staten worden alle volwassenen door de kinderen om duistere redenen en op afschuwelijke wijze om het leven gebracht. Drie jaar na dato maken we kennis met het stel Burt (gespeeld door Peter Horton) en Vicky (gespeeld door Linda Hamilton) dat met de auto op reis is naar het westen van de VS omdat Burt daar een nieuwe baan als arts zal gaan betrekken. Als het stel langs de verlaten maïsvelden in de buurt van Gatlin op de wegenkaart de route probeert vast te stellen rijden ze tegen een kind aan. Nadat Burt de auto tot stilstand heeft gebracht stelt hij vast dat het kind, enkele minuten voordat de aanrijding plaats vond, reeds om het leven was gebracht door een messteek. Ze nemen het kind mee naar Gatlin om bij de politie aangifte te doen van het voorval. Als ze, na eerst verdwaald te zijn geweest in de maïsvelden rondom Gatlin, uiteindelijk in het verlaten maïsdorp arriveren zetten ze de achtervolging in op een drietal kinderen die hun auto willlen stelen. Ze raken het spoor bijster en staken de achtervolging. Vervolgens komen ze bij een alleenstaand huis waar ze de jonge helderziende Sarah (gespeeld door Anne Marie McEvoy) ontmoeten. Vicky probeert bij Sarah informatie in te winnen en verneemt dat alle volwassenen in het maïsveld zijn. Sarah vertelt ook over een zekere Isaac, die de leider van de kinderen is en ook verantwoordelijk is voor de moorden op alle volwassenen. Terwijl Burt in Gatlin op zoek naar volwassenen is gegaan wordt Vicky gevangen genomen door Malachai (gespeeld door Courtney Gaines), de “assistent” van Isaac, en nog een aantal kinderen. De geweldadige Malachai brengt Vicky naar Isaac in het maïsveld. Isaac heeft naar zijn zeggen direct contact met God en wil Vicky aan Hem offeren opdat de maïsoogst niet zal mislukken. Onder leiding van Malachai proberen de kinderen Burt gevangen te nemen die op zijn beurt Vicky wil redden uit de handen van Isaac. Maar zijn Isaac en Malachai wel de gevreesde tegenstanders en ligt er geen groter gevaar op de loer in het maïsveld?

Children Of The Corn is gebaseerd op een verhaal van Stephen King die bekend staat als “The Master Of Horror”. Veel van zijn verhalen (The Shining, Pet Sematary, Misery en Graveyard Shift om er maar een paar te noemen) zijn verfilmd en vrijwel al deze werken zijn bijzonder succesvol te noemen. Children Of The Corn werd gefilmd in 1984 en was destijds redelijk succesvol. Hoewel de film heel wat plotgaten bevat en ook de regie niet fameus is, is het verhaal alleraardigst in beeld gebracht. Vergeleken met de huidige technieken en mogelijkheden op SFX gebied zien de special effects er gedateerd uit. Het griezel- en horrorgehalte is behoorlijk maar niet van het niveau zoals we dat bijvoorbeeld kennen van The Exorcist uit 1973.

Genre: Horror
Jaar: 1984
Speelduur: 94 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045201562

De originele aspect ratio waarin de film in de bioscoop werd vertoond bedraagt 1.85:1. Voor deze DVD productie heeft de producent er voor gekozen om de aspect ratio jammer genoeg te veranderen naar 1.33:1 wat overeenkomt met het het standaard televisieformaat 4:3. De transfer van deze film uit 1984 is vrij aardig maar zeker niet optimaal. De kleuren zijn goed verzadigd en hebben de tand des tijds goed doorstaan. Door de hele film is een aanzienlijke hoeveelheid grain waar te nemen en in een aantal donkere scenes is deze hoeveelheid (soms) buitensporig veel. Het contrast en de beeldscherpte zijn redelijk tot goed. Edge-enhancement is nauwelijks aanwezig. De print is niet vrij van vuil en krasjes en ook de aanwezige compressiefoutjes dragen niet bij tot een “schoon” plaatje. De witte Nederlandstalige ondertiteling is iets te hoog geplaatst maar laat zich wel goed lezen. Alleen via de afstandsbediening is de ondertiteling uit te schakelen. Het aantal hoofdstukken (12) is iets aan de magere kant voor een film die 94 minuten duurt.

Het originele filmgeluid van Children Of The Corn is mono en hoewel er een ge-remasterde Dolby Digital 5.1 mix bestaat is het geluid op deze DVD vastgelegd middels een Dolby Digital 2.0 track waarvan de bitrate 224 Kb/sec bedraagt. Geluid bij een film van dit genre is vaak bepalend voor de beleving van de film en dat is bij deze film op zich behoorlijk gedaan. Op de juiste momenten worden nuances aangebracht waardoor de spanning en het griezelen toeneemt. Het geluid is met name gericht op het front waarbij de dialoog hinderlijk vanuit de linkerzijde van het frontkanaal komt in plaats van het midden. Het mono surroundkanaal wordt gebruikt om omgevingsgeluiden en de effecten weer te geven. De weergave van bastonen is vrij beperkt waardoor het geluid in het laaggebied nogal vlak klinkt. Voor een film uit 1984 is het geluid op zich aardig maar in het geheel niet spectaculair.

Via het statische menu kunnen we bij de enige extra die op deze DVD is vastgelegd geraken. Deze extra is de trailer welke is voorzien van Nederlandse ondertiteling en die in de aspect ratio 1.33:1 met DD 2.0 (224 Kb/sec) geluid is vastgelegd.

In veel oude films wordt aardig wat geld geïnvesteerd om de kwaliteit van het beeld en het geluid op te poetsen. Bij deze productie is dat duidelijk niet het geval. Blijkbaar heeft RCV kosten willen besparen met deze productie want zowel het beeld als ook het geluid zijn van matige kwaliteit. Deze film had mijns inziens niet op deze wijze op DVD gezet mogen worden want dat verdient Children Of The Corn gewoonweg niet. Enige aandacht voor beeld en geluid was op zijn plaats geweest. Het advies is dan ook om deze DVD te huren als je eens ongecompliceerd wilt griezelen.