Fietsendieven / Ladri di Biciclette

31-10-2008

8

Fietsendieven / Ladri di Biciclette (DVD)

In het Italië van na de Tweede Wereldoorlog heerst grote armoede en werkeloosheid. Zo is ook Antonio Ricci (Lamberto Maggiorani) al tijden werkeloos. Gelukkig krijgt hij een baan als afficheplakker aangeboden. Enige vereiste is wel dat hij z\'n eigen fiets mee moet nemen. Antonio heeft echter geen fiets. Om zijn baan niet direct te verliezen verkoopt zijn vrouw Maria (Lianelle Carell) hun beste beddengoed, waarna Antonio van dat geld een fiets kan kopen. Vol trots verschijnt hij de volgende dag op het werk met zijn nieuwe fiets. Hij begint zijn werk vol enthousiasme en plakt posters van Rita Hayworth op de stadsmuren. Bij zijn eerste eigen klus wordt echter direct zijn fiets gestolen. Antonio zet nog de achtervolging in, maar kan de dief niet meer inhalen. Radeloos keert hij naar huis terug. De volgende dag is hij vastbesloten om met zijn tienjarige zoontje Bruno (Enzo Staiola) net zo lang te blijven zoeken totdat hij z\'n fiets heeft teruggevonden. Dat blijkt echter nog niet zo eenvoudig te zijn in een stad met duizenden fietsen.

Ladri di Biciclette, zoals de originele benaming is van de film Fietsendieven, is een Italiaanse neorealistische film uit 1948, die door Vittorio De Sica werd geregisseerd en gebaseerd is op de roman met zelfde titel van schrijver Luigi Bartolini. De Sica behoorde bij de filmmakers uit de linkse hoek, die zich via hun films verzetten tegen de fascistische regimes uit de vooroorlogse periode. Zij profileerden zich als de pilaren van het realisme in de film. Door het gebruik van niet-professionele acteurs probeerden ze dat realisme nog te versterken. Het gebruik van deze acteurs had nog als bijkomend voordeel dat ze goedkoop waren. Geld en materiaal was schaars in die tijd en elke goedkope maatregel was meegenomen. De filmstudio\'s waren in de oorlog bijna allemaal vernield, dus werd er gewoon op straat gefilmd. Dat gebeurt dan ook bij Fietsendieven, waar Antonio Ricci en zijn zoontje Bruno de hele lange dag door de straten van Rome struinen, op zoek naar de fiets die werd gestolen. Het is een simpel verhaal, maar het wordt op een hartverscheurende manier verteld. En het is zo herkenbaar; wat er met Antonio gebeurt had iedereen kunnen overkomen. De omslag van de hoofdpersoon wordt op een treffende manier in beeld gebracht via zijn zoon. In eerste instantie is vader Antonio, gespeeld door de debuterende Lamberto Maggiorani, in de ogen van zijn zoon Bruno (briljant vertolkt door de tienjarige Enzo Staiola) een held, de man die overal een oplossing voor heeft. Maar langzaamaan merkt Bruno dat zijn vader ook niet overal het antwoord op weet en maar een gewone sterveling is met z\'n fouten en beperkingen. Antonio is de wanhoop nabij en weet niet meer waar hij het moet zoeken. Wat eens een trotse man was met een baan wordt langzaam een triest hoopje mens. Regisseur De Sica weet dat op een uitmuntende manier in beeld te brengen en hij gebruikt daarbij veel kleine details. Let maar eens op de kleding van Antonio, die dezelfde fase van aftakeling doormaakt als Antonio zelf. Het verhaal klinkt zo simpel, maar door de subtiele benadering van De Sica is het allesbehalve simpel wat je te zien krijgt. De film heeft diverse lagen, die samengesmeed worden tot één geheel. De arbeidersklasse die slechts moeizaam het hoofd boven water kan houden, de relatie tussen een man en zijn zoon, het geloof in het bovennatuurlijke of de hypocrisie van de kerk, het zit allemaal in deze film en alles heeft z\'n plek. Dit alles maakt Fietsendieven tot een echte filmklassieker. De film moet het niet hebben van technische snufjes of vernieuwingen, maar juist van de eenvoud en eerlijkheid die het verhaal uitstralen. Het is een pure film met een verhaal dat iedereen kan overkomen. Een mooi stukje filmgeschiedenis!

Jaar: 1948
Speelduur: 87 min
  • Dolby Digital 2.0 mono - Italiaans
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249473732

• Promotietrailers

De DVD staat in z\'n originele beeldformaat van 1.33:1 op de DVD. De film is inmiddels zestig jaar oud en dat is enigszins af te zien aan de kwaliteit van het beeld. De transfer op de DVD is wel een gerestaureerde versie van de film, maar bevat nog steeds behoorlijk veel beschadigingen zoals spetters, springers en kabels. Ergens heeft dat ook wel z\'n charmes, je kijkt naar een stukje authentieke filmgeschiedenis. Dat het beeld gerestaureerd is zien we voornamelijk aan het feit dat het beeld behoorlijk strak op de DVD staat en de beperkte aanwezigheid van filmgrain. Het beeld heeft voldoende scherpte en contrast, op een paar scènes na. Datzelfde geldt voor het zwartniveau. Voor een film van zestig jaar oud is de kwaliteit in ieder geval heel behoorlijk, al heeft het niet de behandeling gekregen zoals The General of Metropolis.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is goed verzorgd en heeft een vrij groot lettertype. Ze staat op een goede hoogte in beeld geplaatst.

De film op de DVD heeft het originele mono geluid in een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) formaat. Vooral bij het geluid merken we dat het om een film van zestig jaar oud gaat. Hier komen we de beperkingen van de toenmalige techniek tegen. Het geluid op de DVD is afkomstig van het originele optische geluidsspoor, waarbij het frequentiebereik heel klein is. Dat zorgt voor een vrij schel geluid, zonder lage tonen en waarbij we regelmatig kleine drop-outs tegenkomen. Ook is er behoorlijk wat ruis te horen. Maar dit alles doet ook weer erg authentiek aan en past wel weer bij de film. Het geluid op zich is, zeker voor die tijd, behoorlijk gedetailleerd met veel kleine geluidseffecten en diverse achtergrondgeluiden. Zoals bij veel Italiaanse films loopt het geluid en beeld regelmatig niet synchroon. Dat komt door de nasynchronisatie die tot voor kort bij veel Italiaanse films werd toegepast. Fietsendieven is hierop geen uitzondering.

De DVD heeft statische menuschermen in 4x3 beeldformaat met een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. De menu\'s met de hoofdstukindeling is mooi gedaan. Deze DVD heeft geen extra\'s.

De werkloze Antonio Ricci krijgt een baan als afficheplakker, maar moet dan wel een eigen fiets hebben. Door de verkoop van z\'n beddengoed kan hij net een fiets kopen. Maar op zijn eerste werkdag wordt zijn fiets al gestolen.
Fietsendieven of Ladri di Biciclette zoals de originele benaming van de film is, is een van de beste films uit de naoorlogse periode. Het is een prachtige film die midden in de, toenmalige, maatschappij staat. Ondanks dat het gespeeld wordt door onervaren acteurs weet de film volledig te overtuigen. De film is zestig jaar oud en dat is enigszins af te zien aan het beeld en geluid. Maar gezien de leeftijd is de kwaliteit nog alleszins bevredigend. De DVD komt in een standaard keepcase met mooie slipsleeve. Extra\'s zijn niet aanwezig op deze uitgave. Filmliefhebbers die ook maar enigszins interesse hebben in filmgeschiedenis zouden deze film zeker gezien moeten hebben.