Band of Brothers - Miniserie

10-12-2008

9.6

Band of Brothers - Miniserie (Blu-ray)

Band of Brothers vertelt het verhaal van de Easy Company, het 506e regiment van de 101e luchtlandingsdivisie van het Amerikaanse leger. Deze legereenheid maakte deel uit van een elite infanterieregiment. Ze landden in de vroege ochtend van D-Day (6 juni 1944) per parachute in Normandië, Frankrijk. Daarvoor hadden ze twee jaar harde training gehad, waardoor ze de beste eenheid werden. In de 10-delige televisieserie volg je de verrichtingen van deze bijzondere legereenheid, van hun training in 1942/43 Georgia, Amerika, hun dropping in Normandië, Frankrijk, hun strijd in de Slag om de Ardennen tot aan de uiteindelijke verovering van Hitler’s Adelaarsnest in Berchtesgaden.

BD-1

1. Currahee (73 min)
Scenario Erik Jendresen en Tom Hanks - Regie Phil Alden Robinson

Juni 1944: Door de mist wordt de invasie in Frankrijk een dag uitgesteld. De gedachten van Richards Winters (Damian Lewis) en Lewis Nixon (Ron Livingston) gaan terug naar de training die zij en hun regiment hebben doorlopen. Het begon allemaal in de zomer van 1942. Lt. Herbert Sobel (David Schwimmer) traint de mannen van de Easy Company hard en genadeloos met het doel van zijn compagnie de allerbeste te maken. Door zijn harde opstelling was Sobel niet geliefd onder de mannen, maar dat deert hem niet. Augustus 1943 wordt de Easy Company per boot naar Engeland gebracht, alwaar ze in Aldbourne verder trainen tot aan de invasie.

2. Day of Days (52 min)
Scenario John Orloff - Regie Richard Loncraine
De invasie in Frankrijk gaat van start. De mannen van de Easy Company worden gedropt in Normandië, Frankrijk. De dropping gaat verre van perfect. De Duitsers schieten diverse vliegtuigen uit de lucht, de mannen komen erg verspreid en ver van de geplande plaats terecht. De overgebleven mannen van de Easy Company nemen onder leiding van korporaal Winters een Duitse kanonstelling in.

BD-2

3. Carentan (65 min)
Scenario E. Max Frye - Regie Mikael Salomon

8 juni 1944: De mannen van de Easy Company leveren zware strijd in en bij het Franse dorpje Carentan. De verliezen zijn groot.

4. Replacements (60 min)
Scenario Graham Yost en Bruce C. McKenna - Regie David Nutter

Er komen nieuwe soldaten in de Easy Company, om de gaten van de gevallen soldaten op te vullen. De nieuwelingen worden met gemengde gevoelens in de hechte groep opgenomen. De Easy Company komt in Eindhoven, alwaar ze als helden worden ontvangen. De Company wordt verder gestuurd en nabij het dorpje Nuenen stuiten ze op grote Duitse weerstand en moeten ze zich terugtrekken.

BD-3

5. Crossroads (56 min)
Scenario Erik Jendresen - Regie Tom Hanks

Richard Winters is bevorderd tot commandant. Bij het schrijven van het rapport gaan zijn gedachten terug naar een strijd die ze moesten leveren tegen een peloton SS’ers op een dijk. Winters moet de leiding van Easy Company nu overlaten aan Moose Heyliger. De Easy Company krijgt opdracht een groep Engelsen die na operatie Market Garden zijn achtergebleven de Rijn over te brengen.

6. Bastogne (67 min)
Scenario Bruce C. McKenna - Regie David Leland

De Duitsers zijn doorgebroken bij de Ardennen. Met te weinig munitie en te kort aan uitrusting wordt de Easy Company naar de bossen nabij Bastogne gestuurd. De bittere koude en de hevige strijd met de Duitsers vergt (te) veel van de mannen. Hospik Eugene Roe (Shane Taylor) heeft te weinig spullen om iedere gewonde naar behoren te behandelen.

BD-4

7. The Breaking Point (73 min)
Scenario Graham Yost - Regie David Frankel

Januari 1945: De bittere winterkoude duurt voor. Voor de hevige Duitse aanvallen moeten de manschappen bij voortduring beschutting zoeken in de gegraven schuttersgaten. Er vallen desondanks vele doden en gewonden. De Easy Company staat nu onder leiding van Lt. Norman Dike (Peter O’Meara), maar veel hebben ze niet aan hem. Als gevolg van zijn gebrek aan leiding vallen tijdens een aanval op het door Duitsers bezette dorpje Foy onnodig doden bij de Easy Company. Lt. Speirs (Matthew Settle) krijgt dan de leiding over de Easy Company.

8. The Last Patrol (59 min)
Scenario Erik Bork en Bruce C. McKenna - Regie Tony To

De mannen van de Easy Company zijn gestationeerd in Hagenau. Aan de andere kant van de rivier naast het dorp liggen de Duitsers. Een groep mannen van de Easy Company krijgt opdracht om de rivier over te steken en enkele Duitsers gevangen te nemen. Een hachelijke missie die onder leiding van Sgt. Donald Malarkey (Scott Grimes) wordt uitgevoerd.

BD-5

9. Why we fight (58 min)
Scenario John Orloff - Regie David Frankel

De Easy Company is eindelijk in Duitsland aangekomen. De ergste strijd lijkt voorbij, de mannen lopen nog wacht en genieten verder van de warme douches en het eten. Sommige soldaten vragen zich af waarom ze eigenlijk gevochten hebben. Winters wil dat de mannen fit blijven. Hij stuurt een groep een nabijgelegen bos in om een verkenning uit te voeren. Midden in het bos stuiten de mannen op een kamp. Wat ze daar zien gaat elk voorstellingsvermogen te boven.

10. Points (63 min)
Scenario Erik Jendresen and Erik Bork - Regie Mikael Salomon

Hitler is dood, de Duitsers hebben zich overgegeven, de oorlog is voorbij. De Easy Company krijgt de opdracht om in Berchtesgaden het Adelaarsnest van Hitler in te nemen.

Band of Brothers is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Amerikaanse schrijver Stephen E. Ambrose. De serie is de gedramatiseerde verfilming van de ware gebeurtenissen van de Easy Company. De tien afleveringen van elk ruim een uur dwingen respect en bewondering af. Respect en bewondering voor de mannen die vanaf D-Day 434 dagen hebben gevochten om Europa, ons dus, te bevrijden van de Duitse onderdrukking. Respect voor de vele soldaten die gevallen zijn en de mannen die het overleefde hebben. Maar ook respect voor de mensen die de deze indrukwekkende televisieserie gemaakt hebben. De serie is gemaakt in opdracht van het Amerikaanse HBO televisie betaalkanaal. De serie is geproduceerd door Tom Hanks en Steven Spielberg. Band of Brothers heeft veel weg van Spielberg’s Saving Private Ryan, waarin Tom Hanks de hoofdrol speelde. Qua opzet van het oorlogsverhaal zijn veel overeenkomsten te zien. Doordat Band of Brothers een speeltijd heeft van ruim 700 minuten, is er veel meer tijd om de karakters uit dieper uit te werken en het verhaal te vertellen. Band of Brothers beslaat een tijdsperiode van ruim drie jaar, waarbij natuurlijk de uiteindelijke strijd tegen de Duitsers de meeste tijd beslaat. Ondanks de speelduur van ruim 700 minuten zie je slechts korte impressie van hetgeen de mannen van de Easy Company hebben doorstaan. Indrukwekkende impressies weliswaar, maar het blijven fragmenten uit een lange, hevige strijd. De 10 afleveringen zijn door verschillende regisseurs verfilmd. Daardoor heeft elke aflevering ook zijn eigen sfeer en karakter. In elke aflevering ligt de nadruk op de mensen van de Easy Company en de impact die de strijd op hen heeft. Daarbij vormen de tien afleveringen een goed samenhangend geheel en geven ze een overzicht van de 434 dagen strijd die de Amerikanen hebben geleverd.
Voor de verfilming hebben de makers de nog in leven zijnde mannen van de Easy Company geïnterviewd en zijn de dagboeken en brieven van de soldaten gelezen. Een aantal nog de mannen van de Easy Company vertelt aan het begin van iedere aflevering kort iets over de eigen ervaring. Het gevoel van realiteit in de serie is angstvallig hoog. De serie heeft een sterke documentaire karakter, waarbij de camera de verrichtingen van de mannen op de voet volgt. Vooral bij de scènes met de beschietingen geeft dit een extra gevoel van realiteit. Ook het koele “rauwe” karakter van het beeld benadrukt de sfeer van echtheid. Natuurlijk helpt het spel van de acteurs daar ook bij. Het merendeel van de cast bestaat uit onbekende acteurs. Een paar bekende namen zijn bijvoorbeeld Donnie Wahlberg, Neal McDonough en Dale Dye. De mensen die de casting van de serie hebben verzorgd hebben hiervoor een Emmy Award gekregen. De serie kreeg trouwens zes Emmy Awards uitgereikt, waaronder die voor de regie en voor het geluid. Naast de zes gewonnen Emmy Awards, was de serie ook nog eens genomineerd voor dertien andere Emmy Awards. De serie kreeg als beste televisieserie in 2002 zowel de Golden Globe als de Emmy Award uitgereikt. De bekende componist Michael Kamen heeft de serie voorzien van een prachtig sfeervolle soundtrack. Iedere aflevering begint en eindigt met een zeer fraai melodieus thema. Voor de negende aflevering “Why we fight” is het thema voor de aftiteling aangepast en in een lagere en meer dramatisch getoonde toonsoort gespeeld.
Er zijn veel film en series gemaakt over de Tweede Wereldoorlog. Tal van aspecten van de oorlog zijn hierin belicht. Band of Brothers behoort tot een van de beste en meest realistische oorlogsseries ooit gemaakt. Een serie die je gezien moet hebben.

Warner Home Video heeft Band of Brothers in 2002 in twee uitvoeringen op de DVD uitgebracht. Een 5-DVD set met de 10 afleveringen en een luxe 6-DVD tinnen boxset met een extra DVD met bonusmateriaal Nu heeft Warner Home Video de serie in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). De Blu-ray Disc uitgave bestaat uit zes Blu-ray Disc schijven die in eenzelfde, maar iets kleinere, tinnen boxset zitten als de eerdere DVD uitgave. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze bijzondere Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de eerdere DVD uitgave. Onze recensie van de tinnen DVD boxset kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Actie, Drama, Oorlog
Jaar: 2001
Speelduur: 708 min
Verpakking: Tinbox
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
EAN: 7321906233426

• Picture-in-picture commentaar
  • Interactieve Veldgids
  • Summary + Previews
  • Documentaire "We Stand Together"
  • The Making of Band of Brothers
  • Ron Livingston Video Diaries
  • Première in Normandy

De serie staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Elk van de vijf Blu-ray Disc schijven met de tien afleveringen is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 coderingsmethode.

De serie is vastgelegd op 35mm film, de interviews met de veteranen van de Easy Company zijn vastgelegd op HDV materiaal. De algehele beeldkwaliteit is uitstekend en laat elk aspect van het beeld uitstekend tot zijn recht komen. Met uitzondering van de eerste en de laatste aflevering zijn de beelden qua kleurtoon en contrast sterk bewerkt. De onderkoelde kleuren van de stilistisch aangepaste beelden ondersteunen de rauwe sfeer van de oorlogsbeelden uitstekend. Door het hogere contrast en de koele grijsblauwe kleuren heeft het beeld een harde indruk. De grovere korrel en daardoor aanwezige filmgrain in het beeld verhogen het authentieke documentaire karakter van de serie. Bij de laatste aflevering oogt het beeld veel warmer en natuurlijker. Hier zijn de beelden nauwelijks bewerkt. Kleuren zien er natuurlijk en goed verzadigd uit. De scherpte en detaillering van het beeld is uitstekend. Ook hier natuurlijk bewust ingebrachte imperfecties om de realiteitszin te verhogen. Een groot aantal scènes speelt zich ’s nachts af. Dankzij een goed zwartniveau is de detaillering ook dan erg goed. Het beeld is volkomen vrij van ongerechtigheden. Deze Blu-ray Disc overtuigt met een zeer fraai beeld dat duidelijk scherper en meer gedetailleerd is dan de al zeer goede DVD uitgave, waardoor ook het beeld meer diepte bevat. De rauwheid en het hoge gevoel van echtheid wordt met deze Blu-ray Disc nog eens benadrukt. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein, zeer strak ogend en daardoor goed leesbaar lettertype.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Engelstalige soundtrack is op deze Blu-ray Disc uitgave keuze een DTS HD Master Audio 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz). De vier nasynchronisaties - Frans, Duits, Italiaans, Spaans - zijn een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s).
De DTS HD Master Audio soundtracks is een enorme verbetering ten opzichte van de gewone DVD uitgave, waar de Dolby Digital track een lage bitrate van 384 kb/s heeft. De DTS HD Master Audio track klinkt buitengewoon indrukwekkend en realistisch. Het verschil met de DVD uitgave is erg groot, waarbij het totale surroundgevoel veel beter is, de dynamiek veel groter is en vooral het diepe laag via het LFE-kanaal dieper, voller en strakker klinkt. De soundtrack klinkt heel erg mooi en heeft een wijds surround geluidsbeeld waarbij alle kanalen intensief worden gebruikt. Het oorlogsgeweld met rondvliegende kogels en bommen komt je van alle kanten tegemoet. De impact van inslagen wordt dankzij het LFE kanaal gewoon gevoeld. Als geheel geeft dit een angstvallig realistische sfeer. De sfeerverhogende filmgeluiden worden door alle speakers weergegeven, wat een goed klinkend driedimensionaal geluidsbeeld geeft. Detaillering van het geluid is prima evenals de dynamiek. Bij al dit geweld blijven de dialogen via de centerspeaker goed te volgen. Een soundtrack van demonstratieklasse!

Elke Blu-ray Disc start met een menuscherm waarop de aflevering en de extra’s kunt kiezen. Het menuscherm is geanimeerd met beelden uit de afleveringen op de betreffende schijf en voorzien van filmmuziek. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt zeer interessante nieuwe extras, waarbij de extra’s van de DVD uitgave ook meegenomen zijn. De extra’s zijn allemaal in 1080p HD resolutie op de schijf gezet. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Summary
Bij elke aflevering kun je een korte Engelstalige tekstsamenvatting lezen met daarbij de optie om een ongeveer één minuut durende Preview van de aflevering te bekijken.

In the Field With the Men of Easy Company
Op elk van de vijf Blu-ray Disc schijven met de tien afleveringen staat deze keuze. Achter deze keuze gaat een interactieve gids schuil, die bestaat uit een tijdslijn die op je scherm tijdens de aflevering wordt getoond. Op die tijdslijn zijn allerlei zaken, gerelateerd aan de specifieke aflevering benoemd. Je kunt elk van de onderwerpen selecteren en je krijgt dan veel informatie te zien in de vorm van teksten, kaarten en archiefbeelden. Een bijzonder interessante toevoeging. De tijdslijn is in de vorm van een tweede videostroom toegevoegd. Zie ook screenshot 1.

In the Words of Easy Company
Elk van de tien afleveringen kun je bekijken met een picture-in-picture commentaar. De veteranen van de Easy Company, die aan het begin van elke aflevering kort geïnterviewd zijn, geven tijdens de afleveringen hun commentaar. Ook dit is een bijzonder interessante toevoeging, die de realiteitswaarde van de afleveringen verder verhoogt. Zie ook screenshot 5.

Previews (10½ min)
Van elke aflevering is een korte preview, zeg maar trailer, gemaakt. Elk van deze previews staat bij de Summary. Alle tien previews zijn op elke disc ook te vinden onder Previews, waarbij je ze aaneengesloten kunt afspelen.

De overige extra’s staan op de zesde Blu-ray Disc schijf.

BD-6

We Stand Alone Together: The Men of Easy Company (77½ min)
De elfde aflevering van de serie is de indrukwekkende documentaire over de mannen van de Easy Company . Aan de hand van interviews met de veteranen van Easy Company wordt hun verhaal verteld van hun tocht door Europa. De verhalen van de mannen zijn erg persoonlijk en wekken veel respect op voor hetgeen zij voor ons gedaan hebben. Geluid is ook hier DTS HD Master Audio.

Behind the Scenes: The Making of \'Band of Brothers\' (29½ min)
Een documentaire over het maken van de serie. Er komt in het half uur erg veel aan bod en feitelijk is het half uur te weinig. Uiteraard met veel interviewfragmenten en beelden op de set. Beeldresolutie is 480p NTSC.

Ron Livingston\'s Video Diaries (56 min)
Een serie van korte filmpjes die één van de acteurs tijden de 18 maanden durende voorbereidingen en opnames van de serie heeft gemaakt. Het zijn twaalf filmpjes die voorafgaand aan de serie op HBO werden uitgezonden. Beeldresolutie is 480p NTSC.

Premiere in Normandy (3 min)
Over de première van de serie in Normandië, tijdens een grote herdenking van D-Day. Beeldresolutie is 480p NTSC.

De zes Blu-ray Disc schijven zitten in een uitvouwbare digipack, die verpakt is in een fraaie tinnen box met reliëfopdruk.

Band of Brothers vertelt het verhaal van Easy Company, een legereenheid van het 506e Regiment van de 101st Airborne Divisie van het Amerikaanse leger. In tien afleveringen volg je de mannen van Easy Company op de voet.... van de uitzonderlijke moed die ze aan de dag legden tot de onbeschrijfelijke angsten die ze doorstonden. Ze werden boven Frankrijk en later boven Nederland gedropt, vochten mee in het Ardennenoffensief en veroverden ten slotte Hitler's Adelaarsnest in Berchtesgaden. Hun eenheid leed enorme verliezen, hun naam werd legendarisch.
Warner heeft de serie nu in perfecte High Definition kwaliteit uitgebracht op Blu-ray Disc. Het beeld ziet er prachtig uit, het DTS HD Master Audio geluid is angstvallig realistisch. De luxe tinnen boxset herbergt zes Blu-ray Discs met de gehele serie en dezelfde extra’s als op de eerdere DVD uitgave. De set heeft daarbij ook nog een interactieve tijdslijn en picture-in-picture commentaar als uitstekende nieuwe toevoegingen. Een prachtige set die je niet mag missen.