Stop-Loss

19-12-2008

5

Stop-Loss (DVD)

Brandon King (Ryan Phillippe) is een jonge sergeant die zijn sporen in het leger zeker verdiend heeft. Hij en zijn teamleden zijn niet onbekend met dodelijke guerrilla-stijl gevechten in de stad. Wanneer zijn termijn erop zit besluit hij om het leger gedag te zeggen. Hij komt echter voor een onaangename verrassing te staan wanneer hem door zijn superieur wordt verteld dat hij verplicht terug moet, ook wel aangeduid met de term stop-loss. Door een bepaling in de kleine lettertjes van zijn contract kan hij hier legaal gezien niet onderuit. Brandon besluit te vluchten, maar merkt als snel dat hij geen kant op kan. Hij heeft maar 3 keuzes: terug naar Irak, naar de gevangenis of vluchten naar het buitenland en daar onder een andere identiteit een nieuw leven opzetten. Hij ziet echter nog een andere optie. Een reis naar Washington waar hij aan een bevriende senator zijn dilemma wil voorleggen, in de hoop toch nog onder zijn hernieuwde dienstplicht uit te komen. Maar wil een regeringsfunctionaris nog wel iets te maken hebben met iemand die officieel gezien een crimineel op de vlucht is?

Regisseuse Kimberly Peirce is persoonlijk zeer betrokken bij dit verhaal, aangezien haar broer na 9/11 besloot om in het leger te gaan en te vechten voor volk en vaderland. Tijdens de sterke opening van de film krijgen we te zien wat dit vechten in de praktijk inhoudt. Een auto scheurt langs een Amerikaanse grenspost en schiet lukraak in het rond. Standaard protocol is dat de belagers achtervolgd moeten worden. Dit leidt de soldaten echter in een hinderlaag met dodelijke gevolgen. Deze opening belooft veel goeds, maar het is tegelijk de enige grote actiescène op locatie, op wat incidentele flashbacks na. De film dankt zijn naam aan de verhaallijn over deze nieuwe vorm van diensplicht die het Amerikaanse leger in heeft gevoerd, maar richt zich ook op de getroebleerde soldaten die terugkeren en moeite hebben om zich weer in de normale maatschappij te begeven. In die zin is de film eigenlijk meer een psychologisch drama. De cast die dit alles overtuigend zou moeten vertolken is nogal een aparte mix van ‘pretty boys’ als Channing Tatum en Ryan Phillippe met een weinig indrukwekkend CV en meer ervaren acteurs als Cirián Hinds en Timothy Olyphant in bijrollen. Jammer genoeg weten de jongemannen in de hoofdrollen niet voldoende te overtuigen. Deze rollen zijn duidelijk nog te hoog gegrepen. Wellicht speelt het rammelende script hier ook een rol in. De emoties komen echter niet over doordat ze op een soort van gekunstelde manier proberen complexe emoties over te brengen. Na de sterke opening is het verhaal alle gevoel voor richting kwijt en wordt de film een aaneenschakeling van soms wel en soms niet overtuigende (melodramatische) momenten. De film is mede geproduceerd door MTV en dit is helaas ook terug te zien in de manier van filmen. Deze is soms wel erg videoclipachtig en de rap- en rockmuziek die regelmatig wordt gebruikt is totaal misplaatst. Stop-Loss is een film geworden met een goede opening maar die helaas daarna ten onder gaat aan te ambitieuze doelen, die niet haalbaar zijn met de combinatie van script, cast en crew die voor deze film verzameld is. Wellicht de moeite waard voor de kijkers die echt geïnteresseerd zijn in het onderwerp.

Genre: Drama, Oorlog
Speelduur: 107 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Noors, Zweeds
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865502334

• verwijderde scenes
  • Making Of
  • Boot camp featurette

De film staat in 1.78:1 anamorf beeldformaat op de DVD-9, dit is slechts een kleine afwijking van het originele beeldformaat van 1.85:1. De kwaliteit van de transfer is redelijk goed. Voor het openingsgevecht is kleurrijk met een mooi vol contrast en de scherpte is hier prima. Eenmaal terug in de VS is er gekozen voor een meer ingetogen kleurenpalet en een natuurlijker contrast. Ook hier is de scherpte prima al hebben de close-ups duidelijk meer detail dan de overzichtshots. De film kent wat nachtelijk scènes waarin het schaduwdetail prima is. Een onnodig nadeel van deze transfer is het feit dat er af en toe wat edge enhancement zichtbaar is. Verder zijn er geen defecten in het beeld te bespeuren, afgezien van hier en daar wat (opzettelijk toegevoegde) filmgrain. De ondertiteling heeft een goed leesbaar lettertype en een prima vertaling, maar staat iets te hoog in het beeld. De film is verdeeld in 17 hoofdstukken, die ook te benaderen zijn via het menu.

De film is voorzien van een Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448kb/s) audiotrack. Wederom maakt de openingsscène de meeste indruk, vanwege de heftig aanwezig actie. De track komt hier zeer dynamisch over. De geluidseffecten tijdens de gevechten komen ruimtelijk uit alle speakers en de schoten en explosies kennen een diep laag. Tijdens de dialooggedreven stukken maakt de track een stuk minder indruk. De dialogen zijn goed verstaanbaar. Voor geluidseffecten worden de achterste speakers nauwelijks nog gebruikt. Al met al een track die gewoon zijn werk doet.

Er zijn een aantal extra’s op deze DVD te vinden. Deze worden hieronder besproken. Ze worden weergeven in 1.78:1 beeldformaat en zijn voorzien van Engelstalige Dolby Digital 2.0 (192kb/s) audio en Nederlandse ondertiteling, tenzij anders vermeld.

Audiocommentaar van regisseuse Kimberly Peirce en co-schrijver Mark Richard (107 min.)
Dit Engelstalige audiocommentaar wordt gepresenteerd in Dolby Digital 2.0 (192kb/s) formaat en is alleen voorzien van Engelse ondertiteling. Het is zeker een informatieve track geworden, die veel achtergrondinformatie biedt met betrekking tot het tot stand komen van de film. Zo zijn er maar liefst tientallen versies van het script geschreven. Het wordt ook duidelijk hoe groot de ambities van regisseuse Peirce zijn, wat het extra jammer maakt dat deze niet geheel tot uiting zijn gekomen in de uiteindelijke film.

The Making of Stop-Loss (21 min.)
Een informative making of die iets beter is dan wat we gemiddeld voorgeschoteld krijgen. De focus ligt op de keuze voor de handycam achtige stijl van filmen, de persoonlijke motivatie van de regisseuse voor het maken van de film en later onder andere op het zoeken van geschikte locaties. Het is immers moeilijk om daadwerkelijk in Irak te filmen, nu het conflict zijn einde nog niet heeft bereikt.

A Day in Boot Camp (10 min.)
Zoals de titel al doet vermoeden kijken we een dagje mee met de cast die een militaire training moet ondergaan, om zo hun filmrol de nodige authenticiteit mee te geven. De beelden worden afgewisseld met interviews met de acteurs en de militair adviseurs die aan de film hebben meegewerkt.

Deleted scenes (19 min.)
Hier zijn een elftal verwijderde scènes te bekijken met optioneel commentaar van de regisseuse. De beelden worden weergegeven in een verkleind scherm en de beeldkwaliteit is duidelijk minder dan die van de hoofdfilm. Het is een goede keuze geweest om ze te verwijderen, aangezien ze het verhaal niet verder brengen. Deze extra 20 minuten zouden deze film, die nu al wat te lang aanvoelt, geen goed hebben gedaan.

Sergeant Brandon King heeft als ervaringsdeskundige genoeg van de oorlog in Irak gezien en wil uit het leger, maar door de kleine lettertjes in zijn contract moet hij verplicht terug. Hij staat voor de keuze om te vluchten of toch weer terug te keren in het heetst van de strijd. Hoewel de film ambitieus is opgezet, komt het allemaal niet goed uit de verf door een onbevredigende filmstijl, een rammelend script en een matige cast. Positief is wel de openingsscène, maar dit niveau wordt niet vastgehouden. De DVD kent een prima beeld- en geluidskwaliteit. Deze uitgave is voorzien van een aardige hoeveelheid informatieve extra’s.