There Will Be Blood

19-12-2008

8.8

There Will Be Blood (Blu-ray)

Daniel Plainview (Daniel Day Lewis) is een gedreven man op zoek naar zilver in de bergen. Al snel stapt hij over op het zoeken naar olie en met succes. Hij weet diverse landeigenaren te ontdoen van hun land en zo rijk te worden van de vondst van het zwarte goud. Op een dag komt een medewerker van Plainview om het leven bij een ongeluk en Daniel adopteert de nog jonge zoon van de man. Enkele jaren later krijgt Daniel een tip dat er in het plaatsje Little Boston grote hoeveelheden olie te vinden zijn. Dit is een uitdaging die Daniel niet kan laten liggen en samen met zijn zoon trekt hij richting het kleine plaatsje in Californië. De plaatselijke predikant Eli Sunday (Paul Dano) is echter niet van plan om Daniel zomaar zijn gang te laten gaan en eist een flinke hoeveelheid geld. De twee mannen zijn qua strijdkracht en vasthoudendheid erg aan elkaar gewaagd en ontstaat een strijd waarbij de ware identiteit van de betrokkenen naar boven zal komen.

There Will Be Blood is een film van de gelauwerde regisseur Paul Thomas Anderson, die faam verkreeg met films als Boogie Nights, Magnolia en Punch-Drunk Love. Ook zijn laatste project werd weer goed ontvangen en ontving maar liefst acht Oscar nominaties. Het verhaal is losjes gebaseerd op het boek Oil! van schrijver Upton Sinclair en gaat over een gedreven man die op zoek is naar olie in het Amerika van begin 20e eeuw. Deze Daniel Plainview is iemand die koste wat het kost rijk wil worden met het vinden van olie, maar die waarschijnlijk nog meer geniet van de macht die het hem brengt. Het karakter is het middelpunt van de film en feitelijk is de man in kwestie een erg naar persoon. Iemand als dit als hoofdpersoon nemen is een riskante optie, aangezien veel mensen zich niet kunnen en willen identificeren met een man als dit. Toch is het fascinerend te zien hoe het karakter in elkaar zit, zich ontwikkelt en bovendien zich helemaal laat gaan als het er echt op aankomt. De rol wordt subliem neergezet door acteur Daniel Day Lewis, die voor zijn optreden een Oscar mee naar huis mocht nemen. Zijn tweede alweer en ondanks het feit dat hij niet veel rollen aanneemt, weet hij ons steeds weer te verrassen met zijn optreden en feitelijk transformatie in een totaal ander persoon. Zijn optreden is een groot onderdeel van het succes van de film en ook de manier waarop de film geschreven is. In feite is het verhaal vrij simpel, maar toch onderhoudend. De eerste minuten van de film zijn compleet stil en pas na een minuut of vijftien worden de eerste woorden gesproken. In dit gedeelte wordt de gedrevenheid en vasthoudendheid van Plainview uit de doeken gedaan en gaandeweg zien we hem veranderen in een persoon die maar met één ding genoeg neemt en dat is de meest succesvolle oliebaron aller tijden worden. Pas als hij de jonge predikant Eli Sunday tegenkomt, lijkt hij zijn gelijke te hebben gevonden. Tussen de twee mannen ontstaat een vurige strijd, waar geen van beide voor de ander wil onderdoen. Paul Dano geeft gestalte aan deze rol en ook hij weet een prima optreden neer te zetten. Uiteraard is het lastig een zwaargewicht als Daniel Day Lewis naar de kroon te steken, maar Dano blijft zichzelf en vult zijn rol met verve in. Hij speelt zelfs een dubbelrol want Dano speelt ook de tweelingbroer van zijn karakter. De twee personages zijn redelijk verschillend, maar hij weet ze goed onderscheidend neer te zetten. Naast deze twee rollen valt ook de cinematografie op en de film is mooi in beeld gebracht. Ook hiervoor mocht een Oscar mee naar huis genomen worden. Verder verdient de soundtrack, die verzorgd is door Radiohead gitarist Jonny Greenwood, een vermelding en de muziek past perfect bij de beelden op het scherm.
There Will Be Blood is een interessante karakterstudie van een man die door zijn gedrevenheid en hieruit voortvloeiende slechtheid, over lijken gaat. De film is aan te raden voor iedere filmfan en verdient dan ook een kijkbeurt van iedereen die houdt van karakterfilms.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 158 min
  • DTS 5.1 - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Buena Vista / Miramax
EAN: 8717418158941

• 15 Minuten
  • The Story Of Petroleum

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 2.40:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc.

De beeldkwaliteit van de transfer kan samengevat worden als zeer goed. De uitgave laat een zeer natuurlijk en prettig ogend beeld zien. Er is veel diepte aanwezig en het mate van detail is zeer hoog. De transfer heeft een prima HD uitstraling en scherpte is constant van hoog niveau. Echt felle kleuren zijn niet te vinden in deze film, maar alle gebruikte tinten ogen natuurlijk en goed verzadigd. Vooral de huidtinten zien er uitstekend uit. De scènes die zich buiten afspelen bevatten veel wit, vooral in de aanwezige lucht, maar het contrast heeft geen enkele moeite met deze beelden. Ook de overgang naar donkerdere scènes worden zonder problemen weergegeven. Enig puntje van kritiek is het soms wisselend zwartniveau. Schaduwdetail is wederom sterk en de donkere scènes laten veel detail zien. Artefacten zijn nauwelijks een probleem, alleen filmgrain is aanwezig. Dit stoort echter op geen enkel moment en verhoogt zelfs de mate van realiteit en draagt bij aan de sfeer van de film. Een zeer goede transfer die prima past bij de sfeer van de film en alle mooi in beeld gebrachte scènes naar voren laat komen.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Engelstalige soundtrack is in twee smaken op de uitgave te vinden. Te weten een lossless PCM 5.1 track (48 kHz, 16 bit) en een standaard Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s). De PCM track is duidelijk de betere van de twee en geniet dan ook duidelijk de voorkeur. Voor mensen die deze track niet kunnen afspelen voldoet de Dolby Digital 5.1 track, maar hier is wel duidelijk minder detail te horen. Ook klinkt deze track minder vol en minder natuurlijk. Beide tracks richten zich op de voorste kanalen, maar dit is allemaal te wijten aan het karakter van de film. Dialogen overheersen namelijk en deze zijn prima te volgen. Vooral de PCM track maakt hiermee indruk, aangezien de dialogen hier veel natuurlijker klinken en beter geïntegreerd in het geluidsbeeld. De meeste dialoog is hoorbaar uit de centerspeaker, maar soms ook uit de frontspeakers. Het geluid draait netjes mee met de beelden op het scherm. De fronts worden verder gebruikt voor de muziek en overige geluiden. Hier is een mooi breed stereogeluid te horen. De surrounds laten ook de muziek horen, maar dan in mindere mate. In enkele scènes zijn er wat lichte effecten en omgevingsgeluiden te horen uit deze kanalen, maar deze momenten zijn beperkt. Dit geldt ook voor de bijdrage van het LFE kanaal, maar wanneer het nodig is laat de subwoofer een goed laag horen dat bepaalde scènes meer impact geeft.

Na het selecteren van de taal kom je terecht in het hoofdmenu van de schijf. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te selecteren. Ook is er tijdens het afspelen van de film een pop-up menu op te roepen. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. De extra’s worden weergegeven in de resolutie 1080p.

15 Minuten (15 min.)
Onder begeleiding van een mooi muziekje komen diverse foto’s voorbij die gebruikt zijn als onderzoek voor de film. Zo zien we foto’s van dorpen, huizen, mensen en olie-installaties uit de tijd waarin de film zich afspeelt. Deze foto’s worden afgewisseld door beelden uit de film die een direct vergelijk bieden tussen de werkelijkheid en de nagebootste wereld in de film.

Teaser (1 min.)
Een korte teasertrailer van de film.

Trailer (2 min.)
Bioscooptrailer van de film.

The Story Of Petroleum (25 min.)
Een stomme film uit de jaren ’20 van de vorige eeuw die gebruikt werd als promotie voor de Amerikaanse olie-industrie. Speciaal voor deze uitgave is er muziek toegevoegd door Jonny Greenwood, die ook de muziek van de film verzorgde. De film is leuk om te zien, maar niet meer dan dat. We zien onder andere wat mensen aan het werk in het veld, op zoek naar olie, maar veel spannender wordt het allemaal niet.

Daniel Plainview is een man die over lijken gaat om te bereiken wat hij voor ogen heeft. Dat is het worden van de meeste succesvolle oliebaron aller tijden en hij gaat hiervoor heel ver. Zo heeft hij er bijvoorbeeld totaal geen moeite mee om mensen op te lichten. Op een dag krijgt hij een tip over het mogelijke bestaan van olievelden bij het plaatsje Little Boston. Daniel reist meteen af, maar hier komt hij iemand tegen waarin hij misschien wel eens zijn gelijke heeft gevonden. Er ontstaat een felle strijd tussen de twee mannen, waarbij hun ware aard naar boven komt. There Will Be Blood is een interessante film over een karakter met vele kanten. De film is goed geschreven en bovendien erg mooi in beeld gebracht. Het optreden van Daniel Day Lewis is alleen al een reden om te film te bekijken en hij wederom weet hij ons te verrassen met een gedaantewisseling. De Blu-ray Disc heeft een zeer goede beeldkwaliteit die net geen perfecte score weet te bemachtigen. Ook het geluid is goed verzorgd, met name de PCM track. Qua extra’s valt de uitgave wat tegen, een audiocommentaar of interviews met de cast en crew was zeker welkom geweest.