Silk

24-12-2008

5.4

Silk (DVD)

Frankrijk, rond 1862. Hervé Joncour (Michael Pitt) is op verlof vanuit het leger en is verliefd op Hélène (Keira Knightley). Binnenkort zal hij weer terug moeten naar zijn eenheid, maar dan komt Baldabiou (Alfred Molina) met een plan. Hij wil de oude zijdefabrieken van het dorp gaan renoveren en hij heeft de hulp van Hervé nodig. Omdat hij nu niet meer terug hoeft in het leger trouwt hij met Hélène. Hervé krijgt de opdracht om naar Japan te reizen om exclusieve eitjes van de zijderups te gaan halen. Hij neemt afscheid van zijn jonge bruid en gaat op reis. In Japan komt hij terecht in een kleine gemeenschap die wordt geleid door Hara Jubei (Kôji Yakusho). Zijn oog valt op een bloedmooie concubine, maar contact heeft hij nauwelijks met haar. Hij is echter zo onder de indruk dat hij haar niet meer uit z\'n gedachten krijgt. Ook niet als hij weer terug is in Frankrijk. De zijdehandel floreert en Hervé moet weer terug naar Japan voor nieuwe zijderupseitjes. Ook nu weer ontmoet hij het meisje, maar wederom heeft hij nauwelijks contact met haar. Wel krijgt hij een briefje van haar, maar hij kan niet lezen wat er in staat. Bij terugkomst in Frankrijk is hij veranderd en is heel erg in zichzelf gekeerd. Er is maar weinig wat hem kan inspireren, zelfs zijn eigen vrouw niet. Hoe lang zal dit blijven duren?

Er zit bijna tien jaar tussen de twee meest recente films van de Canadese regisseur François Girard. In 1998 regisseerde hij het prachtige The Red Violin over de lange reis die een viool door de jaren heen maakt. En dan nu de opvolger Silk, gemaakt naar de gelijknamige bestseller van Alessandro Baricco. Silk is een Canadees/Frans/Brits/Japanse co-produktie. Girard kreeg het boek aangeboden door een producent en hij raakte geïntrigeerd door de inhoud ervan. Hij begon het verhaal zelf te bewerken tot scenario. Het boek bleef tijdens de hele draaiperiode de leidraad voor de film. Het was een hele uitdaging om trouw te blijven aan het oorspronkelijke verhaal, omdat het veel passages bevat die gaan over gedachten en gevoelens. Dat is altijd lastig om op film vast te leggen. En dat blijkt ook nu weer, gezien het resultaat van de film. Het ziet er prachtig uit, maar er zit weinig beweging in het verhaal en het bevat, zeker in het begin, weinig spanning. Alles lijkt vanzelf te gaan, zonder obstakels of problemen. Je weet dat er ergens een punt moet komen dat er iets gaat gebeuren, maar het duurt erg lang voordat dit punt bereikt is. Dan wordt het een stuk interessanter, omdat Hervé een keuze maakt die voor hem persoonlijk belangrijk is en tegen het belang van zijn omgeving in, met verstrekkende gevolgen.
De film mag een aantal goede acteurs tot de cast rekenen, maar hoofdrolspeler Michael Pitt kan de film niet helemaal dragen. Wat dat betreft doen Alfred Molina als eigenaar van de zijdefabriek Baldabiou en Kôji Yakusho als de Japanse handelaar Hara Jubei het een stuk beter. Pitt is te ééndimensionaal en weet te weinig inhoud aan z\'n rol te geven. Makkelijk is zijn rol ook zeker niet, omdat veel gaat om wat er zich in z\'n hoofd afspeelt. Het is in deze rol lastig om daar op een goede manier uiting aan te geven. Het verhaal geeft hem daarvoor niet echt de ruimte. Wat onduidelijk blijft is de reden waarom Hervé zo onder de indruk is van de concubine. Het enige wat ze doet is een kopje thee inschenken en opdrinken, maar Hervé\'s hoofd slaat daarvan meteen op hol. Er zal vast en zeker een diepere bedoeling achter dit gebeuren zitten, maar het komt er in de film helaas niet uit. En dat in een verhaal zonder tempo, dat maakt het voor de kijker niet makkelijk om de hele film tot het einde geboeid te blijven kijken.
Iets wat in het begin even opvalt is dat een Fransman (Hervé) en een Japanse handelaar (Hara Jubei) Engels met elkaar praten. Een beetje ongeloofwaardig, maar uiteindelijk heb je daar toch niet zoveel last van.
De film is vooral de moeite waard vanwege de mooie fotografie en de muziek van Ryuichi Sakamoto. Het verhaal zelf is helaas niet sterk genoeg om ruim anderhalf uur te kunnen boeien. Misschien dat deze film nog wel de meeste (cult?) status zal bereiken vanwege de blote borsten van Keira Knightley die in deze film een aantal keer te zien zijn.

Speelduur: 104 min
EAN: 8715664058534

De film staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. De print is geheel schadevrij en heeft een heel filmisch karakter. Het camerawerk is heel erg mooi, met prachtige beelden en sterke composities. De transfer heeft wat last van filmgrain en ondanks het hoge compressieniveau zijn er in de achtergrond regelmatig kleine compressiefoutjes te zien, omdat de bitrate strak op 8Mb/s gehouden is. De scherpte is ruim voldoende. Het contrast en schaduwdetail zijn uitstekend. Het zwartniveau is redelijk op niveau. De kleuren zijn wat ingetogen, wat sfeerverhogend werkt in deze film. Prima transfer, maar niet briljant.
De film is onderverdeeld in slechts zes hoofdstukken, wat te weinig is voor een film van deze lengte. Deze zijn ook via het menu te benaderen. De ondertiteling is goed verzorgd en staat met één regel in het beeldvlak geplaatst.

Voor het geluid op de DVD is te kiezen uit een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een DTS 5.1 (756 kb/s). Het geluid is heel ingetogen van karakter. Dialogen zijn over het algemeen zacht en rustig, wat soms de verstaanbaarheid in het geding brengt. Het geluid concentreert zich voornamelijk op de frontkanalen. In de achterkanalen zijn uitsluitend zachte atmosfeergeluiden en muziek aanwezig. Het LFE-kanaal doet in het geheel nauwelijks mee. De muziek van de Japanse componist Ryuichi Sakamoto is ook ingetogen, maar erg sfeervol. In het geheel gezien is het wel een mooie soundtrack. Het verschil tussen Dolby Digital 5.1 en DTS is minimaal. Beiden klinken goed.

De DVD heeft statische menuschermen in 2.35:1 anamorf beeldformaat met fragmenten uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. De DVD zit in een standaard keepcase met daaromheen een slipsleeve. Deze DVD heeft geen extra\'s.

Hervé Joncour trouwt met Hélène en moet daarna op reis naar Japan om eitjes van de zijderups te kopen. Daar ontmoet hij een beeldschone concubine, die diepe indruk maakt op Hervé. Hij kan haar niet meer uit zijn gedachten zetten, wat de relatie thuis beïnvloedt.
Silk is een mooie film, die soms iets meer pit had mogen hebben. Het geheel kabbelt in een gestaag tempo naar het einde, waardoor het woord saai heel dicht om de hoek komt kijken. Toch weet deze film bij vlagen zeer te boeien, al was het maar door de mooie fotografie en om de gedachte dat het kiezen voor persoonlijk belang boven dat van een hele gemeenschap verstrekkende gevolgen kan hebben. De film bevat prachtige beelden, die redelijk goed overkomen op DVD. Het geluid is vrij ingetogen, maar ook heel sfeervol. Op deze DVD zijn geen extra\'s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.