3:10 To Yuma (SE)

12-01-2009

8.4

3:10 To Yuma (SE) (DVD)

In Arizona, Amerika eind 19e eeuw wordt de veeboer Dan Evans (Christian Bale) door de gemene Glen Hollander (Lennie Loftin) onder druk gezet om zijn boerderij te verkopen. Hollander heeft een andere bestemming voor het land dat hem meer opbrengt. Maar Evans weet, ondanks een brandstichting op zijn erf, niet van wijken. Met zijn twee zoons wordt hij ongewild toeschouwer van een brutale postkoetsroof door de gezochte misdadiger Ben Wade (Russell Crowe) en zijn bende. Niet lang daarna wordt Wade in het stadje Brisbee gevangen genomen. De sheriff van Brisbee besluit dat Wade overgedragen moet worden aan de federale autoriteiten. Daarvoor moet Wade naar de plaats Contention gebracht worden, zodat hij om 3:10 uur op de trein naar Yuma gezet kan worden. Maar weinig mannen durven deze opdracht aan. Evans meldt zich aan omdat hij de beloofde 200 dollar beloning goed kan gebruiken. Vijf mannen gaan uiteindelijk op pad om Wade naar Contention te brengen. Een schijnbaar onmogelijke missie, maar Evans is volhardend in het volbrengen ervan. Wade’s bende wil natuurlijk hun leider bevrijden, maar dat is slechts een van de vele gevaren die de groep onderweg tegenkomt. Tijdens de rit groeit tussen de misdadiger Wade en de brave burger Evans een bijzondere verstandhouding. In een race tegen de klok rijden deze mannen hun noodlot tegemoet.

In de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw waren Amerikaanse western films erg populair. Stoere mannen die in de wildernis van Amerika en het ruige land zich een bestaan probeerde op te bouwen. Daarbij altijd strijd leverend met criminelen (outlaws), die supersnel waren met het pistoolschieten of de strijd aangingen met de originele bewoners van Amerika, de Indianen. Tegenwoordig worden westernfilms minder gemaakt, maar gelukkig wordt dit genre nog regelmatig in Hollywood als filmproject opgepakt. Denk hierbij aan films als Unforgiven, Bad Girls, Quigley Down Under, Wyatt Earp of The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford. De recent gefilmde western 3:10 To Yuma behoort ook in dit rijtje thuis. De klassiek gemaakte western, die feitelijk een remake is van de gelijknamige klassieker uit 1957. Toen met Glenn Ford en Van Heflin in de hoofdrollen en geregisseerd door Delmer Daves. Regisseur James Mangold heeft de remake van 3:10 To Yuma gemaakt. Het verhaal is in de jaren ’50 geschreven door Elmore Leonard. Leonard is tegenwoordig bekend van titels als Get Shorty en Jackie Brown. Regisseur James Mangold raakte al op jonge leeftijd gefascineerd door het verhaal van 3:10 To Yuma. Vooral het aspect dat twee tegenpolen van mensen gedwongen worden in de wildernis dicht met elkaar op te trekken en feitelijk afhankelijk van elkaar worden, trok hem aan en inspireerde hem om de film opnieuw te gaan maken. Het verdere idee voor de remake kreeg Mangold terwijl hij in 1997 bezig was met de film Copland met Sylvester Stallone. In zijn ogen is Copland een soort moderne western. Mangold wilde facetten als moed, eer en moraal in het verhaal tot uiting brengen en in relatie tot de verschillende karakters van de hoofdpersonen. In zijn versie spelen Christian Bale en Russell Crowe de hoofdrol. Beide acteurs vieren op dit moment grote successen met hun films en spelen in de western een uitstekende rol. Russell Crowe was voor Mangold eerste keuze voor de rol van Ben Wade. Christian Bale speelt met de rol van Dan Evans een soort held tegen wil en dank. Een vergelijkbaar aspect zit zien we terug in zijn rol van Bruce Wayne/Batman in beide recente Batman films. Voor zowel Mangold als Crowe was het de wens dat Bale de rol van Dan Evans zou spelen. Regisseur Mangold maakt met het gebruiken van de naam Freddy Heflin voor de sheriff een verwijzing naar het origineel. In het origineel speelde acteur Van Heflin de rol van Dan Evans. De actie en het aloude schieten is natuurlijk niet vergeten in deze verfilming, evenals de ouderwetse westernspanning. Maar de film moet het vooral hebben van de psychologische spanning tussen misdadiger Ben Wade en brave burger Dan Evans. En hierin is Mangold met beide acteurs zeker geslaagd. 3:10 To Yuma kreeg de nodige nominaties en prijzen, waaronder twee nominaties voor een Oscar (voor het geluid en de soundtrack). Het tijdsaspect aan het einde van de film is waarheidsgetrouw, ofwel vanaf het moment dat de klok drie uur slaat duurt het in de film exact tien minuten alvorens de stoomtrein het station van Contention binnen komt rijden. En wat er allemaal in die tien minuten gebeurt? Daarvoor moet je zelf de film gaan kijken. Het is zeker de moeite waard.

Dutch Filmworks heeft 3:10 To Yuma uitgebracht in High Definition op Blu-ray Disc en in gewone resolutie als een 2-DVD Special Edition steelbook uitgave. Onze bespreking van deze Blu-ray Disc uitgave kun je hier lezen. Dit is de recensie van de steelbook DVD uitgave.

Genre: Western
Speelduur: 117 min
Verpakking: Steelbook
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
EAN: 8715664058572

• TV Spots
  • Behind the Scenes
  • Photo Gallery
  • Liner Notes
  • Interviews with cast & crew
  • Outlawes, Gangs and Posses
  • From Sea to Shining Sea
  • An Epic Explored
  • A Conversation with Elmore Leonard
  • 3:10 to Score

De film staat in de originele beeldverhouding van 2.40:1 anamorf op de DVD. Het beeld van 3:10 To Yuma ziet er goed uit met een mooi filmisch en kleurrijk beeld, waarbij de sfeervolle westernbeelden van de film prima worden weergegeven. Het beeld heeft een warme (bruinige) uitstraling, wat de film duidelijk een klassieke westernsfeer heeft gegeven. Algemeen is de scherpte goed evenals de detaillering. Filmgrain is bij enkele scènes in lichte mate te zien. Verder is het beeld geheel vrij van ongerechtigheden. De film is netjes verdeeld in 13 chapterstops. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar klein lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is naar keuze te beluisteren als een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) of een DTS 5.1 surroundtrack (768 kb/s). Beide audiotracks klinken erg goed. Het merendeel van de film ligt de nadruk van de soundtrack op de frontkanalen. De soundtrack is voornamelijk dialoog ondersteund met muziek. De muziek klinkt goed gedetailleerd en heeft een mooi ruimtelijk geluidsbeeld. De surrounds worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden, maar bij enkele scènes ook actief in split-surround voor sfeerverhogende effecten. Let maar eens op enkele schotenwisselingen via alle kanalen over je heen gaat. Het aanwezige laag is voldoende, al wordt het LFE kanaal spaarzaam gebruikt. De dialogen zijn uitstekend te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. Tussen de Dolby Digital soundtrack en de DTS soundtrack zit geen noemenswaardig hoorbaar verschil.

De 2-DVD Special Edition is verpakt in een steelbookverpakking. De film staat zonder extra’s, behoudens enkele trailers, op de eerste DVD. Alle extra’s zijn op de tweede DVD geplaatst. De menuschermen zijn eenvoudige, statische plaatjes met achtergrondgeluid. De extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Liner Notes
Een tiental Nederlandstalige tekstschermen met informatie over de film en de productie ervan.

Photo Gallery
Met een kleine collectie foto’s van de film.

Fillmclips (10 min)
Een verzameling korte fragmenten uit de film. Beetje nutteloze toevoeging.

TV spots (2 min)
Vier reclamefilmpjes voor de film.

Interviews with Cast & Crew (56 min)
Met keuze uit interviews met de hoofdrolspelers en crewleden, waaronder regisseur James Mangold. Het zijn fragmenten afkomstig uit interviews die ter promotie van de film gegeven zijn. De gestelde vraag is weggelaten, je hoort alleen het antwoord.

Behind the Scenes (22 min)
Een B-roll type kijkje op de set tijdens de opnames. Hierbij geen toelichting of iets dergelijks.

Outlawes, Gangs and Posses (12½ min)
Een leuke featurette over enkele typische (wild) western aspecten als bandieten, bendes en achtervolgingen.

From Sea to Shining Sea (19 min)
Een korte documentaire over de treinverbinding tussen de Amerikaanse Oost- en Westkust.

Destination Yuma (20 min)
In deze featurette aandacht voor het fenomeen western films in Hollywood.

An Epic Explored (6 min)
En nog meer aandacht voor het genre western, nu meer vanuit inhoudelijk perspectief.

The Guns of Yuma (6 min)
Een korte featurette over de gebruikte wapens in de film.

Deleted Scenes (7½ min)
Een zevental niet gebruikte scènes, hier te zien zonder verder toelichting.

A Conversation with Elmore Leonard (5 min.)
Interview met Elmore Leonard, de schrijver van het verhaal.

3:10 To Score (7 min)
En een featurette over de soundtrack van de film, die geschreven is door componist Marco Beltrami.

Trailers (11½ min)
Met trailers van andere DFW uitgaven.

Russell Crowe en Christian Bale zijn elkaars tegenpolen in de spannende western 3:10 To Yuma van regisseur James Mangold. De film is een remake van de klassieker uit 1957. Het is het verhaal van de gevangen genomen sluwe misdadiger Ben Wade, die door vijf mannen, waaronder veeboer Dan Evans naar een verderop gelegen plaatsje gebracht moet worden. De groep heeft twee dagen de tijd om de misdadiger op de trein van 10 over 3 naar Yuma te zetten. Het is een gevaarlijke tocht en een race tegen de klok. Dutch Filmworks heeft de film met een goede beeld- en geluidskwaliteit op DVD uitgebracht. De extra’s vormen een goede toevoeging op de film.