Baas in eigen Bos 2 / Open Season 2

14-01-2009

7.3

Baas in eigen Bos 2 / Open Season 2 (Blu-ray)

Boog en Elliot zijn nog steeds beste vrienden. De liefde van Elliot voor de mooie hinde Giselle brengt Elliot nog steeds tot hilarisch gestuntel. Dan is de dag gekomen dat Elliot met Giselle gaat trouwen. Maar plots krijgt Elliot vreselijke twijfels. Dan ziet hij hoe de teckel Mr. Weenie wordt ontvoerd en is de bevrijding van Mr. Weenie belangrijker geworden dan zijn huwelijk met Giselle. Boog, Elliot, McSquizzy, Buddy en de rest van de bosbewoners zetten een grote reddingsactie op poten voor hun worstvormige vriend. Een groep huisdieren, aangevoerd door de minipoedel Fifi, doet ondertussen haar uiterste best Mr. Weenie te ontdoen van zijn “wild zijn” gevoel. De bosbewoners komen aan bij het kamp van de vijand: de wereld van de huisdieren. Het leger huisdieren is niet van plan Mr. Weenie zonder slag of stoot te laten gaan.

Een goed jaar geleden verscheen de computeranimatiefilm Baas in eigen Bos, ofwel Open Season. In deze animatiefilm komt het tot een soort confrontatie tussen de dieren(wereld) en de mensen(wereld). Vernieuwend was het niet, maar succesvol bleek het wel. En zoals het volgens goed gebruik bij een succesvolle (animatie)film behoort, heeft ook Sony Pictures er een direct-to-video vervolg op gemaakt. De confrontatie tussen dier en mens is hier teruggebracht tot de confrontatie tussen de “wilde” dieren uit het bos en de door de mens verwende huisdieren. Het verhaal is weer doorspekt met humor, vlotte actiescènes en natuurlijk een slechterik. Geen mens dit keer, maar een huisdier. En wie kan er beter een slechterik zijn dan een verwende poedel. Uiteraard heeft de film ook een licht opvoedkundig moraal, dus met de afloop van het verhaal zit het wel goed. De film heeft niet dezelfde stemacteurs gekregen, dus in de Engelse versie hoor je andere stemmen dan in het origineel. De Nederlandse versie heeft wel grotendeels dezelfde stemacteurs, met onder andere de stemmen van Pim Veth, Rogier Komproe en Johnny Kraaikamp Jr.. Baas in eigen bos 2 / Open Season 2 is een aardige aanvulling op het origineel.

Sony Pictures heeft Baas in eigen Bos 2 /Open Season 2 in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc en in gewone kwaliteit op DVD. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave. De recensie van de DVD uitgave kun je hier nog lezen.

Genre: Animatie
Speelduur: 76 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Catalaans
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Portugees, En vele andere
EAN: 8712609662092

• verwijderde scenes
  • Videoclip
  • BD Live
  • Breng het beest in je naar boven
  • Hoe teken je Boog, Elliot en Fifi
  • Red Mr. Weenie

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.78:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Baas in eigen Bos 2 / Open Season 2 is een digitaal geanimeerde animatiefilm. Deze transfer is natuurlijk rechtstreeks afkomstig van het digitale origineel. Bij de DVD uitgave waardeerden we het bijzonder mooie beeld al met een hoge score. Met deze High Definition uitgave krijg je een erg mooi en zeer gedetailleerd, kleurrijk plaatje voorgeschoteld. Scherpte en detaillering zijn bijzonder goed, waarbij de fijnste details haarscherp worden weergegeven. Als gevolg van deze grotere scherpte is de dieptewerking ook toegenomen. Uiteraard zijn zaken als contrast, kleurverzadiging en zwartniveau ook dik in orde. Het is beeld gewoonweg perfect, zonder ook maar een ongerechtigheidje te zien. De film is netjes verdeeld in 21 chapters. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk en staat onder in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Bij het geluid is de originele Engelse track in lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surround kwaliteit (16 bit, 48 kHz), evenals de Franse en Spaanse nasynchronisaties. De Nederlandse nasynchronisatie is in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 640 kb/s) evenals de Vlaamse, Catalaanse en Portugese nasynchronisaties.
De Engelse soundtrack heeft een goed klinkend ruimtelijk geluidsbeeld. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste speakers, de surroundspeakers voegen hier subtiel omgevingsgeluiden en effectgeluiden in split-surround aan toe. De meeste dialogen komen uit de centerspeaker, maar afhankelijk van de plaats in het beeld komen de stemmen ook wel eens uit de frontspeakers en af en toe zelfs uit de surroundspeakers. Het LFE-kanaal wordt beperkt gebruikt. Uiteraard zijn de Nederlandse en Vlaamse nasynchronisaties ook van goede kwaliteit.
De soundtrack klinkt door de lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD track hoorbaar beter dan op de DVD uitgave. Vooral de controle in het laag en de dynamiek zijn verbeterd, evenals detaillering en de totale surroundbeleving.

De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, dat getoond wordt zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. De menuopties liggen als een overlay over de film heen. De Blu-ray Disc heeft ook een apart geanimeerd filmpje dat vooraf aan de film onder het pop-up menu wordt getoond. De Blu-ray Disc biedt nagenoeg dezelfde extra’s als de DVD uitgave. De extra’s zijn nu in 1080p HD resolutie. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Red Mr. Weenie!
Een BD Java spelletje dat je speelt met de afstandsbediening. Grappig eenvoudig spelletje voor de jeugd.

Breng het beest in je boven! (15 min)
Met hierin aandacht voor het inspreken van de stemmen met onder andere interviewfragmenten met de originele stemacteurs.

Hoe teken je Boog, Elliot en Fifi (18 min)
Een van de animatoren verteld aan de hand van een elektronisch tekenbord hoe het tekenproces verloopt.

Verwijderde scènes (6 min)
Drie niet gebruikte scènes, zonder verdere uitleg of toelichting. Beeld is nu 480i NTSC resolutie.

Videoclip: “Who Let The Dogs Out” door Baha Men (3½ min)
Videoclip die niets met de film te maken heeft, behalve dat animatiefragmenten uit de film worden gebruikt.

Twee trailers van andere Sony Pictures animatie Blu-ray Disc uitgaven.

BD Live
Optie waarvoor je een BD Profile 2.0 speler nodig hebt met internetverbinding. Je krijgt dan, na enig wachten het gebruike BD Live menuscherm van Sony Pictures te zien met voornamelijk algemeen materiaal van Sony Pictures of Blu-ray Disc en BD titels van Sony Pictures. Voor alle Blu-ray Disc titels van Sony Pictures is de BD Live content op dit moment hetzelfde.

Baas in eigen Bos 2, ofwel Open Season 2 is een redelijk geslaagd vervolg op het origineel met bijna de dezelfde titel (zonder de toevoeging 2 dus). In deze animatiefilm een confrontatie tussen de “wilde” dieren uit het bos en de door de mens verwende huisdieren. Boog, Elliot, Giselle, McSquizzy, Buddy en de rest van de bosbewoners beleven weer een avontuur als ze de teckel Mr. Weenie uit de klauwen van de verwende huisdieren moeten bevrijden. De film is een direct-to-video vervolg. De kwaliteit van het beeld en het geluid van deze Sony Pictures uitgave is prima in orde. De aanwezige extra’s bieden aanvullend tijdvermaak.