Marine, The

17-01-2009

4.2

Marine, The (Blu-ray)

John Triton (John Cena) is een soldaat bij het Amerikaanse Korps Mariniers. Tijdens een missie besluit hij een bevel niet op te volgen en dit resulteert in zijn ontslag. Om toch aan geld te komen, en omdat hij niet tegen thuiszitten kan, gaat hij werken voor een beveiligingsbedrijf. Deze baan is echter van korte duur als hij al snel bij een vechtpartij betrokken raakt. Om even alles achter zich te laten gaat John samen met zijn vrouw Kate (Kelly Carlson) op reis naar South Carolina. Ook dit loopt fout als het tweetal in aanraking komt met enkele dieven. Kate wordt gegijzeld en dit laat John uiteraard niet op zich zitten. Hij gaat in de achtervolging en hij zal er alles aan doen zijn vrouw terug te krijgen.

We kennen ze allemaal wel, films die gemaakt zijn om rechtstreeks op DVD en nu dus ook Blu-ray Disc uit te brengen. De kwaliteit van dit soort films varieert enorm en helaas valt The Marine aan de verkeerde kant van de beoordeling. De film doet nog het meest denken aan een jaren ’80 actiefilm en dit is ook ongetwijfeld wat de regisseur voor ogen had. Helaas weet hij niet de benodigde kwaliteit aan de productie mee te geven en eigenlijk is weinig goed aan deze prent. Ten eerste is het verhaal heel erg standaard en bovendien erg matig geschreven. De film zit namelijk vol met onwaarschijnlijkheden en ontelbare fouten en plotgaten. De opening zet al gelijk de toon voor de rest van de film. In deze scène, die trouwens vooraf gegaan wordt door waarschijnlijk de meest goedkoop ogende intro aller tijden, schakelt onze held eigenhandig een klein legertje terroristen uit. Zonder uiteraard zelf een schram op te lopen. Hierna stapelt de ene fout en onwaarschijnlijkheid na de andere zich op en je moet als kijker echt in staat zijn je verstand uit te schakelen om van deze film te genieten. Wat dacht je van kapot geschoten banden die een tel later ineens weer vol lucht zitten? Of wapens die eindeloos kunnen schieten zonder bij te laden? Het wordt teveel om alles hier op te noemen, maar duidelijk is wel dat we hier te maken hebben met een film die het niet zo nauw neemt. De prent is geproduceerd door WWE Films, een onderdeel van de worstelbond die bekend staat van het showworstelen. Producties van deze maatschappij zijn erop gericht de eigen sterren een kans te geven door te breken in de filmwereld en de hoofdrol wordt dan ook gespeeld door John Cena, ook wel bekend onder zijn worstelnaam, \'The Prototype\'. Hij zet best een aardige rol neer, maar duidelijk is dat hij nooit een Oscar zal winnen. Hij oogt wat stijfjes tijdens de dialoogscènes, maar tijdens de actiescènes weet hij te overtuigen. Deze scènes zijn eigenlijk nog het enige wat goed is aan deze film en gelukkig zijn ze talrijk aanwezig. Naast John Cena is Robert Patrick het bekendste gezicht, maar ook hij weet niet te overtuigen. Het matige script heeft hier ook mee te maken en de knullige dialogen zouden zelfs door Robert De Niro nog niet goed gebracht kunnen worden. Alles bij elkaar is The Marine een erg matige film die niet weet te overtuigen. Alleen de echte fans van B-films kunnen de actiescènes misschien nog wel waarderen, maar voor de overige mensen geldt het advies deze prent links te laten liggen.

Speelduur: 91 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626036036

• Making Of
  • WWE Promotional Featurettes
  • John Cena Featurettes
  • World Premiere

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de minder efficiënte MPEG-2 compressiemethode. Zoals bij alle Blu-ray uitgaven is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij Blu-ray heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De beeldkwaliteit van The Marine scoort net een voldoende, maar verwacht geen hoog gedetailleerd beeld met veel diepte en scherpte. Het beeld is soft van karakter en dit is niet goed voor het detail. Ook is er gedurende de gehele speelduur veel filmgrain aanwezig, soms zelfs overmatig en afleidend. De kleuren ogen oververzadigd, vooral huidtinten zien er niet natuurlijk uit. Het zwartniveau is wel voldoende, evenals het schaduwdetail. Veel donkere scènes zijn niet aanwezig dus echt veel wordt er niet gevraagd van deze twee. Het contrast is verder ook in orde, maar komt soms iets te hoog over. Naast de filmgrain zijn er geen artefacten aanwezig. Een middelmatige beeldkwaliteit die vooral te leiden heeft onder de grain en het softe beeld.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack staat in DTS HD Master Audio formaat (48 kHz, 16 bit) op de uitgave. De track klinkt ruim voldoende en maakt goed gebruik van de aanwezige kanalen. Tijdens de vele actiescènes komt het geluid tot leven en de surrounds laten goed de vele ontploffingen en langsvliegende kogels horen. De dialogen zijn goed te volgen en komen voornamelijk uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. Hier is een mooi breed stereogeluid te horen met een goede scheiding van de kanalen. De track past dus goed bij de sfeer van de film en het enige wat een echt goede score is weg staat is de gebrekkige dynamiek. Het LFE kanaal is bijvoorbeeld niet echt bij het geheel betrokken en hierdoor komen de actiescènes wat vlak en niet echt indrukwekkend over.

De film start direct zonder tussenkomst van een menuscherm. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. De extra’s worden weergegeven in de resolutie 1080p.

Declassified: The Making Of The Marine (11 min.)
Een korte en standaard making of die vooral bestaat uit het ophemelen van de film door de cast en crew. Beelden van achter de schermen zijn niet aanwezig en we horen alleen hoe de acteurs het vonden om aan de film mee te werken.

Theatrical Trailer (2 min.)
Trailer van de film.

WWE Promotional Featurettes (14 min.)
Enkele korte featurettes die uitgezonden werden tijdens uitzendingen van de WWE op televisie. De opzet is vrijwel gelijk aan de making of en veel beelden hebben we daar al gezien. De featurettes zijn los van elkaar te kijken of achter elkaar.

John Cena Featurettes (15 min.)
Vier korte featurettes met als onderwerp de hoofdrolspeler, John Cena. We krijgen een overzicht van zijn worstelcarrière, met enkele wedstrijdbeelden en een kijkje tijdens zijn voorbereidingen op de rol in deze film.

World Premiere At Camp Pendleton (2 min.)
Beelden van de première die plaatsvond op de marinebasis in San Diego.

John Triton is een marinier in hart en nieren. Hij is dan ook ontdaan als hij ontslagen wordt na het niet opvolgen van een bevel. Samen met zijn vrouw gaat hij op een korte vakantie, maar de rust is snel voorbij als zij ontvoerd wordt. John zet de achtervolging in en heeft slechts één doel voor ogen en dat is zijn vrouw terug vinden. The Marine is een matige actiefilm, speciaal gemaakt voor een directe release op DVD en Blu-ray Disc. Het verhaal is slecht geschreven en zit vol met fouten, plotgaten en onwaarschijnlijkheden. De dialogen zijn knullig en de acteurs voldoen ook niet. Alleen de actiescènes zijn nog wel leuk om naar te kijken. De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is nipt voldoende en dit komt vooral door de overmatige grain en tegenvallende scherpte. Het geluid is beter verzorgd, maar de extra’s zijn erg kort en niet interessant.